Permalänk

Kameraövervakning

Det har varit en man här idag med en vilja att sälja in övervakningsutrustning men jag är lite tveksam till om priset är vettigt eller inte. Hans förslag är två riktiga kameror + 1 attrapp +1 bildskärm vid ingången som är 21,5 tum och ska visa 1080p. Utöver detta får man även en hårddisk med 500gb som spelar in när det sker rörelser framför kamerorna. Priset för detta är 30.000kr, är det ett rimligt pris?

Jag är inte nödvändigtvis ute efter bästa billigaste utan bara ett rimligt erbjudande.. finns det någon med kunskap inom området som har en åsikt eller två?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad det är för kameror och hur stora ingrepp som ska göras vid installation, ingår förövrigt installation?

Tycker det låter väldigt dyrt, det går enkelt att göra en egen med en webb kamera om man ska vara riktigt snål ^^

Jag har dock ingen egentligen insyn i normala kostnader, kollade bara lite allmänt på det när jag fixade lite hemma.

Permalänk

Det är frågan det, han säger sig inte veta specifikt vad det är för kameror/delar i paketet. Jag frågade vad det var för skärm för det står bara "LCD skärm" under objekt i själva kontraktet och får ungefär svaret. "Jag måste tyvärr erkänna att jag inte har en blekaste aning". Svårt att värdera ett erbjudande när man inte vet exakt vad man får, om det är medvetet eller omedvetet från deras sida vet jag inte men det ringer ju en del varningsklockor.

Jag tänkte att någon ändå kunde ha en aning om ifall det är rimligt eller om man blir grundlurad, försäljaren är väldigt trevlig för övrigt.

Själva installationen ska dom göra men den bör inte ta mer än en timme. Jo jag har med funderat på att helt enkelt sätta upp en webbkamera i skrämmande syfte, man får ganska många såna och skärmar för 30.000kr.

Det är inte lätt att göra val alla gånger...

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

här kan du kika lite så får du en hum om hur mycket hårdvaran borde kosta: http://www.overvakningsbutiken.se/shop/

Permalänk
Medlem

Om jag ens skulle tänkt tanken att låta nån annan sätta upp utrustning i min lokal,butik,hem så hade jag haft en del bestämda åsikter.
1, en KOMPLETT lista på vad som kommer sättas inklusive märken,modeller,mjukvaror,verisoner av mjukvaror,etc kanske även vad dom kör med för kablar,etc särskilt vid HDMI,nätverk då fel sort kan ge dåligt resultat.
Och dom kan ju tex ha kablar från monster vilka knappt är bättre än billigaste skiten du hittar ibland men priset är ju betydligt högre (många nollor extra).
2, Samt exakta arbetskostnader.
3, Om nåt krånglar vem tar ansvar gör montören,firman som montören är från det nån annan heller måste jag själv slåss med 30 olika tillverkare direkt.

Och vet dom inte en sån självklar sak som vad det är dom säljer så är det snällaste dom förtjänar en fot röven.
Visst jag kan köpa att dom inte vet allt om allt men tex mjukvaro verisoner men det ska dom ju kunna ta reda på inom en rimlig tid i alla fall.

Vad är det för lokal,firma,hem du ska "smygfilma" i ?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Om jag ens skulle tänkt tanken att låta nån annan sätta upp utrustning i min lokal,butik,hem så hade jag haft en del bestämda åsikter.
1, en KOMPLETT lista på vad som kommer sättas inklusive märken,modeller,mjukvaror,verisoner av mjukvaror,etc kanske även vad dom kör med för kablar,etc särskilt vid HDMI,nätverk då fel sort kan ge dåligt resultat.
Och dom kan ju tex ha kablar från monster vilka knappt är bättre än billigaste skiten du hittar ibland men priset är ju betydligt högre (många nollor extra).
2, Samt exakta arbetskostnader.
3, Om nåt krånglar vem tar ansvar gör montören,firman som montören är från det nån annan heller måste jag själv slåss med 30 olika tillverkare direkt.

Och vet dom inte en sån självklar sak som vad det är dom säljer så är det snällaste dom förtjänar en fot röven.
Visst jag kan köpa att dom inte vet allt om allt men tex mjukvaro verisoner men det ska dom ju kunna ta reda på inom en rimlig tid i alla fall.

Vad är det för lokal,firma,hem du ska "smygfilma" i ?

haha det blir inge smygfilmande, man måste ju både ansöka om och skylta tydligt/informera om att man använder videoövervakning?
Det är en affärslokal 200kvm, utrustningen ska egentligen bara användas i avskrämmande syfte samt att få en blick om hur det är ute i butiken när man sitter på kontoret. Men du har helt rätt, kan dom inte ens svara på vad det egentligen är dom säljer. Man går ju inte och köper en bil utan att veta vad det är för bil.

Men han verkade väldigt kunnig på området för övrigt...

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

här kan du kika lite så får du en hum om hur mycket hårdvaran borde kosta: http://www.overvakningsbutiken.se/shop/

tack för länken, den var bra!

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

3k+ för en dvr enhet (beror på funktioner, mjukvara, antal ingångar, larmöverföring, antal hdd osv osv)

en stor hårddisk minst 500gb. är rek. beror självklart på antal kameror och kvalitet

kablar. De brukar vara dyyyra. 500kr för en kabel per kamera .

Någon kamera 1500kr för något halvvettigt och ännu mer eller snarare oändligt mycket mer hur fin kamera man vill ha. 5-10k är något som man kan se personen. finns massa objektiv och ir osv. auto avbländning osv osv.

Något fästa för kameran + evt kamera hus. ett par hundra där om inte en tusenlapp.

Någon 15-19" tft skärm om man inte fjärrstyr det över nätet övervakningen då.

Någon nätadapter till kameran då de flesta brukar vara på 12V eller 230V.

Så en 10k är väl det minsta du kan räkna att det kostar om du ska vara seriös och om att det ska gå att få tag på någon.

Lagen säger även att du måste ha en skylt där du skylter om kameraövervakning. Är det affärslokal/jobb så måste du ansöka om tillstånd. Du behöver ej ansöka om kameraövervakning om det bara sker i ditt hem /trädgård. Dock får du ej filma en mm utanför din trädgård.

Tror inte att Maskning i mjukvaran hjälper. Men jag har aldrig hört om något fall där någon blivit fäld för att evt maskning vait utanför den tillåtna zonen att filma i.

30K låter lite dyrt men jag antar det är med montering och lite 'service' osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Axis system?
Dugliga kameror för 5000kr st
Programvara med licens för 5 kameror 5 000kr

Är vad vi har på jobbet
Enkelt att montera upp själv.
Enda kabeln som behövs är nätverkskabel (och en switch med PoE portar)
Så sätter man upp en dator som spelar in allt.

Kvaliteten är rätt bra, polisen uppskattade iaf materialet efter ett inbrott.

Så kan man även få tillgång till kamerorna hemifrån om man skulle vilja det.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

3k+ för en dvr enhet (beror på funktioner, mjukvara, antal ingångar, larmöverföring, antal hdd osv osv)

en stor hårddisk minst 500gb. är rek. beror självklart på antal kameror och kvalitet

kablar. De brukar vara dyyyra. 500kr för en kabel per kamera .

Någon kamera 1500kr för något halvvettigt och ännu mer eller snarare oändligt mycket mer hur fin kamera man vill ha. 5-10k är något som man kan se personen. finns massa objektiv och ir osv. auto avbländning osv osv.

Något fästa för kameran + evt kamera hus. ett par hundra där om inte en tusenlapp.

Någon 15-19" tft skärm om man inte fjärrstyr det över nätet övervakningen då.

Någon nätadapter till kameran då de flesta brukar vara på 12V eller 230V.

En mångsidigare lösning är att använda rena IP kameror typ Axis och sedan PoE moduler för strömförsörjningen. Då räcker det med att dra billigt TP kablage där man ska ha kamerorna. Sedan har man lämplig server som kör servermjukvaran för kamerona och sköter inspelningen. Servern kan ju till början vara en billig kontorsdator om det är bara 2-3 kameror. Vill man se liveströmmar och hantera inspelningarna så installerar man bara klientprogrammet på lämpliga dator i nätverket. Finns ju även klienter till smartphones. Vill man så kan man givetvis komma åt dom från internet också.

Kameror och mjukvara så rekommerderar jag Axis, hyffsad kvalitet och så är mjukvaran riktigt enkel och lätt att förstå sig på. Även en lekman kan adminstrera en kamerapark. Axismjukvaran så betalar man licens per kamera, en kamera är licensfritt.

Är kabeldragning svår och avancerad så kan man anlita en elektrikerfirma som drar nödvändigt kablage dit kamerorna ska vara. Har man nätverkskablage klart så behöver man egentligen ha

2st kameror ca 4k st för HD, 2K för SVGA
1st licens ca 1k st
2st PoE moduler, går ju givetvis att använda vanliga nätadaptrar som följer med men man har ju sällan strömuttag där man vill ha kamererna. Ca 1000st edit: billigare att köpa PoE switch istället ca 1k
1st lämplig dator som agerar server. 0kr om ni har något lämpligt ca 5k för en ny kontorsmaskin

Sen är det bara att plugga in nätverkskabeln i kamerna, installera serverprogrammet och söka upp kamerorna, tilldela kamorna till en användare, installera klienten på en dator och sedan njuta av bilden.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

En mångsidigare lösning är att använda rena IP kameror typ Axis och sedan PoE moduler för strömförsörjningen. Då räcker det med att dra billigt TP kablage där man ska ha kamerorna. Sedan har man lämplig server som kör servermjukvaran för kamerona och sköter inspelningen. Servern kan ju till början vara en billig kontorsdator om det är bara 2-3 kameror. Vill man se liveströmmar och hantera inspelningarna så installerar man bara klientprogrammet på lämpliga dator i nätverket. Finns ju även klienter till smartphones. Vill man så kan man givetvis komma åt dom från internet också.

Kameror och mjukvara så rekommerderar jag Axis, hyffsad kvalitet och så är mjukvaran riktigt enkel och lätt att förstå sig på. Även en lekman kan adminstrera en kamerapark. Axismjukvaran så betalar man licens per kamera, en kamera är licensfritt.

Är kabeldragning svår och avancerad så kan man anlita en elektrikerfirma som drar nödvändigt kablage dit kamerorna ska vara. Har man nätverkskablage klart så behöver man egentligen ha

2st kameror ca 4k st för HD, 2K för SVGA
1st licens ca 1k st
2st PoE moduler, går ju givetvis att använda vanliga nätadaptrar som följer med men man har ju sällan strömuttag där man vill ha kamererna. Ca 1000st edit: billigare att köpa PoE switch istället ca 1k
1st lämplig dator som agerar server. 0kr om ni har något lämpligt ca 5k för en ny kontorsmaskin

Sen är det bara att plugga in nätverkskabeln i kamerna, installera serverprogrammet och söka upp kamerorna, tilldela kamorna till en användare, installera klienten på en dator och sedan njuta av bilden.

Jo det är enkelt. fördelen med diverse ip kameror är att man oftast kan flytta runt de enkelt om man har ett bra draget nätverk hemma.

Men det finna bauliner (stavning) att köpte till vanliga bnc /composit kameror med anslutning även där. vilket går att köra över tp kabel. jag hade dock förespråkat att man har en ups på kamerorna/datorn/enheten istället. för går strömmen så är ju det rätt meningslöst att ha en kamera.

sen vanlig coax med bnc kontakt och strömkabel i 'samma kabel' är inte så farligt dyr häller. plus att man slipper köpa adaptrar vilket oftast är dyrare än alla kabel tillsammans. sen att man får all strömförsörjning från samma punkt är ju bara ett plus isf..

Jag tycker själv axis är bra skit att använda. Lite dyrt men det är bra mjukvara man får iaf. vilket man annars kommer störa sig fan på att den är seg och dum etc.

Så det finns många sätt att göra det på beroände hur man vill lösa det och lägga ut på det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Det har varit en man här idag med en vilja att sälja in övervakningsutrustning ...

Jag är inte nödvändigtvis ute efter bästa billigaste utan bara ett rimligt erbjudande.. finns det någon med kunskap inom området som har en åsikt eller två?

Om jag var du så skulle jag helt klart begära in offerter från flera leverantörer. Se till att speca exakt vad det är du vill ha / kunna göra så att du får pris för samma sak. Kanske värt att också ta med är kostnad/utförande för Service och reparationer etc.

Då får du bland annat svar på frågan om vad som verkar 'rimligt'.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Axis system?
Dugliga kameror för 5000kr st
Programvara med licens för 5 kameror 5 000kr

Är vad vi har på jobbet
Enkelt att montera upp själv.
Enda kabeln som behövs är nätverkskabel (och en switch med PoE portar)
Så sätter man upp en dator som spelar in allt.

Kvaliteten är rätt bra, polisen uppskattade iaf materialet efter ett inbrott.

Så kan man även få tillgång till kamerorna hemifrån om man skulle vilja det.

kunde polisen hitta de som gjort inbrottet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

kunde polisen hitta de som gjort inbrottet?

Gissar på det. De hade iaf "hittat" de mesta av stöldgodset, men om de tog fast tjuvarna sas inte. Men man såg ju tydligt vilka de var och var ju "pundare" som säkert åkt dit innan, så de kanske kollade upp vart de brukar hänga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Lagen säger även att du måste ha en skylt där du skylter om kameraövervakning. Är det affärslokal/jobb så måste du ansöka om tillstånd.

Ja det där med skyltar och tillstånd är fixat, annars får man väl facket på sig.

Tog ett paket som säljaren erbjöd till slut som kostade 30.000 men som du sa då ingick servicen med, uppskattar att hårdvaran var värd ungefär 16.000 men då slapp man allt eventuellt krångel. Får se de som en investering som förhoppningsvis betalar sig ganska fort.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Axis system?
Dugliga kameror för 5000kr st
Programvara med licens för 5 kameror 5 000kr

Är vad vi har på jobbet
Enkelt att montera upp själv.
Enda kabeln som behövs är nätverkskabel (och en switch med PoE portar)
Så sätter man upp en dator som spelar in allt.

Kvaliteten är rätt bra, polisen uppskattade iaf materialet efter ett inbrott.

Så kan man även få tillgång till kamerorna hemifrån om man skulle vilja det.

Kamerorna jag fick med i paketet kostade 1500kr styck så det är kanske en lågbudget variant då. Bildkvalitén jag får upp är jämförbar med ett 240p Youtube klipp, vet du om polisen är kräsna när det gäller kvalitén. Jag gissar att dom drar en gräns någonstans där det kan användas som bevis.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Om jag var du så skulle jag helt klart begära in offerter från flera leverantörer. Se till att speca exakt vad det är du vill ha / kunna göra så att du får pris för samma sak. Kanske värt att också ta med är kostnad/utförande för Service och reparationer etc.

Då får du bland annat svar på frågan om vad som verkar 'rimligt'.

Frågade han efter en tydligare spec så det gick att jämföra priser lite bättre. Dom tog nog ut lite överpris men det går nog att leva med, dom var snabba att komma och installera med så det var acceptabelt. Bildkvalitén kan däremot diskuteras men den fyller sitt syfte, avskräckande och man ser om någon behöver hjälp ute i butiken. = )

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Kamerorna jag fick med i paketet kostade 1500kr styck så det är kanske en lågbudget variant då. Bildkvalitén jag får upp är jämförbar med ett 240p Youtube klipp, vet du om polisen är kräsna när det gäller kvalitén. Jag gissar att dom drar en gräns någonstans där det kan användas som bevis.

Så länge man ser ansiktet så att man inte kan mista det för någon annan så är det väl, över godkänt för polisen.

Vi har AXIS 212 PTZ och AXIS P1311
Så upplösning är 640x480.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Frågade han efter en tydligare spec så det gick att jämföra priser lite bättre. Dom tog nog ut lite överpris men det går nog att leva med, dom var snabba att komma och installera med så det var acceptabelt. Bildkvalitén kan däremot diskuteras men den fyller sitt syfte, avskräckande och man ser om någon behöver hjälp ute i butiken. = )

Får man fråga vad priset blev till slut?

Att få bra service, mottagande etc kan ju vara värt en del pengar i slutändan också, om inte annat när man slipper lägga ned tid på att kolla många olika alternativ och aldrig komma till skott så att säga. Men du kollade några alternativ hoppas jag?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.