Företag köper av företag, vilka rättigheter har man?

Permalänk
Medlem

Företag köper av företag, vilka rättigheter har man?

Hej

Vilka (om några) rättigheter har man som egen företagare om man skulle köpa en produkt från ett annat företag som man inte är nöjd med? Ngn som vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kristus:

Hej

Vilka (om några) rättigheter har man som egen företagare om man skulle köpa en produkt från ett annat företag som man inte är nöjd med? Ngn som vet?

Inga alls, generellt. Du får vara lite mer specifik, vad betyder "inte nöjd" i det här fallet? Är det något i produktspec den inte lever upp till? är den trasig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hej

Efter en del googlande så kom jag fram till ungefär samma sak. Tragiskt :/

Mitt problem är att jag beställt X antal saker till mitt företag. Precis innan leverans så insåg jag att det var på tok för många artiklar och det visade sig att priset på dom var bra mycket högre än förväntat.

Under mina år som företagare så har jag aldrig varit med om att en leverantör vägrat ta tillbaka en felbeställning och våra relationer har därför stärkts. I det här fallet hänvisade dom till att dom minsann lagt ner tid på packning av varor (nedslängda i en kartong) och frakt (vilken jag såklart var villig att stå för)

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Mellan företag gäller köplagen. Finns en hel del regler där om felansvar, reklamation osv, precis som i konsumentköplagen, men reglerna ser annorlunda ut. Du får bli mer specifik.

Edit: Hoppsan, du blev visst mer specifik. Du skulle behöva någon form av ångerrätt eller öppet köp låter det som, och det finns inte i köplagen tyvärr.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Inga alls, generellt. Du får vara lite mer specifik, vad betyder "inte nöjd" i det här fallet? Är det något i produktspec den inte lever upp till? är den trasig?

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man har rättigheter (ingen står utanför lagen... ja, utom kändisar, presidenter och rika troll). Men jag håller helt med, lite väl vag formulering för att man ska kunna ge några konkreta råd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du har beställt prylar från ett företag till ditt företag.
Du kommer på att du beställt för många till antalet eller inte kollat upp prislappen och det raserar din ekonomiplanering

Vad ska leverantören göra åt detta? som företagare har du ju ett lite högre ansvar för att hålla reda på slantarna och se till att saker funkar. (jag vet, har haft skatteverket både en och två meter upp i stolgången).

Säg att det blev fel, att du bara behöver X antal av produkten och erbjud dem en slant, säg 5% av köpesumman och returfrakten betald samt deras frakt till dig.
Att häva hela köpet kan du nog se dig i stjärnorna om, möjligen om du dyngar upp 20% av köpesumman och dubbla frakter.

Jag själv säljer bara till företag, det är en sjuk lättnad att slippa konsumentköplagen som är rent av idiotisk på vissa punkter.
Om folk lägger lite mer tid på vad de ska köpa, vad det får kosta och om de verkligen behöver prylen efter helgen så skulle allt funka bättre. Min erfarenhet av den lite mindre "skyddande" köplagen är just detta, att de som handlar gör det mer planerat och strukturerat.
Förutom endel, men de gör det oftast bara en gång

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du har beställt prylar från ett företag till ditt företag.
Du kommer på att du beställt för många till antalet eller inte kollat upp prislappen och det raserar din ekonomiplanering

Vad ska leverantören göra åt detta? som företagare har du ju ett lite högre ansvar för att hålla reda på slantarna och se till att saker funkar. (jag vet, har haft skatteverket både en och två meter upp i stolgången).

Säg att det blev fel, att du bara behöver X antal av produkten och erbjud dem en slant, säg 5% av köpesumman och returfrakten betald samt deras frakt till dig.
Att häva hela köpet kan du nog se dig i stjärnorna om, möjligen om du dyngar upp 20% av köpesumman och dubbla frakter.

Jag själv säljer bara till företag, det är en sjuk lättnad att slippa konsumentköplagen som är rent av idiotisk på vissa punkter.
Om folk lägger lite mer tid på vad de ska köpa, vad det får kosta och om de verkligen behöver prylen efter helgen så skulle allt funka bättre. Min erfarenhet av den lite mindre "skyddande" köplagen är just detta, att de som handlar gör det mer planerat och strukturerat.
Förutom endel, men de gör det oftast bara en gång

Dom var helt omedgörliga och därför har dom nu gått miste om mig som kund. Dom kommer att gå miste om hundratusentals kronor i intäkter för att dom inte kunde ta tillbaka varor för en bråkdel av den summan. Behandlar dom mig som skit så tar jag mina pengar ngn annanstans

Som leverantör hade jag sett att dom värderat vår relation mer än möjligheten att tjäna några få kronor

Jag som kund uppfattar det precis tvärtom, att jag står utan rätt om ett misstag skulle ske.

Permalänk
Medlem

Då jag är inköpare på det företag jag jobbar på så vet jag iaf att de leverantörer vi har oftast gör återköp vid felbeställning osv, dock står man för frakt tillbaka och 10-15% på inköpsvärdet, sen finns det dock produkter samt visa värden som detta inte gäller för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristus:

Dom kommer att gå miste om hundratusentals kronor i intäkter för att dom inte kunde ta tillbaka varor för en bråkdel av den summan. Behandlar dom mig som skit så tar jag mina pengar ngn annanstans

Du får ursäkta, men just dendär meningen kör ALLA med när de försöker ursäkta sitt misstag så även om det är sant så möts det av ett gapskratt.
Nu råkade du skriva det så jag citerar dig, men jag misstror inte att du skulle göra mer business med dem, så du hajjar min poäng.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Rekordmedlem

Det som gäller är det ni avtalat om, ibland kan det vara så att ett företag följer nån branchstandard, men oftast så gör man ju upp villkoren som gäller innan i samband med någon slags kontrakt eller annat papper, eller så framgår det av en offertförfrågan, har ni inte gjort något avtal blir det bökigt, och ska ni processa om det så ska det vara mycket pengar det rör sig om, det lär knappast vara lönt att ens fundera på det under 20000kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Du får ursäkta, men just dendär meningen kör ALLA med när de försöker ursäkta sitt misstag så även om det är sant så möts det av ett gapskratt.
Nu råkade du skriva det så jag citerar dig, men jag misstror inte att du skulle göra mer business med dem, så du hajjar min poäng.

Jag vet inte varför det skulle mötas av ett gapskratt. Jag har aldrig/kommer aldrig/skulle aldrig bemöta mina kunder på det sättet. Företaget i fråga har säkert tjänat 100-150.000 på mig det senaste året och skulle tjänat ungefär den summan varje år dom närmaste åren.

Men nu tar jag mina affärer ngn annanstans.