Logitech Harmony Link förvandlar surfplattor och mobiltelefoner till fjärrkontroller

Permalänk
Melding Plague

Logitech Harmony Link förvandlar surfplattor och mobiltelefoner till fjärrkontroller

På CES i början av januari visade Logitech upp en basenhet som gör det möjligt att styra alltifrån tv-apparater till hembioanläggningar från mobiltelefonen eller surfplattan. Det dröjde ett tag men nu hittar Harmony Link ut på marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lysande, hoppas en Sverige lansering inte ligger allt för långt borta.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns lite för dyrt för att vara ett givet köp, men definitivt något man bör överväga!

Permalänk
Medlem

Saknas bara RF också då... suck. Men nu när en första verision kommer ut så tar det nog inte allt för lång tid innan RF kommer som "storebror" om 6 månader, lagom i tid tills man kanske kan programmera in egna kommandon till alla udda apparater man har hemma.

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Avstängd

Underbart! Ska lätt inköpas.

Permalänk
Medlem

Schysst, hade absolut varit intressant om man inte redan skaffat en Harmony-fjärr. Tycker dock tillverkarna kan börja stoppa in wifi direkt i apparaterna istället så man kan styra direkt från telefonen/plattan utan att behöva extra hårdvara. Fördelaktigt då även enheterna kan "svara", istället för att fjärren får chansa på att kommandon kommit fram. Dessutom skulle det ju då vara möjligt att t.ex. programmera inspelning av program när man inte är hemma (vet att det redan funkar på vissa Telia-boxar t.ex..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygfisk:

Tycker dock tillverkarna kan börja stoppa in wifi direkt i apparaterna istället så man kan styra direkt från telefonen/plattan utan att behöva extra hårdvara.

Om det skulle ske tycker jag att de bör ta fram och använda en standard, så att "multifjärr"-appar kan skapas. Jobbigt om varje tillverkare annars släpper en app för just sin egna apparat, så får man 5 appar att byta mellan beroende på vad man vill göra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

så min toalett läsare är nu min tv kontroll kommer vara lite udda när man måste på toa

Permalänk
Medlem

Bra produkt, men är det bara jag som tycker Gear4 UnityRemote är mycket mer estetiskt tilltalande? Samt redan finns på den svenska marknaden.

Permalänk
Medlem

Helrätt grej, som jag känt på mig skulle komma vilken dag som helst
Rätt dyr för att bara innehålla IR dock kan man tycka... Antar att man betalar en del för funktionaliteten och databasen med prylar, men iallafall.

Skrivet av Friche:

Bra produkt, men är det bara jag som tycker Gear4 UnityRemote är mycket mer estetiskt tilltalande? Samt redan finns på den svenska marknaden.

Den där hade jag missat helt att den ens fanns! Kanske lite snyggare oxå, fast det är inte direkt det viktigaste kanske
Dock kör väl den på bluetooth, kontra Logitechs som går via wifi såvitt jag förstår... Wifi lär väl ha rätt mycket bättre räckvidd? (... och då kanske man till och med kan styra saker hemma när man är på annan ort?)

...

Finns väl en del surroundreceivers och annat som redan stödjer att styras med apple/android telefoner, men vet inte via vilket gränsnitt de brukar köra... Det lär ju inte vara standardiserat iallafall! Alla vill väl pusha sina egna produkter som vanligt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vore intressant att veta om man kan styra Spotify genom den tillhörande appen. Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Stryr redan min TV från min mobil med samsung remote

och datorn med Gremote

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag använder Spotimote för Android för att styra Spotify på datorn. Jag har även en Yamaha-reciever och till den finns redan Android/Iphone-app. Föredrar ändå fjärrkontroll med riktiga knappar.

Sen kan man ju köpa avancerade multifjärrar tex Logitech Harmony som börjar på några hundralappar. Tycker detta låter väl dyrt. Skulle möjligtvis vara om jag får se ett riktigt coolt demo för att styra hemmabion bättre än med Harmonyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Tycker det känns lite för dyrt för att vara ett givet köp, men definitivt något man bör överväga!

Så du köper hellre en multifjärr än att utnyttja redan befintlig utrustning som man eventuellt äger?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

Borde gå att knäcka protokollet som den skickar (via WiFi), så man kan skapa egna program för att köra i tex Windows 7 eller liknande. Så vida dom inte krypterar trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Så du köper hellre en multifjärr än att utnyttja redan befintlig utrustning som man eventuellt äger?

Priset ger åtminstone skäl att överväga en multifjärr alternativt många olika fjärrkontroller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harith:

så min toalett läsare är nu min tv kontroll kommer vara lite udda när man måste på toa

vore ju isf bra ifall du kunde fortsätta titta då. lär väl komma sådan funktionalitet i framtida produkter.

Permalänk
Medlem

Detta eller harmony 1100 är frågan :/

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friche:

Bra produkt, men är det bara jag som tycker Gear4 UnityRemote är mycket mer estetiskt tilltalande? Samt redan finns på den svenska marknaden.

Skrivet av Roger W:

Helrätt grej, som jag känt på mig skulle komma vilken dag som helst
Rätt dyr för att bara innehålla IR dock kan man tycka... Antar att man betalar en del för funktionaliteten och databasen med prylar, men iallafall.

Den där hade jag missat helt att den ens fanns! Kanske lite snyggare oxå, fast det är inte direkt det viktigaste kanske
Dock kör väl den på bluetooth, kontra Logitechs som går via wifi såvitt jag förstår... Wifi lär väl ha rätt mycket bättre räckvidd? (... och då kanske man till och med kan styra saker hemma när man är på annan ort?)

...

Finns väl en del surroundreceivers och annat som redan stödjer att styras med apple/android telefoner, men vet inte via vilket gränsnitt de brukar köra... Det lär ju inte vara standardiserat iallafall! Alla vill väl pusha sina egna produkter som vanligt

Dessutom så är väl Gear4 UnityRemote bara till Apples produkter?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det bästa med den här är ju (som inte stod med i den här artikeln) att kör du med iPad så inkluderar appen även en tv-guide! det är detta jag har väntat ett tag på nu, mervärde för kunden istället för att bara kopiera en multifjärrs funktioner. Sjukt sugen nu!

Permalänk

En fjärr skall ha fysiska knappar! Man skall kunna hantera den med en hand, utan att behöva titta på den...

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem

Ja för jag har alltid velat ha en fjärr där jag behöver dra bort ett tangentlås och starta en app för att kunna höjja volymen på min tv.
Rolig idé men hellre en dedikerad fjärr med både display OCH fysiska knappar för de vanligaste manövrarna.

(usch menade inte att låta fullt så negativ, alltid kul med ny teknik för tusan)

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

Ja för jag har alltid velat ha en fjärr där jag behöver dra bort ett tangentlås och starta en app för att kunna höjja volymen på min tv.
Rolig idé men hellre en dedikerad fjärr med både display OCH fysiska knappar för de vanligaste manövrarna.

(usch menade inte att låta fullt så negativ, alltid kul med ny teknik för tusan)

Man måste ju inte slänga den gamla fjärren man redan har, den är ju bra om man bara ska göra så enkla saker som att justera volymen.
Det stora grejen som jag ser det är ju att man i princip får loss hela EPGn till iPaden istället och kan botanisera medan man tittar på något. Hittar man då något bättre att titta på så bara växlar man till det, UTAN att sträcka sig efter den gamla fjärren! Helt fantastiskt! ;D

Permalänk
Medlem

Använder redan Logitech Touch Mouse för att styra datorn med iPhonen med lyckat resultat.

Kan bli kul om man kan styra ännu fler saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Använder redan Logitech Touch Mouse för att styra datorn med iPhonen med lyckat resultat.

Kan bli kul om man kan styra ännu fler saker!

Den bästa appen för sånt är enligt mig:
http://mobilemouse.com/

Permalänk
Avstängd

Mmmmmh, fjärrkontroller är ju så jobbiga och har alltid varit i vägen *ironi*, vad de än kommer på så finns det mängder av funktioner som inte kan ersättas av en multikontroll, så ni kommer aldrig ifrån den i alla fall mer än att göra basic stuff

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intresserad om de hade kopplat in sig på HDMI istället för IR, typ den här: http://www.pulse-eight.com/store/products/104-usb-hdmi-cec-ad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Den bästa appen för sånt är enligt mig:
http://mobilemouse.com/

Har även den
Dock så är Logitechs gratis. Mobilemouse har förvisso en gratisversion, men då blir man påmind att betala varje gång man startar appen. Jag tyckte även att Logitechs var mer enkel i uftförandet och mer "ren".

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Har även den
Dock så är Logitechs gratis. Mobilemouse har förvisso en gratisversion, men då blir man påmind att betala varje gång man startar appen. Jag tyckte även att Logitechs var mer enkel i uftförandet och mer "ren".

Ja, det är ju inte så konstigt när du bara kan göra hälften så mycket med Logitechs app.

Permalänk
Medlem

För mig en väldigt onödig produkt då jag vill ha min fjärr liggandes på eller nära bordet. Priset är för dyrt för att "prova på", då ska man verkligen använda den som sin primära fjärr, och det tror jag få gör. Men ändå kul.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt