Mediaplayer vs 10m HDMI, tips, för- & nackdelar?

Permalänk

Mediaplayer vs 10m HDMI, tips, för- & nackdelar?

Hej!

Nu har jag stört mig länge nog på att jag hör min htpc när jag kollar på film, finns inget mer irriterande än ett surrande bakgrundsljud när det är en tyst scen i filmen. Dessutom är lådan väldigt stor och klumpig och svår att placera i tv-rummet.

Bygga en ny htpc är inte aktuellt då jag väldigt sällan använder några andra "funktioner" än just att kolla på film och därför känns den kostnaden rätt så onödig då jag måste bygga en helt ny för jag vill ha en mindre och tystare.
Då återstår det 2 alternativ: 1 är att dra en hdmi-kabel från min stationära dator i rummet brevid (har all film på denna) problemet är då att jag måste ha en 10m lång kabel. 2 är att skaffa en liten tyst mediaplayer och streama filmerna från datorn över till spelaren.

Kostnaden är densamma, runt 1500kr.

Fördelen med en hdmi är att jag får alla funktioner som en "riktig" dator, nackdelen är kanske kvalite. Nån som testat med en hdmi som är 10m?
Vet att Supra garanterar 1080p samt HD 5.1 ljud via sina kablar upp till 15m. http://www.jenving.se/?p=hdmi

Hade varit tacksam för tips och råd kring detta från personer som testat.

Mediaplayer vs 10m hdmi, för och nackdelar?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/898595/2011-09-22

Byggde en sådan för ett tag sedan själv, HDMI uttag klarar 1080p utan problem till och med lite spelande! typ WoW körde jag på min.
Kostar ca 2500kr om du kan bygga själv.
Låter ingenting, fläkten i chassit hörs enbart om du sätter örat mot lådan typ.
Sval och kan utan problem stå på 24/7 + drar inte alls mycket el heller!

Annars är det väll bara att du moddar om din dator till lite passivt eller typ Noctua fläktar osv så den blir tyst?

Lycka till!

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

10 meter HDMI brukar funka utmärkt (jag har en själv köpt på HiFi-klubben för 4 år sedan, den modellen finns inte kvar). Det finns ingen kabel som kan garantera att det funkar oavsett hur dyr den är eftersom det även beror på sändare/mottagare (dvs TV & grafikkort). Men om alla delar är av OK kvalite så ska det funka.

Det blir mkt billigare att köpa lokalt hos nån TV-affär och tydligt fråga om du får ta hem den på prov nån dag och testa, och kan lämna tillbaka den om det strular.

En 10 m HDMI av bra kvalite kostar runt 500-1000kr
t ex följande:
(http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/ovriga-produkter-l...) .
eller
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

HDMI 1.4 är inte fel för då vet man att det är en ny modell som måste uppfylla lite hårdare krav.

Permalänk

har deltaco 15m hdmi kabel funkar utmärkt tycker jag. kostade väll typ 350:- tror jag

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör 10meters supra HDMI körde tidigare Deltaco skiten som jag fick störningar + att kontakten lossnade och fastnade i tv`n Supran är dyr men att så mycket bättre kvalitet och störningsfri

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Kör 15 m Supra HDMI från päronens dator upp i taket hela vägen ner till TVn, funkar utan problem eller kvalitetsförluster. Inte speciellt dyrt heller, kostar 900-1000 spänn bara.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310731

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=984661

Appropå HDMI-kablar.

Enda man får, förutsatt att kabeln inte är defekt på något vis vilket skulle kunna ge störningar, är möjligtvis robustare anslutningsdon. Kör själv Deltaco, om än i kortare längder, och de fungerar utmärkt vid 1080p, inga som helst störningar. Chansen att Deltacokabeln faktiskt är defekt är väl möjligtvis högre än t.ex. Supra då kvalitetskontrollen sannolikt också sparas in på.

EDIT: En bra liknelse, skulle ni köpa en nätverkskabel för 1500kr vid samma längd för att få snabbare svarstid eller "bättre kvalitet" på överföringen? Digital signal ...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Tack för tipsen Får nog bli att köpa en 10m supra. Ska kolla med dom om man får lämna tillbaka den om man inte är nöjd.

Nån som vet om man kan kolla film från t.ex voddler på en mediaspelare? Eller måste man ha en "riktig" dator för att lyckas med det?

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Skaffa en liten HTPC för 2000kr

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 10m på Biltema och det funkade inte. Lämnade tillbaka. Köpte en 10m på Teknikmagasinet, funkade.
Läste f.ö. att olika grafikkort skickar ut signal olika "starkt".

Så mitt tips är att köpa billigt och lokalt. Öppna förpackningen varsamt så att du kan lämna tillbaka på öppet köp om det inte funkar, oavsett anledning.

Använder själv en dator till allt här hemma och ser fördelar med det. Men det är en smaksak och kommer an på hur man viktar det ena och det andra.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.