Eizo lanserar IPS-skärm i konsumentklassen

Permalänk
Medlem

Om den håller vad den lovar, så kan den verkligen vara något. Den är i samma prisklass som många andra andra icke-TN-skärmar, och Eizo brukar göra riktigt bra produkter. Den har försökt slå flera flugor på en smäll, tex. så att man slipper ha olika skärmar till spel och grafik. Frågan är dock om de har försökt med lite väl många flugor på en smäll? Kan den verkligen hålla bra kvalité i alla punkter för det priset? Återstår att se. Intressant skärm är det i alla fall.

Men tips till nästa skärm:
-Skippa de inbyggda högtalarna.
-Ändra design! Till vad som helst, det kan inte bli värre vad ni än gör...

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Ja folk vill ha 2560x1600 men då måste det vara en 30" för att göra någon nytta. Blir en helt annan prisklass då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Det är inte Ivy ;>
Ett fanmade wallpaper på "Sexy Slither", skin till Slither i HON.
http://s2bruce.blogspot.com/2011/03/hon-is-10-bucks.html

Undrar om dom bara snott den bilden lr något ;>

ont: Gillar eizo foris skärmarna, men jag fattar inte varför dom sumpar all ergonomi.
Det som gör dell domminerande av IPS i denna prisklassen.

Suck, det är en alternativ avatar till Slither i Heroes of Newerth. Koncept av FnaticMSI och hon kallas MSIvy Slither (notera Ivy). Och nej det är inte fanart, bilden är ritad av S2Bruce som du kan se, han jobbar för S2...

Du länkar t.o.m. till en S2 blogg.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Inte för att låta som ett n00b, men kan någon förklara vad fördelarna är med en IPS-skärm? Jag är inte så insatt i just det ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ful var den dock. Och vad tusan ska man med inbyggda högtalare till om skärmen är till för spel, sport och liknande?

Det kan man undra. Jag sitter ju faktiskt på detta chassi (med VA) och jag tror helt enkelt att Eizo slängt in ett par högtalare av ren reflex, eftersom man alltid gjort det som tillverkare av proffsskärmar. Kontorstyperna gillar inbyggda högtalare.

Skrivet av xXBaconXx:

Inte för att låta som ett n00b, men kan någon förklara vad fördelarna är med en IPS-skärm? Jag är inte så insatt i just det ämnet.

Starka färger, dålig svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Inte för att låta som ett n00b, men kan någon förklara vad fördelarna är med en IPS-skärm? Jag är inte så insatt i just det ämnet.

Bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar brukar vara de största fördelarna jämfört med TN-skärmar. IPS är att föredra för t ex foto-/videoredigering men har också ett högre pris.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="airhead;11378109"] Kontorstyperna gillar inbyggda högtalare.

Källa pls.

Permalänk

Verkar helt klart lovande, frågar är om den är värd de extra pengarna upp från U2311H. Och om man kan stå ut med utseendet.

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem

MSIvy Slither <3

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem

För 2700kr så tycker jag den är helt okej. Förstår inte vad vissa pratar om designen dock. Den ser ut att vara gjord för funktion framför form, och det i sig tycker jag gör att den ser bra ut. Den hade vart bättre utan högtalarna, men inte dålig med dem heller. Och det är ju inte som att man måste använda dem.

Fast 16:10 hade ju vart bättre, det måste jag hålla med om. Jag vill i vilket fall ha en, eller rättare sagt 3.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om den är identisk med 2331 vilket den ser ut att vara så är den inte särskilt ful. Innan jag köpte min tyckte jag den såg gräslig ut, men den i 2331:ans fall röda listen som stod ut som en bajskorv i blombuketten på bilderna man såg, är helt enkelt bara en medföljande klisterlist - som dessutom kommer i tre färger. Och jag lät helt sonika bli att sätta dit den.
Min skärm är alltså helt svart, med eizo loggan i ena hörnet. Skitfin.
Jag älskar förövrigt min, svärtan är suverän och med lite fipplande är färgerna verkligen bra. Hänger med alldeles utmärkt i spel också, detta 120hz 1ms-hysterin är fan bara hysterisk masspsykos.

Permalänk
Medlem

Gillar inte, personligen. För stora bezels. Ingen pivot-funktion för portrait. Inte ställbar i övrigt.

Skrivet av Tempel:

Ett ord. Hideous.

16:9 Fail.
Inbyggda högtalare Fail.
IPS Yey!
5 års garanti Yey!,

Så ömsom vin ömson vatten. Designen och 1080 gör dock att den är helt ointressant.

Vad är det för fel på 16:9, så länge 16:10 fortsätter att produceras? Det finns en uppsjö av 16:10 IPS-paneler redan, till skillnad från andra paneltyper. Vilket är skitbra; Valmöjligheter. Du får betala extra för det, vilket gör att det är bra att det kommer 16:9-skärmar. Dessutom är det ju inte fail, då många av oss gillar 16:9.
Att den har inbyggda högtalare är väl knappast fail, heller? Den har HDMI-input, och två stycken. Det är ganska självklart att, eftersom att den ligger i konsumentklassen, riktar sig till konsumenter utan en 'fet ljud-anläggning'.
(Men jag uppskattar det mest, då man kan stoppa in sitt Xbox till den och ha ljud.)

Permalänk
Medlem

EIZO har bra kvalité

Säga vad man vill men Eizo har kvalité!
Har jobbat med EIZO, HP, NEC och många fler och dom enda som fortfarande håller måttet efter 7 år är EIZO..
Vad jag vet är EIZO en av dem få som verkligen använder sig av samma panel/material under en batch.. visst det kostar.. men det blir sällan att skärmen skiljer sig i färg och skärpa när man kör fler skärmar som 2 till 4st och det är viktigt i video/bild redigering och även i spel.
OBS! Endast LCD skärmar med TFT något annat har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Verkar ju trevlig, vettigt pris också. Slänger inte ut mer än 3000 på en ny skärm. Funderar på att skrota min Samsung 206bw..börjar bli dags för en upgrade. Men lika bra att vänta tills det kommer lite recensioner osv.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem

Har inte LG IPS-paneler i denna storleken för under 2000?
Källor:
23": http://www.dustinhome.se/lg-ips236v-23-wide-tft-led-black/pro... - 1878 kr (studentkonto)
21,5": http://www.dustinhome.se/lg-ips226v-215-wide-tft-led-black/pr... - 1590 kr (studentkonto)

Båda har 5ms istället för Eizo's 6ms, vidare har de matta ytor och E-IPS, verkar vara en bättre deal IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Jag håller med alla andra som poängterar avsaknaden av ergonomi, det fick mig att tappa intresset för den fortare än man hinner med att blinka, får kolla vidare i djungeln av skärmar, sen vill jag bara ha en 19" ca och inte 23", känns lite väl overkill för mig

Jag har haft min 22"skärm nu i 3 år och skulle aldrig kunna tänka mig att byta ner mig till en mindre. Man vänjer sig väldigt snabbt:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

"1920 x 1080"
Slutade läsa här.
Varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Har inte LG IPS-paneler i denna storleken för under 2000?
Källor:
23": http://www.dustinhome.se/lg-ips236v-23-wide-tft-led-black/pro... - 1878 kr (studentkonto)
21,5": http://www.dustinhome.se/lg-ips226v-215-wide-tft-led-black/pr... - 1590 kr (studentkonto)

Båda har 5ms istället för Eizo's 6ms, vidare har de matta ytor och E-IPS, verkar vara en bättre deal IMO.

Jag är inte alls insatt i detaljerna, men om bildskärmarna skulle stå bredvid varandra så skulle man troligen ändå tycka att Eizos hade bättre bild.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Alla Eizos skärmar är störtfula. Pajasarna på designavdelningen bör ju ta sitt ansvar och avgå

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Eizo behöver sparka deras designer till denna skärm.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Bra skärmar

Jag äger VA skärmen Foris 2331 och kan säga att den ser bättre ut än på bild. Dessutom har denna skärm en väldigt bra svärta och bra färgåtergivning. Lägg till 2xHDMI + DVI + VGA + hörlursuttag. Betraktningsvinklarna är ngt sämre än IPS. Och allt detta för under 2000 kr!!

Vad gäller foten, ja den suger, skärmen kan bara tiltas fram och tillbaka, men skärmen har plats för VESA fäste. Så problemet löser du snabbt med att använda fästet från ngn annan äldre skärm eller köpa en beg skärm på blocket bara för VESA fotens skull.

Hur Eizos IPS skärm kommer att se ut vet jag inte. Jag var själv ute efter IPS men ville inte lägga ut mer än 3000kr. Men billigare IPS modeller - speciellt DELL (dvs LG's paneler) lider av "kristalleffekt" i bilden pga överdriven anti-glare coating, så jag köpte Eizo 2331 till slut och är väldigt nöjd. Ska bli intressant att se om Eizo's skärm har samma anti glare coating som Dell's skärmar. Men så vitt jag förstått tillverkar Eizo sina egna paneler (i Japan, inte Kina), men det är möjligt att dessa budgetmodeller köps in från LG eller Samsung.

Överhuvudtaget är alla skärmteknologier idag kassa
TN - usla betraktningsvinklar och usel färgåtergivning men snabba
VA - Bra kontrast och färg men långsamma
IPS - bra betraktningsvinklar och färg men usel kontrast

När kommer OLED eller Laser? Och varför finns det inga Plasma skärmar? Bra färg, snabb responstid, bra betraktningsvinklar, kanske inte så energisnåla

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte 120hz, no buy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chocolategiddyup:

Överhuvudtaget är alla skärmteknologier idag kassa
TN - usla betraktningsvinklar och usel färgåtergivning men snabba
VA - Bra kontrast och färg men långsamma
IPS - bra betraktningsvinklar och färg men usel kontrast

När kommer OLED eller Laser? Och varför finns det inga Plasma skärmar? Bra färg, snabb responstid, bra betraktningsvinklar, kanske inte så energisnåla

Haha, bra sagt om att alla skärmtekniker i stort sett suger, i alla fall i konsumentklassen

En tanke slog mig, när OLED börjar komma ner i pris och blir större, skulle man kunna tänka sig att köpa en 15 eller 17 tums display bara för teknikens skull? Skulle vara lite retrocharmigt på nåt sätt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av chocolategiddyup:

Men billigare IPS modeller - speciellt DELL (dvs LG's paneler) lider av "kristalleffekt" i bilden pga överdriven anti-glare coating, så jag köpte Eizo 2331 till slut och är väldigt nöjd. Ska bli intressant att se om Eizo's skärm har samma anti glare coating som Dell's skärmar. Men så vitt jag förstått tillverkar Eizo sina egna paneler (i Japan, inte Kina), men det är möjligt att dessa budgetmodeller köps in från LG eller Samsung.

Ursäkta, men i princip alla IPS-paneler för konsumentskärmar idag tillverkas av LG inkl de som eizo använder, därför som coatingproblemet som vissa stör sig på finns på varenda matt IPS-monitor nästan. Eizo tillverkar såvitt jag vet inte några paneler själva utan kör primärt med paneler från Samsung och LG även i dyrare modeller. Föregångaren 2331 har en cPVA-panel från Samsung för övrigt.

Skrivet av zeagan:

Jag är inte alls insatt i detaljerna, men om bildskärmarna skulle stå bredvid varandra så skulle man troligen ändå tycka att Eizos hade bättre bild.

Det beror väl på, om båda var vettigt kalibrerade skulle nog skillnaden mot 23" LGn vara nära på nada om man inte kikade väldigt noga då det troligen är frågan om samma LG-panel i skärmarna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Eizo behöver sparka deras designer till denna skärm.

Nä du! Jag tyckte Eizo skärmen var grymmt snygg. Speciellt om man använder en arm för att hålla upp den med!

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Ursäkta, men i princip alla IPS-paneler för konsumentskärmar idag tillverkas av LG inkl de som eizo använder, därför som coatingproblemet som vissa stör sig på finns på varenda matt IPS-monitor nästan. Eizo tillverkar såvitt jag vet inte några paneler själva utan kör primärt med paneler från Samsung och LG även i dyrare modeller. Föregångaren 2331 har en cPVA-panel från Samsung för övrigt..

Kanske det, jag hade för mig att LG's paneler var de billigare eIPS typerna (dvs 7-bits färg) som DELL också använder. Eizo ger å andra sidan 5 års garanti på sina skärmar, även de billigare Foris, samt deras QC verkar bättre överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Källa pls.

Du menar att jag ska peka på att detta faktum konstaterats i avhandlingen "Syntetisk akustik i kontorslandskapet"? Nej min vän, en sån avhandling tror jag ingen har skrivit. Min källa är erfarenhet, det är praktiskt att ha högtalare i skärmen för att använda till att spela upp basala ljud som windows systemhändelser och vad man nu kan tänkas vilja spela upp i en kontorsapplikation. Just spela upp windows systemljud är dessutom det enda högtalarna i min identiska Eizo duger till, de är katastrofalt dåliga (2x0,5W!). Skärmen är dock utmärkt och andas kvalitet, den industriella designen är mycket snyggare i verkligheten. Även om jag inte saknar höjdjustering (hade det innan, använde det inte) är det snålt av Eizo att bara erbjuda tilt.

Eizo har jättetrevliga FlexStand-fötter, de borde sätta dessa på varenda skärm de gör.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

6ms är inte ett dugg, tänker du komma med ett uttalande kring responstiden, låt bli.

Innan vi sett vad den har för input lag är det svårt att uttala sig. Dell 2209WA är fortfarande en av de snabbaste icke 120hzarna på marknaden med sina 6ms.

Klart det spelar roll, men kanske inte för noobs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chocolategiddyup:

Kanske det, jag hade för mig att LG's paneler var de billigare eIPS typerna (dvs 7-bits färg) som DELL också använder. Eizo ger å andra sidan 5 års garanti på sina skärmar, även de billigare Foris, samt deras QC verkar bättre överlag.

LG tillverkar 8 och 6 bitars eIPS-paneler ja, inte några 7 bitars. De tillverkar även samtliga andra typer av normalt förekommande IPS-paneler såsom s-IPS, h-ips etc i de högre prisklasserna, de paneler Dell använt är både eIPS, S-IPS och h-ips. Både 6 och 8 bitars eIPS har använts och tillverkats. Eizo använder även de eIPS-paneler numera.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Det är inte Ivy ;>
Ett fanmade wallpaper på "Sexy Slither", skin till Slither i HON.
http://s2bruce.blogspot.com/2011/03/hon-is-10-bucks.html

Undrar om dom bara snott den bilden lr något ;>

ont: Gillar eizo foris skärmarna, men jag fattar inte varför dom sumpar all ergonomi.
Det som gör dell domminerande av IPS i denna prisklassen.

Ehm...

Den var HoN jag syftade på och jag är ganska säker på att slithers avatar heter ms ivy ^^,

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7