Permalänk
Medlem

Bluescreen när jag går över 3ghz

Hej, som topic lyder så förstår jag inte riktigt varför jag får bluescreen när jag drar över 3ghz, jag har kört 3,6 stabilt med mina gamla komponenter.

Gamla delar

i5 750 2.67ghz
4gb ram
gtx 275
ingen ssd.
650W coilwhine corsair
gigabyte GA-P55A-UD3

Nya delar

i5 750 2.67ghz
8gb ram
gtx 560 soc
ssd.
gigabyte GA-P55A-UD3
750W corsair

jag kör vattenkylning så temps är nere på 30C, ändrar bara FSB och kör 20 på multiplier, har inte rört mina minnen/volt alls, inte ens när jag körde med den stabila 3,6ghz.

Någon som har några tips? Ger snart upp !

Permalänk
Medlem

Höj volten då.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska ta och se vad blåskärmen säger, Blåskärmen är inte där för o irritera ..den har ett meddelande åt dig.Som ser ut på detta vis

0x0000000003B

Typ så. Så ta kort med mobilen och lägg in här så ska du nog få ett gnutta mera hjälp.

Permalänk
Medlem

att du inte rört minnenas inställningar kan ju ha något med det hela att göra

Permalänk
Medlem

Ändrade minnenas timing till 7,7,7,24 (2st 4gb) så fick jag ett felmeddelande på boot skärmen och en röd varning inne i bios om att något hade gått fel vid OC så ändrade tillbaka dem till 9,9,9,24 (auto, standard)

Ökade även volt på Vcore till 1.36250, ska se vad som händer!

Edit: Gick upp till 3,4 ghz sen låste sig datorn, dock ingen bluescreen

Permalänk
Medlem

Har inte klockat just 1156 men bör du inte öka volten lite på NB?

Har du 2x2 gb eller 4x2?

Permalänk
Medlem

Ganska troligt att det är minnet, antar att du har 4 stickor = alla slottar fulla vilket många moderkort har svårt att hantera
Kör memtest86+ testa med bara 4Gb öka volten lite till minnet och/eller sänk hastigheten på minnet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

detta låter som en väldans mysko problem

har nästan samma som den i allt (KOLLA SIG)

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballball:

Ändrade minnenas timing till 7,7,7,24 (2st 4gb) så fick jag ett felmeddelande på boot skärmen och en röd varning inne i bios om att något hade gått fel vid OC så ändrade tillbaka dem till 9,9,9,24 (auto, standard)

Ökade även volt på Vcore till 1.36250, ska se vad som händer!

Edit: Gick upp till 3,4 ghz sen låste sig datorn, dock ingen bluescreen

Kör med 2st 4gb corsair minnen, men jag kan säga att jag hade problem innan med mina minnen när jag körde 2x2gb, fick bluescreen osv när jag körde dem. Sen ändrade jag platsen på dem (samma slots fast bara byta plats på båda minnena) så fick jag inte bluescreens mer.

Är väl även värt att lägga till att jag fick bluescreen när jag körde minecraft utan vsync direkt efter att jag bytt till 8gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballball:

Kör med 2st 4gb corsair minnen, men jag kan säga att jag hade problem innan med mina minnen när jag körde 2x2gb, fick bluescreen osv när jag körde dem. Sen ändrade jag platsen på dem (samma slots fast bara byta plats på båda minnena) så fick jag inte bluescreens mer.

Är väl även värt att lägga till att jag fick bluescreen när jag körde minecraft utan vsync direkt efter att jag bytt till 8gb ram.

får inte heller ordning på mina timings nu :S kör på auto/standard och då går dom juh fan i 10-11-11-29 när de är CL9 på dem ? :S

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2011735

Edit: provade även att köra dom i 800mhz och 685mhz

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14