Permalänk
Medlem

Kinesiska surfplattor

Undrar helt enkelt om någon har en kinesisk surfplatta som ni är relativt nöjd med? Jag söker en surfplatta som kommer användas ytterst begränsat, främst som fjärr/mediespelare till min Hifianläggning. Den kommer användas genom Wifi och en webremote för att komma åt musikfiler på datorn.

Kommer inte använda den till så mycket mer än kanske lite surf då och då, kommer knappast använda den frekvent eller släpa den runt på stan.

De jag hittat har Android 2.2 (2.3), 7-10tum skärm, 800 - 1Ghz processor, 512Mb Ram och 4gig inbyggt minne. Namn som Flytouch 3, ePad 2 mfl. Ni som provat dem förutsättningslöst (utan att jämför allt för mycket med iPad, Samsung), lovar specarna mer än de håller, fungerar de dugligt, kommer de klara mina användningsområden? Som sagt de ska inte användas kontenuerligt med massa program, sociala medier etc. utan främst som en webremote till en Hifianläggning. Jag tänker inte köpa en platta för 4-5000:- för detta ändamål men 1000-1500:- kan jag lägga, är de enbart skräp och inte alls fungerar låter jag bli helt. Använder idag en pekskärmsmobil för detta.

Om någon har ett bra förslag ge en länk till den.

Permalänk
Medlem

Köp en med kapacitiv skärm eller köp ingen alls. Extremt trist att använd de resistiva där du måste trycka ganska hårt för att de ska ge utslag. All användarupplevelse försvinner direkt och man ångrar sig direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Köp en med kapacitiv skärm eller köp ingen alls. Extremt trist att använd de resistiva där du måste trycka ganska hårt för att de ska ge utslag. All användarupplevelse försvinner direkt och man ångrar sig direkt.

Hur vet jag vilka som har det? DVS. alla billiga kinesiska = resitiva, Apple, samsung = kapacitiv? eller?

Här är iaf kapacitiv: http://www.tradera.com/Surfplatta-Diel-Flick-7-Android-2-3-Ta...

Permalänk
Skrivet av mangew:

Hur vet jag vilka som har det? DVS. alla billiga kinesiska = resitiva, Apple, samsung = kapacitiv? eller?

Här är iaf kapacitiv: http://www.tradera.com/Surfplatta-Diel-Flick-7-Android-2-3-Ta...

undrar också samma fråga

Men vad jag ska använda den till är att surfa lite på kvällarna, dvs också ganska lite

För touchen såg ju inte så ''trög'' ut

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

De skriver i regel alltid ut om den är "capacitive" eftersom det är ett bra säljargument. De absolut billigaste är resistiva, men brukar finnas de med kapacitiv för runt tusenlappen från Kina.

Skulle säga att den absolut största nackdelen med dessa billiga surfplattor är att just surfa är fruktansvärt segt på dem. Se film, spela spel m.m. brukar fungera helt okej, men att surfa på dem brukar vara outhärdligt då de är så pass långsamma. Det är som att surfa på en gammal långsam mobiltelefon. Sen har de inte speciellt bra batteritid heller.

Jag har en iPad nu och den tycker jag är gränsfall till att vara långsam att surfa på och den räknas som riktigt snabb. Min rekommendation är att om man ska köpa en surfplatta och verkligen tänkt använda den och få en trivsam användarupplevelse, då har man inget val än att köpa en "riktig" dvs. iPad, Galaxy Tab, Asus EEE Pad osv. De är verkligen värda sina pengar gentemot de billigaste som jag räknar som skräp nu.

Permalänk
Medlem

Låter iaf ut som att en sådan här billig platta kan fylla kravet som jag har på den. En med Kapacitiv skärm, 1Ghz processor verkar ligga mellan 1-1500:- beroende på.

Ingen som har konkreta förslag på en platta som ni är hyffsat nöjd med ändå? Jag har kollar på tradera, ebay och hittat några liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangew:

Låter iaf ut som att en sådan här billig platta kan fylla kravet som jag har på den. En med Kapacitiv skärm, 1Ghz processor verkar ligga mellan 1-1500:- beroende på.

Ingen som har konkreta förslag på en platta som ni är hyffsat nöjd med ändå? Jag har kollar på tradera, ebay och hittat några liknande.

1ghz är inte allt. Är det en gammal cpu kan den ändå vara slö. Dessutom får du i regel inga uppdateringar, risk att market inte fungerar, snålt med ram, inget flash stöd (beror nämligen på cpu:n) och säkert annat som jag inte kommer på nu.

Kan rekommendera att du letar lite på www.swedroid.se eller xda och hittar nån billig surfplatta som man tex kan lägga in cyanogenmod på, eller nån annan custom rom. Problemet är att nästan alla de billiga surfplattor kör med Android 1.6, 2.1, 2.2 och det är faktisk inget vidare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

1ghz är inte allt. Är det en gammal cpu kan den ändå vara slö. Dessutom får du i regel inga uppdateringar, risk att market inte fungerar, snålt med ram, inget flash stöd (beror nämligen på cpu:n) och säkert annat som jag inte kommer på nu.

Kan rekommendera att du letar lite på www.swedroid.se eller xda och hittar nån billig surfplatta som man tex kan lägga in cyanogenmod på, eller nån annan custom rom. Problemet är att nästan alla de billiga surfplattor kör med Android 1.6, 2.1, 2.2 och det är faktisk inget vidare.

Yes, jag förstår precis problemen med dem. Dock är kravet jag har på den inget stort annat än att den ska klara av bläddra i låtlistor och visa lite grafik i form av album omslag...det är egentligen huvudsyftet. Just nu sköter jag det med pekskärmsmobil, men tänker att en större skärm inte är fel. Sedan råder det ju utan tvekan delade meningar om hur bra de dyrare surfplattorna är, beroende vilket läger man tillhör (Apple - Android) och de dyrare plattornas för och nackdelar. Iaf antingen kollar jag om en 1500:- platta fyller min funktion eller så skiter jag i inköp för 5000:- är en fjärr inte värd tycker jag.

Permalänk

Jag köpte en Kina-tablet via Ebay för ungefär samma syfte som dig.
Känns helt ok hårdvarumässigt, förutom den något trögtryckta resistiva skärmen.

Och ett annat problem är att den tappar WI-FI lite då och då, samt att den alltid stänger av WI-FI när man låser den, vilket är väldigt enerverade om man ska ha den som HTPC-fjärr, det tar ju en stund innan den synkat igen.

Men förutom det problemet så är den klockren för ändamålet.

Prislappen var ganska exakt 500:-

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel Scan:

Jag köpte en Kina-tablet via Ebay för ungefär samma syfte som dig.
Känns helt ok hårdvarumässigt, förutom den något trögtryckta resistiva skärmen.

Och ett annat problem är att den tappar WI-FI lite då och då, samt att den alltid stänger av WI-FI när man låser den, vilket är väldigt enerverade om man ska ha den som HTPC-fjärr, det tar ju en stund innan den synkat igen.

Men förutom det problemet så är den klockren för ändamålet.

Prislappen var ganska exakt 500:-

Jo, går man på de absolut billigaste ska man nog inte förvänta sig underverk. Det är såklart omöjligt att jämföra en 500:- kinaplatta med en Ipad, Samsung mfl. De har hårdvara som ligger väldigt långt ifrån och förmodligen en byggkvalite som i många fall är tvivelaktig. De flesta kommentarer jag läst angående kinaplattor är att de är skräp och kostar 500:-. De Kinesiska plattor jag kollar på ligger iaf runt 1500:-, har betydligt bättre hårdvara på papperet än de billigaste. De borde kunna prestera någorlunda om man inte har super specifika krav eller insnöad på något specifikt märke. OBS! ingen kritik angående mitt citerade inlägg utan en allmän reflektion runt ämnet. Tack för din delade erfarenhet.

Jag har ganska stor erfarenhet av kinesiska produkter i andra teknikbranscher än data/surfplatta/telefon, läs (hifi) och jag vet att kineserna kan tillverka produkter med strålande prestanda och byggkvalite till betydligt lägre priser än vi köper i väst. De har liksom de andra världsdelarna billiga produkter och dyrare bättre produkter..

Permalänk
Skrivet av altair4:

Köp en med kapacitiv skärm eller köp ingen alls. Extremt trist att använd de resistiva där du måste trycka ganska hårt för att de ska ge utslag. All användarupplevelse försvinner direkt och man ångrar sig direkt.

Instämmer, jag ångrade mig efter 5min... jävla skit det finns, påminner om en Satio.

Men med penna fungerar det rätt så bra.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har beställt den billigaste skittableten jag hittade på ebay, den ska agera som center i hallen till eventghost som styr min anläggning. Har inte fått den men jag slinker in med en "review" när jag fått hem den

Edit: Den kostade 600:- så jag sket i specs. Om den mot förmodan inte skulle hålla för mina låga krav så åker den i soptunnan helt enkelt
Edit2: Helt fel, den kostade 450:- inkl. frakt xD

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Nån som vet nån bra platta som har blåtand som funkar?. Verkar lite si och så med blåtand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Har beställt den billigaste skittableten jag hittade på ebay, den ska agera som center i hallen till eventghost som styr min anläggning. Har inte fått den men jag slinker in med en "review" när jag fått hem den

Edit: Den kostade 600:- så jag sket i specs. Om den mot förmodan inte skulle hålla för mina låga krav så åker den i soptunnan helt enkelt

Detb är väl detta som är risken med köpa "billiga kinesiska" , man köper den billigaste för att den var just skitbillig och sedan fungerar den inte bra alls. Då blir per automatik alla billiga kineser skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangew:

Detb är väl detta som är risken med köpa "billiga kinesiska" , man köper den billigaste för att den var just skitbillig och sedan fungerar den inte bra alls. Då blir per automatik alla billiga kineser skit.

Det är en fråga om tycke och smak. Köpte en ZTE blade när dom hette san fransisco, fortfarande den bästa telefonen på marknaden om man tänker på hur mycket man får för dom pengarna. Detta är alltså enligt mig, bara mina tankar här, jag säger inte vad du eller någon annan ska tycka.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)