Borde lyssnat på er, måste byta CX600 med coil whine

Permalänk

Borde lyssnat på er, måste byta CX600 med coil whine

Tjena,

Efter att inte lyssnat på råd i en tidigare tråd köpte jag ett Corsair CX600 nätagg till min burk (i5-2500K, asus P8P67-M Pro B3, GB GTX460 OC, 8GB Corsair XMS3 1600 MHz). Skiten låter som en hysterisk mus, och datorn känns inte stabil i allmänhet. Så det blir tillbaka på ruta ett. Så nu blir det erstättningsagg, helst utan att lägga för mycket mer pengar. Mitt första mål var ett Fractal Design Newton R2 men de verkar också rätt präglade av Coil Whine. Istället tänkte jag byta upp mig mot ett fräschare Corsair agg, typ HX650. Men det verkar som om HX650 och HX750 tillverkas av olika företag (Seasonic vs CWT eller något)... Är det någon avsevärd skillnad mellan dem? Och blev rekommenderad i en gammal tråd att köpa XFX Core Edition 650W, som även den produceras av Seasonic.

Så två frågor:
1. Vad rekommenderar ni: XFX Core Edition 650W, Corsair HX650 eller Fractal Design Newton R2 650W
2. Är det någon skillnad (förutom effekt) på Corsair HX650 och HX750?

Skulle gärna inte lägga mer än vad jag behöver. Medveten om att 500W borde räckea, men det verkar som om många agg har effektkurvor som pekar på högst effektivitet runt 50% belastning, och minst mot 0% och 100%. Därmed bör man kunna spara lite el genom ett lite starkare agg. Och det är även skönt med lite svängrum.

Visa signatur

FD Arc Mini | Corsair CX600W | Asus P8P67-M Pro B3 | Intel i5-2500K | GB 460 GTX OC | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Hitachi Desktar 7K1000.C

Permalänk
Medlem

HX = modulärt
TX = inte modulärt

FD newton R2 lider också utav coil whine, XFX Core är seasonics plattform vandaliserad så att det drar skam över seasonic.

Nätagg är en av dem delarna i datorn dem flesta "meh" över och skaffar billigt skit, fast det är en av dem viktigaste. För att få en pålitlig måste du spendera över tusenlappen i dagsläget eller ha tur och få ett bra exemplar av budget varianterna.
Det enda nätagget jag kan rekommendera i dagsläget är corsair AX serien, sitter själv med en AX1200.

Permalänk
Medlem

Mitt och min kompis newton lider i alla fall inte av coilwhine och vi är båda nöjda. Tror det har mer med tur än skicklighet att göra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

FSP gör bra saker, definitivt ett alternativ, vet inget om den specifika modellen dock.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

HX = modulärt
TX = inte modulärt

FD newton R2 lider också utav coil whine, XFX Core är seasonics plattform vandaliserad så att det drar skam över seasonic.

Nätagg är en av dem delarna i datorn dem flesta "meh" över och skaffar billigt skit, fast det är en av dem viktigaste. För att få en pålitlig måste du spendera över tusenlappen i dagsläget eller ha tur och få ett bra exemplar av budget varianterna.
Det enda nätagget jag kan rekommendera i dagsläget är corsair AX serien, sitter själv med en AX1200.

Vad menar du med att seasonics plattform är vandaliserad?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera FSP. Sitter med ett likadant nätagg men 700w. Det låter verkligen ingenting och det är helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad menar du med att seasonics plattform är vandaliserad?

XFX tog något väldigt bra och skar ned kvaliteten tills det knappt klarar av att leverera vad specifikationerna säger. Enbart första vågen av XFX core nätaggen var av seasonic kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

XFX tog något väldigt bra och skar ned kvaliteten tills det knappt klarar av att leverera vad specifikationerna säger. Enbart första vågen av XFX core nätaggen var av seasonic kvalitet.

Jag håller inte med, får se vad multiman har att säga om saken i fråga. Att rekommendera AX1200 till TS är i alla fall ren och skär idioti.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

XFX tog något väldigt bra och skar ned kvaliteten tills det knappt klarar av att leverera vad specifikationerna säger. Enbart första vågen av XFX core nätaggen var av seasonic kvalitet.

Det är synd om det stämmer. Finns det inga vettiga agg längre? Jag menar kvalités komponenter, borde inte kosta extrema summor. Nä nöjd med mitt
corsair VX. Men blir nu svår att hitta bra agg med högre watt,men med ett bra pris (om man skulle behöva mer än 550watt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

köp ett corsair hx850...knäpptyst, kraftfullt och bra support om nåt blir knas

Visa signatur

Sandy bridge och lite skit....

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Jag håller inte med, får se vad multiman har att säga om saken i fråga. Att rekommendera AX1200 till TS är i alla fall ren och skär idioti.

Jupp, ett AX650 är overkill det med:) Men närmare hans behov.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag håller inte med, får se vad multiman har att säga om saken i fråga. Att rekommendera AX1200 till TS är i alla fall ren och skär idioti.

Läs om läs rätt, ren idioti att inte ens försöka läsa korrekt :), sa att jag enbart kan rekommendera en nätaggs serie.
Men ja XFX gör med sina nätagg så som dem gör med sina grafikkort vilket är väldigt tråkigt. coil whine handlar mer om otur än bristande modeller dock, visserligen lider en del modeller mer ofta av coil whine än andra men det är bara att undvika dem modellerna.

Permalänk
Medlem

Länkar till att xfx dragit ner på kvaliten?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ska du driva enbart ett 460? Köp vx 450w för 299kr Bättre pris kommer du nog aldrig få mvh Kolla på teknikmagasinet lär vara slut nästa vecka nån gång

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Länkar till att xfx dragit ner på kvaliten?

Finns massor med bloggar, bilder och artiklar om detta, XFX försöker tysta ned dem så mycket dem kan.
6970 är senaste solklara bedrägeriet av dem, dem skar ned på kvaliteten och komponenterna och tog bort dem dubbla bios'en och bios switchen tillochmed. På samtliga deras grafikkort bortsett från dem dyraste som inte säljs mycket, så som 6990, skär dem ned väldigt mycket på VRMs och spännings-relaterade komponenter vilket påverkar stabiliteten.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1601246
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Och ändå så säljer dem sina nerfade grafikkort och nätagg med samma siffror och funktioner i specifikationerna.
Har själv haft ett XFX 5850 precis när det var släppt och sedan ett från ett halvår senare. Det första kortet var helt OK, allt enligt referens design. Det andra kortet saknade VRM relaterade komponenter, det var väldigt slarvigt byggt och knappt inom vad som är tillåtet, kortet hade tunnare PCB och sämre kylare, överallt var det nedskuret till att det knappt klarar av specifikationerna.

Det finns en anledning till att XFX kan vara billigast och bundla en hel hög spel med sina grafikkort, däremot får man mindre än vad man betalar för. Andra märken så som Sapphire, powercolor, ASUS gör sina designer mer effektiva men drar inte ned på kvaliteten. XFX drar ned på kvaliteten så mycket som det bara går, billigare komponenter, färre komponenter, billigare PCBer. Allt för att maximera vinst på sina kunders bekostnad, varför? För att dem säljer dessa nya nedskurna versioner under samma namn och i vissa fall så som 6970 med bortagna VRMs och bios switch + backplate, även med samma modellnamn som sina referens föregångare.

XFX gör detta med sina nätagg också.

En quote från XFX som säger allt

Citat:

Unfortunately that original design that you are refering to was manufactured for such a short period that we dont even have those available for RMA

Permalänk

Hmmm ok... då stryker vi XFX aggen. Och eftersom det inte finns några HX650 i lager hos de butiker med bra pris/låg frakt får det bli ett Newton R2 från Net2World. Någon som har några sista invändningar varför jag inte skulle skaffa detta?

Visa signatur

FD Arc Mini | Corsair CX600W | Asus P8P67-M Pro B3 | Intel i5-2500K | GB 460 GTX OC | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Hitachi Desktar 7K1000.C

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

HX = modulärt
TX = inte modulärt

TX verkar man kunna köpa både modulärt och icke modulärt nu för tiden. Så det måste vara flera skillnader...

http://www.inet.se/artikel/6911320/corsair-tx-650w-m-80-bronze
http://www.inet.se/artikel/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bronze

Visa signatur

FD Arc Mini | Corsair CX600W | Asus P8P67-M Pro B3 | Intel i5-2500K | GB 460 GTX OC | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Hitachi Desktar 7K1000.C

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLoopOnTheLoose:

TX verkar man kunna köpa både modulärt och icke modulärt nu för tiden. Så det måste vara flera skillnader...

http://www.inet.se/artikel/6911320/corsair-tx-650w-m-80-bronze
http://www.inet.se/artikel/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bronze

Skillnad på komponenter kanske?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Inget av de tre newton 650w jag har erfarenhet av har "coilwinat"

Fast om datorn är ostabil pga nätagget så borde ju det gå på garanti. Din dator hade klarat sig på ett kvalitets agg på 400w.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Finns massor med bloggar, bilder och artiklar om detta, XFX försöker tysta ned dem så mycket dem kan.
6970 är senaste solklara bedrägeriet av dem, dem skar ned på kvaliteten och komponenterna och tog bort dem dubbla bios'en och bios switchen tillochmed. På samtliga deras grafikkort bortsett från dem dyraste som inte säljs mycket, så som 6990, skär dem ned väldigt mycket på VRMs och spännings-relaterade komponenter vilket påverkar stabiliteten.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1601246
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Och ändå så säljer dem sina nerfade grafikkort och nätagg med samma siffror och funktioner i specifikationerna.
Har själv haft ett XFX 5850 precis när det var släppt och sedan ett från ett halvår senare. Det första kortet var helt OK, allt enligt referens design. Det andra kortet saknade VRM relaterade komponenter, det var väldigt slarvigt byggt och knappt inom vad som är tillåtet, kortet hade tunnare PCB och sämre kylare, överallt var det nedskuret till att det knappt klarar av specifikationerna.

Det finns en anledning till att XFX kan vara billigast och bundla en hel hög spel med sina grafikkort, däremot får man mindre än vad man betalar för. Andra märken så som Sapphire, powercolor, ASUS gör sina designer mer effektiva men drar inte ned på kvaliteten. XFX drar ned på kvaliteten så mycket som det bara går, billigare komponenter, färre komponenter, billigare PCBer. Allt för att maximera vinst på sina kunders bekostnad, varför? För att dem säljer dessa nya nedskurna versioner under samma namn och i vissa fall så som 6970 med bortagna VRMs och bios switch + backplate, även med samma modellnamn som sina referens föregångare.

XFX gör detta med sina nätagg också.

En quote från XFX som säger allt

eeehh, på vilket sätt var länkarna relevanta i sammanhanget?
Det ena gäller ett grafikkort och alltså inget nätaggregat. Att anta att de har sämre specifikationer på allt de producerar (eller rebrandar) för att de har det på en modell grafikkort känns inte direkt väl underbyggt (även om det skulle gällt alla deras grafikkort, så skulle inte det automatiskt göra deras nätaggregat sämre, är två helt skilda delar i organisationen).
I den andra länken har deras marknadsföringsavdelning varit lite väl överentusiastiska i sin märkning av boxen. Inga Seasonictillverkade aggregat har 100% solida kondensatorer. Även standardmodellen Seasonic S12II som aggregatet bygger på har inte solida kondensatorer (och de är faktiskt mindre lämpliga att ha i just nätaggregat, så det finns en anledning till att man inte använder dem där i någon större utsträckning). Så jämför man med original S12II så är komponentkvaliteten jämförbar. Båda aggregaten har högkvalitativa japanska elektrolytkondensatorer.

Det enda dåliga Jonny Guru har att säga om aggregatet är att spänningsnivåerna är lite sämre än på övriga 450-500W aggregat baserade på samma design. Detta syns i mindre utsträckning på 550W-varianten och i de ännu kraftigare aggregaten är fenomenet borta.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story9...

Så problemet som XFX har i detta fall är att de har en marknadsavdelning som märker upp lådorna med en massa buzzwords, som de inte verkar ha full koll på. Aggregatet i sig behöver egentligen inte någon sådan draghjälp, då det redan har imponerande specifikationer och prestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Wrongtarget är det så att man ser inte när solida kondingar är slut? Dem sväller väll inte för då skulle det tex läcka ut på någon komponent? Så har jag uppfattat det men har inte fått det bekräftat mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Mitt och min kompis newton lider i alla fall inte av coilwhine och vi är båda nöjda. Tror det har mer med tur än skicklighet att göra

Jag har också Newton R2 650W och det funkar skitbra samt tyst som en mus!

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Wrongtarget är det så att man ser inte när solida kondingar är slut? Dem sväller väll inte för då skulle det tex läcka ut på någon komponent? Så har jag uppfattat det men har inte fått det bekräftat mvh

Solida kondingar har ingen elektrolyt som kan läcka ut. De är ypperliga att ha på moderkort och åldras inte alls i samma utsträckning som elektrolytkondensatorer. Däremot har de inte riktigt de egenskaper som önskas för ett nätaggregat (i alla fall inte för att ha som primärkondingar).
För nätaggregat är fortfarande elektrolytkondensatorer bäst och då helst japanska, högt temperaturklassade kondensatorer från en av de bättre serierna av tillverkaren (Vilket är fallet i bl.a. XFX core edition och corsairs bättre nätaggregatsserier).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Okey typ som jag trodde är väll bra att det inte är solida man vill ju gärna se om dem har svullnat då åker nätagget ut.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

FD 650W verkar vara ett bra val, bra pris! Annars ett XFX nätagg som också är prisvärt

750HX har 4.5% bättre effektivitet och båda är av god kvalité, pris därefter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte sett några fakta på att XFX "vandaliserat" några nätaggregat från SeaSonic. Påstår man så allvarliga saker bör man ha ordentligt på fötterna. Jag tycker stra8forthakill bör presentera underlaget för sina påståenden

http://www.hardocp.com/article/2011/01/31/xfx_pro_series_core...
http://www.hardocp.com/article/2011/08/29/corsair_enthusiast_...

As when we opened the TX750 V2, when we open the TX850 V2 we immediately recognize that the power supply we are working with today is the Seasonic SS-850AT that was used by XFX for the Core Edition 850W power supply. This unit is again almost identical to that XFX unit save for a few readily apparent variations such as the fan, heatsink colors, and the PCB color.

XFX Core 750W:

Corsair TX V2 750W:

Annan fläkt, javisst, det har jag skrivit om i andra trådar. I övrigt precis samma plattform som i Corsair TX V2. Inte längre de överhängande "finger"-kylflänsarna som jag tyckte var fantastiskt bra, men det finns fortfarande mycket få om ens någon som erbjuder en så bra plattform och en så hög kondensatorkvalité som XFX, i den prisklassen.

Finns det bevis för att de Core som levereras idag, ett halvår efter recensionen, skulle vara väsentligt sämre, presentera de i så fall.

Jag kör själv med SeaSonic i form av usla "Silver Power" 750W. Kostade mig knappa 500kr på Kompletts rea för ett tag sedan. Exakt samma som alla andra SeaSonic-tillverkade med samma plattform (M12D i det fallet).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Inga problem eller oljud med nätagget i min signatur.

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Okey typ som jag trodde är väll bra att det inte är solida man vill ju gärna se om dem har svullnat då åker nätagget ut.

Fast å andra sidan så är det just det att elektrolyten åldras och börjar förgasas som får kondensatorn att svälla som är problemet. En solid kondensator har inte problemet (använder inte elektrolyt utan annat dielektrikum) och har därmed längre livslängd....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

cx v2 är väl bättre? Det sitter ett 430 i min lillebrors dator och det är tyst och fungerar bra.