Permalänk
Medlem

Lärare har fel

Har påbörjat en kurs som heter "Operativsystem" där vi lite lätt kommer i kontakt med diverse operativsystem och hur de fungerar osv. Personligen tycker jag kursen är "too basic" eftersom jag redan kan det mesta läraren har att förmedla. Hur som helst. För ett tag sedan så började han snacka om Bios, eller bajjjååås som han så fint uttryckte det. Han påstod att om du sätter ett bioslösenord så finns det absolut ingenting i världen du kan göra för att återställa det om du skulle glömma bort lösenordet. Flitigt elev som man är så lyfte jag upp handen och sa "Nej det stämmer inte, om du öppnar upp din dator kan du plocka ut batteriet som håller cmos-chippet igång där lösenordet finns sparat. Du kan även använda bygeln som finns på moderkortet varpå du ändrar den till den position där CMOS rensas."

Läraren tittade på mig som att jag sagt något han aldrig hört förrut och svarade ja, ja CMOS de ska vi tala om senare varpå han fortsatte prata och förklara att vi är körde om vi glömmer det lösenordet och att vi ska komma ihåg detta för det kommer troligtvis på tentan.

Om nu detta kommer och jag skriver som det verkligen är och han ger mig fel på den uppgiften för han anser det inte går? Vad kan jag göra åt detta? Måste jag bevisa det för honom på något sätt? Känns lite som att en högskolelärare borde känna till sådana saker. Han är en datoringenjör trots allt.

Permalänk
Medlem

Tror knappast en sådan fråga kommer på en tentamen på universitet eller högskolenivå. Var det så du menade?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Skojar du? Var läser du denna absurda kurs? Skulle frågan mot förmodan komma upp och ditt svar inte blir godkänt så är det bara att överklaga lärarens rättning, eller ja, kräva omprövning av annan examinator.

Citat:

Betyg kan inte överklagas, dvs. prövas av någon högre instans, men en student kan alltid göra anmärkningar mot rättningen eller begära att examinator omprövar sitt beslut. Ett beslut om betyg som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får enligt 26 § förvaltningslagenlänk till annan webbplats rättas, både till fördel och till nackdel för studenten. Ett sådant beslut om rättelse skall enligt 6 kap.23 § högskoleförordningen fattas av examinator. Berörda studenter bör få möjlighet att yttra sig.

Enligt högskoleförordningenlänk till annan webbplats kap 6, 24 § följer att om examinator finner att ett beslut om betyg är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, skall examinator ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt. En sådan ändring får enligt bestämmelserna inte innebära att betyget sänks. Omprövning skall ske på begäran av studenten eller om examinator av annan anledning uppmärksammar den uppenbara oriktigheten.

Studenter som vill framställa anmärkning mot rättning eller begära omprövning ska inte hämta ut sitt prov eller sin tentamen i original.

Tips... Kolla alltid rättningen på tentan innan du skriver under och hämtar ut den.

Permalänk
Medlem

Jönköpings Tekniska Högskola. Jag uttryckte mig lite fel också, det är ett delmoment i en kurs som heter Datalogi & PC-teknik, Operativsystem är en del av den kursen.
Den här läraren har även sagt andra saker som fått mig och andra att ifrågasätta hans kunskaper inom ämnet.

Nä tänkte mer höra vad man har för rättigheter när det kommer till att ifrågasätta dem osv. Visste inte man kunde kräva omprövning osv.

Ska komma ihåg det tipset!

Permalänk
Medlem

Är det inte alltid såhär när det kommer till data-kunskapen i skolan?
Jag kommer ihåg min, VÄLDIGT out-of-date med en lärare som var äldre än tiden själv.

Problemet är att dessa gubbar TROR dom kan datorer, och jämför man med dom andra i deras åldersgrupp så kanske dom ligger över det normala, men jag tror dom bäst lämpade data-lärarna är runt 25 nu.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Är det inte alltid såhär när det kommer till data-kunskapen i skolan?
Jag kommer ihåg min, VÄLDIGT out-of-date med en lärare som var äldre än tiden själv.

Problemet är att dessa gubbar TROR dom kan datorer, och jämför man med dom andra i deras åldersgrupp så kanske dom ligger över det normala, men jag tror dom bäst lämpade data-lärarna är runt 25 nu.

Hehe. Han är en äldre herre. Som tur är detta bara en introduktionskurs inom ämnet för de som är helt bakom flötet när det kommer till datorer. Värsta är att år två så ska vi ha en kurs som just är dedikerad till operativsystemen. Klart han är läraren där

Permalänk
Medlem

På datorer med lite mer avancerad säkerhet, tex företagsinriktade datorer, går det inte att återställa lösenordet med CMOS-batteriet. Av egen erfarenhet så går det inte på min HP 6530b.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Han påstod att om du sätter ett bioslösenord så finns det absolut ingenting i världen du kan göra för att återställa det om du skulle glömma bort lösenordet.

Om han uttryckte sig på det sättet så gjorde han ett fundamentalt fel och han borde inte undervisa inom datorteknik, i alla fall inte ämnen som berör säkerhet.

Sedan som nämns så finns det många dåliga lärare på våra högskolor/universitet, skulle detta visa sig på en tenta så är det bara att överklaga som m0rk sa.

Sedan har väl vissa Thinkpads säkare lösenord på biosen om jag inte minns fel, alltså det Kimmeh påstår om vissa företagsdatorer. I vilket fall så påstående som att det är omöjligt att knäcka, inte något som bör missbrukas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Känns lite så att sånt här är ju typiskt för gymnasie, man berättar nåt i kurs A och i kurs B berättar man att det man fick lära sig i kurs A inte stämmer till 100%

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Lustigt, men när det kommer till säkerhet så känns det som att det i princip alltid finns vägar att gå runt, även om det kanske kräver lite extra kunskap inom ämnet. Så det var ju ett dåligt sätt att lägga fram det på.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Vi hade en bärbar från HP (kommer ej ihåg vilken modell) för något år sedan där vi aldrig lyckades ta oss in i Bios efter att någon hade satt ett lösenord som ingen kommer ihåg. Vi hade mycket kontakt med HP och hela datorn var isärskruvad, men vi lyckades aldrig ta oss in i BIOS. Vi hade flera tekniker som försökte, men ingen lyckades. Alla hade inställningen att det skall inte vara några problem, men alla gick bet på det efter mycket svärande.

Så visst finns det modeller som det ej går att nollställa BIOS på.

Permalänk
Skrivet av Buckan:

Vi hade en bärbar från HP (kommer ej ihåg vilken modell) för något år sedan där vi aldrig lyckades ta oss in i Bios efter att någon hade satt ett lösenord som ingen kommer ihåg. Vi hade mycket kontakt med HP och hela datorn var isärskruvad, men vi lyckades aldrig ta oss in i BIOS. Vi hade flera tekniker som försökte, men ingen lyckades. Alla hade inställningen att det skall inte vara några problem, men alla gick bet på det efter mycket svärande.

Så visst finns det modeller som det ej går att nollställa BIOS på.

Fast då uppstår en filosofisk fråga vad man menar med att något inte går? I ditt fall så betyder inte går att det ej är lönsamt att försöka nollställa biosen.

En annan fråga är vad finns det för information som man vill komma åt i biosen? Om man inte är ute efter någon information som är lagrad där utan bara vill starta datorsystemet, så brukar det i de flesta system vara enkelt att byta ut biosen. (det finns undantag, som konsoler med diverse skydd) Men även där har det visat sig att det ordinarie biosen ofta brukar att gå förbi.

*edit*
Man skulle kunna vara ute en krypteringsnyckel i biosen, men denna nyckel går kanske att fixa på ett annat sätt än att knäcka bioslösenordet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Du kan ju alltid erbjuda dig att "hacka" dig förbi bioslösendordet för en smärre summa pengar...

Ja, haha, givetvis har du rätt och läraren vet inte vad han talar om.

Det där med att man "måste" skriva fel svar är en fråga om integritet och intellektuell hederlighet. För mig är svaret nej; har du på fötterna och tentan har det inte, ger du ett riktigt svar, sedan överbevisar du läraren eller accepterar ett poängavdrag. Jag har varit med om det vid ett par tillfällen, och jag har alltid svarat efter den bästa kunskap jag kan förmå, även om det är "fel" svar.

Buckan: Det är möjligt att det finns datorer som lagrar cmos-setup i flashminne i stället för batteri-RAM. Det går emellertid att byta BIOS-krets. Om det är vad läraren menar har han uppenbarligen aldrig hört talas om lödkolvar och IC-utdragare...
Edit: Eller så glömde PC-teknikerna att kortsluta själva spänningen till cmos-minnet så att det körde på kondingar under den tiden batteriet var borta. Att kortsluta batterikontakterna duger inte alltid, då det ofta finns en liten diod med en kondensator på katodsidan, just därför att minnet inte ska rensas vid batteribyte.

Cmos-setup skyddas inte speciellt bra eftersom det egentligen inte finns så mycket att skydda ("oh no! datorn tror jag har en floppy!"?). Säkerhetsnivån är alltså helt adekvat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Sun Ultra 10 en gång som tydligen hade någon slags lösen i uppstarten. Det gick att lösa genom att låta den gå in i sitt "BIOS" (har helt glömt bort vad det heter på SUNs burkar) och sen lyfta upp den kresten där lösenet var sparat och sen utföra nollställning. Sen satt eman tillbaka chippet och valde att spara resultatet. Det var länge sen jag gjorde det och det kanske inte är 100% det gick till men det var iafl något åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Ofta i intro kurser eller sammlingskurser med flera olika moment så kan man få en lärare som gör det enbart för att han fått ansvaret men att hans verkliga kompetens är någon annanstans. Kan tänka mig att det i detta fall är någon mer elektro-inriktad person om ni fått på er.

Detta kan väl anses som allmänt trasigt men tyvärr är det så. Det brukar förstås bli mycket bättre när man läser mer inriktade kurser på en mer avancerad nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om han uttryckte sig på det sättet så gjorde han ett fundamentalt fel och han borde inte undervisa inom datorteknik, i alla fall inte ämnen som berör säkerhet.
Sedan som nämns så finns det många dåliga lärare på våra högskolor/universitet, skulle detta visa sig på en tenta så är det bara att överklaga som m0rk sa.
Sedan har väl vissa Thinkpads säkare lösenord på biosen om jag inte minns fel, alltså det Kimmeh påstår om vissa företagsdatorer. I vilket fall så påstående som att det är omöjligt att knäcka, inte något som bör missbrukas.

Yes, detta handlade om person datorer. Han uttryckte sig på ett sätt som sa om du gör detta på din hemdator är du körd.

Skrivet av MBY:

Det där med att man "måste" skriva fel svar är en fråga om integritet och intellektuell hederlighet. För mig är svaret nej; har du på fötterna och tentan har det inte, ger du ett riktigt svar, sedan överbevisar du läraren eller accepterar ett poängavdrag. Jag har varit med om det vid ett par tillfällen, och jag har alltid svarat efter den bästa kunskap jag kan förmå, även om det är "fel" svar.

Håller med! Skulle inte kunna skriva något annat om jag vet att mitt svar är rätt.

Skrivet av Dinin:

Ofta i intro kurser eller sammlingskurser med flera olika moment så kan man få en lärare som gör det enbart för att han fått ansvaret men att hans verkliga kompetens är någon annanstans. Kan tänka mig att det i detta fall är någon mer elektro-inriktad person om ni fått på er.
Detta kan väl anses som allmänt trasigt men tyvärr är det så. Det brukar förstås bli mycket bättre när man läser mer inriktade kurser på en mer avancerad nivå.

Sorgliga är att han håller i en fördjupningskurs inom Operativsystem. Visst han verkar besitta mycket kunskap men ibland känns de som att han inte riktigt förstår allt bakom sin kunskap, om man nu kan säga så.

Det här kanske är något som tyder på att min kunskapsnivå inte är så stor som jag trodde men vi hade labb igår. Ganska simpel men hur den var upplagd och skriven var katastrof. En av uppgifterna gick ut på att ändra "elorers" inställningar genom registret och även med hjälp av windows GUI. Jag har då aldrig hört talas om elorer och självklart tog jag mig an utmaningen och googlade det. Till min förvåning hittade google inget men hittade det närmaste, dvs explorer. Roliga var att utav 35 datorintresserade killar visste in en enda av oss vad elorer var. Är det möjligt att det är något gammal uttryckt för explorer.exe eller något som används av "riktiga" tekniker inom datorbranschen?

Utdrag ur labben Uppgift 4 Elorer:
Elorer är en kameleont som är väldigt (helt?) integrerad med operativsystemet. Prova först att
starta elorer. utforskaren.” Prova sedan att klicka på ikonen ”My computer” och på
ikonen ”Internet Explorer”. Prova nu hur du kan växla utseende mellan dina tre elorer-fönster.

Sedan skulle vi ändra några inställningar för att hitta pagefile.sys. Som sagt väldigt basic men ack så förvirrande. Dum som jag är spenderade jag mer än 30 minuter på att hitta "elorer" innan jag fattade att det måste vara explorer, utforskaren.

Permalänk
Medlem

Du brister nog inte kunskapsmässigt, elorer kan verkligen inte vara rätt på någon nivå.

Du säger alltså att detta är en fördjupningskurs, för vilket program om jag får fråga? Tycker det framstår som lite konstigt att det du skriver om skulle vara med i en fördjupningskurs i operativsystem på en teknisk högskola

Permalänk
Medlem

Tragiskt att sådana här inkompetenta lärare lär ut på högskolan, jag trodde att det var gymnasiet först när jag läste ditt inlägg. Hur är de andra lärarna?

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

jag har själv varit med om liknande sak på en programmeringskurs. nu är det så att jag jobbade heltid som programmerare inom det området när jag läste kursen.

skrev ungefär så här på tentan "under kursens gång har xxx framfört att man endast kan lösa det på följande sätt"
min mening är att det är fel och bör lösas på följande sätt:

fick en 5a på kursen observera att jag svarade så på alla frågor utom 1.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Moderna bios kräver inte strömförsörjning till minnet där lösenordet lagras. Dock så borde det förtydligas eftersom det inte finns någon standard för hur lösenordshanteringen ska fungera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av suck:

Moderna bios kräver inte strömförsörjning till minnet där lösenordet lagras. Dock så borde det förtydligas eftersom det inte finns någon standard för hur lösenordshanteringen ska fungera.

Det spelar ingen roll. Påståendet att man är "körd" och det inte finns något i hela världen som kan hjälpa en, är ändå fel. BIOS-lösenordet har den säkerhet som behövs, det vill säga nästan ingen alls. Det värsta som kan hända är att du får ta fram lödkolven.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinin:

Du brister nog inte kunskapsmässigt, elorer kan verkligen inte vara rätt på någon nivå.

Du säger alltså att detta är en fördjupningskurs, för vilket program om jag får fråga? Tycker det framstår som lite konstigt att det du skriver om skulle vara med i en fördjupningskurs i operativsystem på en teknisk högskola

Nej nej. Kursen jag läser nu är en introduktionskurs in Datalogi och PC-teknik och operativsystem är ett delmoment inom den kursen. MEN! Samma lärare håller även i en fördjupningskurs inom ämnet Operativsystem som vi ska läsa vid ett senare tillfälle.
Kanske uttryckte mig lite fel.

Skrivet av Debug:

Tragiskt att sådana här inkompetenta lärare lär ut på högskolan, jag trodde att det var gymnasiet först när jag läste ditt inlägg. Hur är de andra lärarna?

Jo det är lite synd. De andra lärarna är helt underbara. Jag känner att jag kan lite på deras kunskap och det de säger kan jag även hitta i böcker, internet osv.

Permalänk
Medlem

Min datakunskapslärare i 3:an (cirka 7 år sedan) letade efter koaxialanslutning för nätverkskortet på baksidan av våran dator som innehöll bland annat en Thunderbird 1Ghz.

När vi förklarade att nätverkskortet satt längst ner så såg han bara dum ut, så vi fick visa hur en nätverkskabel såg ut.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Men det måste väl gå att reseta lösenordet om man drar ut batteriet. Går det inte direkt så kan man väl låta batteriet vara ute i en vecka. Då kan det väl knappats lyckas spara det? Eller används nått annat minne då som inte behöver ström? Typ flash minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Men det måste väl gå att reseta lösenordet om man drar ut batteriet. Går det inte direkt så kan man väl låta batteriet vara ute i en vecka. Då kan det väl knappats lyckas spara det? Eller används nått annat minne då som inte behöver ström? Typ flash minne?

En del bärbara datorer använder just flash eller EEPROM för att lagra lösenord.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi ska övertolka detta. Det är väl menat som en snabb förenklad kommentar av en relativt basic-grej medans fokus på kursen förmodligen handlar om operativsystem i helhet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det spelar ingen roll. Påståendet att man är "körd" och det inte finns något i hela världen som kan hjälpa en, är ändå fel. BIOS-lösenordet har den säkerhet som behövs, det vill säga nästan ingen alls. Det värsta som kan hända är att du får ta fram lödkolven.

Kan berätta att just detta hände mig då ett lösenord för ett bios kom bort (En ganska extrem företags-modell)
Det funkade tydligen inte att reseta eftersom det minnet inte va flyktigt på min dator. Datorn lämnades in till it avdelningen som kontaktade HP eller vad det va för byte av bios. Tyvärr lyckades dom inte byta trots att dom var "proffs" så jag fick ett helt nytt moderkort tillbaka. Det var tydligen "brickat" eller vad dom kallad det.
Nu vet jag givetvis inte om dom bara klantade sig, det är ju absolut en möjlighet.

Det är alltså inte alls säkert att det ens funkar om man tar fram lödkolven?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Kan berätta att just detta hände mig då ett lösenord för ett bios kom bort (En ganska extrem företags-modell)
Det funkade tydligen inte att reseta eftersom det minnet inte va flyktigt på min dator. Datorn lämnades in till it avdelningen som kontaktade HP eller vad det va för byte av bios. Tyvärr lyckades dom inte byta trots att dom var "proffs" så jag fick ett helt nytt moderkort tillbaka. Det var tydligen "brickat" eller vad dom kallad det.
Nu vet jag givetvis inte om dom bara klantade sig, det är ju absolut en möjlighet.

Det är alltså inte alls säkert att det ens funkar om man tar fram lödkolven?

De som arbetar på den supportavgiften har säkert ingen rutin att behöva löda. De följer sina instruktioner och funkar inte det så åtgärdas det enligt handlingsplanen. I den innefattar förmodligen inte att den stackars supportnissen tar fram lödkolven.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Kan berätta att just detta hände mig då ett lösenord för ett bios kom bort (En ganska extrem företags-modell)
Det funkade tydligen inte att reseta eftersom det minnet inte va flyktigt på min dator. Datorn lämnades in till it avdelningen som kontaktade HP eller vad det va för byte av bios. Tyvärr lyckades dom inte byta trots att dom var "proffs" så jag fick ett helt nytt moderkort tillbaka. Det var tydligen "brickat" eller vad dom kallad det.
Nu vet jag givetvis inte om dom bara klantade sig, det är ju absolut en möjlighet.

Det är alltså inte alls säkert att det ens funkar om man tar fram lödkolven?

Med största sannolikhet var det helt enkelt mer kostnadseffektivt att skicka ut ett nytt moderkort i stället för att leka med värmepistol och lödkolv - som dessutom serviceteknikerna knappast har speciellt mycket träning i.

Det pragmatiska, ekonomiska, förnuftiga kan mycket väl vara att slänga moderkortet och betrakta datorn som "körd". Detta är så att säga ett okej förfarande. Men utsagan att ingenting i världen kan rädda en från ett bortglömd BIOS-lösenord är falsk, eftersom det inte finns några teoretiska hinder till att byta kretsar.

Dessutom innehåller sällan ett moderkort just något av värde rent informationsmässigt. Det är ju inte så att hårddisken, CPUn, grafikkortet och RAM är hopplöst förlorat bara för att man tappat BIOS-lösenordet. Det enda som kan vara hopplöst förlorat är BIOS (men du kan ju naturligtvis i teorin även slipa ner chipkapseln och nollställa minnet med en elektronstråle! ).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Med största sannolikhet var det helt enkelt mer kostnadseffektivt att skicka ut ett nytt moderkort i stället för att leka med värmepistol och lödkolv - som dessutom serviceteknikerna knappast har speciellt mycket träning i.

Det pragmatiska, ekonomiska, förnuftiga kan mycket väl vara att slänga moderkortet och betrakta datorn som "körd". Detta är så att säga ett okej förfarande. Men utsagan att ingenting i världen kan rädda en från ett bortglömd BIOS-lösenord är falsk, eftersom det inte finns några teoretiska hinder till att byta kretsar.

Dessutom innehåller sällan ett moderkort just något av värde rent informationsmässigt. Det är ju inte så att hårddisken, CPUn, grafikkortet och RAM är hopplöst förlorat bara för att man tappat BIOS-lösenordet. Det enda som kan vara hopplöst förlorat är BIOS (men du kan ju naturligtvis i teorin även slipa ner chipkapseln och nollställa minnet med en elektronstråle! ).

Du kan bli av med data på en hårddisk vars krypteringsnyckel ligger i BIOS eller TPM-modul, då är du screwed om du byter moderkort.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″