Växelströmslampa matas med växelström?

Permalänk
Medlem

Växelströmslampa matas med växelström?

Tjo!

Fyndade en förstärkare på återvinningen. Funkar prima på när ett fel. Displayen funkar inte...
Anledningen till att den inte fungerar är att lampan som lyser upp bakifrån är död.
Det är en liten lampa som matas med 10V AC mätte jag mig fram till.

Så kommer den stora frågan: Kan man byta ut den med en lampa avsedd för bilar? Dvs. 12V DC?

Permalänk
Medlem

En glödlampa är en ren resistiv last så det ska gå bra, det kommer dock lysa lite svagare då den är gjord för lite högre spänning.

Permalänk
Medlem

Ska du ha den i bilen eller hemma? Ur eluttaget kommer det ju växelström och ur ackun på bilen får du ju likström. Matas en DC lampa med AC ström lyser lampan knappt. Så, det är väl att prova, skriva gärna in sedan vad som hände.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte lampan lysa med AC ?! P = U * I stämmer lika bra med AC som DC

Permalänk

AC är just AC

Vad om den har en diod i sig?
Kommer blinka som satan

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Rent generellt, är det en glödlampa spelar det ingen roll om det är lik- eller växelström.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Ska du ha den i bilen eller hemma? Ur eluttaget kommer det ju växelström och ur ackun på bilen får du ju likström. Matas en DC lampa med AC ström lyser lampan knappt. Så, det är väl att prova, skriva gärna in sedan vad som hände.

ja på 50-talets bilar men nu har vi växelströmsgeneratorer

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Ska du ha den i bilen eller hemma? Ur eluttaget kommer det ju växelström och ur ackun på bilen får du ju likström. Matas en DC lampa med AC ström lyser lampan knappt. Så, det är väl att prova, skriva gärna in sedan vad som hände.

Lampan ska sitta bakom displayen i en förstärkare, dvs. hemma.
Jag tänkte mig en liten glödlampa normalt avsedd för instrumentbelysning i bilar. Dem är i regel på 1.2w eller så och matas med 12V. Trots en något läger spänning (10V) ska den nog lysa så det räcker...

Permalänk
Medlem

Bara att prova, inget farligt kan väl hända så.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Jodå, allt gick bra. Men bilder säger mer än tusen ord

Klippte av gamla lampan och trädde på krympslang som ska användas senare.

Första sladden lödad på plats.

Andra sladden på plats, och funktionstest. Yay

De små krympslangarna på plats....

.... Och sedan en större.

Och till sist i med lampan och en sista funktionstest innan locket åker på igen.

Totalt 10kr för en förstärkare. Bra pris tycker jag!
Visst, ingen fjärr, bara 2 kanaler och inga digitala anslutningen. Men den gör sitt syfte.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Bara två kanaler är inget att hänga upp sig på. Ett ställe intill jobbet säljer sin billigaste förstärkare för 15K och han skrattar om man frågar om han har surround-förstärkare. "Man behöver bara två kanaler" är svaret.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Härligt!

Bara två kanaler är inget att hänga upp sig på. Ett ställe intill jobbet säljer sin billigaste förstärkare för 15K och han skrattar om man frågar om han har surround-förstärkare. "Man behöver bara två kanaler" är svaret.

Det var mamma som behövde något till storarummet. Nyare förstärkare har inte möjlighet för gammal LP-spelare då en sådan även ska ha kord till förstärkare. Vilket denna hade. Så hon är hur glad som helst nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nyare förstärkare har inte möjlighet för gammal LP-spelare då en sådan även ska ha kord till förstärkare. Vilket denna hade.!

Njae, jag vågar påstå att så inte är fallet. Min surroundstärkare i sign (RV-X767 eller vad den nu heter) har phonoingång.

Har man inte phonoingång, men i övrigt en bra stärkare kan man köpa RIAA-steg för att konvertera rätt signalen, exempelvis en sådan här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

(Har inte testat just den, men jag vill bara ha sagt att det är möjligt att lösa utan att skaffa ny stärkare).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Njae, jag vågar påstå att så inte är fallet. Min surroundstärkare i sign (RV-X767 eller vad den nu heter) har phonoingång.

Har man inte phonoingång, men i övrigt en bra stärkare kan man köpa RIAA-steg för att konvertera rätt signalen, exempelvis en sådan här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

(Har inte testat just den, men jag vill bara ha sagt att det är möjligt att lösa utan att skaffa ny stärkare).

Jepp, även kallad en för-förstärkare. Just denna LP-spelaren är 25+ år gammal, så den har även en jordsladd som ska kopplas till förstärkare. Och det är det som inte alla har....

Jag erkänner att det var lite dumt av mig att dra "alla nyare" förstärkare över en kam, men låt säga flertaler iaf.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jepp, även kallad en för-förstärkare. Just denna LP-spelaren är 25+ år gammal, så den har även en jordsladd som ska kopplas till förstärkare. Och det är det som inte alla har....

Jag erkänner att det var lite dumt av mig att dra "alla nyare" förstärkare över en kam, men låt säga flertaler iaf.

Hmm, det förklarar Jord-uttaget bak på min RX-797. Man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |