Permalänk
Medlem

pumpen på H60 död? HJÄLP!!

Tja, var inne på inet och köpte mej en h60 igr koppla in den rätt och allt men då blev efter några sec ca 80 grader så jag stängde av snabbt som fan.

så nu undrar jag vad de kan vara som gör att pumpen inte pumpar?

har bytt slangar på den för att verkligen se att den pumpar och den pumpar inte ? :S

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Du har bytt slangar på den? Varför?

Är du helt säker på att du kopplade den rätt? Bytte du slangar efter du först kopplade in den? När du bytte slangar, såg du inte om det var vätska i den? Du har dessutom förbrukat garantin om du har meckat med den själv.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Snacka med inet/corsair

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Avstängd

Du har förbrukat garantin, inte lönt att kontakta stället du har köpt den på.
Så kanske man lär sig av sina misstag, och testar olika grejer som faktiskt är tillåtna enligt garantin först.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

har du varit så dum att du bytt slangar på den utan att felanmäla den så kan du nog glömma att du får lämna tillbaka den.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

eh...har du bytt slangar har du, precis som redan påtalats, förmodligen förstört garantin. Du borde reklamerat produkten direkt istället för att plockat isär ett slutet kylsystem. Sätt tillbaka allting så som det var och försök reklamera den. Funkar inte det så tough luck.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hehe, skön kille... 'Oh pumpen funkar inte, jag vet, jag byter slangarna! Den kostar ju ändå nästan 600 spänn, det gör inget...'

Clever.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hmm.. du förstår väl att du kanske inte får dit rätt mängd vätska och att det blir luft i systemet om du gör på de viset?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Moosebeard:

Snacka med inet/corsair

Skrivet av BareHipster:

Du har förbrukat garantin, inte lönt att kontakta stället du har köpt den på.
Så kanske man lär sig av sina misstag, och testar olika grejer som faktiskt är tillåtna enligt garantin först.

Skrivet av cat_fish_1:

har du varit så dum att du bytt slangar på den utan att felanmäla den så kan du nog glömma att du får lämna tillbaka den.

Skrivet av Aje:

eh...har du bytt slangar har du, precis som redan påtalats, förmodligen förstört garantin. Du borde reklamerat produkten direkt istället för att plockat isär ett slutet kylsystem. Sätt tillbaka allting så som det var och försök reklamera den. Funkar inte det så tough luck.

Skrivet av netbuddy:

Hehe, skön kille... 'Oh pumpen funkar inte, jag vet, jag byter slangarna! Den kostar ju ändå nästan 600 spänn, det gör inget...'

Clever.

behöver inte få de bekräftat att jag har bytt slangarna efter som jag vet vad jag har gjort och jag vet även att garantin inte gäller. Tycker pumpen borde pumpa för den snurran som fan men flytter inget vatten? :S

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

RMA? Har kopplat pumpen till cpu_fan på moderkortet?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

behöver inte få de bekräftat att jag har bytt slangarna efter som jag vet vad jag har gjort och jag vet även att garantin inte gäller. Tycker pumpen borde pumpa för den snurran som fan men flytter inget vatten? :S

Fortfarande gäller att om den är kass från början så borde du gjort RMA. Du har inte svarat på om den funkade eller va trasig innan du bytte slangarna. Förstår fortfarande inte varför du bytte.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

RMA? Har kopplat pumpen till cpu_fan på moderkortet?

den skall gå på Power-fan alltså 12v hela tiden

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Fortfarande gäller att om den är kass från början så borde du gjort RMA. Du har inte svarat på om den funkade eller va trasig innan du bytte slangarna. Förstår fortfarande inte varför du bytte.

alltså fläkten snurar i typ 4.4k rpm (vet inte vad den skall snurra i men h50 snurrar i 1800rpm) kan de då vara så att den snyrrar för fort så att vattnet bara åker "bort" iat?

ja den var kass när jag satte i den första gången för cpun gick upp i 80 grader!

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

den skall gå på Power-fan alltså 12v hela tiden

Kanske den hette, börjar bli gammal och ung känner jag. Att pumpen snurrar i 4400 rpm är helt normalt. Har själv en H60 och den gör 4400 rpm.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Kanske den hette, börjar bli gammal och ung känner jag. Att pumpen snurrar i 4400 rpm är helt normalt. Har själv en H60 och den gör 4400 rpm.

hitta felet pumpar på fint nu!

Satt massa ludd i pumpen xD så vattnet kom inte igenom

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

hitta felet pumpar på fint nu!

Satt massa ludd i pumpen xD så vattnet kom inte igenom

Tycker själva pumpen är väldigt tyst faktiskt. Ändå har jag 2st 1850 rpm gt fläktar.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Tycker själva pumpen är väldigt tyst faktiskt. Ändå har jag 2st 1850 rpm gt fläktar.

ja pumpen är jätte tyst just nu är jag jävla glad att inte jag kastat 600 kr i sjön

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig, skumt bara med ludd i systemet. Har ju uppenbarligen hamnat där i tillverkningen

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

alltså fläkten snurar i typ 4.4k rpm (vet inte vad den skall snurra i men h50 snurrar i 1800rpm) kan de då vara så att den snyrrar för fort så att vattnet bara åker "bort" iat?

ja den var kass när jag satte i den första gången för cpun gick upp i 80 grader!

Jag gissar att du slarvade med att rengöra kylpastan, eftersom du gick från stock till h60. Sen går den lätt upp i 80 grader eftersom du har en klockad 750 + körde stresstest? hade jag rätt?

Sen att det kom in ludd är ju inte felorsaken utan ett följdfel

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3xTra:

Tja, var inne på inet och köpte mej en h60 igr koppla in den rätt och allt men då blev efter några sec ca 80 grader så jag stängde av snabbt som fan.

så nu undrar jag vad de kan vara som gör att pumpen inte pumpar?

har bytt slangar på den för att verkligen se att den pumpar och den pumpar inte ? :S

Exakt samma sak hände med min H60 som också köptes från inet (DOA) tog en månad innan jag fick den andra .
DOA och måste skickas in så får du en ny.
Men eftersom du har gjort ingrepp i den så kanske inte garantin gäller.

Skrivet av 3xTra:

hitta felet pumpar på fint nu!

Satt massa ludd i pumpen xD så vattnet kom inte igenom

Så du renovera den nya pumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Kanske den hette, börjar bli gammal och ung känner jag. Att pumpen snurrar i 4400 rpm är helt normalt. Har själv en H60 och den gör 4400 rpm.

Sorry för OT, men ska den verkligen snurra i 4400 rpm? Min H50 snurrar iaf i ungefär 1400 rpm om jag minns rätt.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Sorry för OT, men ska den verkligen snurra i 4400 rpm? Min H50 snurrar iaf i ungefär 1400 rpm om jag minns rätt.

Pumpen ska matas med 12 volt. Så den ska rulla så högt.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Exakt samma sak hände med min H60 som också köptes från inet (DOA) tog en månad innan jag fick den andra .
DOA och måste skickas in så får du en ny.
Men eftersom du har gjort ingrepp i den så kanske inte garantin gäller.

Så du renovera den nya pumpen?

ja jag täönkte, nu j****r skall jag f*n ta isär hela pumpen så jag gjorde de så sitter de juh en gummi grej där under kopparn den tog jag bort sen så var de ludd som stoppade vattnet från att snurra runt

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Skrivet av 3xTra:

ja jag täönkte, nu j****r skall jag f*n ta isär hela pumpen så jag gjorde de så sitter de juh en gummi grej där under kopparn den tog jag bort sen så var de ludd som stoppade vattnet från att snurra runt

En fråga bara... Vad fyllde du på med för vätska när du satt ihop kylaren igen? Det är ju inte enbart vatten i dessa slutna system.

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storfiskaren:

En fråga bara... Vad fyllde du på med för vätska när du satt ihop kylaren igen? Det är ju inte enbart vatten i dessa slutna system.

blandade vatten med glykol brukar funka bra

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min framtill igår (fick min i fredags 23/9 från inet). Pumphuset blev väldigt varmt ca 80*C idle enligt BIOS men slangarna och radiatorn var kalla. Jag bytte kylpastan på den 2 gånger bara för att se om det var nått skumt med den . Men när jag monterade tillbaka vattenblocket och radiatorn så brummade det till i pumpen (kopplade enligt bruksanvisningen alla gånger) och temperaturen sjönk till ca 35*C idle.

Om du kopplar pumpen till modekortet kan du kolla om pumpen ens får några RPM i BIOS. Min hade ca 190 RPM när den inte funka som den skulle. Men nu när den funkar så har den ca 2500-3000 RPM.

Kanske var några mongo exemplar vi fick ;D

Visa signatur

AMD Athlon X2 250 | Corsair H60 | Gigabyte 990FXA-UD3 | 8 GB DDR3 | AMD Readeon HD 6850 | Intel 320 80 GB SSD | WD Caviar Black 1TB | Corsair TX 750W M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helix_92:

Hade samma problem med min framtill igår (fick min i fredags 23/9 från inet). Pumphuset blev väldigt varmt ca 80*C idle enligt BIOS men slangarna och radiatorn var kalla. Jag bytte kylpastan på den 2 gånger bara för att se om det var nått skumt med den . Men när jag monterade tillbaka vattenblocket och radiatorn så brummade det till i pumpen (kopplade enligt bruksanvisningen alla gånger) och temperaturen sjönk till ca 35*C idle.

Om du kopplar pumpen till modekortet kan du kolla om pumpen ens får några RPM i BIOS. Min hade ca 190 RPM när den inte funka som den skulle. Men nu när den funkar så har den ca 2500-3000 RPM.

Kanske var några mongo exemplar vi fick ;D

ja väldigt skum grej den där h60 jag hade ludd i min

min snurrar i ca 4.4k rpm

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Ligger säkert någon form av ludd i min då med haha ;D

Visa signatur

AMD Athlon X2 250 | Corsair H60 | Gigabyte 990FXA-UD3 | 8 GB DDR3 | AMD Readeon HD 6850 | Intel 320 80 GB SSD | WD Caviar Black 1TB | Corsair TX 750W M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helix_92:

Ligger säkert någon form av ludd i min då med haha ;D

mitt låg under kopparn

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14