Hjälp med välja surfplatta, Android och fotobackup

Permalänk
Medlem

Hjälp med välja surfplatta, Android och fotobackup

Tänkt att köpa surfplatta, men har svårt att hitta det jag söker.
Behöver ej ha 3G då dess främsta uppgift är att vara med på resa och surfa på hotell som har Wifi och det viktigaste, använda som backup för kamera till tex usb-minne. Minneskortet i kamera är SDHC, men vill helst köra på usb kontakten. Vill heller ej använda det inbyggda minnet som mellanlagring utan köra direkt från kameran(alt minneskortet) till Usb lagringen. De jag hittat verkar bara ha 1 usb port.
Storleken viktig så helst bara 7" och Android.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Räknar man dockan på Asus transformer så har den två USB portar där.
Dock har den ingen på själva plattan (om man inte använder någon adapter). Den är dock större än 7 tum.

Två USB portar direkt på plattan är jag skeptisk till om någon surfplatta har än så länge.

Gäller det 7 tums plattor så är väl egentligen Samsung det enda vettiga alternativet, men de verkar ju få säljstopp pga Apple lite här och där. Dock tror jag inte att deras modell heller har två USB portar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Räknar man dockan på Asus transformer så har den två USB portar där.
Dock har den ingen på själva plattan (om man inte använder någon adapter). Den är dock större än 7 tum.

Två USB portar direkt på plattan är jag skeptisk till om någon surfplatta har än så länge.

Gäller det 7 tums plattor så är väl egentligen Samsung det enda vettiga alternativet, men de verkar ju få säljstopp pga Apple lite här och där. Dock tror jag inte att deras modell heller har två USB portar.

Nej, har förstått att jag får ge mig där.
Får nöja mig med en usb och köra mellanlagring på plattans minne.
Såg att nya samsungen hade ett tillbehör som omvandlade 30 pin till usb
http://cdon.se/hemelektronik/samsung_galaxy_tab_10%2c1%22_8%2...

Dock vet jag ej om det blir en extra usb eller det är den som de räknar som usb? Men samsungen i kommande 8,9 ligger bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvalle:

Nej, har förstått att jag får ge mig där.
Får nöja mig med en usb och köra mellanlagring på plattans minne.
Såg att nya samsungen hade ett tillbehör som omvandlade 30 pin till usb
http://cdon.se/hemelektronik/samsung_galaxy_tab_10%2c1%22_8%2...

Dock vet jag ej om det blir en extra usb eller det är den som de räknar som usb? Men samsungen i kommande 8,9 ligger bra till.

Det du länkat till är en adapter som sätts i botten av samsungen för att få tillgång till att stoppa in externt lagringsmedia i plattan.
Anledningen till att man får använda adaptrar till plattan är för att plattan endast är 8,6mm tunn vilket gör det omöjligt att få plats med en vanlig USB ingång eller SD-läsare.

Det finns inga inbyggda USB portar i Tab 10.1 utan man får nöja sig med adaptern.

Permalänk
Medlem

Acer Iconia A500

Jag sitter här och ska snart iväg till indien, och tänkte att laptopen är för klumpig (sony vaio 16" 3,5kg)

så en Surfplattan skulle nog vara smidigaste.
Syftet med min laptop under resan:

Ladda elektronikprylar via USB, flera samtidigt via HUB om så skulle fungera. specielt då elutag inte finns i närheten
SDmicro överföring från min Canon Lergia (HD videokamera så minneskortet blir fullt snabbt, vid högsta kvalite inspelning)
Överföra från systemkameran via sladden (micro usb till usb hane) Kanske ej är möjligt?
Wifi surfa, tetra från mobilens 3G istället om det nu behövs.
Fördriva tiden vid transport.

Vad jag har hittat så är ACER ICONIA A500 surfplattan för mig, vad tror ni??

Visa signatur

Anima67

Permalänk
Skrivet av anima67:

Jag sitter här och ska snart iväg till indien, och tänkte att laptopen är för klumpig (sony vaio 16" 3,5kg)

så en Surfplattan skulle nog vara smidigaste.
Syftet med min laptop under resan:

Ladda elektronikprylar via USB, flera samtidigt via HUB om så skulle fungera. specielt då elutag inte finns i närheten
SDmicro överföring från min Canon Lergia (HD videokamera så minneskortet blir fullt snabbt, vid högsta kvalite inspelning)
Överföra från systemkameran via sladden (micro usb till usb hane) Kanske ej är möjligt?
Wifi surfa, tetra från mobilens 3G istället om det nu behövs.
Fördriva tiden vid transport.

Vad jag har hittat så är ACER ICONIA A500 surfplattan för mig, vad tror ni??

en sak som du kan fundera på är ju en ultrabook/annan slimmad pc. Surfplattor har ju inte jättemycketblagring tyvärr så du lär få ha enheldel minneskort med dig om du filmar mycket.
Annars är nog acern bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb