Permalänk
Inaktiv

Fixa nätagget tillfälligt

För några veckor sen skrev jag detta:

Citat:

Citat:

"Min dator har blivit cp. Rent ut sagt.

När jag trycker på startknappen på morgonen efter att den varit avstäng några timmar så brummar den till sen slocknar igen. Så gör den några gånger. Sen går den igång, men den brummar högt som fan och ger inga signaler till skärmen, musen, tangentbordet, usbet eller något så den går inte använda. Efter en stund med det överdrivna brummandet så stängs den av av sig själv.

Sen återgår den till att bara brumma till och slockna igen när man trycker på startknappen några gånger, och vanligtvis så går den upp i det överdrivna brummandet igen.

Efter tio minuters försök så verkar den ha "värmts upp" och startar normalt som om inget hade hänt."

Nu har problemet utvecklats, och datorn startar och låter normalt på första försöket (förutom att den brummar endel mer än vanligt) men den sänder inte ut några signaler alls till skärm, USB, tangentbord, osv. så det funkar liksom ändå inte även om den låter. Ungefär var tredje dag går det att "värma upp den" genom att låta den brumma i några timmar och sen dra ut sladden, sätta in den igen och sätta igång den. Då funkar den. Men det är absolut inte varje dag det funkar, och det är minst sagt tidskrävande.

En vän tipsade mig om att det antagligen fanns något som kunde fixa det tillfälligt och kortvarigt tills jag fixat en ny dator, åtminstone så datorn går att använda till enkla saker som internet och film, kanske inte till spel.

Så har ni tips på något man kan göra åt det?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för nätagg? Dåliga nätagg är livsfarliga för datorns komponenter och bör bytas ut omedelbart annars kan det bli kostsamt. De skickar ofta ut ojämn och skitig ström som skadar delarna. När problemen börjar är skadan ofta redan skedd, därför bör man alltid köpa kvalitetsagg.

Brummande tyder på allvarligt fel. Jag hade slutat använda det omedelbart.

Oftast är det undermåliga kondensatorer som åldras och går sönder. Man kan byta ut dessa, men kräver kunskap och ofta rätt många hundralappar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det där låter bekannt på nåt vis, men är över min förmåga. Jag tror det är nåt sånt här - Kanske har en lödning eller något gått, brummandet kommer när strömmen inte riktigt kommer förbi den trasiga lödningen/kretsen. Men sen när det blivit varmt nog har metallen/lödningen utvidgats så pass att strömmen kan hoppa över, och de fungerar ett tag. Dock så kommer denna lödning/spricka att gå av helt snart.

Egentligen skulle det bytas/fixas direkt, ifall oturen slår till och agget pajar reält och "tar med sig" några andra delar i fallet.Hände mig en gång, agget, moderkortet, en fläkt och startknappen(!) dog i samma "smäll". Det var som så att datorn var svårstartad, jag fick starta den en 2-3-4 gånger, sen gick den. Efter det har jag köpt hyfsat "dyra" kvalitetsnätagg. Det agget var iofs också dyrt, men det var rejält gammalt (5-6 år tror jag när jag tänker efter).
Men om pengarna inte växer på trän, så gör de inte, så vad gör man?

Problemet är väl att hitta platsen där detta skett, en väldigt knepig och läng felsökning med otur. Med tur syns det direkt. Dock inget jag skulle klara av själv.

Permalänk
Medlem

Typ som ett gammalt plasma tv jag hade, man behövde hålla en hårfön på transformatorn i ca 5 min för att tv skiten skulle starta

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är nätagget det är fel på? Jag hade liknande problem och misstänkte att det var nätagget som strulade men började med att bara byta ut moderkort/cpu (eftersom jag ändå behövde uppgradera) och det räckte för att datorn skulle fungera perfekt och har inte haft något liknande problem på över ett halvår med samma nätagg.