Permalänk
Medlem

Förlängd uppstartsknapp?

Jag planerar att ställa ut min stationära dator på balkongen som befinner sig på bara någon meters avstånd från mitt skrivbord.
När det blir vinter är jag dock inte så sugen på att gå ut och starta upp den.

Jag undrar om någon känner till om det finns någon form av billig lösning för att förlänga startknappen? Någon usbanslutning? Eller bygga själv?

Att ha möjligheten att starta datorn på ett annat sätt än att trycka på knappen på datorn, alltså.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ska du ha pc´n där ute? o.O Jaha.. nåväl en startknapp funkar ju i princip som en vanlig brytare .. bara att dra 2 kablar från mobot där startknappen går in .. eller koppla runt startknappen. Sen finns det ju vissa moderkort som stöder start via Keyboard, att du skriver in te.x "start" och sedan startar den. Finns många lösningar.

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk

Tjaba!
Jag startar alltid upp min dator genom att trycka på valfri knapp på tangentbordet, alternativt dubbelklicka på musen.
Kolla runt i BIOS, där hittade jag denna smarta lösning. Jag har ett Gigabyte Mobo men jag kan tänka mig att fler tillverkare har dessa funktioner på sina moderkort.

Visa signatur

Gigabyte GA M720 US3 - AMD Phenom2 X2 545 - Kingston HyperX 4GB (2x2GB kit) 1066MHz - Gigabyte ATI HD4670 1GB - Western Digital Caviar 250GB 7200rpm - DVD±RW Optiarc AD 7240S 0B - Samsung 23'' 2343NW

Permalänk
Medlem
Skrivet av mujun:

Jag planerar att ställa ut min stationära dator på balkongen som befinner sig på bara någon meters avstånd från mitt skrivbord.
När det blir vinter är jag dock inte så sugen på att gå ut och starta upp den.

Jag undrar om någon känner till om det finns någon form av billig lösning för att förlänga startknappen? Någon usbanslutning? Eller bygga själv?

Att ha möjligheten att starta datorn på ett annat sätt än att trycka på knappen på datorn, alltså.

Tack på förhand!

Haha, jodå, det finns. Personligen har jag fixat mig en egen till mitt trächassi med hjälp av denna billiga lilla brytare på clasohlson.se

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161088533

Anslut ena kontakten till ena pinnen och andra kontakten till andra pinnen på moderkortet. Där kan du sen använda en vanlig elsladd med 2 ledare som förlängare Kanske inte snyggt men det går att få till det rätt bra.

Det struliga är att få kontakt med de små pinnarna på ett bra sätt dock. De är rätt små och om någon har några bra tips på det så får de gärna dela med sig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

du har inte tänkte på alla problem som kommer att komma? En HDD vill inte ha det för kallt, sen om det står kallt och du startar den efter ett par timmar så lär det ha lagt sig en hinna av is på allt som tinar upp och slutar med att din dator totalt tok dör? eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Finns det någon lösning där man slipper löda? Jag har inte råd att köpa lödset och har heller ingen som helst kunskap om lödning.
Den där tryckkontakten på clas ohlson - kan man montera den utan att löda?

Jag har tyvärr ingen biosfunktion för att starta upp via tangentbord eller mus. Däremot något om LAN? Tydlig beskrivning

Permalänk
Medlem

Ang att ha den på balkongen så är det en diskussion som kan hålla på evigheter. Vissa pratar om hdd som inte klarar mindre än -5 och vissa pratar om datorer som stått flera år utomhus och klarat -30 utan problem. Ang kondens så har jag förstått att det inte heller är något problem. Någon som har exakt koll eller erfarenhet kan gärna svara, annars var inte det riktigt min fråga.

Permalänk
Medlem

Är det på riktigt ett problem med is och värme så kanske en lösning där datorn står i viloläge lösning på båda problemen? Lika med att jag slipper tänka på startknapp och eventuella kylproblem? Ni som är datorintresserade och har datorerna på dygnet runt - skadar inte det datorn i långa loppet att inte få vila?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mujun:

Ang att ha den på balkongen så är det en diskussion som kan hålla på evigheter. Vissa pratar om hdd som inte klarar mindre än -5 och vissa pratar om datorer som stått flera år utomhus och klarat -30 utan problem. Ang kondens så har jag förstått att det inte heller är något problem. Någon som har exakt koll eller erfarenhet kan gärna svara, annars var inte det riktigt min fråga.

Varför vill du ha den ute? Jag tror helt klart att datorn kommer "må" sämre ute än inne. Hårddiskar mår väl bäst runt 25grader eller något sånt, - grader kommer inte vara så bra.
Edit: viloläge kommer inte att hjälpa då datorn inte är på i viloläge.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Det enda knappen på chassiet gör är att kortsluta medans du håller den inne.
Så du skulle kunna klippa den sladden (eller ta från något gammalt chassi), förlänga trådarna (duger gott att vira ihop och tejpa) och sen kan du starta datorn genom att bara trycka ihop ändarna av sladdarna.
Inte snyggt dock.

Sen angående kyla/värme etc, jag vet inte om din balkong är helt inyggd?
Annars skulle jag tro att fukt är ett värre problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mujun:

Jag har tyvärr ingen biosfunktion för att starta upp via tangentbord eller mus. Däremot något om LAN? Tydlig beskrivning

Nästan alla moderkort har den här funktionen, vilket moderkort har du?

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem

flyawaynille - för att mitt skrivbord är så pass nära balkongen. Jag har en liten lägenhet och vill inte ha något som helst ljud från datorn.

Json_81 - Tack för info, men jag vill gärna att det är snyggt Min balkong är inte inglasad.

Loika - Ja, den som ändå det visste Finns det någon onlinesida som kan läsa in vad jag har för moderkort?

Permalänk
Medlem

Json_81 - skulle man inte kunna dra dom kablarna och vira fast i tryckkontakten: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161088533 ? Så bygger man en liten söt trälåda som man skruvar fast tryckkontakten i? Kanske finns det något man kan omsluta kabeln med så att man slipper elchocker? Att bygga en liten trälåda med tryckkontakt vore ju drömmen. Så kanske man kan bygga på en omstartsknapp och kanske något annat man kan styra datorn med. Typ fläktar. Eller något. Bara för att få en massa roliga knappar. Med fuktproblem menar du regn? Jag har tak på balkongen och regn når inte in mot väggen där jag tänkt ha datorn. Dessutom skulle jag ju kunna bygga ett lite skydd åt den. Ett litet datorhus?

Permalänk

Att ha datorn på balkongen är inga problem, så länge den är på hela tiden. tror att hela diskussionen finns i någon annan tråd här på swec

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av mujun:

Ang att ha den på balkongen så är det en diskussion som kan hålla på evigheter. Vissa pratar om hdd som inte klarar mindre än -5 och vissa pratar om datorer som stått flera år utomhus och klarat -30 utan problem. Ang kondens så har jag förstått att det inte heller är något problem. Någon som har exakt koll eller erfarenhet kan gärna svara, annars var inte det riktigt min fråga.

Jag och en polare skulle köra lite OC sessions forut och hade allt ute HDDn oxå, vid ca -11C så funka den inte längre, så jag skulle ju inte rekomendera att ha den på en balkong och speciellt inte om den inte är glasad, då det kan snöa/regna in på datorn....

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Saandberg - Mår en dator inte dåligt av att stå på hela tiden? Räknas viloläge som att stå på också?

InZ-Audio - Funka inte längre som i att datorn pajade, eller som i att hddn inte ville arbeta i så låg temperatur, och fungerade när ni tog in datorn? Jag menar, då är det ju inga problem. Funkar inte hddn när det blir för kallt så är det bara att ta in? Vissa har ju haft datorn ute i många flera minusgrader. Ang snö/regn så är det ju bara att bygga en låda till datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Tips: Datorer mår bäst av att vara inomhus

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mujun:

Json_81 - skulle man inte kunna dra dom kablarna och vira fast i tryckkontakten: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161088533 ? Så bygger man en liten söt trälåda som man skruvar fast tryckkontakten i? Kanske finns det något man kan omsluta kabeln med så att man slipper elchocker? Att bygga en liten trälåda med tryckkontakt vore ju drömmen. Så kanske man kan bygga på en omstartsknapp och kanske något annat man kan styra datorn med. Typ fläktar. Eller något. Bara för att få en massa roliga knappar. Med fuktproblem menar du regn? Jag har tak på balkongen och regn når inte in mot väggen där jag tänkt ha datorn. Dessutom skulle jag ju kunna bygga ett lite skydd åt den. Ett litet datorhus?

Det funkar absolut, de två trådarna behöver bara kortslutas för att starta datorn.
Vktigt bara att kortslutningen bryts, annars stänger datorn av sig igen (jämför med att hålla vanliga on-knappen intryckt i 5 sekunder)
Du kan t ex starta en dator med en skruvmejsel mot de två stiften för knappen på moderkortet.

Med fukt menar jag regn/dimma/dagg etc. Allt som förekommer ute.

Elchocker behöver du inte oroa dig för här, men givetvis får inte kabeln vara skalad hela vägen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av EricNilsson:

Tjaba!
Jag startar alltid upp min dator genom att trycka på valfri knapp på tangentbordet, alternativt dubbelklicka på musen.
Kolla runt i BIOS, där hittade jag denna smarta lösning. Jag har ett Gigabyte Mobo men jag kan tänka mig att fler tillverkare har dessa funktioner på sina moderkort.

Vad heter funktionen ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

Jag startar datorn med bilnyckeln mot moderkortet.

Permalänk
Medlem

Din dator kommer nog inte överleva vintern, blir väldigt fuktigt och skit!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Skulle nog satsa mer på att ljudisolera pc´n om ljudet är ett problem. Att ha den utomhus 24/7 måste tyvärr vara ett av de dummaste jag hört på länge, tror också att du trollar så nu har vi det ur världen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan funka om man har ett torrt utrymme, och skippar hårddiskarna, de slits eller upphör att fungera vid låga temperaturer eftersom smörjningen av lagren inte fungerar, de ska ha det varmt o gått för att jobba bra, kanske kring +35-40 är bäst för dem, de mår helelr inte bra av temperaturvariationer, men det gör inte mycket i datorn, det är inte mil specade prylar, lödningar dras isär av temspskillnaderna och det oxiderar mycket lättare, löser du det så det blir jämn temp, torr luft, ingen hd och långsamma tempskillnader så kör på, annars låt bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trollar om att jag vill ha datorn på balkongen? Ok. Då gör jag så. Jag startar datorn med bilnyckeln. Tack för hjälpen!

Eftersom flera uppenbarligen har sin dator på balkongen så tänkte jag att fokus inte skulle riktas mot placeringen av datorn. Det var ju ändå min fråga om hur man startar datorn på distans som var min fråga.

Permalänk
Rekordmedlem

Du förlänger kabeln till strömbrytaren, men datorn bör alltid vara i drift om du har den utomhus, den mår inte bra av start stop i kyla.
är det riktigt kallt kommer inte klock ocillatorerna att funka heller, de billiga typer man använder börjar bli instabila kring-15

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ska man ha den ute lär man väl bygga nåtts om skyddar datorn från vädrets makter på nått sett så det inte regnar/snöar på datorn direkt. typ en låda för chassiet dock är det ju som det snackas om..kondensen..vatten och elektronik är ju inte vänner många gånger

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan om tempen är vettig ha datorn i en tät låda med en "fuktslukare" då blir det inte kondens, annars finns det avfuktade skåp, har använt det vid en installation i ett badhus, men det är nog lite fel prisklass i det här fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

du har inte tänkte på alla problem som kommer att komma? En HDD vill inte ha det för kallt, sen om det står kallt och du startar den efter ett par timmar så lär det ha lagt sig en hinna av is på allt som tinar upp och slutar med att din dator totalt tok dör? eller är jag ute och cyklar?

Nej inte alls. Normal roterande diskar skall man INTE starta i minusgrader. Måste man göra det så skaffa värme till dem eller använd automotive diskar. MLC SSD skall man inte heller köra i minusgrader då det kan leda till problem. Vissa moderkort trivs inte heller med minusgrader heller och det finns risk för hängda SMB-bussar och liknande. Jag rekommenderar mycket starkt att inte köra vanliga desktop datorer i minusgrader.

Alla gör som de vill, men jag har kört många burkar i minusgrader och har stött på en lång rad med problem genom åren.

Permalänk
Medlem

Ok, jag har förstått att det inte är bra för datorn att bli för kall. Finns det inget man kan göra för att den skall bli varmare än noll grader då? En doppvärmare som ligger i en av slottarna vid hddnarna? Någon annan lösning? Det borde ju inte vara så speciellt svårt att lyckas hålla tempen över noll grader med någon form av värmekälla?

Jag har tidigare tänkt att flytta datorn till hallen och in i en garderob, men då måste jag köpa minst 10 meter monitorsladd och usbsladd. Har räknat det till en tusenlapp. Ställer jag ut den på balkongen måste jag bara köpa någon enstaka meter monitor+usb-sladd.

Permalänk
Medlem

Json_81 - Har du lust att länka till typ clas ohlson om vilka kablar jag behöver köpa för att förlänga? Sen är det väl bara att köra eltejp och tvinna istället för att löda? Hänger inte med exakt på kortslutningsgrejen, som uppenbarligen verkar ganska viktig. Så, länka gärna till både vilka kablar jag behöver och vilken typ av strömbrytare. Personligen älskar jag den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028529