Permalänk

Fråga om Liftkort

Tja.

Jag använder Lift dagligen och har liftkort för diverse olika modeller. Dock så har jag för mig att företaget ska skriva ihop ett papper med något i stil med att om man skulle ha sönder något eller så så är det genom företaget det går och inte direkt på mig som person?

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tja.

Jag använder Lift dagligen och har liftkort för diverse olika modeller. Dock så har jag för mig att företaget ska skriva ihop ett papper med något i stil med att om man skulle ha sönder något eller så så är det genom företaget det går och inte direkt på mig som person?

//Martin

Jag har själv liftkort och det är nog inget jag har hört talas om. Tror att det är ytterst ovanligt att anställda blir ersättningsskyldiga för olyckshändelser. Speciellt om det är fackligt anslutna medlemmar. Däremot om du skulle köra ihjäl någon så är det en annan femma.

Permalänk

Du ska gå en utbildning och bli godkänd i den. Då får du ett inplastat kort och får då köra lift..

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av Fr1dd:

Jag har själv liftkort och det är nog inget jag har hört talas om. Tror att det är ytterst ovanligt att anställda blir ersättningsskyldiga för olyckshändelser. Speciellt om det är fackligt anslutna medlemmar. Däremot om du skulle köra ihjäl någon så är det en annan femma.

Det kanske är ett papper på att företaget låter mig köra lift i jobbet jag tänker på? Så att jobbet inte sen kan säga att det har vi inte alls tillåtit vederbörande att göra mm etc.
För när jag var på ett jobb så hade det varit någon som kört sönder ett par vitvaror på ett lager. chefen kollade då i en massa papper att det verkligen stod rätt till med alla papper.

Skrivet av DasBoot_swe:

Du ska gå en utbildning och bli godkänd i den. Då får du ett inplastat kort och får då köra lift..

Men hur trög får man vara?
Det var väl inte ens i närheten av det jag frågade?

Jag har gått liftkurs och har körkort för det som jag nämnt. Inte fan fick jag det i flingpaketet iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Din arbetsgivare ska fixa ett skriftligt körtillstånd åt dig. Kan bl.a. se ut såhär; http://www.masystem.se/upload/pdf/kortillstand_for_lift_FORM....

Krävs av arbetsmiljöverket när de gör sina ronder. Det räcker alltså inte med ditt "körkort". När vi gjorde ett stort bygge åt NCC i vintras hade NCC bara tagit kopior på vårt "körkort" (liftkortet alltså), när sen arbetsmiljöverket kom och gjorde en rond så fick de nerslag på att de inte hade kopior på våra körtillstånd också.

edit;

"Arbetsmiljöverkets regler kräver att alla som arbetar med eller från en mobil arbetsplattform har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper och ett skriftligt tillstånd från arbetsgivaren. "

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Skrivet av Bullen:

Din arbetsgivare ska fixa ett skriftligt körtillstånd åt dig. Kan bl.a. se ut såhär; http://www.masystem.se/upload/pdf/kortillstand_for_lift_FORM....

Krävs av arbetsmiljöverket när de gör sina ronder. Det räcker alltså inte med ditt "körkort". När vi gjorde ett stort bygge åt NCC i vintras hade NCC bara tagit kopior på vårt "körkort" (liftkortet alltså), när sen arbetsmiljöverket kom och gjorde en rond så fick de nerslag på att de inte hade kopior på våra körtillstånd också.

edit;

"Arbetsmiljöverkets regler kräver att alla som arbetar med eller från en mobil arbetsplattform har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper och ett skriftligt tillstånd från arbetsgivaren. "

Tackar! Äntligen någon som har lite koll på läget
Chefen stod och tittade lite snett på mig när jag frågade hur de låg till men nu blir han väl sur på mig för att jag vill ha rätt... Rätt ska ju vara rätt.

EDIT: Var hittade du informationen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

http://www.av.se/dokument/afs/AFS2006_06.pdf

Sök på 29 så kommer du till §29 där det står;

"En arbetsgivare som låter en arbetstagare eller inhyrd arbetskraft använda lyftanordningar eller
lyftredskap skall ha dokumentation över dennes praktiska och teoretiska kunskaper med avseende på säker användning av utrustningen. Den arbetande som inte omfattas av första stycket men använder lyftanordningar eller lyftredskap på ett gemensamt arbetsställe skall ha motsvarande dokumentation tillgänglig på arbetsstället.
Arbetstagare och inhyrd personal skall ha arbetsgivarens respektive inhyrarens skriftliga tillstånd att använda en maskindriven lyftanordning. Tillståndet skall upplysa om vilka typer av lyftanordningar, lyftredskap och arbetsuppgifter som omfattas."

Enklast är att du säger åt din chef att skriva ut körtillståndet jag länkade till i mitt första inlägg och fylla i det så är ni på det torra.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.