Min lön vart utebliven - mitt liv rasar ihop

Permalänk
Medlem

Min lön vart utebliven - mitt liv rasar ihop

Hej.

Jag tar allt från början, detaljerat.

Jag jobbar på en grill som gör hamburgare, korv med bröd osv. På den här grillen är det väldigt få anställda, så ibland krisar det när det är mycket folk.

I augusit jobbade jag där cirka 15 arbetsdagar vilket är ungefär 9000kr i lön, brutto. Jag svarade i telefon när de behövde hjälp eller när någon arbetskamrat ville vara ledig tog jag ett pass.

I början av september var jag ledig från den 1-6 den veckan, alltså en 6 dagar av 7 av ledighet. Under den veckan får jag en del samtal från grillen, antagligen att de vill att jag ska komma ner och jobba. Vilket jag inte har lust med alls och undviker därför att svara i telefon den veckan.

På lördagen på min lediga vecka så går jag och några polare ut. När jag väl fått i mig några öl och jag börjar bli rätt dragen, vid tidpunkten 23.00 så skickar jag ett sms till en kollega och berättar (ljuger) om att jag spytt och inte kan komma nästkommande dag, då jag alltså ska jobba. Jag hade inte spytt, jag kom bara på att jag inte kommer orka gå upp på Söndagen för att jag kommer vara så bakis.

Efter den söndagen var jag ledig ett par dagar.

Tills jag återvänder på onsdagen för att kolla schemat (vi får inget schema med oss hem, utan den finns i en pärm på jobbet), då ser jag att alla min tider blivit ut suddade och ersatta med en ny kollega. Då kommer en kollega fram och jag får en ut skällning för att jag varit ute dagen innan och kom inte till jobbet dagen efter, vilket jag erkänner att jag förtjänar.

Men nu till det hela som jag tycker är helt åt skogen:

Jag satt och väntade på min lön som vanligtvis brukade dyka ner exakt 00.00. Men ingen lön kom. Idag så har jag ringt till min chef och frågar vart min lön tagit vägen. Han svarar att det måste blivit något fel och ber mig återkomma på måndag.

Jag ringer vidare till några av mina kollegor och de har fått lön. Så ringer tillbaka till min chef och frågar. Då svarar han att:

"Lika bra att du får veta sanningen. Du får ingen lön för arbetat tid i augusti. För att du har undvikit från arbetet. Du ville inte svara i telefon."
Jag: "Men jag var ju ledig den veckan?"
Sen började han prata om att han ringt till facket och bla bla bla.

Ringde upp honom nyss men han lägger på i örat på mig när han känner att jag får övertaget.

Ringde även till min mor och hon sa de att jag ska inte ha nått jobb efter att jag sjukanmälde mig pga. fylla men du ska har rätt till din lön!

Så vad säger ni?

Hur ska jag gå tillväga?

Lönen handlar om cirka 6-7000kr brutto. Inte så mycket kanske, men jag har räknar och hyra att betala.

Är det rätt av honom att göra såhär?

Jag anser att jag sparken skulle jag ha, men min lön ska väl inte ryka och speciellt inte för månaden innan det här skedde?

EDIT 2011-09-28

Hej,

efter många OM och MEN har jag äntligen fått bekräftat att min lön ska föras över ikväll. Min mor vart rosenrasade, även far så mor ringde och pratade med honom. Jag har även försökt få tag på honom, men han klickar upptagen. Men efter min mors samtal så ändrade han sig. Smsade nu på kvällen och frågade hur det blir, för jag behöver betala räkningarna: "Gör lönen ikväll".

Jag har även smsat och ringt honom under tidens gång och sagt att jag kommer vidta juridiska åtgärder om jag inte får min lön, tror dock det var min mammas samtal som räddade mig. Utan henne hade jag inte fått min lön.

Tack alla som svarade i tråden och gav mig pepp.

PS. Har nytt jobb nu som jag trivs jättebra med och kommer aldrig göra om det där med sjuk anmälan igen.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

nej, han får inte göra så, är rätt säker på att det är olgagligt, du har ett avtal om vad du ska ha i lön för det arbete du gör, ger han ingen lön är det kontraktsbrott.
om han tycker du missskött dig kan han sparka dig, men han måste ge dig lön för jobbet du gjort

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

DU är 100% berättigad till lön för dem dagarna du har arbetat.
Dock tycker jag att det är fruktansvärt dålig stil att dricka dagen innan arbete och sen ljuga om det, men det har itne med saken att göra för du skall ändå få din lön.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du jobbat svart?
Fackansluten?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis i ett sånt här läge så är du medlem i nått fackförbund, om inte, nja du blir minst sagt knepigt visst kan man driva det, men sånt kostar också oftast.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

du ska ha rätt till lön, men om du har jobbat svart så blir det tyvärr lite svårt att det bevisa att du jobbat där.

Men oavsett så ska du ha din lön, även om jobbet är borta!

Och en viktig sak till...

Ge INTE UPP, lönen är din!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Nepp du har rätt till dina pengar!

DOCK jävla dålig stil av dig o bete dig som skit mot firman!

Personligen skulle jag göra samma sak som han men eftersom det är sverige 2011 och inte iraq 0012 så har du rätt till din lön!

Om det inte är så att du bor i rosengård där gäller inte svenska regler o lagar

Lycka till!

Visa signatur

Signatur raderad av GAPa. V.v. läs bl.a. § 1337 i reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har du jobbat svart?
Fackansluten?

Jobbet är fackanslutet. Jobbar inte svart. Betalar skatt o allt såntdär.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har du jobbat svart?
Fackansluten?

Svårt att se en svartjobbare få betalt till sin internetbank, blir lite svårt att dölja i bokföringen. (För jag gissar att han inte satt och väntade på en bunt sedlar som trillade in genom brevinkastet prick kl 00.00)

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gretahunter:

Nepp du har rätt till dina pengar!

DOCK jävla dålig stil av dig o bete dig som skit mot firman!

Personligen skulle jag göra samma sak som han men eftersom det är sverige 2011 och inte iraq 0012 så har du rätt till din lön!

Om det inte är så att du bor i rosengård där gäller inte svenska regler o lagar

Lycka till!

Jag vet, jobbet förtjänar jag inte.

Det här handlar om dalarna, inte där nere.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk

Det som din arbetsgivare gjort är extremt olagligt. Att undanha lön från anställda är bland det mest olagliga ett företag kan göra.

Att bara sparka dig är också problematiskt. Men om du är provanställd (på papper), eller timanställd så finns det sätt. Men din arbetsgivare verkar inte ha koll på lagen så det är gissnignsvis inte förberett för att lätt kunna sparka dig (så med hjälp av facket kan du få mer stålars för att han sparkat dig på det sättet han gjort).

Nu är dock frågan om du jobbat vitt eller svart. Om du jobbat vitt så har du alla kort i din hand. Då kan du ta kontakt med facket om du är med dem. Annars så läs på här: http://kronofogden.se/konkurs/statliglonegaranti.4.14db52b102...
Eller prata med din gamla chef och hota med advokat, kronofogde och din lokala tidning/ annan media. Men om du hotar så rekommenderar jag att du följer upp på dina hot.
ta kontakt med kronofogde/media etc..

Om du jobbat svart då kan du typ bara hota med att sätta dit honom till polisen/skattemyndigheten och/eller media. Och du har plötsligt mindre val. :\

Så om du jobbat vitt så kommer det nog lösa sig. Man måste i sverige betala ut lön. Det går inte att undvika. Om en anställd blir sparkad eftersom den anställde stal chefens ferrari och sålde den för att köpa knark till minderåriga. Så får inte ens företaget undanha lönen för att börja betala av skulden på ferrarin (om inte den anställde skriftligen går med på detta). Lön skall ut, kosta vad det kosta vill (jag gissar på att SAAB försvinner den gången de misslyckas låna till sig pengar för att betala ut löner).

Permalänk
Medlem

Men hur ska jag gå tillväga då? Att ringa honom hjälper inte, för så fort jag får prata lägger han på.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Jobbet är fackanslutet. Jobbar inte svart. Betalar skatt o allt såntdär.

Hota med att kontakta facket. Om han inte bryr sig så gör du just det. Om facket inte kan göra något så polisanmäler du/kontaktar myndigheter.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Klart du har rätt till lön för arbetad tid. Han gör ett lagbrott, i Sverige jobbar man inte gratis. Konfrontera honom med hans kriminella handling och säg att du kommer ta till åtgärder. Man får bete sig som största jävla idioten om man nu önskar, man skall ändå få lön för arbetad tid.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Det som din arbetsgivare gjort är extremt olagligt. Att undanha lön från anställda är bland det mest olagliga ett företag kan göra.

Att bara sparka dig är också problematiskt. Men om du är provanställd (på papper), eller timanställd så finns det sätt. Men din arbetsgivare verkar inte ha koll på lagen så det är gissnignsvis inte förberett för att lätt kunna sparka dig.

Nu är dock frågan om du jobbat vitt eller svart. Om du jobbat vitt så har du alla kort i din hand. Då kan du ta kontakt med facket om du är med dem. Annars så läs på här: http://kronofogden.se/konkurs/statliglonegaranti.4.14db52b102...
Eller prata med din gamla chef och hota med advokat, kronofogde och din lokala tidning/ annan media. Men om du hotar så rekommenderar jag att du följer upp på dina hot.
ta kontakt med kronofogde/media etc..

Om du jobbat svart då kan du typ bara hota med att sätta dit honom till polisen/skattemyndigheten och/eller media. Och du har plötsligt mindre val. :\

Så om du jobbat vitt så kommer det nog lösa sig. Man måste i sverige betala ut lön. Det går inte att undvika. Om en anställd blir sparkad eftersom den anställde stal chefens ferrari och sålde den för att köpa knark till minderåriga. Så får inte ens företaget undanha lönen för att börja betala av skulden på ferrarin (om inte den anställde skriftligen går med på detta). Lön skall ut, kosta vad det kosta vill (jag gissar på att SAAB försvinner den gången de misslyckas låna till sig pengar för att betala ut löner).

Okej, låter ju ganska oklokt att han ringt till sitt fack och sagt att jag har undvikit från arbetet och han får ta 14 dagar av min lön för verk och sveda? Tycker låter ganska konstigt, låter inte rätt.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av kabex:

Hota med att kontakta facket. Om han inte bryr sig så gör du just det. Om facket inte kan göra något så polisanmäler du.

Exakt!
Eventuellt tar kontakt med kronofogde med. Men ditt fack lär veta hur du skall gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Klart du har rätt till lön för arbetad tid. Han gör ett lagbrott, i Sverige jobbar man inte gratis. Konfrontera honom med hans kriminella handling och säg att du kommer ta till åtgärder. Man får bete sig som största jävla idioten om man nu önskar, man skall ändå få lön för arbetad tid.

Han säger att jag är helt misslyckad som person och han kränker mig på flera sätt i telefon...

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Skrivet av Haiwa:

Okej, låter ju ganska oklokt att han ringt till sitt fack och sagt att jag har undvikit från arbetet och han får ta 14 dagar av min lön för verk och sveda? Tycker låter ganska konstigt, låter inte rätt.

Det går inte att göra. Han kan förhandla med facket om andra summor. Men facket lär inte lyssna på den. Och oavsett så skulel de ta kontakt med dig då.

Gå till facket bara så hjälper de dig!

Var ärlig med hur du betett dig, men var också ärlig med hur han betett sig mot dig. Var tydlig med att du inte fått lön för pass där du faktiskt jobbat! Så inte facket missförstår dig och tror att du försöker få lön för pass där du legat hemma och sovit.
Din chef kan inte undanhålla din lön.
Och facket kanske kan få fram mer pengar baserat på hur du blev sparkad.

Permalänk
Medlem

Att jobbet är fackanslutet - dvs har kollektivavtal är en sak... men är du personligen medlem i ett fackförbund?

Det är mycket större chans att facket hjälper dig om du är medlem... Men oavsett vilket så misstänker jag att det är hotell- och restaurangfacket alt. Handelsanställda som gäller - ring dem så får vi hoppas att det löser sig...

I sista hand kan du ju alltid ringa Syndikalisterna - de backar aldrig från en konflikt oavsett vad det gäller...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Jobbet är fackanslutet. Jobbar inte svart. Betalar skatt o allt såntdär.

Frågan är, är du medlem i något fack? självklart har ägaren gjort en olaglig sak men om du är medlem i något fack är saken mycket enklare att driva.
finns en ganska stor risk att tillämpligt fack som arbetsplatsen har avtal med inte vill ta i detta med tång ens om du inte själv är medlem, och du får driva detta helt själv, men upprätta en polisanmälan är väl det minsta du ska göra iallafall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Haiwa:

Han säger att jag är helt misslyckad som person och han kränker mig på flera sätt i telefon...

Helt oacceptabelt! Om han vägrar tala på telefon, gå till jobbet och prata med honom. Och säg att du genast skall ha din lön, kommer han inte överens med dig om en lösning så anmäler du helt sonika honom, eller tar kontakt med facket om du nu är medlem.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Helt oacceptabelt! Om han vägrar tala på telefon, gå till jobbet och prata med honom. Och säg att du genast skall ha din lön, kommer han inte överens med dig om en lösning så anmäler du helt sonika honom, eller tar kontakt med facket om du nu är medlem.

Ursäkta om jag inte hinner svara på vad alla skriver.

OT: Jag vet inte om jag är medlem i något fack. Men ta kontakt kanske jag kan göra.

Ringer nu får se vad som händer.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Ursäkta om jag inte hinner svara på vad alla skriver.

OT: Jag vet inte om jag är medlem i något fack. Men ta kontakt kanske jag kan göra.

Om du inte vet om du är medlem så är du förmodligen inte medlem - är du medlem så brukar det innebära att du betalar medlemsavgift varje månad...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

av erfarenhet vet jag att det kan vara jävligt svårt att få sin förtjänade lön om chefen/ägaren bråkar. Men stå på dig, läs på ämnet litegran och hota med både det ena och det andra. Du kommer troligen inte långt genom att vara trevlig och samarbetsvillig. Jobbar du svart så är du helt rökt.

Och som dom andra säger, ganska dålig stil från din sida vilket du verkar inse. Ganska farligt beteende som kan följa med dig genom livet även om du inte tror det just nu. men skit i det för stunden, lön sla du ha oavsett hur du har slöt ditt arbete!

Fortsätter han att jävlas så PMa mig så kan jag kolla upp vad man ska göra lite mer exakt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Även om du inte är medlem. Så ta kontakt med facket som kollektivavtalet är skrivet på. De kan nog hjälpa ändå.

Permalänk
Medlem

hände samma sak för mej och iallafall få var det billigaste och snabbaste sättet att få pengarna var att snacka med HA.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu ringt till facket som har hand om den här regionen. Svaret vart att han har inte rätt att ta min pengar, jag ska ha ut för vad jag har arbetat in. Han bryter mot lagen.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haiwa:

Har nu ringt till facket som har hand om den här regionen. Svaret vart att han har inte rätt att ta min pengar, jag ska ha ut för vad jag har arbetat in. Han bryter mot lagen.

Aja. Självklart har han inte rätt till detta. Den viktiga frågan är hur man går vidare nu. Jag postade en länk lite högre upp med alternativ för hur du kan göra om du inte är medlem i någon fackförening.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haiwa:

Har nu ringt till facket som har hand om den här regionen. Svaret vart att han har inte rätt att ta min pengar, jag ska ha ut för vad jag har arbetat in. Han bryter mot lagen.

Bra. Kommer de att hjälpa dig med det juridiska också, trots att du inte är medlem?

Jag är inte med i facket, men det är sånt här som får mig att inse att jag egentligen borde gå med... Nu jobbar jag iofs för Västra Götalandsregionen (landstinget), så ingen kommer lura mig på några pengar, men det är bra att veta för framtiden att sånt här faktiskt händer.