Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet kläder

Hej!

Ska bygga min nya burk idag. Och undrar lite vilka kläder som kan vara bra att ha på sig?
Har funderat lite och tänkte att bäst kanske vore träningskläderna? De blir aldrig håriga (1 + 1) Och då har jag katt.

Tröjan 100% polyester
Byxorna 100% polyester

Har jag tänkt helt fel nu?

Sedan kommer jag använda ett antstatiskt armband. Och hålla till uppe på köksbordet.
Smörja in händerna med lite hudsalva för att vara torr.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Hej!

Ska bygga min nya burk idag. Och undrar lite vilka kläder som kan vara bra att ha på sig?
Har funderat lite och tänkte att bäst kanske vore träningskläderna? De blir aldrig håriga (1 + 1) Och då har jag katt.

Tröjan 100% polyester
Byxorna 100% polyester

Har jag tänkt helt fel nu?

Sedan kommer jag använda ett antstatiskt armband. Och hålla till uppe på köksbordet.
Smörja in händerna med lite hudsalva för att vara torr.

Jag skulle använda bomull, att vara torr är inte heller en fördel alltid.

"A common complaint people have in the winter is that they shoot sparks when touching objects. This is typically caused because they have dry skin, which can become highly positive (+) in charge, especially when the clothes they wear are made of polyester material, which can become negative (−) in charge."

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Ok, Men det verkar dra åt sig så jäkla mycket hår m.m.? Brukar inte det vara ett tips på att det är laddning i?

Ska dessutom använda ett par handskar "ejendals" med någon form av gummi.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

lol, polyester är ju det som blir statiskt. kör på bomull

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ok, sorry. Det var därför jag frågade?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Ta i chassit hela tiden

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa klädesproblemet är det bara att gå in i badrummet. Sätta på duschen på varmt vatten en kvart så att det blir riktigt ångfyllt. Montera sedan grejerna på en torr yta, naken då givetvis.

Permalänk
Medlem

Sätt ihop den utan kläder? Då har du det problemet löst :D, Eller så är det bara att ta i chassit, men eftersom du har antistatiskt armband så är det lugnt vilka kläder du än har skulle jag tro! Jag använde jeans och en t-shirt när jag satte ihop min och mina kompisars. Lycka till!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jo, egentligen så kanske det inte är några problem. För när jag monterade de äldre burkarna så funkade allt fint (5 år gammal).
Plus att jag nu även tänkte ha handskar på mig http://www.ejendals.se/1198.php#itemid=128762

Men ville var säker. Och det var väll tur att jag frågade om polyester.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Bara jag som brukar montera datorer naken och svävande? Trodde det var vad gemene man gjorde nu för tiden...

Permalänk
Medlem

Sätt på dig en T-shirt o kör :P, elr naket :D.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Problemet med statisk elektricitet och datorer kommer framförallt från USA där luftkonditionering (snustorr luft), syntet materiel, heltäckningsmattor och skor innomhus skapar en ideal miljö för statisk elektricitet. (Och det är ju den normala arbetsmiljön i USA.)

Tar du motsatsen. En svensk vår/sommar/höst dag med hög luftfuktighet, trägolv, bomullskläder och i struplästen så är det nästan omöjligt att skapa någon statisk elektricitet. Framförallt luftfuktigheten gör det väldigt svårt.

För säkerhets skull ska du ju alltid jorda dig själv (rör tex en kran), fast så länge du inte gnuggar en ballong mot din katt och sen stryker den mot datorn så är du nog OK.

Permalänk

Jag hade på mig shorts och en t shirt, vet inte vad det var för material, hade esd-armband också, allting funkade fint och jag fick inte nån stöt.

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillyWonka:

Jag hade på mig shorts och en t shirt, vet inte vad det var för material, hade esd-armband också, allting funkade fint och jag fick inte nån stöt.

Du känner ingen stöt förens du uppnår ca 3500 till 4000 volt.

Drar du av en tejp bit så kommer tejp biten ha runt 2000 volt på sig, vissa komponenter i datorn går sönder fall den utsätts för mer än 30 volt.

lite o tänka på

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-... ESD Tråden.

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk

Naken och sedan spelar du musik som du älskar.
I mitt fall:
Naken och Rammstein

Belöna dig själv med en öl/valfri dryck framför din nya burk. Denna dryck skall även förtäras naken

Eller kolla länken som Höbalen postade

Permalänk
Medlem

Inget ont menat men, herregud vad du överdriver!

Ha på dig vanliga kläder och se till att inte bygga datorn på någon heltäckningsmatta.

Permalänk
Medlem

Man behöver faktiskt inte oroa sig så mycket för det alls. Bara tänk på att hålla dig jordad (håll i chassit ganska ofta) så går det fint. Du kan väl dock undvika att klappa katten/hunden och gnugga fötterna mot varandra eller händerna osv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FribBe:

Man behöver faktiskt inte oroa sig så mycket för det alls. Bara tänk på att hålla dig jordad (håll i chassit ganska ofta) så går det fint. Du kan väl dock undvika att klappa katten/hunden och gnugga fötterna mot varandra eller händerna osv.

Jag har aldrig lyckats gnugga fötterna samtidigt som jag klappar katten
Esd kan vara ett problem, men om man inte anstränger sig för att ladda upp sig är det svårt i vårt klimat, och är man orolig så kör med armband och jobbar man med det kan man ha en esd arbetsmatta också, och det finns ledande skor också om man håller på i en verkstad, men armband räcker med råge för datorbygge i hemförhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Egentligen borde jag ha på mig den när jag bygger burkar oftare. Men börjar bli sliten nu och inte alltid man tänker på det.
Men jag har då inte haft ESD problem under de 20 åren jag mekat burkar. Kanske för att jag omedvetet jordar mig?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ett ESD-armband och kanske även en ESD-matta är mitt råd.
Använder mig själv av båda om det är något jag ska göra i någon utav mina två stationära. Praktiskt att bara kunna lägga tex grafikkort på mattan om man ska rensa fläkten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Lagom:

Haha, du kan inte jämföra med spänning i väggen. Spänningen från väggen är helt ofarlig, det är strömmen som dödar dig. ESD skapar nästan ingen ström alls, men flera tusen volt.

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Avstängd

använd fakepäls fluffiga tofflor och rulla runt på mattan sen kan du göra vad du vill!

(!gör inget av det jag skrev!)

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druttmeister:

Bara jag som brukar montera datorer naken och svävande? Trodde det var vad gemene man gjorde nu för tiden...

Jag också

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Avstängd

Jag monterar datorer naken och ute på gräsmattan för att jorda mig bra. med ESD runt petter nicklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flandersss:

Haha, du kan inte jämföra med spänning i väggen. Spänningen från väggen är helt ofarlig, det är strömmen som dödar dig. ESD skapar nästan ingen ström alls, men flera tusen volt.

Jag editerade eftersom jag insåg det handlade om statisk elektricitet. Trodde det menades generell spänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flandersss:

Haha, du kan inte jämföra med spänning i väggen. Spänningen från väggen är helt ofarlig, det är strömmen som dödar dig. ESD skapar nästan ingen ström alls, men flera tusen volt.

Men det heter spänning lik förbannat. Enheten är Volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RäserPulkan:

Naken och sedan spelar du musik som du älskar.
I mitt fall:
Naken och Rammstein

Belöna dig själv med en öl/valfri dryck framför din nya burk. Denna dryck skall även förtäras naken

Eller kolla länken som Höbalen postade

Det ska jag göra nästa. Tack far tipset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av silicon111:

Jag monterar datorer naken och ute på gräsmattan för att jorda mig bra. med ESD runt petter nicklas.

brännässlor och hagtorn ger säkrare potentialutjämning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag körde utan tröja:)

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]