hårdvarumediespelare...varför?

Permalänk
Medlem

hårdvarumediespelare...varför?

Hej,

Jag förstår inte. Varför köper folk mediespelare som externa enheter och pluggar i hårddiskar i dem för att sen koppla till TV och stereo och spela MKV och FLAC etc? Varför inte dra en kabel direkt från datorn, burken måste ju ändå vara på för att man ska kunna initiera spelande av filmer och musik, för jag har då inte sett nån mediespelare med display så att man kan lämna burken avstängd. Möjligtvis om man vill åstadkomma en trådlös lösning, men det känns som ett dåligt argument för även trådlösa lösningar brukar ju behöva en del sladdar (som mycket riktigt påpekades i fredagspanelen för några dar sen).

Om man kan lämna datorn avstängd och ändå smidigt kan hitta en låt för avspelning bland 5000 flac-filer förstår jag vad man har en mediespelare till - då skulle jag också vilja ha en. Men annars blir det ju mycket billigare att bara ha allt på lagringsdiskar i datorn, vilken som sagt ändå måste vara påslagen.

Kan nån berätta för mig vad det är jag har missat?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att datorn behöver vara påslagen? För det är ju hela poängen med mediaspelare. en liten smidig spelare du kan ha vid tvbänken utan att behöva krabba och koppla samman med datorn.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Hej,

Jag förstår inte. Varför köper folk mediespelare som externa enheter och pluggar i hårddiskar i dem för att sen koppla till TV och stereo och spela MKV och FLAC etc? Varför inte dra en kabel direkt från datorn, burken måste ju ändå vara på för att man ska kunna initiera spelande av filmer och musik, för jag har då inte sett nån mediespelare med display så att man kan lämna burken avstängd. Möjligtvis om man vill åstadkomma en trådlös lösning, men det känns som ett dåligt argument för även trådlösa lösningar brukar ju behöva en del sladdar (som mycket riktigt påpekades i fredagspanelen för några dar sen).

Om man kan lämna datorn avstängd och ändå smidigt kan hitta en låt för avspelning bland 5000 flac-filer förstår jag vad man har en mediespelare till - då skulle jag också vilja ha en. Men annars blir det ju mycket billigare att bara ha allt på lagringsdiskar i datorn, vilken som sagt ändå måste vara påslagen.

Kan nån berätta för mig vad det är jag har missat?

Tack!

Det du tycker att en mediaspelare ska vara till för är ju precis vad det är.

Permalänk
Medlem

Okej, hur 17 ska jag hitta den där FLAC låten jag vill lyssna på då i min stereo om jag har 250 album på mediespelarens hårddisk? Det finns ju inga displayer. Måste jag knäppa på TV:n för att navigera bland innehållet?

Permalänk
Medlem

Kör mediaspelare kopplad till TV och hemmabio systemet och filerna hämtas på en NAS i det lokala nätverket
varför blanda in datorn i det hela? datorn behöver inte vara på filer lagras centralt (NAS) och/eller hårdisk i medispelaren skulle ju vara väldigt knölig om man ska gå till datorn för att sätta igång något som ska lyssnas eller tittas på, och många har inte ens datorn kanske i samma rum

Självklart kan en dedikerad liten PC, en HTPC vid TV användas istället för mediaspelare på samma sätt, och en hel del nyare TV blir i sig själv bättre och bättre på att hantera media filer via nätverket eller inbyggd hårdisk eller liknade.

Skrivet av guermantes:

Okej, hur 17 ska jag hitta den där FLAC låten jag vill lyssna på då i min stereo om jag har 250 album på mediespelarens hårddisk? Det finns ju inga displayer. Måste jag knäppa på TV:n för att navigera bland innehållet?

Är ju det enklaste att knäppa på TV och navigera bland alla filer som finns internt i spelaren eller externt i nätverket, eller så har spelaren en display men inte så vanligt, men finns.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har datorn bredvid tv:n, kör med trådlöst t-bord och mus från soffbordet, pisslätt att spela upp vad man vill och byta mellan hdmi's med fjärren (tv/data/ps3)...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förstår tänket men du tänker enbart halvägs. Visst, en vanlig mediaspelare tänkt att kopplas till en tv är inte optimal att använda med tv'n avslagen, då blir det genast svårt att navigera mellan album, MEN en ljud-mediespelare exempelvis en squeezeboz, en sonos eller ett airplay system stödjer alla att man använder en fjärrkontroll som du i fjärren (fjärren kan vara en dedikerad fjärr som i sonos fall, eller en smartphone exempelvis en iphone som i itunes(airtunes) fall) bläddrar mellan låtar!

Så ta en titt på detta för vidare information!

Och för de som redan sitter med en mediespelare som de vill använda fr att främst spela upp musik på kan jag tips om att skaffa en dlna app till sin telefon och via den leta upp och spela låtar på mediaspelaren!

Permalänk
Medlem

Är lite smaksak. Jag körde först en mac mini till min tv (2007 modell). Funkade fint sålänge jag bara körde 720p men sen när jag köpte ny tv med fullhd så behövde jag ngt som klarade 1080p istället och bd isos med menyer så då blev det en popcorn hour c-200. Gamla tvn åkte in i sovrummet och till den köpte jag en billig xtreamer sidewinder. Minin står numera bara som filserver och musikuppspelare. Styrs med iphone så ngn tvbild behöver jag inte. Minin är nog det bästa köp jag gjort. Den drar väldigt lite ström så den kan man ha igång dygnet runt utan att det kostar speciellt mycket.

Permalänk

Köpte en begagnad Dell 19-tummare för ett par hundringar som jag har kopplat till mediaspelaren. Den drar runt 25 watt men jag spelar oftast upp hela album/låtlistor så den är mestadels avstängd. Ändra volym, framåt, bakåt etc behöver man ju ingen skärm till. Tillräckligt smidigt.