Permalänk
Medlem

Någon med flygcertifikat ?

För två dagar sedan kunde jag stolt säga: jag har aldrig flugit, förutom med två hjul över bulor eller med skidor då, men det brukar inte vara så långvarigt...

Igår så tog frugan med mig ut till en lokal flygplats där de hade prova på dag, flög ett litet flygplan med 4 sittplatser, ett litet enmotorigt Piper.

Fick både flyga för första gången och även testa på att "spaka själv", inte så avancerat men ändå känna på det på 4-500 meters höjd, hålla kurs o svänga runt osv.

Helt grym känsla säger jag bara !

kan tillägga att jag tycks inte ha anlag för vare sig åksjuka eller höjdskräck, gillade att det guppade och krängde i luften och sladda runt i vindarna.

Så tänkte att man får kolla här på forumet om det är någon som har flygcert ?

Har väl inte rätt läge just nu att ta det då det kostar flis för ett litet privatflyg, men kommer alla gånger hellre göra detta än att köpa stor husvagn eller sommarstuga eller svindyr hoj/bil om pengar "rullar in"

Tänk känslan att gå till klubben, hämta ut planet, ta ett par timmar till danmark eller gotland, gå ut o käka med polarna o sen åka hem Dessutom en fantastisk upplevelse på köpet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Musikälskare

Låter soft som fan

Har själv inte cert men fassans polare har för helikopter (eller hade, tror han inte har förnyat det)

Är nog mycket dyrare att flyga helikopter än flygplan, tror jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kolla med Cloudstone, han har koll på detta med flygcert.

Permalänk
Medlem

För 14 år sen när jag tog segelflygcert var det grymt mycket billigare att dra till amerikat om man skulle ta ett riktigt flygcert, annars kan jag rekommendera segelflyg som ett hyfsat billigt alternativ. Helt tyst dessutom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Jag tror att maxwarp har PPL och lite mer där till.

Själv älskar jag flygplan och att flyga (som passagerare), har flugit en hel del i mitt liv och även lirat FSX

Permalänk
Medlem

frugan har cert för UL-B och TMG.
har själv fått spaka lite granna och båda är bra mycket roligare än vanliga Cessnor/Pipers faktiskt.

men jag själv nöjer mig med rc-flyg, då får jag flyga precis som jag vill...
har nog flugit fullskala för mycket, känns som att åka bil bara det att man kommer fram snabbare. haha

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Fick spaka ett litet 4sittsplan när jag var liten och fick följa med min morbror och flyga. Det var kul.

Efter det har jag aldrig testat något mer. Får väl gå och fråga i cockpiten nästa gång jag flyger jumbojet om jag får testa lite. Jag har ju ändå rutin.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Yes jag har flygcert ( tack turbi ), PPL och ATPL! Flög nu i somras ner till Amsterdam med några polare en natt för lite skoj. Det är som du säger en fantastisk känsla. Att sätta sig i en liten plåtlåda med motor och flyga genom luften och navigera längs Europa är riktigt kul och ger en go kick när man väl landat. Höjdmätaren slutade fungera mitt i flygningen också, det var lite jobbigt. Kollade säkringarna och så att det var tillräckligt med sug i gyron och det var det. Till slut knackade jag lite på höjdmätaren och vipps gick den upp igen. Kände mig som en riktig pilot då Det roligaste måste vara när det finns enstaka stackmoln en varm sommardag som man flyger över, under och runt om. Man får en helt annan fartupplevelse då

Det är inte så svårt heller att fixa flygcert, bara man har intresset så går det bra. Teorin är inte mycket svårare än gymnasiematematik egentligen. Det är mest priset som tar emot.. Sen lär man sig bäst på erfarenheten egentligen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Hört att man får räkna med 75-100k för privatpilot ?

Frågan är under vilken tidsperiod man normalt tar cert ?

ta 75k på 12 månader blir en rätt saftig kostnad

O andra sidan, skulle man ta det på 2-3 år så kanske det blir väl utspritt ?

Nä är absolut inte orolig för den teoretiska biten, eller den praktiska, det är kostnaden som är den stora saken. Att flyga i klubb 20 timmar per år lite utspritt är förvisso lite pengar, men mindre pizza o annan skit o lite bidragande polare på en o annan resa så blir det ändå överkomligt Hellre det än något turistinferno på kanarieöarna iaf

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hört att man får räkna med 75-100k för privatpilot ?

Frågan är under vilken tidsperiod man normalt tar cert ?

ta 75k på 12 månader blir en rätt saftig kostnad

O andra sidan, skulle man ta det på 2-3 år så kanske det blir väl utspritt ?

Runt 100'000 kr är väl vad de flesta räknar med idag om du utbildar dig hos en flygklubb. Kanske 10-20 papp till om du går till en professionell skola.

De flesta klubbar börjar med teorikurs på hösten och sedan börjar man skola framåt vårkanten och beroende på dig, läraren och vädret så kan du nog vara klar till sensommaren. Skulle du vilja dra ut på det av ekonomiska skäl så är det nog inget problem heller men se till att köra lite extra intensivt på slutet så du är i god trim till uppflygningen.

Alternativet är ultralätt. Då kommer du undan med runt 40'000 men du blir mer lite mer begränsad och du kan inte bygga vidare med mörker, instrument osv. men det är fortfarande mycket roligt. Du kan gå vidare med PPL senare och tillgodoräkna dig en del av dina loggade UL-timmar, men vet du säkert att du vill ha ett PPL så blir det billigast at då på det direkt.

Lycka till!

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

det är ju en väldigt kul sak (utan att ha flugit någon gång), men det måste vara en härlig känsla:)

Men som folk skriver, en bra månadslön så är det väll bara tuta och flyga.

Blev intresserad av detta för ett tag sedan, och då stog det runt 120 k.
Men jag är endast 17 år, så det blir ju ett tag kvar:P

stavfel
Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Vad roligt att det är fler som vill ge sig in i flygandets värld. Själv så är jag uppe i Arvidsjaur och läser CPL + NQ hos BFSAA. Vi håller för tillfället på med PPL delarna av teorin och jag måste säga att den är inte så svår alls, lite pluggande så tar du den lätt.

Kan verkligen förstå att det tar emot eftersom att det rör sim om så stora summor, men om man verkligen är intresserad så är det lugnt värt det. Fast då vi ska läsa CPL teorin så har vi bara en kort PPL fast, t.ex. Airlaw 3x3h sen prov.

Hoppas verkligen att du väljer att fortsätta med flygningen, det är alldeles för få piloter i Sverige för att ge denna hobby det lyft som krävs. (ögon riktas mot USA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Hoppas verkligen att du väljer att fortsätta med flygningen, det är alldeles för få piloter i Sverige för att ge denna hobby det lyft som krävs. (ögon riktas mot USA)

Med tanke på att en enkel Cessna 172 kostar från 1200kr/tim och uppåt och luftis som skriver ut cert på guldpapper(?)* så är det kanske inte så konstigt att vi flyger lite i sverige.

Jag har f.ö. CPL med SEP behörighet och TMG och UL-B class rating. Skulle gissa på att ni landar under 50k för ett PPL med enkel SEP behörighet (vilket ni kan flyga Cessna osv på).

* Ett flygcertifikat kostar hutlösa 600kr att få utskrivet. (Det är endast en liten papperslapp med stämpel som har typ 5kr i tillverkningskostnad.) Detta att jämföra med ett bil-körkort som kostar 220kr och har en betydligt högre tillverkningskostnad (plastkort, bild, hologram m.m.)

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

inget flygcert, men när man gick i nian fick man en mindre utbildning i flygning i skolan, just vid den tiden var den skolan den enda med flygsimulator kvar i sverige elr vad sjutton det var.(minns inte exakt) hur som helst las det ned senare efter att man gick ut skolan iaf. där fick vi lära oss om flygning odess saker runt om. sen en dag fick vi gå till stans flygplats för o flyga ett cessna plan.

vi fick ca 12min var i luften då det kostar ju som sagt en slant:) man fick ta över o styra i luften lite grann för läraren, som oxå visade på G krafter..kan säga såhär..jag tål inte G krafter speciellt bra helt uppenbarligen fyfan vad snurrig jag blev en kort tag..

..nån vecka senare fick vi ut o testa segelflygning oxå, dock vart det med en motorseglare,. dvs man flyger upp själv och stänger helt enkelt av motorn o glider runt där uppe. GRYMT underbart, så skönt att glida runt, fast under turen där uppe överstan så vart både jag och min flyglärare lite överaskade av en luftgrop men sen var det lungt igen o så åkte vi tillbaka o landa. synd man inte hade en kamera med sig upp för att fånga på bild.

men kan bara säga att om ni har tid o kan. testa! glad att man fick chansen,

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

Nej jag är helt oskyldig.:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Med tanke på att en enkel Cessna 172 kostar från 1200kr/tim och uppåt och luftis som skriver ut cert på guldpapper(?)* så är det kanske inte så konstigt att vi flyger lite i sverige.

Jag har f.ö. CPL med SEP behörighet och TMG och UL-B class rating. Skulle gissa på att ni landar under 50k för ett PPL med enkel SEP behörighet (vilket ni kan flyga Cessna osv på).

* Ett flygcertifikat kostar hutlösa 600kr att få utskrivet. (Det är endast en liten papperslapp med stämpel som har typ 5kr i tillverkningskostnad.) Detta att jämföra med ett bil-körkort som kostar 220kr och har en betydligt högre tillverkningskostnad (plastkort, bild, hologram m.m.)

PPL SEP(L?) för 50k, men då är det inte instrumentflygning osv inräknat i detta ?

Isf inte så stor skillnad från ultralätt i pris, men betyldligt större plan.. Eftersom man ofta hör 75-120k för PPL annars, men då kanske de räknar in fler behörigheter ?

Ultralätt är ganska mycket billigare, men vore väldigt kul o kunna flyga med mer än 1 passagerare vilket gör att PPL är mer attraktivt, i mina ögon. Även instrumenflyg osv.

Ja fortsätta drömma ska jag iaf

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Alltid varit intresserad, har testat att ratta lite förut När ekonomin tillåter så kanske

Vad kostar det att flyga, alltså vad kosta det att ha cessnan uppe i luften en timme med bensin och alla kostnader som tillkommer?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Svårt att säga, efter att ha letat lite på internet så tar de flesta flygklubbar runt 1200:- för en timme. Dock så är det en tachotimme, dvs hur mycket motorn har gått, ju mer du kör på högt varvtal desto snabbare snurrar den. Ex på ett av mina skolpass så flög vi i 1,0h men tachon hade bara snurrat 0,75h.

Sen tror jag bränslet tillkommer dock osäker på denna punkt. Tror det kostar runt 20:-/liter och planen drar runt 32-35:- / timme.

Dock så är jag väldigt osäker på alla priser, detta är till en stor del uppskattning från min sida.

Permalänk
Medlem

Finns olika sätt att räkna. På min klubb räknar vi enbart tid i luften, dvs från att man lättar till att man sätter ner hjulen på marken igen. För en timme tar vi 1200-1400 kr för PA-28'orna inkl soppa och jag tror det ligger ganska väl i linje med vad andra klubbar tar.

Ett annat sätt är blocktid. Då räknar man all tid från att man börjar taxa tills att man stänger av motorn igen. Personligen tycker jag det är lite dumt eftersom piloten får betala för eventuell väntetid på plattan och i västa fall lockas att slarva med motorcheck osv. för att spara tid. För ägaren kan det nog vara bra dock eftersom han får betalt för varje minut motorn är igång.

Tachotid ger ju piloten viss möjlighet att påverka priset men det är inte alls säkert att motorerna mår bra av för mycket fiskörning. Speciellt inte under inkörningsperioden. Dessutom räknas serviceintervallen på flygtid och inte tacho så det finns inte mycket för klubbarna att tjäna på att folk kör sakta. (Gäller i alla fall bensinmotorer. Osäker på hur det är med diesel.)

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Vad roligt att det finns andra flygintresserade här på SweC.

Jag håller just nu på att skola men det blir tufft att hinna med teorin när man går 1:an på gymnasiet och läser 3400 poäng jämfört med vanliga 2500. Men som dom andra har skrivit så är den inte alls svår bara man läser igenom det noga.

Skolningen på vår flygklubb kostar ca. 1700:-/timma. 1200 för en Archer III:a och 500 för lärarkostnader. Sen får man ju göra skatteavdrag under skolningen också.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem

Även jag har flygcert (PPL). Jag tog det 2007 och vill minnas att det kostade drygt 60k innan allt var klart. Det lär dock vara något dyrare nu då priset på flygbränsle gått upp. Samtidigt så slantar man ju inte upp alla pengarna på en gång utan lektioner osv betalas eftersom.

Känslan att kunna ta planet och dra iväg är grym men tyvärr är det rätt dyrt. Att ta planet för en liten nöjestur kostar lätt 1000-2000:- vilket kan vara svårt att motivera när det är så mycket annat som kostar. Jag har löst det genom att ta all gratis flygtid jag kan få, dvs jag flyger brandövevakning, flyger åt hemvärnet mm. Då får jag flyga av mig den värsta abstinensen och kan kosta på mig någon nöjesresa med flickvän/kompisar ibland

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk

Oj då, 60k låter ju billigt.

Detta fick jag betala innan jag ens kunde börja flyga:

Class 2 Medical: 1500:-
Elevtillstånd: 2350:- (fick betala för 2 år då jag var 15 när jag skaffade det och man kan inte få licenses förens 17)
Medlemsskap: 1500:-
Teorimaterial, kartor m.m: 4500:-

Resten som tillkommer:

Flyglektioner: 45x1500 (inkl. skatteavdraget) = ca: 67500 om man klarar sig på 45h.
Provavgifter: 5121:-
Uppflygningsavgift: ca 7000:-
Certifikatavgift: ca 1700:-

så det blir ju en del i slutendan.

Jag funderar också på att gå med i FFK som navigatör. Vore ju skoj att få följa med ut på dom flygningarna även om jag inte får logga.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem

Vad kostar en CPL utbildning? Hur lång är utbildning?
Bara en fråga så man vet om man skulle få för sig att skola om sig i framtiden

Permalänk
Skrivet av nmc:

Vad kostar en CPL utbildning? Hur lång är utbildning?
Bara en fråga så man vet om man skulle få för sig att skola om sig i framtiden

Du menar från 0h till ett fATPL?

Modulärt så kan du räkna med:

PPL (Private Pilots License) - 100 000:-
ATPL Teori - ca 20 000:- (distans)
IR (Instrument Rating) + ME (Multi Engine) - 100 000:-
CPL (Commercial Pilots License) - 70 000:-
Minimumkravet för ett CPL är dock 200h så du behöver bygga tid.
Du får 45h från ditt PPL + cirka 45h från ME+IR + 25h från CPL så du behöver bygga cirka 85h

Billigast gör du detta i USA där du kan hyra en kärra för typ 75$/h dry. Tar dock tid att konvertera licensen, så var ute i god tid.

Finns ju också billigare alternativ, studera på TFHS eller norska motsvarigheten (uni). Väldigt tuffa intagninstester dock så om det skulle skita sig kan du läsa ATPL teorin på TFHS med intagning baserad på högskoleprovet/betyg. Ett annat alternativ att överväga är att ta allt i USA och sedan konvertera.

Integrerade utbildningar varierar men räkna med 600 000+.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

Du menar från 0h till ett fATPL?

Modulärt så kan du räkna med:

PPL (Private Pilots License) - 100 000:-
ATPL Teori - ca 20 000:- (distans)
IR (Instrument Rating) + ME (Multi Engine) - 100 000:-
CPL (Commercial Pilots License) - 70 000:-
Minimumkravet för ett CPL är dock 200h så du behöver bygga tid.
Du får 45h från ditt PPL + cirka 45h från ME+IR + 25h från CPL så du behöver bygga cirka 85h

Billigast gör du detta i USA där du kan hyra en kärra för typ 75$/h dry. Tar dock tid att konvertera licensen, så var ute i god tid.

Finns ju också billigare alternativ, studera på TFHS eller norska motsvarigheten (uni). Väldigt tuffa intagninstester dock så om det skulle skita sig kan du läsa ATPL teorin på TFHS med intagning baserad på högskoleprovet/betyg. Ett annat alternativ att överväga är att ta allt i USA och sedan konvertera.

Integrerade utbildningar varierar men räkna med 600 000+.

Det är möjligt att jag angav fel term där. Googlade lite snabbt bara. Börjar man med PPL kan man bygga på allt eftersom? Läste på någon skolas hemsida att hade 36 månader på sig mellan PPL och CPL, men förstår inte riktigt.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Det är möjligt att jag angav fel term där. Googlade lite snabbt bara. Börjar man med PPL kan man bygga på allt eftersom? Läste på någon skolas hemsida att hade 36 månader på sig mellan PPL och CPL, men förstår inte riktigt.

PPL är grunden till allt, ja. Sovida du inte ska ta ett MPL, då ser det lite annorlunda ut. Men detta tror jag inte är relevant just nu.

PPL låter dig flyga i fint väder i privat syfte, t.ex att sticka över till Danmark med några polare.
IR tar du om du vill kunna flyga i sämre väder.
ME ganska uppenbart, flermotorigt.
CPL låter dig flyga i komersiellt syfte.

Istället för att läsa teorin indiviuellt för IR-ME-CPL kan du läsa ATPL teorin, vilket omfattar allt du behöver veta för att klara proven.

Det finns ingen tidsgräns från att du har tagit till PPL till du vill börja ditt CPL. Du kan starta det när som helst men ett krav är att du ska ha 200h i slutet av CPL kursen.

Integrerade utbildningar kan vara så korta som 1år till 18 månader. Läser du det modulärt så tar du det i din egen takt.

Hoppas det blev lite tydligare nu, men om du har några frågor så ställ dom gärna.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scripteddie:

PPL är grunden till allt, ja. Sovida du inte ska ta ett MPL, då ser det lite annorlunda ut. Men detta tror jag inte är relevant just nu.

PPL låter dig flyga i fint väder i privat syfte, t.ex att sticka över till Danmark med några polare.
IR tar du om du vill kunna flyga i sämre väder.
ME ganska uppenbart, flermotorigt.
CPL låter dig flyga i komersiellt syfte.

Istället för att läsa teorin indiviuellt för IR-ME-CPL kan du läsa ATPL teorin, vilket omfattar allt du behöver veta för att klara proven.

Det finns ingen tidsgräns från att du har tagit till PPL till du vill börja ditt CPL. Du kan starta det när som helst men ett krav är att du ska ha 200h i slutet av CPL kursen.

Integrerade utbildningar kan vara så korta som 1år till 18 månader. Läser du det modulärt så tar du det i din egen takt.

Hoppas det blev lite tydligare nu, men om du har några frågor så ställ dom gärna.

Okej. Vi får väll se hur det blir, det är ju inte aktuellt i dagsläget. Har jag fler frågor kommer jag tillbaka hit, och får förhoppningsvis svar också

Permalänk
Skrivet av Scripteddie:

Vad roligt att det finns andra flygintresserade här på SweC.

Jag håller just nu på att skola men det blir tufft att hinna med teorin när man går 1:an på gymnasiet och läser 3400 poäng jämfört med vanliga 2500. Men som dom andra har skrivit så är den inte alls svår bara man läser igenom det noga.

Skolningen på vår flygklubb kostar ca. 1700:-/timma. 1200 för en Archer III:a och 500 för lärarkostnader. Sen får man ju göra skatteavdrag under skolningen också.

Får man fråga vad du skolar för något? Är det PPL med NQ eller kör du IR istället?

Vad är det för speciellt program där du får lägga in flygningen på schemat? Vad jag kände till så fanns det bara två gymnasieskolor i Sverige där du kunde skola till pilot under gymnasietiden, och det är i Arvidsjaur/ Västerås. Då jag själv går första året uppe i Arvidsjaur, precis färdig med PPL fasen så tycker jag att det vore väldigt intressant att höra vad du går för utbildning.

Permalänk
Skrivet av Fredrik94:

Får man fråga vad du skolar för något? Är det PPL med NQ eller kör du IR istället?

Vad är det för speciellt program där du får lägga in flygningen på schemat? Vad jag kände till så fanns det bara två gymnasieskolor i Sverige där du kunde skola till pilot under gymnasietiden, och det är i Arvidsjaur/ Västerås. Då jag själv går första året uppe i Arvidsjaur, precis färdig med PPL fasen så tycker jag att det vore väldigt intressant att höra vad du går för utbildning.

Min gymnasieutbildning är inte relaterad till flyget alls, utan läser PPL privat. Vad jag fick förklarat för mig av min SYV var att ingen av dessa utbildningar fanns kvar när jag skulle söka? Jävligt segt om jag har missat det.

Läser du hos BFSAA privat eller genom gymnasiet? Om du läser första året betyder det att du har gått ett år Natur/Teknik innan?

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Skrivet av Scripteddie:

Min gymnasieutbildning är inte relaterad till flyget alls, utan läser PPL privat. Vad jag fick förklarat för mig av min SYV var att ingen av dessa utbildningar fanns kvar när jag skulle söka? Jävligt segt om jag har missat det.

Läser du hos BFSAA privat eller genom gymnasiet? Om du läser första året betyder det att du har gått ett år Natur/Teknik innan?

Jag läser genom gymnasiet och din SYV har helt rätt, detta var sista året de tog in elever för den gymnasielila flygförar utb. Men jag har läst ett år på en vanlig skola så om du inte började gymnasiet för ett år sedan så har du inte missat något.

Men jättekul för dig att läsa PPL iaf, det är hur kul som helst att flyga. Som sagt, några funderingar som ligger över PPL så är det bara att höra av dig. Har många tjocka böcker med mycket info som man kan slå saker upp i