Surfplatta eller mini-PC?

Permalänk
Medlem

Surfplatta eller mini-PC?

Jag tar mig friheten att starta en ny tråd i ämnet för eller emot surplatta och/eller mini-PC/Netbook (och vad allt annat de kallas).
Jag står själv i valet och kvalet inför ett köp av "något smidigt att ta med".
Jag upplever surfplattorna begränsade, antingen går det inte att peta i mera minne, eller så finns det i bästa fall bara en USB-port. Tangentbord finns ofta som tillbehör. Mini-PC/Netbook känns mer som en "vanlig dator" med allt på plats redan, ja förutom då att man behöver installera mera minne och numera avsaknad av inbyggt 3G-modem. Pekskärmen lyser med sin frånvaro. Man kan leta fel och brister i båda varianterna men båda "modellerna" känns smidiga att bära med sig och har ett hyggligt lågt pris för att också våga släpa med dom ut i verkligheten.
Efter dessa lätt förvirrade och lättvindiga åsikter frågar jag er Clockers; Vad ska man välja?
Jag reser en del i vårt avlånga land och jag behöver något smidigare än min vanliga bärbara 15-tummare att ta med. Jag kör redan en androidlur med tangentbord eftersom jag aldrig riktigt kommer överens med de virtuella skärmtangentborden. Det ska vara tillräckligt med krut i leksaken för att till och med kika på en och annan film och köra några enklare spel. Jag läser min e-post och surfar lite allmänt både privat å i yrkets vägnar. Jag tillbringar somrarna på rena landsbygden där det kan vara lite si och så med olika uppkopplingar och vill därför ha inbyggt 3G vilket alternativ jag än väljer.
Och priset då? Tjaaa....vad kostar saker och ting? Klart att jag blir glad ju billigare det blir men jag låter inte en och annan tusenlapp hindra mig från det jag vill och behöver ha. Fast det är kanske bäst att tillägga att jag sklle må rent fysiskt dåligt av att ge 20 000 för en dator....

Permalänk
Medlem

Du verkar ju inte trivas med touch så varför gå o fundera över surfplatta?
Kör på en asus 1215b så har du en portabel maskin med prestanda till dina filmer. Helt ok pris också.

Permalänk
Medlem

Ja kanske är det lösningen. Men Hur jag än letar kan jag inte hitta att den har inbyggt 3G, vilket skulle vara alldeles utmärkt. Jag hatar donglar och stickor och måste väl erkänna att jag brutit sönder både kontakt och USB-minne genom min alldeles egna klumpighet...*suck*
Fast 1215B får ju lysande recensioner och till ett hyggligt pris...

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för androidlur du har idag? Har du använt någon surfplatta eller netbook?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en HTC Desire Z som jag är mycket nöjd med förutom batteritiden då.
Surfplatta har jag testat rejält, en Ipad av första modellen och netbooks har jag bara prövat i affärn och en snabbtitt när de första dök upp det var en Acer minns jag. Jag är lite tveksam till att skriva mina memoarer eller Novaja Zemljas histora på de lilla tangentbordet, det duger gott till kortare texter. Men iPadens skärmtangenter trivs jag inte med mer än att skriva sms på ungefär.

Permalänk
Medlem

Oj du ville ha inbyggdt 3g. Det missade jag.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s76018425&cols=&o=lokal...

Där är en lista på sådana datorerer. Går upp väldigt mycket i pris dock jämfört med de utan..

Permalänk
Medlem

Skulle ha köpt en Mini-PC utan 3G och kört wifi hotspot via mobilen. Den absolut billigaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Eee pad trnasformer med docka fyller alla dina behöv, förutom 3g. Men 3g kan du dela från mobilen eller så väntar du på att 3g modellen släpps.
Om du ska köpa surplatta tycker jag absolut att du ska titta på en eee pad.
En fördel med surplattor måste ju vara battertiden (?)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda din Desire Z som modem? Fungerar ju både trådlöst och trådat.
På din beskrivning låter en liten laptop vettigast.
Filmstödet i plattorna är sådär fortfarande och skärmtangentborden duger till att chatta lite med, men inte mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Skippa netbook och köp en macbook Air eller 'ultrabook'.

Permalänk
Hedersmedlem

*Ett inlägg borttaget med hänvisning till §1.6 i reglerna.*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

"pet-skärm" kan man köpa löst som man lägger in på sin notebook och Android går att fixa till notebook... så surfplattorna känns lite B då.
Har ingen sådan själv än men har testat vännens och det känns bättre än surfplatta, mycket mer användar vänligt.
Bäst av allt så är man inte lika begränsad i surfningen som med surfplatorna, typ vissa sidor går per automatik till m.adress.domän istället för www.adress.domän hur mycket man än försöker tvinga sig till www.

Tycker att man inte kallar plattorna för surf längre då om är begränsade på visa sidor, jävla bling-bling plattor.

Och tro mig, i en rum med 10 plattor och 1 notebook så är notebook kungen när man startar upp Command & Conquer... okej lite överdrivet

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Samsung har en x86-platta på gång. Fick klämma på en sån häromdan. Windows 8 developer preview installerat, och det var en riktig trevlig upplevelse. Första plattan som väckt habegäret inom mig.
Finns flera videorecensioner på youtube http://www.youtube.com/results?search_query=samsung+windows+8...

11.6" 1366x768
1.6GHz Core i5-2467M
4 GB ram
58 GB SSD
3G
MicroSD slot
Micro HDMI
Dockingstation/stöd
Blåtand tangentbord

Om den börjar säljas i dagsläget blir det med win7, vilket inte är anpassat för pekskärm. Samsung har dock ett touch overlay som kanske gör det användbart. http://www.expertreviews.co.uk/tablet-pcs/1286941/samsung-700...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara