Uppsägning Blixtvik/Alltele

Permalänk
Medlem

Uppsägning Blixtvik/Alltele

Jag har försökt säga upp mitt bredband hos Blixtvik / Alltele nu, och enligt de så måste jag ha kvar min tjänst i 3 månader innan den sägs upp. Dock stog det när jag skaffade det förut att jag skulle ha 0 månaders uppsägningstid, vilket det fortfarande står där jag beställde det ifrån:

https://ludvikahem.quadranet.se/Service/Details?service=46cff...

Enligt Alltele som köpt upp Blixtvik har jag tydligen 3 månaders uppsägningstid nu, trots att det i brevet man fick från Alltele när de köpte Blixtvik sa att jag skulle ha kvar mina gamla villkor som jag gått med på.

Får de göra såhär? En av anledningarna att jag valde Blixtvik förr var att de hade 0 månaders uppsägningstid, och jag har aldrig gått med på något annat.

Permalänk
Medlem

Har du inte skrivit på något nytt och de desutom skickat brev som säger att samma vilkor gäller så så GÄLLER DESSA! dvs du ska ha 0 mån uppsägningstid. Om de bråkar ta de till din ombudsman/ ARN.

Permalänk
Medlem

Kontrakten du gått med på och har skrivit på gäller, om dom ändrar i kontraktet utan att du har godkänt det så gäller inte det.... Annars skulle jag hyra ut min bil för 5kr i månaden men ändra sen det till 50.000kr utan att kunden vet det.

Permalänk
Avstängd

Du är bara bunded till det avtalet som du har skrivit på dvs, ändrar dom i avtalet utan din underskrift eller tillåtelse så har dom gort kontrakts brott va? ialf så vad jag tror så har dom hävt kontrakten när dom gort dessa så det gäller inte. du kan säga upp det direkt.

Permalänk
Medlem

Länken funkar inte.. och jag är ganska säker på att det är 0 månaders bindningstid..
Men allt sånt står ju i avtalet. Och det är som de ovan mig säger; det är det som står i avtalet som gäller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Som jag tolkar PTS-länken har du rätt att säga upp avtalet då det innebär en försämring för dig (så att du kan - det är tanken med informationen i länken - säga upp avtalet till något som är lika bra, eller bättre ur din synvinkel:)) så du ska kunna säga upp avtalet enligt de äldre reglerna. För PTS uttalande gäller inte bara prissättning utan även villkoren rent generellt.:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Shite va tur att du kom in som vet allt och kan allt bäst! love you man

Permalänk
Medlem

Hade det här problemet nyss, efter att ha bytt till Bredband2 säger sig AllTele inte ha fått någon uppsägning och meddelade 1½ månad efter mitt byte att de fortfarande fakturerar mig och dessutom tänker göra det i 3 månader till.
Efter en del gnabb och en länk hit kompromissades det fram att jag skulle betala till oktober istället vilket fortfarande inte är vad jag gick med på när jag skaffade Blixtvik men man orkar ju fan inte bråka, det är det de vinner på.
Jag har suttit och försvarat Blixtvik efter uppköpet men nu ser jag att jag haft fel, det märks vart besparingarna gjorts, man bemöttes inte så här med Blixtvik helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem som du, jag ringde PTS tror jag det va och dom sa vad jag skulle skriva i mejlet till Alltele.

12 timmar senare så fick jag svar att dom skulle säga upp det i slutet på månaden vilket faktsikt va 8 dar innan det egentligen skulle sägas upp då jag skulle haft 1 månads uppsägning.

Saken är den att det stod väldigt dåligt i deras villkor och ändringar. Det ska stå klart och tydligt att din uppsäningstid kommer ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigman:

Hade exakt samma problem som du, jag ringde PTS tror jag det va och dom sa vad jag skulle skriva i mejlet till Alltele.

12 timmar senare så fick jag svar att dom skulle säga upp det i slutet på månaden vilket faktsikt va 8 dar innan det egentligen skulle sägas upp då jag skulle haft 1 månads uppsägning.

Saken är den att det stod väldigt dåligt i deras villkor och ändringar. Det ska stå klart och tydligt att din uppsäningstid kommer ändras.

Vad så du då till PTS? För jag har inte kvar mina papper man fick med varken villkoren från när jag skapade abonnemanget eller när det togs över av Alltele.

Minns du vad du skulle skriva i mejlet så kanske jag inte behöver ringa alls?

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vad jag skrev exakt, det va nått i stil med att deras tillvägagångs sätt inte är ok enligt Konsumenteras Tele Tv och internetbyrå och att ktib kommer att ta hand om detta ärende om detta in fixas då det inte är ok enligt dom att meddela på det sätt dom gjort.

Jag ringde och förklarade för dom hur det låg till, vad min konsumentombudsman som bad mig ringa dom, har för mig det va dom som jag ringde.

http://www.ktib.se/ Det va dom jag prata med alltså inte PTS. Jag hänvisade till deras regler, finns en del vettigt och läsa sig till på deras sida.