Permalänk
Medlem

Ang. Karlstad

Detta är Karlstads kommuns logotyp, hur fan har de tänkt här egentligen?

www.karlstad.se

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser något heeeeeelt annat än ögon-näsa-mun på den där... ?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem

Flytta en linje och lägg till en till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebben:

Bara jag som ser något heeeeeelt annat än ögon-näsa-mun på den där... ?

Nej du är nog inte den enda.xD

Kommunen med stake liksom!:D LOL!xD

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

http://www.karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/$all/160C6C53DF3F89EDC1257458002D615C

Den är uppenbarligen ritad på 60-talet, så kanske inte så konstigt att den ser lite daterad ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalimac:

http://www.karlstad.se/apps/symfoni/karlstad/karlstad.nsf/$all/160C6C53DF3F89EDC1257458002D615C

Den är uppenbarligen ritad på 60-talet, så kanske inte så konstigt att den ser lite daterad ut.

Det ger en förklaring men associationerna försvinner inte för det.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som någon på dagis har ritat typ. Vi fick oss ett gott skratt på kontoret iaf

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Det där ser ut som någon på dagis har ritat typ. Vi fick oss ett gott skratt på kontoret iaf

He he...japp, den "berömda" målaren trodde jag inte fanns utan att det var, som du säger, ett barn som hade ritat teckningen.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

He he...japp, den "berömda" målaren trodde jag inte fanns utan att det var, som du säger, ett barn som hade ritat teckningen.:P

Nu var det ju en barnboksillustratör, så helt konstigt kanske det inte var.

Fick mig också att tänka på något man skulle kunna hitta i MS Words clip-art arkiv (eller vad det nu heter...)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawl:

Nu var det ju en barnboksillustratör, så helt konstigt kanske det inte var.

Fick mig också att tänka på något man skulle kunna hitta i MS Words clip-art arkiv (eller vad det nu heter...)

Ha ha, jag tänkte på det här gamla MS paint (ni vet där man klistrade in sina Ptr's och sparade) eller liknande.:D

Jo han är barnboksillustratör men dock vuxen.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det första jag kom och tänka på, det var ju att ansiktet på solen var eller är ju rätt så slående likt "Stora farbrorn" i barn sagoberättelsen "Lilla Anna och Stora farbrorn". Undrar om det kan vara samma person som har ritat solen som "Stora farbrorn".

Eller så kan det bara vara en ren slump att dom liknar varann.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

http://img15.imageshack.us/img15/5096/006hue.jpg

Det första jag kom och tänka på, det var ju att ansiktet på solen var eller är ju rätt så slående likt "Stora farbrorn" i barn sagoberättelsen "Lilla Anna och Stora farbrorn". Undrar om det kan vara samma person som har ritat solen som "Stora farbrorn".

Eller så kan det bara vara en ren slump att dom liknar varann.

Det är samma person som har ritat dem. Lasse Sandberg ritar bilderna och frun Inger skriver böckerna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lilla_Anna_och_L%C3%A5nga_farbro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lews:

Det är samma person som har ritat dem. Lasse Sandberg ritar bilderna och frun Inger skriver böckerna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lilla_Anna_och_L%C3%A5nga_farbro...

Ah, ja du ser. Då hade jag inte helt fel ändå.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Ful var den iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Den var ju udda, men jag tycker den va lite små fräck ändå just på grund av att den är lite udda.

Permalänk
Medlem

Vissa utav er verkar ha snappat upp att solen på bilden påminner mycket om en penis i en cirkel vilket givetvis var vad jag syftade på när jag startade tråden. För att skänka tråden ett uns av diskussionsvärde kan jag passa på att ställa frågan till alla eventuella Karlstadsbor på Sweclockers; Tycker ni att en slapp dolme är en symbol som ger en rättvis bild av Karlstads kommun? Om svaret är nej; Tycker ni i så fall att en glad sol är bättre?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

För att skänka tråden ett uns av diskussionsvärde kan jag passa på att ställa frågan till alla eventuella Karlstadsbor på Sweclockers; Tycker ni att en slapp dolme är en symbol som ger en rättvis bild av Karlstads kommun? Om svaret är nej; Tycker ni i så fall att en glad sol är bättre?

Nu är jag ingen Karlstadbo, men Karstad-solen med "slapp fyrkantig dolme" mitt i nyllet ser väl glad ut nu också?
Lasse & Inger Sandberg har iaf länge haft ett sommarboende inom K-D Kommun, varför det kanske kan komma sig
att de har varit inblandade i ritandet av den där solen en gång i tiden .. loggan bör väl vara bortåt femtio bast nu, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Nu är jag ingen Karlstadbo, men Karstad-solen med "slapp fyrkantig dolme" mitt i nyllet ser väl glad ut nu också?
Lasse & Inger Sandberg har iaf länge haft ett sommarboende inom K-D Kommun, varför det kanske kan komma sig
att de har varit inblandade i ritandet av den där solen en gång i tiden .. loggan bör väl vara bortåt femtio bast nu, eller?

Den verkligt intressanta frågeställningen är ju egentligen huruvida logotypens tvetydighet var avsiktlig från vår gode Herr Sandberg eller inte. Jag kan tänka mig två scenarion, det ena, att Lasse Sandberg i grund och botten är någon form av IRL-troll som långt före Rickrollningens intåg i populärkulturen helt enkelt ritade en sol med en kuk på och kallade den för ett ansikte, kan förvisso kännas långsökt, men helt omöjligt är det inte.

Det andra tror jag är det som många med mig kanske hoppas, att Lasse Sandberg är någon form av mysfarbrorns sista bastiljon, en produkt av en tid då vuxna män faktiskt inte tyckte att en tecknad kuk var det roligaste som fanns, och som aldrig skulle tänka tanken att göra någonting av sådan art. Han kanske än i dag inte kan se någonting annat än en glad sol i den där gamla logotypen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

För att skänka tråden ett uns av diskussionsvärde kan jag passa på att ställa frågan till alla eventuella Karlstadsbor på Sweclockers; Tycker ni att en slapp dolme är en symbol som ger en rättvis bild av Karlstads kommun? Om svaret är nej; Tycker ni i så fall att en glad sol är bättre?

Angående solen har jag hört två förklaringar; den ena är att det kommer av en servitris, den andra är att Karlstad har många soltimmar. Jag har inte tagit reda på hur det ligger till med den saken, men solen är ett återkommande tema (KAU har en sol som logga också). I vilket fall, jag ser inget problem med en glad sol som logga. Finns en hel del underligare symboler ute i världen, så varför inte.
Angående just den här solen så har jag faktiskt inte tänkt på det alls, men nu när du säger det så ser den kanske lite suspekt ut. Det kan ju debateras om det är loggans eller betraktarens fel, men jag bryr mig inte speciellt vilket som. Får se om det blir en smått rolig historia att dra på jobbet, men utöver det har jag svårt att se hur det skulle påverka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Vissa utav er verkar ha snappat upp att solen på bilden påminner mycket om en penis i en cirkel vilket givetvis var vad jag syftade på när jag startade tråden. För att skänka tråden ett uns av diskussionsvärde kan jag passa på att ställa frågan till alla eventuella Karlstadsbor på Sweclockers; Tycker ni att en slapp dolme är en symbol som ger en rättvis bild av Karlstads kommun? Om svaret är nej; Tycker ni i så fall att en glad sol är bättre?

Svar från en Karlstadbo:
Till att börja med, ser din penis ut sådär så har du problem kamrat. Men om det nu liknat "en slapp dolme" så hade det varit en dålig symbol för staden

En glad sol däremot är en klockren symbol. Delvis pga den historiska anknytningen till http://sv.wikipedia.org/wiki/Sola_i_Karlstad men även för att Karlstad oftast ligger i toppstriden på antal soltimmar per år. Att solen är glad är dessutom en bra anknytning till att Karlstad kanske är landets trevligaste stad.