Blizzard kör med en mer drakonisk DRM än Ubisoft?!

Permalänk
Medlem

Blizzard kör med en mer drakonisk DRM än Ubisoft?!

Såg det här på RPS och efter inledande svärord så hoppas jag innerligt att Blizzard tänker fixa det här innan spelet släppts för det här är ju inget annat än skandalöst!

http://www.rockpapershotgun.com/2011/09/22/how-diablo-iiis-dr...

Känns bra att veta att det kommer finnas alternativ, Torchlight 2, Grim Dawn och Path of Exile.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Syns in-game när det är släppt sen i alla fall.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Förskräckligt att ett onlinespel kräver att man är uppkopplad mot nätet.
Om detta är något som gör att man inte köper spelet så kanske man bör tänka om vad det egentligen är man är ute efter med såna här spel då de är tänkta att spelas med flera spelare.

Och om inget ändrats med Path of Exile så är det endast online även det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Försökte läsa på lite om DRM och sen i artiklen men jag förstod inte till fullo. Någon som snabbt kan förklara ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EuQ:

Försökte läsa på lite om DRM och sen i artiklen men jag förstod inte till fullo. Någon som snabbt kan förklara ?

Krävs en aktiv internetuppkoppling för att spela.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

DRM handlar om digitala rättigheter, och Blizzard hävdar att det är deras rättighet att tvinga folk vara uppkopplade för att förhindra pirater från att stjäla deras spel. Och artikeln gnäller om att han ogillar att behöva vara uppkopplad när han ska spela D3

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren!

Permalänk

Tycker det är bra att Blizzard håller det online. Jag tror att fusk etc kommer bli svårare att skapa för ett sådant spel, och det är bara bra! Sen kan man ju se det så att det faktiskt är 2011, och varenda jävel har bredband. Till och med min mormor på snart 80 år har bredband.

SC2 tycker jag dock är konstigt att det inte finns i LAN-version eftersom större evenemang och tävlingar fått problem med DDoS och andra störande moment som lagg etc, och när det faktiskt tävlas om pengar så tycker inte jag detta ska få ske. Det förstör för dom som spelar och dom som tittar.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky Scarlet*:

Tycker det är bra att Blizzard håller det online. Jag tror att fusk etc kommer bli svårare att skapa för ett sådant spel, och det är bara bra! Sen kan man ju se det så att det faktiskt är 2011, och varenda jävel har bredband. Till och med min mormor på snart 80 år har bredband.

Problemet är så fort Blizzard gör det är det ok, men om någon annan gör det så är det ramaskri och massor som klagar. Jag gillar det inte, men att spela D3 överväger negativa DRM.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Problemet är så fort Blizzard gör det är det ok, men om någon annan gör det så är det ramaskri och massor som klagar. Jag gillar det inte, men att spela D3 överväger negativa DRM.

Där har du anledningen till varför det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Problemet är så fort Blizzard gör det är det ok, men om någon annan gör det så är det ramaskri och massor som klagar. Jag gillar det inte, men att spela D3 överväger negativa DRM.

Ja visst är det kul hur Ubisoft har fått så enormt mycket skit för det men så fort Blizzard gör det byter folk helt plötsligt åsikt.

Känns som det är många tråkiga nyheter i D3 men det blir väl att testa det i alla fall. Håller det inte har man alltid Torchligt 2 att spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Ja visst är det kul hur Ubisoft har fått så enormt mycket skit för det men så fort Blizzard gör det byter folk helt plötsligt åsikt.

Känns som det är många tråkiga nyheter i D3 men det blir väl att testa det i alla fall. Håller det inte har man alltid Torchligt 2 att spela

Skillnaden är att Ubisofts titlar som krävt en aktiv internet anslutning har varit singleplayer eller iaf med stort fokus på att spela ensam medan Diablo 3 är ett multiplayer spel.
Hade D3 varit ett singleplayer spel hade det låtit helt annorlunda.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Extremt bra gjort av Blizzard, slipper man de värsta rötäggen som fuskar och dupear osv.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Skillnaden är att Ubisofts titlar som krävt en aktiv internet anslutning har varit singleplayer eller iaf med stort fokus på att spela ensam medan Diablo 3 är ett multiplayer spel.
Hade D3 varit ett singleplayer spel hade det låtit helt annorlunda.

Det finns en hel del som kommer spela det ensamma i single player. Varför ska de behöva koppla upp sig online för då? Det hade inte varit svårt för Blizzard att lägga till ett offline läge för de som inte har någon tanke på att spela online. Nu har de tvingat alla att köra online vilket var det jag jämförde med Ubisoft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Förskräckligt att ett onlinespel kräver att man är uppkopplad mot nätet.
Om detta är något som gör att man inte köper spelet så kanske man bör tänka om vad det egentligen är man är ute efter med såna här spel då de är tänkta att spelas med flera spelare.

Sedan när är D3 ett online spel? Visst valet finns, men alla spel tidigare har haft singleplayer. Det är inte ett MMO.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Sedan när är D3 ett online spel? Visst valet finns, men alla spel tidigare har haft singleplayer. Det är inte ett MMO.

Sedan dess att det bestämdes att D3 skulle behöva spelas online får man väl ändå kalla det ett onlinespel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta gjorde direkt så att jag kommer bojkotta D3!

Jag ska inte vara tvungen att vara online för att köra Singelplayer mode!

Och när man kär singelplayer så SKA de gå att PAUSA!

Nu blev jag riktigt besviken på D3 som man har väntat på så länge. :-/

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Entusiast

bojkotta mindre så har ni mer kul i livet. har inget emot ubisofts drm heller (tex splinter cell: conviction), it's all good.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Detta gjorde direkt så att jag kommer bojkotta D3!

Jag ska inte vara tvungen att vara online för att köra Singelplayer mode!

Och när man kär singelplayer så SKA de gå att PAUSA!

Nu blev jag riktigt besviken på D3 som man har väntat på så länge. :-/

Det kommer ju självklart finnas andra alternativ till att kunna "pausa" spelet. Man kommer ju självklart få välja om man ska spela själv på en server eller på en public. Så var det i d2 i alla fall. Då är det ju exakt samma sak som att spela singleplayer som att lira själv på en server med password. Måste du pausa spelet så ta bara en portal till staden, svårare än så är det inte. Eller så kanske det till och med går att pausa om man är den enda spelaren på servern, men det tvivlar jag på.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kurasu:

Sedan dess att det bestämdes att D3 skulle behöva spelas online får man väl ändå kalla det ett onlinespel?

Så assassins creed 2 är ett online spel för att det kräver att man är online?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk

"Create the option to create an entirely offline character. A character that can’t then be imported into an online game, one that can’t invite others to join in. That way any of the concerns about those finding ways to artificially improve their characters and then dominate online (something that really doesn’t seem a massive issue in opt-in co-op, but there we are) are removed, and anyone who just wants to solo the game can do so".

Varför har dom inte tänkt på detta?

Jag håller faktiskt med författaren av artikeln, inte kunna pausa, blir det problem med internet så måste man göra om allt efter den senaste checkpointen, man förlorar dock inte dom grejerna man har hittat, men ändå.

Jag kan förstå om man måste ha konstant uppkoppling om man lirar hardcore. Men jag tycker inte det är ok på dom lägre nivåerna.

Kommer fortfarande köpa spelet men han har rätt i det han säger.

Permalänk
Medlem

Att spelet kräver internetuppkoppling ser jag inte som ett direkt problem, vissa kommer inte tycka om det, fine, köp inte spelet.

Men om det innebär mindre cheats, vilket räcker som anledning för mig, så säger jag gogo blizz make it happen, i pay twice.

Permalänk
Medlem

Ända som jag stör mej lite på om det stämmer är att det tydligen inte går att pausa ens i single player. Känns ju lite som ett MMO då med skillnaden att MMO's normalt sparar din karaktär där den är när du loggar ut medans D3 tydligen använder checkpoints. Är man mitt emellan 2 checkpoints och plötsligt måste göra något annat så är man ju rätt så royally fucked då?

Att man måste vara uppkopplad hela tiden bryr jag mej inte i, var jag än är har jag hursomhelst tillgång till antingen "vanligt" eller mobilt bredband. Finns väl knappast någon gamer som inte är uppkopplad på nätet 24/7 nuförtiden?

Permalänk

Är väl bara fint så länge det blir mindre fusk och piratkopiering..

Varenda kotte har ju internet och har man inte det är det väl på tiden man fixar det

Däremot får man väl hoppas på nått smidigt savesystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Såg det här på RPS och efter inledande svärord så hoppas jag innerligt att Blizzard tänker fixa det här innan spelet släppts för det här är ju inget annat än skandalöst!

http://www.rockpapershotgun.com/2011/09/22/how-diablo-iiis-dr...

Känns bra att veta att det kommer finnas alternativ, Torchlight 2, Grim Dawn och Path of Exile.

Inte för att vara sådan men järnspikar vilken dåligt skriven artikel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ända som jag stör mej lite på om det stämmer är att det tydligen inte går att pausa ens i single player. Känns ju lite som ett MMO då med skillnaden att MMO's normalt sparar din karaktär där den är när du loggar ut medans D3 tydligen använder checkpoints. Är man mitt emellan 2 checkpoints och plötsligt måste göra något annat så är man ju rätt så royally fucked då?

Gick inte att "pausa" i Diablo II heller. Sparade du så hamnade du auto i staden och du fick leta upp där du va senast på eget behag.

Skickades från m.sweclockers.com[/QUOTE]

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Syns in-game när det är släppt sen i alla fall.

haha. syns online ja

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Old news. Länge sedan de informerade om att broadband connection är ett requirement. Det finns inget offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ända som jag stör mej lite på om det stämmer är att det tydligen inte går att pausa ens i single player. Känns ju lite som ett MMO då med skillnaden att MMO's normalt sparar din karaktär där den är när du loggar ut medans D3 tydligen använder checkpoints. Är man mitt emellan 2 checkpoints och plötsligt måste göra något annat så är man ju rätt så royally fucked då?

Att man måste vara uppkopplad hela tiden bryr jag mej inte i, var jag än är har jag hursomhelst tillgång till antingen "vanligt" eller mobilt bredband. Finns väl knappast någon gamer som inte är uppkopplad på nätet 24/7 nuförtiden?

Gick inte att spara i diablo 2 heller. Det är samma i diablo 3. Det nya i diablo 3 är att det finns checkpoints så man behöver inte börja om från staden när man dör. I övrigt är det samma "sparsystem" som diablo 2.

Permalänk
Medlem

Tycker blizzard brukar vara rätt duktiga på att hålla sina servrar online (t.ex i WoW, du kan spela (nästan) 24/7 om du inte tvunget måste vara online på onsdag morgon...

Det sagt, JA, det kommer vara störande när de väl kraschar, men förhoppningsvis så ser dom till att man inte är bunden till en specifik server när man väl är online, och att många finns för att backa upp den man är på.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2