Permalänk
Medlem

I5 2500k@4,5Ghz med 1,05Vcore

Precis fått ihop min nya dator och det första jag gjorde var ju såklart att testa processorn lite och se vad den går får!!

Lyckades utan några konstigheter få upp den i 4,5Ghz ganska omgående, känns som det är en väldigt bra klock med tanke på att Vcoren bara ligger på 1,056v och detta med orginalkylaren. Var ju ett tag sen man klockade och första gånge med en sandy bridge men känns det inte som att detta är ett väldigt bra ex med låg Vcore?

Permalänk
Medlem

4,5Ghz 1,056vcore och stockkylare, hmmm låter nästan totalt osannolikt för bra

Har du dubbelkollat det där, hur har du ställt in vcore, manuellt eller auto, hur mäter du volten med vilket program och mäter du denna i idle eller under load.
Och vad får du för temp under full load? mätt enligt coretemp eller realtemp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du kollar i Core Temp så står det "VID 1.3911 v" Det är vad volten ligger på.. 1.056 är bara i idle isf..

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Mät tempen och stresstesta! Krashar den eller blir 80c+ är det fel Såg en annan kille här som fick upp sin 1055t till 4ghz (+1.2) utan volthöjning så det går ju om man har tur..

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

4,5Ghz 1,056vcore och stockkylare, hmmm låter nästan totalt osannolikt för bra

Har du dubbelkollat det där, hur har du ställt in vcore, manuellt eller auto, hur mäter du volten med vilket program och mäter du denna i idle eller under load.
Och vad får du för temp under full load? mätt enligt coretemp eller realtemp

http://imageshack.us/f/809/i52500k45ghz.jpg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Om du kollar i Core Temp så står det "VID 1.3911 v" Det är vad volten ligger på.. 1.056 är bara i idle isf..

Det har du rätt i tyckte med det lät väldigt lågt...

Permalänk
Medlem

Holy shit lite väl höga temps oO

Edit: Du har ganska stor skillnad mellan kärnorna tror nog att du inte fått till det med pastan.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm01:

Det har du rätt i tyckte med det lät väldigt lågt...

1,39 låg den ju på Inte så fantastiskt, spec inte med 87C+....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Holy shit lite väl höga temps oO

Jajaja det lilla... Inte riktigt 98, men får nog ta och skaffa en ordentlig kylare så man kan fortsätta uppåt!

Permalänk

Volten i CoreTemp stämmer inte alls med den i CPU-Z. CoreTemp verkar inte påverkas av att man justerar volten i BIOS. Sen beroende på om du har C3/C6 States aktiverade i BIOS så kan du få låg spänning även vid full turbo om belastningen är låg. Kör Prime95 eller liknande stresstest och kolla samtidigt spänningen i CPU-Z.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

1,39 låg den ju på Inte så fantastiskt, spec inte med 87C+....

Jo jag såg det men förstår inte riktigt vad Cpu-z vill då, måste ju va i idle eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm01:

Jo jag såg det men förstår inte riktigt vad Cpu-z vill då, måste ju va i idle eller nåt?

Du har antagligen "Intel SpeedStep" påslaget i BIOS, vilket gör att den sänker ghz och vcore (annars hade min I5 legat på 0,87 vid stock...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

holy shit i almost shat bricks:O

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du har antagligen "Intel SpeedStep" påslaget i BIOS, vilket gör att den sänker ghz och vcore (annars hade min I5 legat på 0,87 vid stock...

Ja speedstep är aktiverat, känns inte lönt att stänga av det? Ska ju inte va någon skillnad i klocken med den på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm01:

Ja speedstep är aktiverat, känns inte lönt att stänga av det? Ska ju inte va någon skillnad i klocken med den på?

Jag vet inte hur ni gör med SB, men när jag klockar stänger jag alltid av speedstep och sätter på det senare när jag vet att jag har en stabil klock

Även virtualasition-tech (stavning!) och...hmm..ah, något mer brukar jag stänga av. HT kan vara en fördel även den att stänga av vid klockning

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hursom, sänk klocken nu, tills du har skaffat en bättre kylare 2500K tål rätt hög temp utan att trottla men 93-95c där har den börjat strypa sig själv och det som händer är att datorn blir seg och prestandan blir lidande och antagligt så förkortar du livslängen också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Malm01:

Ja speedstep är aktiverat, känns inte lönt att stänga av det? Ska ju inte va någon skillnad i klocken med den på?

nej men det kan vara lönt att försöka undervolta processorn:), sen välja att turbo påverkar alla kärnor, så gjorde jag att jag undervolta min + gjorde att alla kärnor gick upp till 3.8 ghz ist. iaf tills man har råd med en ny ordentlig kylare istället för den tämligen kassa stock kylaren som jag skulle ge G- då den knappt klarar av att hålla min under 76 grader. btw bara jag som tycker det är rätt skönt att klocka med offset? okej en riktig vcore kontorll på min bräda hade inte vart helt fel men jag tycker det är rätt skönt, så att vcoren bara går upp när belastningen aka frekvensen gör det:d

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hursom, sänk klocken nu, tills du har skaffat en bättre kylare 2500K tål rätt hög temp utan att trottla men 93-95c där har den börjat strypa sig själv och det som händer är att datorn blir seg och prestandan blir lidande och antagligt så förkortar du livslängen också

Inte ofta man kör den i 100% load så den lär nog hålla... förhoppningsvis:P

Permalänk

Använd LinX istället för att testa CPUn... den blir mycket varmare än med Prime95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Använd LinX istället för att testa CPUn... den blir mycket varmare än med Prime95.

Tycker den blir varm nog som det är!

Permalänk
Medlem

Kolla spänningen med fler program, HWMonitor är bra på det.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175