Samsung Galaxy Tab 10.1 vs Ipad 2?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab 10.1 vs Ipad 2?

Hej, jag har tänkt att köpa en surfplatta.
Jag har tänkt att använda den till max, dvs Hd filmer, spel, surf osv. Frågan är bara vilken man ska köpa..
Är lite inne på taben eller Ipad 2, men även de andra androidplattorna. Vilken är bäst enligt er, vilken skulle ni slå till på ? Ska man köpa någon nu eller vänta på tex Ipad 3. (Den kommer väl inte ut i år, tillsammans med iphone 5???)
Tacksam för era funderingar och svar !!!!!

Permalänk
Medlem

Nej, iPad 3 får man nog vänta tills nästa år i alla fall. Skulel gå på iPad 2, hade en Gen 1 som jag använda i några månader och fungerade galant. Dessutom finns många mer appar i app store än det finns i android market och iPad använder sig dessutom av MP4, vilket jag inte tror Samsung gör.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dh9002:

Hej, jag har tänkt att köpa en surfplatta.
Jag har tänkt att använda den till max, dvs Hd filmer, spel, surf osv. Frågan är bara vilken man ska köpa..
Är lite inne på taben eller Ipad 2, men även de andra androidplattorna. Vilken är bäst enligt er, vilken skulle ni slå till på ? Ska man köpa någon nu eller vänta på tex Ipad 3. (Den kommer väl inte ut i år, tillsammans med iphone 5???)
Tacksam för era funderingar och svar !!!!!

Galaxy tab har tyvärr stora kvalitetsproblem och jag skulle nog vänta med att köpa en sån. Ipad 2 fungerar faktisk bättre, men jag valde android då jag inte är så förtjust i apple. Tyvärr kan jag inte säga nåt om videostöd då jag aldrig kollar film på min tab 10.1 (min tredje tab ) Andoid market är än så länge helt värdelöst om du har en Honeycomb tab, det saknas många appar.

Problemen med SGT 10.1 är många.... Glaset lossnar, det blir oljiga fläckar under glaset och den går i vila men går inte att väcka igen(sleep of death). Var på Telia idag för att byta min tab, men efter ha testat 3 olika i butik fick jag ge upp, alla hade antingen oljiga fläckar (newton fläckar) eller också hade glaset börja släppa. Tyvärr verkar Samsung inte ha någon form av kvalitetskontroll.....

http://www.swedroid.se/forum/47527-har-ni-fatt-en-defekt-skar...
http://www.swedroid.se/forum/49121-samsung-galaxy-tab-10-1-sl...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag antar helt utan att veta att Galaxy Tab klarar att spela upp i stort sett allt du kan hitta, likt Galaxy S och S2 kan göra. Dock skulle jag aldrig köpa en i dagsläget pga. kvalitetsproblem.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dh9002:

Hej, jag har tänkt att köpa en surfplatta.
Jag har tänkt att använda den till max, dvs Hd filmer, spel, surf osv. Frågan är bara vilken man ska köpa..
Är lite inne på taben eller Ipad 2, men även de andra androidplattorna. Vilken är bäst enligt er, vilken? skulle ni slå till på ? Ska man köpa någon nu eller vänta på tex Ipad 3. (Den kommer väl inte ut i år, tillsammans med iphone 5???)
Tacksam för era funderingar och svar !!!!!

Tabben klarar av att spela upp nästan vad som helst upp till 720p med Diceplayer och vissa 1080p klipp. Med iPadden måste du nästan alltid konvertera med iTunes om du inte jailbreakar och skaffar andra spelare. En stor fördel med Android plattor är att du får Flash i webbläsaren.

Vad som kommer till byggkvaliten så verkar det variera en del men det är svårt att säga hur spritt problemen egentligen är, även fast det ser ut som att många har problem. Min USA köpta Tab har åtminstone ännu inte haft några problem alls med byggkvaliten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Om man ska se på film... Har inte Ipad ett knasigt bildformat? Typ 4:3 eller nåt?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av edman:

Om man ska se på film... Har inte Ipad ett knasigt bildformat? Typ 4:3 eller nåt?

Stämmer. Androidplattorna kör 16:10 och är bättre för film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Tabben klarar av att spela upp nästan vad som helst upp till 720p med Diceplayer och vissa 1080p klipp. Med iPadden måste du nästan alltid konvertera med iTunes om du inte jailbreakar och skaffar andra spelare.

Du behöver ju inte jailbreaka för att köra andra mediaspelare. Själv kör jag VLC (tog ner innan den togs bort) och ett annat populärt alternativ är AVPlayerHD. För att citera beskrivningen gällande format som stöds:

"XVID,AVI,WMV,RMVB,ASF,H264,MKV… most of all movie file formats."

Förövrigt så om man gillar spel så är iPad 2 ett klart bättre alternativ då den har ett mycket bättre utbud av anpassade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du behöver ju inte jailbreaka för att köra andra mediaspelare. Själv kör jag VLC (tog ner innan den togs bort) och ett annat populärt alternativ är AVPlayerHD. För att citera beskrivningen gällande format som stöds:

"XVID,AVI,WMV,RMVB,ASF,H264,MKV… most of all movie file formats."

Förövrigt så om man gillar spel så är iPad 2 ett klart bättre alternativ då den har ett mycket bättre utbud av anpassade spel.

Precis, när jag hade min gick jag in på App Store dagligen och drog ner gratisspel som dessutom var riktigt bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Förövrigt så om man gillar spel så är iPad 2 ett klart bättre alternativ då den har ett mycket bättre utbud av anpassade spel.

Men android kan emulera n64 och ps1 spel i full hastighet och med ljud om man har top modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men android kan emulera n64 och ps1 spel i full hastighet och med ljud om man har top modellerna.

Emulator ger jag inte mycket för personligen. Finns gott om gamla spel till iOS också. Det är de nya som är anpassade för touchscreen jag vill ha.

Som Real Racing 2, Infinite Blade, Dead Space t ex. De stora spelutvecklarna (Epic Games, Id m.fl) satsar än så länge i första hand på iOS säger de själva på grund av mindre fragmentering och att de är mer lönsamt att utveckla för iOS.

Permalänk
Medlem

Jag har Tab 10.1 och är nöjd med den köpt från Telia butik inga problem med den.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Android är enligt mig ett självklart val framför osx idag! Med tanke på hur otroligt fort dom har vuxit och blir bara större och större.. Sen skulle jag dock kolla mer på asus transformer om du vill ha en Android platta då den med dockan blir så otroligt mycket mer än bara en plattaoch skaffar sig otroligt många flera användningsområden..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Android är enligt mig ett självklart val framför osx idag! Med tanke på hur otroligt fort dom har vuxit och blir bara större och större.. Sen skulle jag dock kolla mer på asus transformer om du vill ha en Android platta då den med dockan blir så otroligt mycket mer än bara en plattaoch skaffar sig otroligt många flera användningsområden..

Nu handlar det dock inte om smartphones. iPad har fortfarande ett väldigt stort förspång på tablet marknaden och andelen anpassade appar (inte bara spel) är betydligt större för iPad än för Androidplattorna (Honeycomb).

I framtiden kommer säkerligen Androidbaserade tablets få större marknadsandelar än iPad, då de precis som för smartphones finns/kommer finnas ett bredare prisspektrum av tablet-modeller för Android. Men köper man en tablet i dag så är iOS mer moget och fler företag utvecklar för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nu handlar det dock inte om smartphones. iPad har fortfarande ett väldigt stort förspång på tablet marknaden och andelen anpassade appar (inte bara spel) är betydligt större för iPad än för Androidplattorna (Honeycomb).

I framtiden kommer säkerligen Androidbaserade tablets få större marknadsandelar än iPad, då de precis som för smartphones finns/kommer finnas ett bredare prisspektrum av tablet-modeller för Android. Men köper man en tablet i dag så är iOS mer moget och fler företag utvecklar för den.

jaa men så fort som Android växer så tar det nog inte lång tid innan Android har gått förbi iOS när det gäller plattor också.. så känns enligt mig fortfarande smartare att köra på Android istället för iOS då det förmodligen är väldigt mycket mer "framtidssäkert"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

jaa men så fort som Android växer så tar det nog inte lång tid innan Android har gått förbi iOS när det gäller plattor också.. så känns enligt mig fortfarande smartare att köra på Android istället för iOS då det förmodligen är väldigt mycket mer "framtidssäkert"

För det första finns inget som heter framtidsäkert i denna bransch

Om ett halvår finns det surfplattor med bättre hårdvara än de som säljs idag. De androidplattor som säljs nu kör Tegra 2 vilket ligger långt efter vad gäller GPU prestanda jämfört med exempelvis processorn som sitter i iPad 2. Sen har du det här med uppdatering av mjukvara där du får lita på att tillverkaren uppgraderar sina produkter när nya Androidversioner släpps.

Förövrigt betyder ju inte störst marknadsandelar automatiskt att det är bättre. Du anser att Andriod är bättre, vilket jag respekterar men jag håller inte med. Jag ser Apples ekosystem som bättre än Googles. Trots att smartphones med Android har klart större marknadsandel än iPhone så är iOS fortfarande mobilplattform nummer för många utvecklare (framförallt spelutvecklare) av den anledningen att det är mer lönsamt.

Gillar man att pyssla och göra sin telefon personlig har jag full förståelse för att man väljer Android över iOS då det ger större möjligheter till det. Men vad gäller surfplattor så är det dock fakta att de än så länge ligger långt efter vad gäller anpassad mjukvara. Det kommer finnas bra mycket bättre Androidbaserade surfplattor när de ligger på samma nivå som iPad 2 gör nu vad gäller anpassade appar.

Permalänk
Medlem

En review av Tab 10.1: http://www.nordichardware.se/testlabb/477-tablets/43666-samsu...
Verkar då bra, kanske inte just för att spela upp film, men den blir nog riktigt bra efter ytterligare några uppdateringar

Permalänk

Samsung galaxy tab 10.1

jag köpte en samsung galaxy tab 10.1 för 15 dagar sen, jag är väldigt nöjd med den, den fullföljer alla mina krav (se film, spela spel, surfa mm) och jag tycker den är skit bra. ända problemet är skärmen som tyvär får newton ringar pga att de dubbla processorerna avger så mycket värme att limmet kan lossna och newton ring uppstår. jag kollar i filmer upp till 1080p och det funkar utan problem, vad jag upptäckt så kan den inte läsa av mkv filer (blueray) men går och konvertera till avi eller dyl. jag har testat och lekt lite med ipad 2 men tycker att den är totalt värdelös jämfört med taben. synd det med newton ringarna men inget som syns något speciellt vid användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katmheestikx:

jag köpte en samsung galaxy tab 10.1 för 15 dagar sen, jag är väldigt nöjd med den, den fullföljer alla mina krav (se film, spela spel, surfa mm) och jag tycker den är skit bra. ända problemet är skärmen som tyvär får newton ringar pga att de dubbla processorerna avger så mycket värme att limmet kan lossna och newton ring uppstår. jag kollar i filmer upp till 1080p och det funkar utan problem, vad jag upptäckt så kan den inte läsa av mkv filer (blueray) men går och konvertera till avi eller dyl. jag har testat och lekt lite med ipad 2 men tycker att den är totalt värdelös jämfört med taben. synd det med newton ringarna men inget som syns något speciellt vid användning.

"[NHW] Hur fungerar det för dem kunder som fått ett exemplar med dessa skärmproblem?

[Samsung] "Personer som upplever märken som påminner om oljefläckar på sin Galaxy Tab 10.1 är välkomna att kontakta Samsungs kundtjänst eller Telia för att få sin surfplatta utbytt då fläcken kan bekräftas."

Permalänk
Medlem

Har ändrat min beställning av en surfbräda till en Samsung Galaxy Tab 8.9"

Tyvärr så har jag inte lyckats hitta spec för den nya plattan (släpps i oktober) men jag tror den skall innehålla en nyare och snabbare processor

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

"[NHW] Hur fungerar det för dem kunder som fått ett exemplar med dessa skärmproblem?

[Samsung] "Personer som upplever märken som påminner om oljefläckar på sin Galaxy Tab 10.1 är välkomna att kontakta Samsungs kundtjänst eller Telia för att få sin surfplatta utbytt då fläcken kan bekräftas."

jag skickade in min idag på service så får väl se om problemet löser sig. min började täcka upp emot halva skärmen, förhoppningsvis slipper jag detta problem igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMicke:

Har ändrat min beställning av en surfbräda till en Samsung Galaxy Tab 8.9"

Tyvärr så har jag inte lyckats hitta spec för den nya plattan (släpps i oktober) men jag tror den skall innehålla en nyare och snabbare processor

Samma CPU (Tegra2 1ghz)

Permalänk
Medlem

Är androidfan men måste säga efter att ha jämfört båda plattorna att iPad ligger på en helt annan nivå.

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

"[NHW] Hur fungerar det för dem kunder som fått ett exemplar med dessa skärmproblem?

[Samsung] "Personer som upplever märken som påminner om oljefläckar på sin Galaxy Tab 10.1 är välkomna att kontakta Samsungs kundtjänst eller Telia för att få sin surfplatta utbytt då fläcken kan bekräftas."

Jag lämnade in min för newtonringar (oljefläckar) och nu är allt som det ska. Inga fläckar, funkar felfritt. Har 2 problem och det är att spotify hamnar utanför skärmen och har en jobbig röst som läser upp allt jag gör, men går o stänga av men då försvinner vissa tillgängligheter...

Permalänk
Medlem

Jämförelse Samsung Galaxy Tab 8,9 och Ipad 2

Skrivet av dh9002:

Hej, jag har tänkt att köpa en surfplatta.
Jag har tänkt att använda den till max, dvs Hd filmer, spel, surf osv. Frågan är bara vilken man ska köpa..
Är lite inne på taben eller Ipad 2, men även de andra androidplattorna. Vilken är bäst enligt er, vilken skulle ni slå till på ? Ska man köpa någon nu eller vänta på tex Ipad 3. (Den kommer väl inte ut i år, tillsammans med iphone 5???)
Tacksam för era funderingar och svar !!!!!

Köpte en Ipad 2 och en Samsung Galaxy Tab 8,9 i USa nov 2011
Valde utan 3 G eller 4G då jag kan enkelt kan koppla upp via min smartphone
Valde 16GB som är helt tillräckligt för de flesta då jag enkelt kan ändra vad jag lagrar via USB min dator på Samsungen och via Itunde för Ipad 2
Prsiet i USA inkl europeisk Adapter 3000 för Samsungen 3400 för Ipad 2
Har gjort en jämförelse
Båda är likvärdiga tekniskt och i användarvänlighet
Samsungen är smäckrare både i format och tunnare
Samsungen har GPS och blue tooth vilket inte Ipad 2 har
Skärmarna likvärdiga
Ipad visar inte flashvideo på hemsidor vilket Samsung gör
Android styr inte appval som Apple gör
Apple har mer appar men det saknar praktisk betydelse då alla bra appar numera snabbt kommer på båda sytemen
Android har 50% av marknaden Apple har 20 % av marknaden

Min slutsats
Samsung ger mer värde för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Till och börja med: jag har en iPad 1, en Galaxy Tab 10.1 och har provat iPad 2 vid flera tillfällen.

iOS App Store har ett stort utbud av många bra apps, och för mig spelar detta en viktig roll. Jag gillar att använda apps och jag samlar gärna på mig en hel del, vissa onödiga, men många som jag använder dagligen. Att ha många spel på plattan kan också vara roligt. Detta är något jag saknar när jag sitter på Galaxy Taben, då Android Market inte har i närheten av samma utbud.

När jag sitter på Galaxyn märker jag att det ibland kan "lagga", alltså hela OS'et stannar en stund. Detta händer lite då och då och det vara samma sak under tiden jag använde Android-telefoner. Men bortsett från detta är Galaxyn väldigt trevlig att surfa och kolla film på.

Om jag ska surfa föredrar jag Galaxyn, men i alla andra områden föredrar jag till och med iPad 1.

Nu kommer många Android-fanatiker skriva "hur f*n kan den lagga, den har så mycket bättre hårdvara" och "du har bara använd måndagsexemplar". Men jag står kvar vid min sak, iPad flyter på bättre.

Visst, en sida som iOS inte kan nå upp till är anpassningbarheten som en Android-enhet har. Även om jag föredrar att kunna anpassa min teknik så är de övriga fördelarna med iOS så många.

Lycka till med ditt val!
/Calle

Jag rekommenderar dig att köpa en iPad.

Android fördelar:
- Större anpassningsmöjligheter
- Film i 16:10
- Bra för att surfa, stödjer också flash

iOS fördelar:
- Allt annat (App Store, buggfri, flyter på bättre, bättre kvalité m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

När jag sitter på Galaxyn märker jag att det ibland kan "lagga", alltså hela OS'et stannar en stund. Detta händer lite då och då och det vara samma sak under tiden jag använde Android-telefoner. Men bortsett från detta är Galaxyn väldigt trevlig att surfa och kolla film på.

Det där beror kortfattat på garbagecollection...
Ska enligt nån utvecklarintervju jag läste vara löst i 4.0.
Kolla punkt 3 här: https://plus.google.com/107538503004482952974/posts/f3X7JnY7d...

Överlag är jag nöjd med min ipad.
Vad jag dock stör mig på är just "inlåsningen", men det är något man får acceptera och leva med när man väljer en appleprodukt.

Permalänk
Medlem

videouppspelningen med anroid, tex galaxy tab 10.1 ?

funderar på ipad eller tab, men undrar över mkv-uppspelningen i 720p.

att ipad klarar det vet jag, programmet "AvPlayerHD" verkar vara ruggigt kompetent

men hur är det med tab 10.1? klarar den 720p utan lagg? och vad för mediaprogram bör man köra?

undrar också om någon vet om det fungerar att streama 720p. via trådlösa nätet i hemmet?
och om någon vet om det går att köra från nätverket hemma - ipaden (när man är borta) via 3g-nätet?

Permalänk

Fan, visar sig nu att screen separation finns på nästan alla de nya Samsung series 7 slate. Vad sysslar de med därborta på Samsung egentligen?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

Hej

Jag har nu läst lite om ipad vs surfplatta och mina krav är:

Den ska fungera som en en extra touch screen till min dator, vill inte ha en stor monitor
Den ska fungera bra för GPS i bilen kanske sätta upp i bilen, inte vid rutan då den är stor
3G eller?, måste i så fall gå att koppla till en android mobil

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.