Ny psu-fläkt startar inte, har jag lött fel?

Permalänk

Ny psu-fläkt startar inte, har jag lött fel?

Ok jag får mycket datadelar från olika ställen och ibland får jag nåt bra som jag kan tänka mig att ha själv.

Jag fick ett 600w nätagg som lät förjävligt så jag tänkte jag skulle stoppa in en tyst fläkt i det.

Originalfläkten satt med en kontakt där det finns en röd och en svart kabel.

Helt sonika klipper jag av den och löder dit min nya fläkt på den kabeln. MEN den nya fläkten har 3 kablar en röd en svart och en gul.

Jag lödde dit fläktens röda på röda från kabeln och svarta från svarta på kabeln.

Och nu måste fläkten få hjälp att starta annars går den inte igång.

Vad är felet? Jag har rött och svart ut från PSUn men jag har 3 kablar från fläkten, vilka ska var?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägsta startspänning skiljer mycket mellan olika fläktar och det är inte ovanligt att nätagg har en kontroller med väldigt låg lägsta spänning (neråt 5V), något man måste tänka på när man väljer fläkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ok jag kollade på fläktarna och den jag tog ut stod det 0.4A på och den jag satte in så stod det 0.3A på. Jag antar att det inte har något med starten att göra men själva driften.

Frågan är om jag ska löda om kablarna, vilka kablar ska vart?

Har jag enligt teorierna lött "rätt" som det är nu?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Ok vad sägs om att 1 borra sig ett litet hål i psuchassiet och sen dra ström från en 12v som går ut från agget då? är det en bra idé?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte koppla in den på en 12V inuti nätdelen, eller så får du byta fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Smart. ska mäta lite och se om jag kan få dit den på ett bra ställe.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Ok vad sägs om att 1 borra sig ett litet hål i psuchassiet och sen dra ström från en 12v som går ut från agget då? är det en bra idé?

Ett annat sätt att uttrycka ditt förslag är "att gå över ån efter vatten".

Hur vet du att fläkten du har i nu räcker vid full belastning? Att byta nätaggsfläktar på måfå kan sluta illa. Att alltid köra den på 12V låter också lite märkligt om du nu eftersträvar ett så tyst agg som möjligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag borrade ett hål och drog in ström den vägen men på något sätt så satt fläkten helt fast, så jag sket i det och satte den utanpå istället, med galler.

Hur jag vet att den klarar jobbet? Jo för min hårdvara kanske drar 150w som mest, troligtvis skulle jag kunna köra sakerna utan fläkt.

Den är tyst även på 12V, Nexus, finns inget tystare.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske lider av problemet som jag löser här http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hehe jag brukar inte renovera själva fläktarna jag bara köper nya, det är alldeles för mycket jobb. Ja nu fungerar det i a f från start. Jag tror det blev någon slags böjning i psu-chassiet efter jag med ganska lite tålamod oppnade det sista gången. Därför valde jag att sätta fläkten på utsidan istället, och där sitter den bra.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.