Permalänk
Medlem

Val av Mac Mini

Hej,
Jag har svårt att välja mellan de 2 nya modellen 2.3 eller 2.5
Den kommer ersätta min gamla stationär och jag kommer använda den till surf, film, photoshop osv.

Om det nu bli 2.3 modellen kommer jag uppgradera ramminne till 4 eller 8gb.
så skillnaden är bara grafikkort i princip
och senere tanken är att byta ut HDD till SSD
OBS! Det kommer blir min första Mac

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är mindre än 10% skillnad på 2.3 och 2.5. Du kommer aldrig märka en så liten skillnad. Lägg den mellanskillnaden på ngt annat som ger ngn prestandavinst istället. Tex en SSD eller mer RAM.

Permalänk
Medlem

Så du menar att det inte stort skillnad på grafiken så att man märker?
Man sparar ju en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakobbus:

Så du menar att det inte stort skillnad på grafiken så att man märker?
Man sparar ju en hel del

Grafiken har jag ingen aning om hur den är. Du ska väl inte spela på den ändå så då kan det väl kvitta antar jag?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan processorerna är liten, men mellan grafikkorten är den stor.
Så frågan du får ställa dig är om du behöver grafikkortet i den dyrare modellen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väljer 2.3 modellen. Tack för rådet

Permalänk
Medlem

Blev själv en Mac Mini standard modelen med 2,3ghz och Intel HD3000 graphics. Den funkar bra till typ all utom spel. Min första Mac på flera år, grymt imponerad overall.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Blev själv en Mac Mini standard modelen med 2,3ghz och Intel HD3000 graphics. Den funkar bra till typ all utom spel. Min första Mac på flera år, grymt imponerad overall.

Funkar ypperligt att spela StarCraft 2 på om man klör allt på low i 1680*1050, så helt värdelös att spela på är den inte

Edit: Glömde nämna att jag pressat i 8GB istället för de 2GB som var från start. Har dock inte bytt till SSD, men jag klurar på det.

Permalänk
Medlem

Är ju ganska stor skillnad mellan dom 2 olika grafikkorten.

Efter som Mac mini kör med en Laptop CPU i5 2,3Ghz 2415M eller i5 2,5Ghz 2420M

Så kan man ju lätt kolla på www.notebookcheck.net tester.

Intel HD 3000 ligger runt 3000-3500 i 3Dmark 06 och runt 1300 i 3Dmark vanatge.
AMD 6630m ligger runt 6500 i 3Dmark 06 och runt 3100 i 3Dmark vanatge.

Så ska man spela lite på den så är det nog ganksa stor skilnnad mellan korten, men TS ska ju inte spela något men även i photoshop så är det stor skillnad.

Här är en testst med bägge.

http://macreviewzone.com/compare/pdf/11/mmjuly11_2.3vs_mmjuly...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remuz:

Funkar ypperligt att spela StarCraft 2 på om man klör allt på low i 1680*1050, så helt värdelös att spela på är den inte

Edit: Glömde nämna att jag pressat i 8GB istället för de 2GB som var från start. Har dock inte bytt till SSD, men jag klurar på det.

Där ser man! Funderar på att uppgradera till 8gb

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Där ser man! Funderar på att uppgradera till 8gb

Det kan jag varmt rekommendera. Minnen är ganska billiga dessutom. Tror jag gav under 500kr för 2x4GB.

Edit: Tänk på att det är SODIMM man ska ha.

Permalänk
Permalänk

Men TS skall köra Photoshop, och man kan använda vissa grafikprocessorer till beräkningar där, så det bör han ju kolla upp, om det dyrare kortet har stöd för det så ger det rätt mycke mer prestanda.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remuz:

Det kan jag varmt rekommendera. Minnen är ganska billiga dessutom. Tror jag gav under 500kr för 2x4GB.

Edit: Tänk på att det är SODIMM man ska ha.

Jo det vet jag. Såg 2x4GB Corsair billigt på Inet, 1333mhz

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag kan numera också rekommendera att byta till en SSD. Satte i en 60GB Inteldisk (jag har inget stort behov av utrymme i datorn). Det finns plats för 2st 2.5" något jag inte visste. Intressant att det var precis lika mekigt att byta disk som det en gång var i iMac, den där stora som såg ut som en guldfiskskål. Man måste demontera precis allt för att få till det, dock är det tämligen enkelt. Det tog mig cirka 20min från avstängd till startad.

Permalänk

Jag är jädrigt sugen på att skaffa en mac mini att ha som en kontorsdator. Kommer att ladda ner grejor till den, köra musik, matlab och skriva saker. Tror ni att den är up to the task så att säga?
Har funderat på vilken av datorerna man skulle köpa, den billigaste eller den lite dyrare oc det lutar mot den dyrare. Jag vill inte att os:et ska kännas slött med animationer och sådär. Sitter på en mbp med core2duo och när jag kopplar in en extern skärm så segar animationer ner samt sidor med flash går slött som sirap tycker jag. Kommer detta funka bättre?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag är jädrigt sugen på att skaffa en mac mini att ha som en kontorsdator. Kommer att ladda ner grejor till den, köra musik, matlab och skriva saker. Tror ni att den är up to the task så att säga?
Har funderat på vilken av datorerna man skulle köpa, den billigaste eller den lite dyrare oc det lutar mot den dyrare. Jag vill inte att os:et ska kännas slött med animationer och sådär. Sitter på en mbp med core2duo och när jag kopplar in en extern skärm så segar animationer ner samt sidor med flash går slött som sirap tycker jag. Kommer detta funka bättre?

Visst fungerar den för att ladda ner grejer, köra musik och skriva saker på..

... men så fort man ska göra tyngre saker än så känner man verkligen av att komponenterna är galet underklockade. Du får bra mycket bättre prestanda med standardkomponenter/PC/Windows, har ingen erfarenhet av Matlab men det känns som ett ganska krävande program.

Men svaret beror nog på vem du frågar, jag är Windows/Linux-användare så jag är mer intresserad av att använda datorn än att titta på fina animatoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Men svaret beror nog på vem du frågar, jag är Windows/Linux-användare så jag är mer intresserad av att använda datorn än att titta på fina animatoner.

Vad sägs om en liten attitydjustering här?

Alla OS har UI-animationer och det ligger ju i användarens intresse att dom löper bra. Det lär dom nog göra också. Min Macbook 2.0GHz från 2008 klarade av att driva en extern 1920x1200 utan problem. Förstår inte alls varifrån trådskaparens prestandaproblem kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

har ingen erfarenhet av Matlab men det känns som ett ganska krävande program.

Med tanke på att vi körde matlab på datorer som var gamla 2003/2005 när jag pluggade utan prestandaproblem så, spontant nej, det är inte krävande.
Matlab kan ju såklart vara krävande, men då är det extremt komplex nivå.

Funkar matlab på OS X förresten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Visst fungerar den för att ladda ner grejer, köra musik och skriva saker på..

... men så fort man ska göra tyngre saker än så känner man verkligen av att komponenterna är galet underklockade. Du får bra mycket bättre prestanda med standardkomponenter/PC/Windows, har ingen erfarenhet av Matlab men det känns som ett ganska krävande program.

Men svaret beror nog på vem du frågar, jag är Windows/Linux-användare så jag är mer intresserad av att använda datorn än att titta på fina animatoner.

Eller Mac Pro.

Permalänk
Medlem

fqvarfort: Vilken motsvarande produkt rekommenderar du då att man tittar på om man är ute efter något som påminner om en Mac Mini i formatet, någon av Fujitsu Siemens Esprimo Q-modeller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Tja! Skaffade en mac mini faktiskt. Jag är nöjd. köpte mellan modellen med den lite snabbare grafikkretsen. Är medveten om att jag hade fått mer rå prestanda för pengarna men jag hade inte fått en pc med denna formfaktorn iallafall. Sedan vet jag inte vad du menar med underklockade, visst det är en laptop cpu i datorn men den är ju relativt snabb ändå!

Däremot fick jag lite lust att kanske byta ut den mot den fyr kärniga varianten....Den är nog mer framtidssäker!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Vilken härlig läsning, verkar vara en del som köper mac mini ändå, jag beställde en precis i dagarna, nu väntar jag bara på den!

För min del blev det den enklare modellen mest pga att den ska husera som mediadator till TVn.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Jag tror jag köpte min första Mac mini 2006 och då vart jag kär. Har nu 4st Mac minis. 2011 ska komma idag. Efter 4. Hempaket. Det är den billigaste minin…har även 8GB RAM till den. Kanske kör på en SSD också. Att DVDn inte finns gör mig inget… har inte använt det på länge…

Permalänk
Medlem

Hej, hade en liten fråga avseende dessa, funderar på om man ska skaffa en mac mini att använda i vardagsrummet som mediaspelare och dylikt, men men jag undrar lite hur den är att använda som just mediacenter, är det bättre att skaffa något annat?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Rosslan: Min personliga åsikt är att om du enbart är ute efter en mediaspelare så kanske man kan se sig om efter ett billigare alternativ.
Vill du dock ha en mer mångsidig HTPC så är den helt OK till detta ändamål, dock rekommenderar jag att man kör 720p om man ska surfa runt eftersom text har en tendens att bli svårläst i 1080p och att hålla på att zooma in/förstora sidor inte direkt är ett bra alternativ.
Om Mac Mini är "bättre" än något annat är väldigt individuellt, jag föreslår att du köper den utav Elgiganten och provkör den i din hemmamiljö och om du inte finner dig tillfreds så lämnar du tillbaka den.
Elgiganten har ju som bekant 30 dagars öppet köp, väldigt generöst av dem.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Rosslan: Min personliga åsikt är att om du enbart är ute efter en mediaspelare så kanske man kan se sig om efter ett billigare alternativ.
Vill du dock ha en mer mångsidig HTPC så är den helt OK till detta ändamål, dock rekommenderar jag att man kör 720p om man ska surfa runt eftersom text har en tendens att bli svårläst i 1080p och att hålla på att zooma in/förstora sidor inte direkt är ett bra alternativ.
Om Mac Mini är "bättre" än något annat är väldigt individuellt, jag föreslår att du köper den utav Elgiganten och provkör den i din hemmamiljö och om du inte finner dig tillfreds så lämnar du tillbaka den.
Elgiganten har ju som bekant 30 dagars öppet köp, väldigt generöst av dem.

Hmm, tackar ödmjukast för väldigt kloka synpunkter, detta skall undersökas

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Hmm, tackar ödmjukast för väldigt kloka synpunkter, detta skall undersökas

Apple TV 2 är klockren som mediaspelare. Säljs sedan i tisdags även i Sverige på Apple Store.

Permalänk
Skrivet av backspace:

Rosslan: Min personliga åsikt är att om du enbart är ute efter en mediaspelare så kanske man kan se sig om efter ett billigare alternativ.
Vill du dock ha en mer mångsidig HTPC så är den helt OK till detta ändamål

Alldeles precis så!
Jag kör en mini till TV:n, med Plex som mediahanterare (innehåller dessutom youtube, SVT Play och hinkvis med andra plug-ins...) och det fungerar alldeles ypperligt, inget krångel alls. Har en 2TB NAS som strömmar film till minin via wlan:et och det bara rullar. Dessutom kan jag emellanåt stänga ner Plex och köra lite need for speed eller nåt annat.
Går ju såklart att hitta billigare lösningar, men då krävs det lite mer meck. Jag har ju med stigande ålder blivit lite latare och gillar att det bara funkar utan handpåläggning.

Oavsett OS så rekommenderar jag verkligen Plex som mediaspelare, både snygg och välfungerande lösning!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

dock rekommenderar jag att man kör 720p om man ska surfa runt eftersom text har en tendens att bli svårläst i 1080p och att hålla på att zooma in/förstora sidor inte direkt är ett bra alternativ.

Safari i Lion har zoomfunktioner i stil med iOS, så det kommer att gå bättre än du tror. Pinch to zoom och doubletap. Bara att skaffa magic trackpad, men det är ju nästan ett självklart köp ändå till en mediacenter-mac.

Sen beror det ju på storlek på TVn och avstånd till densamma också. Jag har drygt 2.5 meter från soffans framkant till min 37" fullhd och det går inte att läsa dialogrutor i windows etc på det avståndet. Det går bra ändå eftersom man har sett alla rutor miljoner gånger och vet vad det står i dem, men ska jag göra nåt mer komplicerat får jag vackert ta en stol och sätta mig närmare. Surfa går dugligt då man zoomar in med Chromes/Firefoxs vanliga zoomfunktioner.