HP sparkar vd Leo Apotheker

Permalänk
Medlem

snälla

Skrivet av Fluf:

Tycker det är riktigt gott att se en kvinna vid rodret på ett så stort och anrikt företag. Framför allt inom IT och teknik är det nästan uteslutande pojkklubb. Om en kvinna kommer dit som hon har gjort inom denna branschen så har hon banne mig gjort bra mycket mer rätt än de flesta avdankade skalliga gubbar som skriker sig svettiga på scen.

Tummen upp för Whitman.

Jag tycker inte det är roligt att se en kvinna vid rodret, mest av den anledningen att det finns folk (nåja) som tycker det är roligt utan att den kvinnan har bevisat något.

Maud Olofsson, centerns förra partiledare, var det ganska roligt att ha vid rodret för att hon hade karaktär och kan kallas "alliansens mamma", en bedrift oavsett om man gillar alliansen eller ej. Den nya är lika neutral som en guldfisk innan vederbörande har åstadkommit något.

SNÄLLA, ingen politik och absolut inget könsbabbel. Nu blir jag så upprörd att jag måste kyla ner mig med mitt accelrero S1 som jag har liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Jag tycker inte det är roligt att se en kvinna vid rodret, mest av den anledningen att det finns folk (nåja) som tycker det är roligt utan att den kvinnan har bevisat något.

Jag förstår inte vad du menar. Har du lust att utveckla. Menar du att hon blivit könskvoterad? Till skillnad från Maud så kan hon i alla fall inte hålla på att ljuga hela tiden för då åker hon direkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jämnlikhetshets på hårdvaruforum

Skrivet av Tommy_h:

Men det måste ju vara jämställt i samhället!!!

Skrivet av ajp_anton:

Det han menar är att eftersom denna branch består av 99% män, så måste en kvinna jobba mycket hårdare för att nå samma position, och att det därför är stor chans att hon är mycket bra på det hon gör.

Skrivet av PerZerk:

Det ska vara en kvinna till att leda detta företag. Har hon minst 10% av Maud Olofssons krut i sig så tror jag att det kommer gå vägen. Jag behöver troligtvis en ny bärbar om 2-3 år och då vill jag ha en från HP. Har sedan tidigare Compaq 615 nedan i sign, en HP 35S, ett antal formidabla HP S6000K-B samt en HP Deskjet F370.

Skrivet av _MmattiasS_:

Då borde ju fler killar bli sjuksköterskor, annars är det inte jämställt

Verkar vara ett utbrett problem detta, tordde bara det var någon enstaka som man kunde uppmuntra till hårdvaruprat istället för könsbabbel men icke.
Feminismtugget verkar faktiskt ha fastnat på riktigt hos vissa. Jaha, så synd.

Här kommer mitt inlägg i debatten:

1: Jag anser att ett rättvist 100 meterslopp innebär att alla startar samtidigt, inte att de går i mål samtidigt.
2: Alla måste vara medvetna om att jämnlikhet, eller någon annan fördelning, går att uppnå. Men att utsikterna för att lyckas och att resultatet blir bra är omvänt proportionella mot den stigande ansträngningen det innebär att rubba en naturlig jämnvikt.
3: Att EN kvinna är lika duktig som sina manliga kollegor i en mansdominerad bransh, eller vice versa, är INTE en indikation på att ALLA kvinnor och män är lika bra på allt. Ej heller betyder det att hon har måstat anstränga sig mer. Det kan vara så att hon fått jobbat hårdare pga sin särställning eller fått det lättare, precis som en man i ett kvinnodominerat yrke.
4: Det finns VETENSKAPLIGA belägg i överflöd, som visar på att män och kvinnors förmågor I GENOMSNITT skiljer sig ganska mycket åt. Detta bör då GENOMSNITTLIGT manifestera sig i olika intressen, olika talang och olika öden. Det är detta naturliga fakta som vissa ser som ett problem och söker konstiga orsaker och bizarra lösningar på.
5: Vissa av mäns sämre egenheter verkar allmänt accepterade som ett utfall av statestik, medans statestiktopparna i vissa områden ses som ett utfall av "könsmaktsordning" . Så här är det: Män är naturligt mer riskbenägna, därav mer spridda levnadsöden. Fler tragiska öden, fler framgångsrika.
6: Förespråkare för sk. jämnlikhet (se punkt 1) fastnar alltid i ett Orwellianskt dubbeltänk: Män är roten till detta samhälle, för att de inte gett ansvaret till kvinnorna så att vi kan vara jämnlika och kvinnor också kan ta ansvar. Kontentan blir att vi ÄR jämnlika och har lika mycket ansvar, bara männen ger ansvar till kvinnorna, vilket då i sig implikerar att vi inte är jämnlika pga att männen har ettt ansvar som måste ges bort, medan kvinnor inte har och måste få tilldelat.
7: Mycket av feminsmen är medveten och omedveten fiskning efter fördelar, inget annat. En kvinnlig postutdelare vill ha högre lön för att: ... ja fyll i ALLA orsaker som finns, inklusive att hon är kvinna. En manlig metallarbetare vill ha högre lön för allt han kan tänkas vara (vänsterhänt, hobbyornitolog... folk vill bara ha), förutom att han är man. "Det är dags att gå från jämnlikhet till feminism" G.Shyman.

Det finns säkert mer att säga, men detta täcker nog av det mesta.

Permalänk
Medlem

Missad ordvits?

Sen... bara för att ingen verkar har sagt det innan:

Efter att ha slutat på HP jobbar han nu på apoteket lejonet.

ok... ganska dåligt, men det måste sägas... det är en sjukdom jag vet

Permalänk

Redaktionen, var det meningen på något sätt att han skulle se ut som trollface? Har ni redigerat bilden på något sätt? Eller blev det bara så?

Permalänk

Han skrattar hela vägen till banken

Skrivet av fermia:

Han får nog en fet fallskärm med.Så han gråter nog inte när han går till banken..

Han får nu:
- USD 7,2 miljoner för att han blev sparkad
- USD 18 miljoner i aktier

Tidigare har han fått:
- USD 4 miljoner i "signing bonus"
- USD 4,6 miljoner i "relocation assistance"
- USD 1,2 miljoner i årslön

Inte illa med sisådär en kvarts miljard kronor för knappt ett års arbete...

Permalänk
Skrivet av Starric:

Du har inte läst företagsekonomi va?

Sen angående statens utsäljning så är det egentligen bara ideoligiskt ja, och politik tänker jag inte diskutera

Jo, faktiskt har jag gjort det (även om det inte är vad jag sysslar med). Dessutom har jag under mina 15 yrkesverksamma år sett alldeles för många huvudlösa beslut pga att ledningsgrupper hela tiden går på buzzwords som "diversifiering" eller "konsolidering" eller "fokusering på kärnverksamhet" (och förtagsledningar fungerar som fårflockar och gör som alla andra, oavsett om det är lämpligt eller ej för deras verksamhet).

Senast var det några ljushuvuden på min firma som tänkte lyfta ut halva avdelningen och erbjuda en konkurrent att ta över dem och deras uppdrag (som för övrigt har full beläggning och vinstgivande uppdrag om än måttligt sådana), för att det fattats ett beslut att vi skulle fokusera på vår kärnverksamhet och de sysslar med saker i utkanten av företagets ursprungliga kärnverksamhet. Att det sedan skulle gjort att vi skulle fått in färre ordrar, då merparten av våra projekt på ett eller annat sätt involverar de berörda personerna var inget man tänkte på. Att det skapade dålig stämning på avdelningen och fler skulle sluta var det ingen som tänkte på heller (vilket det gjorde). Nu blev affären inte av, men det har skapat en dålig stämning på avdelningen och de flesta har varit ute och hört sig för hos våra konkurrenter och flera har gått redan (branschen anställer högt och lågt just nu).

Briljant! Allt dessutom för att ett beslut tagits på ledningsnivå och de inte gjort en konsekvensanalys först.

På mitt förra företag försvann hela avdelningen (för att sedan inte återuppstå trots flera försök, projektledarna tog ju sina kunder med sig), efter ett liknade beslut.

Så jag kan nog anse att jag har lite koll på vad som kan hända om man är för rigid i sina policybeslut och inte gör konsekvensanalysen ordentligt innan man fattar beslut.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Han ser ju ut som värsta bilförsäljaren, och då menar jag den skumma bilförsäljaren som ställer bilarna på gatan...

Permalänk
Medlem

Han hade en rejäl haka iaf

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Sparken får man bara om det finns något brottsligt bakom det.

Han har blivit uppsagd.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Sparken får man bara om det finns något brottsligt bakom det.

.

Avsked heter den juridiska termen.

Borde iofs vara brottsligt att sänka ett börsvärde med 47%. Tänk vad aktieägara förlorat på den stollen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1