Permalänk
Medlem

Var koppla in USB 3.0?

Min son bygger sin första dator. Han har köpt ett NZXT H2 chassi. Det har både USB 2.0 och USB 3.0. De ska kopplas in på moderkortet Asus P8P67-M PRO. Vad händer om USB 2.0 kopplas in i USB 3.0-kontakten på moderkortet. Fungerar det?

Permalänk
Medlem

Det går inte, kontaktdonen är helt olika

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Menar du för frontuttagen för usb 3? På H2 chassit så är det en kabel som kommer ut på baksidan som sen stoppas in i valfri USB3 vid I/O uttagen. Finns ingen intern koppling med i de chassit...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren. Ska vidarebefodra dem till sonen. Jag menar USB som sitter uppe vid framkanten av chassit. Någon kabel kommer inte ut på baksidan men den kanske finns inne i lådan. Anledningen till frågan var att nr datorn startades blev en kapel uppe på vid usb-portarna så varm att det började ryka lite. Datorn stängdes då givetvis av omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pk123:

Stort tack för svaren. Ska vidarebefodra dem till sonen. Jag menar USB som sitter uppe vid framkanten av chassit. Någon kabel kommer inte ut på baksidan men den kanske finns inne i lådan. Anledningen till frågan var att nr datorn startades blev en kapel uppe på vid usb-portarna så varm att det började ryka lite. Datorn stängdes då givetvis av omedelbart.

det där lät inte så bra, vad var det för kabel? vart låg den mer exakt? enda anledningen till att en kabel blir varm förutom kortslutning är att den ligger emot något som i sin tur är redigt varmt, och usb-portarna är inte något sådant om allt står rätt till

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid att skaffa en USB 3.0-panel med riktig kontakt på bla ebay.
Väntar själv på en till min låda som just nu bara har två USB 2.0 och en SATA fram.
http://www.ebay.com/itm/220847217938?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pk123:

Stort tack för svaren. Ska vidarebefodra dem till sonen. Jag menar USB som sitter uppe vid framkanten av chassit. Någon kabel kommer inte ut på baksidan men den kanske finns inne i lådan. Anledningen till frågan var att nr datorn startades blev en kapel uppe på vid usb-portarna så varm att det började ryka lite. Datorn stängdes då givetvis av omedelbart.

Du har väll inte satt USB 2.0 kontakten i IEEE 1394a porten? Vet dock inte vad som händer när man gör det men det ska inte vara bra =/

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag råkar ha en USB 3.0 panel men intern kntakt liggandes, du kan få den för en mindre summa om du vill.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold