Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Suftplatta till jobbet

Tjena

De på jobbet tycker jag ska uppgradera mitt gamla block som jag använder. Vilket jag tycker funkar bra, men de tycker jag ska köra mina anteckningar på en suftplatta istället. Ser lite mer hightech när man är ute hos kunderna. Sen vill dem inte att någon ska komma åt det jag skriver då jag skriver allt möjligt där. När jag är ute och jobbar. Men de vill såklart då att disken på surfplattan ska gå att kryptera så ingen kan komma åt informationen på den. Känns dock lite overkill tycker jag.
Frågan är vilken som är bäst om jag ska anteckna någon telefon nummer, namn, fel i ett program, lösenord, ip-adress, genväg till nått program på servern osv.
Skriver ofta bara något kortfattat, så ska ju helst gå att skriva riktigt fort på suftplattan så man kan anteckna medan man pratar med kunden tex. Utan att man behöver fråga honom igen osv.
Så jag ska väl egentligen bara använda den som ett anteckningsblock. Har en gammal bärbar som jag här när jag behöver jobba.
Jobbar som IT-tekniker. Dock så skulle jag behöva en ny där med. Men inget jag vill kombinera med en suftplatta. Utan det får bli en ny bärbar sen när det väl blir dags.

Någon som kan rekommendera något som skulle passa? Har väl dessa kriterier antar jag då:
* Gå att kryptera disken ifall den blir stulen.
* Gå att starta riktigt snabbt, ifall man pratar med någon i telefonen vill man ju bara kunna blocka upp den och anteckna direkt.
* Inte för stor, kan bli jobbigt att gå runt med den annars och ha den i handen osv.
* Funka bra att skriva med, bra respons på knapparna osv. Eller man kanske ska använda sig av en penna och skriva med? Om det finns något sådant? Blir kanske inte så bra ifs?
* Får gärna vara lite snabb så den inte laggar när man tar upp ett dokument att anteckna på eller när man skriver
* Usb så man kan koppla in den i datorn och föra över allt
* Program vet jag inte vad som finns på dessa, finns ju lite olika operativ osv. Men så länge man kan öppna filerna i Microsoft word 2010 utan att konventera om dem osv så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

1. Kan inte hjälpa dig angående kryptering, tyvärr.
2. Alla tablets med Android, iOS, WebOS osv. startar ju direkt man trycker på någon knapp då man aldrig stänger av dem helt. I vart fall inte jag.
3. 7"? Omöjligt för någon annan att svara på.
4. Tangentbord är ju överlägset när det kommer till text, enligt mig. Men då kanske inte det är en tablet du vill ha. Är det mindre anteckningar fungerar dock en stylus utmärkt.
5. Har ingen större erfarenhet av tablets förutom min egna HP Touchpad, och där startar de flesta programmen inom ett fåtal sekunder. Jag skulle inte tro att någon ny tablet med vettig hårdvara skulle vara långsammare än det.
6. Det är nog svårt att hitta en mobil enhet idag som inte stöder USB för filöverföring. Vill du slippa installera extraprogram för denna funktion så skall du nog inte kolla så mycket på iPad.
7. Quickoffice verkar finnas för de flesta stora mobila operativsystem så där skall det nog inte vara några större problem. Min HP Touchpad har iallafall stöd för .docx out-of-the-box.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jo jag vet att det går snabbast att skriva på tangenbord. Men ska bara skriva ner nått telefon nummer, ip adress till en server eller nått sådant. Så inga långa dokumentationer jag ska skriva direkt. Utan bara lite anteckningar helt enkelt på några rader.

Går det snabbt att skriva på surfplattan? Man vill kunna anteckna nått snabbt och enkelt med ena handen kanske medan man pratar med någon i mobilen. På min HTC touch mobil t.ex. tycker jag det är ganska kasst att skriva på iallafall. Tar ju sjukt mycket längre tid att skriva om man jämför när man hade t9 och sifferknappar. Men kan ju vara min mobil som har kass touch / mjukvara.

De flesta på jobbet gillar inte apple och själv tycker jag det är drygt att behöva ha deras program för att föra över filer osv. (itunes t.ex). Vill ha den som en flash drive bara. Så man kan koppla in den snabbt utan att behöva använda ett program osv. Så iPad går nog bort. Dock så är säkert den bäst att skriva på? Skrev lite på en iphone, när en kund skulle ha mail i mobilen på den. Tycker touchen var riktigt bra på den, var nog dubbelt så bra som min HTC HD mini.

Okej, det låter bra det med QuickOffice, får man kolla så det stöds först då.

Permalänk

SwiftKey X som skrivhjälp är överlägset valfri Tangentbord på Android.

Den lär sig av vad och hur du skriver, så det räcker oftast med 2-3 bokstäver för att komplettera ett långt ord OCH sen kommer ordförslag på vad du skrev senaste 3 gångerna med samma mening.

Texter som jag skrev på 5min tar kanske 1-2min nu, ibland under minuten då den lär sig själv hela tiden.

Sen är det bara att kolla efter en suftplatta att använda det på, tips = http://www.tabletkungen.se/

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa en stylus så slipper du använda fingrarna för anteckningar, men då måste du använda båda händerna. Tror inte anteckningar med fingrarna blir vidare bra.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av quattro-2.6:

SwiftKey X som skrivhjälp är överlägset valfri Tangentbord på Android.

Den lär sig av vad och hur du skriver, så det räcker oftast med 2-3 bokstäver för att komplettera ett långt ord OCH sen kommer ordförslag på vad du skrev senaste 3 gångerna med samma mening.

Texter som jag skrev på 5min tar kanske 1-2min nu, ibland under minuten då den lär sig själv hela tiden.

Sen är det bara att kolla efter en suftplatta att använda det på, tips = http://www.tabletkungen.se/

Okej, så då gäller det att köra en suftplatta med Android då? Kör Samsungs variant det?
Eller man kanske ska vänta tills Windows 8 kommer ut, samt plattor till det.

Skrivet av Murer:

Du kan ju alltid köpa en stylus så slipper du använda fingrarna för anteckningar, men då måste du använda båda händerna. Tror inte anteckningar med fingrarna blir vidare bra.

Frågan är hur bra det funkar att anteckna med det. Då får man väl lägga det i en paint eller nått, så får man titta igenom massa vad man skrivit där varje gång.

Fördelen med stylus är väl att det borde gå snabbare att anteckna med det. Man borde väl kunna lägga plattan på ett bord och skriva med ena handen. Blir lite segt och behöva använda båda händerna. Dock så är det ju bara när man ska anteckna nått när man pratar i telefon. Annars kan man ju använda båda.

Fördelen att skriva istället med touch tangentbordet är väl att man slipper skriva om anteckningarna. Utan kan kopiera dem rakt av till något dokument, eller bara använda dokument. Blir lite bättre ordning osv. Just nu får man ju skriva av det som står i blocket om det är nått man vill spara. Eller så får man bläddra som fan. Så blir ju lite bättre struktur sen då.

Permalänk
Medlem

Finns ju program där du ritar bokstaven/skriver ordet med fingret eller penna på skärmen och så känner den igen det och för in det som "riktig" text, hoppas du förstår vad jag menar!

så du behöver inte skriva i ett ritprogram bara för att du vill använda penna

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Okej, dock så skriver man ju som en kratta så frågan är om programmet lyckas fatta vad jag försöker skriva ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tjena

De på jobbet tycker jag ska uppgradera mitt gamla block som jag använder. Vilket jag tycker funkar bra, men de tycker jag ska köra mina anteckningar på en suftplatta istället. Ser lite mer hightech när man är ute hos kunderna. Sen vill dem inte att någon ska komma åt det jag skriver då jag skriver allt möjligt där. När jag är ute och jobbar. Men de vill såklart då att disken på surfplattan ska gå att kryptera så ingen kan komma åt informationen på den. Känns dock lite overkill tycker jag.
Frågan är vilken som är bäst om jag ska anteckna någon telefon nummer, namn, fel i ett program, lösenord, ip-adress, genväg till nått program på servern osv.
Skriver ofta bara något kortfattat, så ska ju helst gå att skriva riktigt fort på suftplattan så man kan anteckna medan man pratar med kunden tex. Utan att man behöver fråga honom igen osv.
Så jag ska väl egentligen bara använda den som ett anteckningsblock. Har en gammal bärbar som jag här när jag behöver jobba.
Jobbar som IT-tekniker. Dock så skulle jag behöva en ny där med. Men inget jag vill kombinera med en suftplatta. Utan det får bli en ny bärbar sen när det väl blir dags.

Någon som kan rekommendera något som skulle passa? Har väl dessa kriterier antar jag då:
* Gå att kryptera disken ifall den blir stulen.
* Gå att starta riktigt snabbt, ifall man pratar med någon i telefonen vill man ju bara kunna blocka upp den och anteckna direkt.
* Inte för stor, kan bli jobbigt att gå runt med den annars och ha den i handen osv.
* Funka bra att skriva med, bra respons på knapparna osv. Eller man kanske ska använda sig av en penna och skriva med? Om det finns något sådant? Blir kanske inte så bra ifs?
* Får gärna vara lite snabb så den inte laggar när man tar upp ett dokument att anteckna på eller när man skriver
* Usb så man kan koppla in den i datorn och föra över allt
* Program vet jag inte vad som finns på dessa, finns ju lite olika operativ osv. Men så länge man kan öppna filerna i Microsoft word 2010 utan att konventera om dem osv så är jag nöjd.

1. Går i android, iaf på min eee pad
2. Gäller de flesta med android, ios... Min eee pad startar snabbt
3. 10.1 kanske är för stort? annars har samsung 7.7 tummar har jag för mig
4. blir väll samma sak på alla med kapasiv toucht antar jag? Du kan ju köpa en eee pad transfomer med tangentbord. mkt skönt att skriva på..
5. Tror inte Ipad laggar. Och min eee pad laggar iaf inte.
6. Usb finns i eee pads docka iaf.
7. "polaris office" följer med eee pad. Kan öppna ecxel, word dokument osv.... vet ej hur de funkar på motsvarande enheter.

Som du kanske märkt så nämner ja eee pad ofta, de är för att ja inte har så mycket annat att jämfära med

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Någon som vet något om att kryptera diskarna på surfplattorna. Någon programvara som hänger med någon av dem? Fujitsu Q550, verkar ha det iallafall, hittade en blogg där någon skrev att det fanns.

Annars ser väl Samsungs Galaxy tab bra ut på 7 tum. Blir ju lätt och smidig att ta med. Men om jag kollar på min gamla netbook på 8,9" så känns det ganska lagom storlek. Så man skulle kanske ha en på 9-10" då. Kan man vända suftplattan så man kör den på högkant eller vad man ska säga. Måste bli skönast när man ska läsa / skriva då man slipper scrolla så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som vet något om att kryptera diskarna på surfplattorna. Någon programvara som hänger med någon av dem? Fujitsu Q550, verkar ha det iallafall, hittade en blogg där någon skrev att det fanns.

Annars ser väl Samsungs Galaxy tab bra ut på 7 tum. Blir ju lätt och smidig att ta med. Men om jag kollar på min gamla netbook på 8,9" så känns det ganska lagom storlek. Så man skulle kanske ha en på 9-10" då. Kan man vända suftplattan så man kör den på högkant eller vad man ska säga. Måste bli skönast när man ska läsa / skriva då man slipper scrolla så mycket.

Går på min eee pad.

Du bör kolla om eee pad slider är nått. Tror den skulle passa bra

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jo jag såg den på fredagspanelen. Dock så har jag alltid min bärbara dator med mig. Så jag gör ju allt jobb på dem. Är mer om man ska anteckna något medan man håller på. Kommer bara använda den som ett anteckningsblock helt enkelt. Har alltid ett med mig när jag är ute hos kunder. Tar ju aldrig upp laptopen om jag ska anteckna något. Utan då skriver jag i anteckningsblocket. Brukar alltid ha med mig anteckningsblocket. Så blir väl att bära runt på suftplattan isåfall istället.
Men tangentbord på surfplattan känns inte så lockande. Så känns det som jag likaväl kan ta upp laptopen och skriva på den.

Men någon som vet nått om krypteringsprogram som funkar till surfplattorna?

Edit:

Skrivet av lanelurken:

galaxy tab 7,7, blir super och du kan använda den som telefon om intresset finns.

Finns det något krypteringsprogramvara till den?
Samt är det usb på den? Är kanske på alla surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Jo jag såg den på fredagspanelen. Dock så har jag alltid min bärbara dator med mig. Så jag gör ju allt jobb på dem. Är mer om man ska anteckna något medan man håller på. Kommer bara använda den som ett anteckningsblock helt enkelt. Har alltid ett med mig när jag är ute hos kunder. Tar ju aldrig upp laptopen om jag ska anteckna något. Utan då skriver jag i anteckningsblocket. Brukar alltid ha med mig anteckningsblocket. Så blir väl att bära runt på suftplattan isåfall istället.
Men tangentbord på surfplattan känns inte så lockande. Så känns det som jag likaväl kan ta upp laptopen och skriva på den.

Men någon som vet nått om krypteringsprogram som funkar till surfplattorna?

Edit:
Finns det något krypteringsprogramvara till den?
Samt är det usb på den? Är kanske på alla surfplattor.

Det är USB ja, men vad vill du ha USB till? Det är väl rätt begränsad USB-support hos plattorna idag. På sin höjd kan du plugga in ett tangentbord/mus eller kolla ett USB-minne. Mer avancerade enheter lär inte fungera om du inte väljer en platta med Windows eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geckod:

De på jobbet tycker jag ska uppgradera mitt gamla block som jag använder. Vilket jag tycker funkar bra, men de tycker jag ska köra mina anteckningar på en suftplatta istället. Ser lite mer hightech när man är ute hos kunderna.

Skrivet av Geckod:

Så jag ska väl egentligen bara använda den som ett anteckningsblock.

Frågan är om du någonsin kommer bli nöjd om du endast är ute efter anteckningsblocksegenskaper; gamla hederliga pappersalternativ ligger rätt långt framme i den grenen. (Om man vill verka seriös kan man först sitta med en surfplatta och sedan plocka fram sitt anteckningsblock när det börjar bli dags att uträtta något...)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Murer:

Det är USB ja, men vad vill du ha USB till? Det är väl rätt begränsad USB-support hos plattorna idag. På sin höjd kan du plugga in ett tangentbord/mus eller kolla ett USB-minne. Mer avancerade enheter lär inte fungera om du inte väljer en platta med Windows eller liknande.

Jag vill kunna plugga in den i datorn på jobbet sen så jag kan föra över anteckningar lite enkelt. Därför jag vill ha en med usb. Känns som det blir enklast.

Skrivet av Elgot:

Frågan är om du någonsin kommer bli nöjd om du endast är ute efter anteckningsblocksegenskaper; gamla hederliga pappersalternativ ligger rätt långt framme i den grenen. (Om man vill verka seriös kan man först sitta med en surfplatta och sedan plocka fram sitt anteckningsblock när det börjar bli dags att uträtta något...)

Jo det känns ju som det, är mest det man är rädd för. Kommer ju garanterat gå mycket snabbare att anteckna på ett block känns det som. Är väl om det funkar bra att skriva med en stylus + ett program som känner av bokstäverna man skriver och gör om dem till text osv. Så man slipper ren skriva. Då hade det ju varit riktigt smidigt. Men det har kanske inte kommit så långt i utvecklingen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Jag vill kunna plugga in den i datorn på jobbet sen så jag kan föra över anteckningar lite enkelt. Därför jag vill ha en med usb. Känns som det blir enklast.

På min samsung galaxy tab 10,1, så är det bara att plugga den medföljande kabeln mellan plattan och datorn, och då fungerar plattan som en usb minne, eller liknande, så det är bara att föra över filer åt ena eller andra hållet. Finns även ett program på Samsung Kies (tror jag den heter), men har inte använd det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Jag vill kunna plugga in den i datorn på jobbet sen så jag kan föra över anteckningar lite enkelt. Därför jag vill ha en med usb. Känns som det blir enklast.

Jo det känns ju som det, är mest det man är rädd för. Kommer ju garanterat gå mycket snabbare att anteckna på ett block känns det som. Är väl om det funkar bra att skriva med en stylus + ett program som känner av bokstäverna man skriver och gör om dem till text osv. Så man slipper ren skriva. Då hade det ju varit riktigt smidigt. Men det har kanske inte kommit så långt i utvecklingen än.

Vad jag vet så har de flesta plattor stöd för detta (om de kör Android, WebOS und so weiter, undvik bara iPad om du vill slippa installera extraprogram).

Angående anteckningsmöjligheterna så tror jag också att du får bäst upplevelse på pappersblock. Jag har hört att Microsoft OneNote är bra på tolkning av text, men det blir ju svårt att köra på Android, iOS och liknande.

Permalänk

Ingen som rekommenderat Lenovo ThinkPad Tablet? Den är speciellt anpassad just för företag som behöver en smidig tablet att arbeta med och har inbyggd stylus penna för snabba anteckningar. ThinkPad Tablet har även bra säkerhet konfigurerat från början samt ser ut att tåla en hel del, något som jag i alla fall prioriterar på en surfplatta för att bevara livslängden.

När det kommer till säkerheten så kan man aldrig vara för paranoid när det kommer till ens egen och företagets uppgifter, så kryptering är absolut att rekommendera! Själv använder jag kryptering på hårddisken, lösenordskyddad uppstart av datorn samt HTTPS och FTPS så ofta som möjligt.

Jag har dock precis börjat kolla efter surfplattor i enterprise serier, så finns säkert fler bra där ute på marknaden. Ovanstående är bara ett tips