LED från Samsung - skillnad på olika serier?

Permalänk
Medlem

LED från Samsung - skillnad på olika serier?

Efter en del velande kring plasma vs LED etc (jo, skapade en tråd även kring den aspekten av problemet här på swec) började jag trots uppgifter om besvär med clouding att bli sugen på en Samsung ur 5-serien såsom Samsung UE46D5005. Snackade idag med en försäljare på elgiganten kring Samsungs olika serier och skillnader mellan dem. Killen var relativt seriös, men pratade sig (som jag förmodar att säljare gör) varm för de lite dyrare modellerna. Jag bryr mig egentligen inte om 3d eller internetfunktioner, och min fundering är nu om det är värt pengarna att uppgradera till någonting i 6-serien. Jag undrar därför om någon kan bekräfta eller dementera mitt antagande om att C och D står för olika årsmodeller, om någon vet vad övriga siffror står för, och om någon har en åsikt kring huruvida bildkvaliten gör det värt att satsa på en TV ur 6-serien istället?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

OMG! En säljare sa någonting vettigt!

Skämt å sido så ligger det en hel del i det han sa. Jag vet inget specifikt om UE-D5000 och UE-D6000 serierna men jag vet att i äldre CCFL-LCDer i B/C 500 och 600 serierna kunde det vara stor skillnad där 500 serien kunde använda LCD paneler från AUO medan 600-serien alltid använde Samsungs egna paneler som har bla. bättre kontrast och betrakningsvinklar. Det är troligt att Samsung fortsatt med den strategin i LED modellerna. Utöver det har 6-serien andra fördelar så som 100Hz (tveksam nytta med det dock) och mycket bättre inställning/kalibreringsmöjligheter.

Den första bokstaven är mycket riktigt årsmodellen där D är 2011 C 2010 osv.

Jag skulle starkt avråda från Samsungs Edge-LED modeller just pga. clouding men om du prompt måste ha en sådan så köp helst från elgiganten för där har du 30 Dagars öppet köp.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Har en UE40D5005 men kan tyvärr inte ge någon recension på dess tv-bild, används enbart för PS3 och datorskärm i datorrummet, men ingen märkbar lag eller clouding inom dessa områden.

Permalänk
Medlem

Intressant. Säljaren på elgiganten tog upp frekvensskillnad som en av de viktigare aspekterna, men jag föreställer mig att om denna är god nog för PS3 torde den också fungera för vanligt TV-tittande? Det skulle i så fall snarare vara de övriga aspekterna av bildkvalitét som skulle göra det värt att satsa på 6-serien. Grejen blir ju dock att i den prisklassen kan man välja på betydligt fler apparater. Är tex problemet med clouding mindra för LG, Sony, Philips etcetera tro?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken så jag langade in en Blu-ray i PS3an och sitter och kollar nu. Tycker mig inte se någon uppenbar clouding, lite backlightbleeding i de två nedre hörnen men syns bara från 50-40 cm avstånd. Värre i så fall är väl bilduppdateringen eftersom 5-serien använder ClearMotion eller nåt sånt vilket är någon typ av fejkad 100hz (bättre än 50 men inte riktig 100hz).

Permalänk
Medlem

UE är alltid en LED och LE är en lysrör

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Intressant. Säljaren på elgiganten tog upp frekvensskillnad som en av de viktigare aspekterna, men jag föreställer mig att om denna är god nog för PS3 torde den också fungera för vanligt TV-tittande? Det skulle i så fall snarare vara de övriga aspekterna av bildkvalitét som skulle göra det värt att satsa på 6-serien. Grejen blir ju dock att i den prisklassen kan man välja på betydligt fler apparater. Är tex problemet med clouding mindra för LG, Sony, Philips etcetera tro?

Förbannade försäljare, jag blir så extremt jättetrött på dom.

När du lirar spel ska 100hz-funktionen av för att minimera input lag. Det är en skitfunktion som i 8 fall av 10 är totalt onödig.

Allt som heter bildförbättring ska slås av, sen ska korrekta färger kalibreras genom ljusstyrka, kontrast och pill med just färgerna.

Inte lätt som oerfaren att komma ut i en butik och höra allt mellan himmel och jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

OMG! En säljare sa någonting vettigt!

Skämt å sido så ligger det en hel del i det han sa. Jag vet inget specifikt om UE-D5000 och UE-D6000 serierna men jag vet att i äldre CCFL-LCDer i B/C 500 och 600 serierna kunde det vara stor skillnad där 500 serien kunde använda LCD paneler från AUO medan 600-serien alltid använde Samsungs egna paneler som har bla. bättre kontrast och betrakningsvinklar. Det är troligt att Samsung fortsatt med den strategin i LED modellerna. Utöver det har 6-serien andra fördelar så som 100Hz (tveksam nytta med det dock) och mycket bättre inställning/kalibreringsmöjligheter.

Den första bokstaven är mycket riktigt årsmodellen där D är 2011 C 2010 osv.

Jag skulle starkt avråda från Samsungs Edge-LED modeller just pga. clouding men om du prompt måste ha en sådan så köp helst från elgiganten för där har du 30 Dagars öppet köp.

Frågade mediamarkt om öppet köp, och efter att de kvittrat glatt om hur självklart det är för dem att lämna 30 dagars öppet köp på obruten förpackning förklarade jag problemet och frågade vad som gäller med en öppnad förpackning. Fick ett härligt försäljarsvar, nämligen "Vi tar ju jättegärna tillbaka TVn, problemet blir ju att den inte går att sälja om förpackningen varit öppnad..." Jag frågade då lätt sarkastiskt om det var så att de tar tillbaka TV-apparater men sedan inte säljer dem, och då kröp det förstås fram att man inte kan lämna in använda apparater man prövat om det inte är direkta fel på dem, till vilket brister i svärtan antagligen inte räknas. Om man bortser från det lätt vilseledande sättet säljaren svarade på min första fråga får man ju onekligen erkänna att det finns viss logik i deras synsätt. Menar du att elgiganten skulle vara annorlunda?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Frågade mediamarkt om öppet köp, och efter att de kvittrat glatt om hur självklart det är för dem att lämna 30 dagars öppet köp på obruten förpackning förklarade jag problemet och frågade vad som gäller med en öppnad förpackning. Fick ett härligt försäljarsvar, nämligen "Vi tar ju jättegärna tillbaka TVn, problemet blir ju att den inte går att sälja om förpackningen varit öppnad..." Jag frågade då lätt sarkastiskt om det var så att de tar tillbaka TV-apparater men sedan inte säljer dem, och då kröp det förstås fram att man inte kan lämna in använda apparater man prövat om det inte är direkta fel på dem, till vilket brister i svärtan antagligen inte räknas. Om man bortser från det lätt vilseledande sättet säljaren svarade på min första fråga får man ju onekligen erkänna att det finns viss logik i deras synsätt. Menar du att elgiganten skulle vara annorlunda?

Ja, Från hemsidan:

Citat:

Öppet köp

Elgiganten lämnar öppet köp i 30 dagar. Villkoren gäller utöver ångerrätten enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantaget från öppet köp är produkter köpta med abonnemang. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med dig kvittot!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curly:

Ja, Från hemsidan:

En högst avsevärd skillnad vill jag säga. Om man gör researchen innan man handlar istället för efter kan man ju både ha och mista öppet köp i den form mediamarkt erbjuder det. Du ska ha stort tack för hjälpen Curly, jag ska ta och kolla hur elgigantens priser på respektive TV!

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Noterar idag i reklam från elgiganten att man lämnar 3000kr rabatt på dels Samsung UE46D325XXE, dels på Samsung UE46D6757XXE. Med andra ord bra rabatt på två TV-apparater ur Samsungs 6-serie. Någon som vet var man kan hitta information om vad som skiljer dessa åt? ( Har via sökning fått fram skillnad i uppdateringsfrekvens, 200 vs 400Hz, medföljande 3d-glasögon samt "micro dimming"). Förstår faktiskt inte varför dessa små skillnader skulle motivera en prisskillnad på 4k. Har jag missat något viktigt här?

-Då jag anser att jag lägger till ny information i detta inlägg tycker jag inte ovanstående är att betrakta som bumpning, men om moderatorer skulle vara av avvikande åsikt ser jag fram mot PM

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Noterar idag i reklam från elgiganten att man lämnar 3000kr rabatt på dels Samsung UE46D325XXE, dels på Samsung UE46D6757XXE. Med andra ord bra rabatt på två TV-apparater ur Samsungs 6-serie. Någon som vet var man kan hitta information om vad som skiljer dessa åt? ( Har via sökning fått fram skillnad i uppdateringsfrekvens, 200 vs 400Hz, medföljande 3d-glasögon samt "micro dimming"). Förstår faktiskt inte varför dessa små skillnader skulle motivera en prisskillnad på 4k. Har jag missat något viktigt här?

-Då jag anser att jag lägger till ny information i detta inlägg tycker jag inte ovanstående är att betrakta som bumpning, men om moderatorer skulle vara av avvikande åsikt ser jag fram mot PM

Det ser ut som om det saknas en siffra i första modellnamnet.

Hur som helst, micro dimming är lite komplicerat att förklara men jag gör ett försök, det är en bildbehandlings-funktion som försöker öka kontrasten genom att förvränga gamma-kurvan. Eftersom det är en mjukvaru-funktion så kan den inte det totala kontrast omfånget vilket gör att funktionen låter minst sagt tveksam i mina öron. Jag har inte hört mycket om hur det fungerar i praktiken men en kvalificerad gissning är att man bör stänga av funktionen helt för bästa bild. Det fula Samsung gör är att dom försöker få det att låta som Local dimming, vilket är en mycket åtråvärd funktion, trots att det inte alls är samma sak.

så här sa samsung i en Q&A hos flatpanelshd.com

Citat:

1. What is the principle of Micro Dimming Plus in D series and is it really equivalent to full array local dimming, how many zones it has then?

1. Edge LED + a software controller that analyzes the picture in 4000 different zones and adjusts accordingly. It’s not a local dimmign hardware function but instead a software picture circuit analyzing with the pixel areas.

Ang 200 vs. 400 Hz: Det gör inte Tv'n värd ett öre mer. 3D glasögon finns att köpa separat för 500:-

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB