Permalänk
Medlem

Frågor om lödning.

Hej, nu har det blivit dags att löda. Har aldrig lött förut och testar mig nu fram på skräp.
Frågor:

1. Om man vill ta bort någonting som är fastlött sen fabrik, ska man då värma upp tennet och dra ut det man vill ha bort?
Samt, vad gör man med det kvarblivna tennet?

2. Vart på kretskortet kan man löda? Går det bara att ersätta eller kan man göra egna hål att löda igenom?

3. Kan någon länka några bra och enkla nybörjarsidor av lödningar på kretskort?

Tack!

Permalänk
Medlem

1. Köp en tennsug

2. Man kan bara ersätta komponenter i ett kretskort eller tillverka egna kretskort alt löda fast komponenterna på små/korta eller längre kabelstumpar om man är ute efter att testa en komponent på ett befintligt kretskort.

3. Testa att googla efter lämpliga sidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

1. Köp en tennsug

2. Man kan bara ersätta komponenter i ett kretskort eller tillverka egna kretskort alt löda fast komponenterna på små/korta eller längre kabelstumpar om man är ute efter att testa en komponent på ett befintligt kretskort.

3. Testa att googla efter lämpliga sidor...

1. Har.

2. Ok, tack!

3. Absolut.

Permalänk
Medlem

1 tennsug elr lödfläta. resten har du ju fått svar på typ

3 http://lmgtfy.com/?q=hur+l%C3%B6der+man hehe bara skojar med dig lite

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

1 tennsug elr lödfläta. resten har du ju fått svar på typ

3 http://lmgtfy.com/?q=hur+l%C3%B6der+man hehe bara skojar med dig lite

Hehe. Hur använder man tennsugen? Hoppas vi tänker på samma när jag menar en sån här.

Permalänk

Kan rekommendera dig att köpa en avlödnignsfläta. Tycker det fungerar mycket smidigare än tennsugen, men man får se upp så att man inte värmer för mycket när man använder flätan.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Hehe. Hur använder man tennsugen? Hoppas vi tänker på samma när jag menar en sån här.

http://www.electronix.com/images/sd024.jpg

jupp.. du tar din lödspets o värmer upp lodet som du vill ha bort så att det blir i flytande form pga värmen. då tar du sugen, ta inte bort spetsen för då stelnar lodet. får vara lite snabb så du inte värmer sönder kretskortet elr vad du nu håller på med.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Ta och använd en avlödningsfläta till att börja med, det är lättare. En tennsug fungerar genom att man trycker ner pistongen som är laddad med en fjäder och när man släpper lös den (med hjälp av knappen) dras den tillbaka och skapar ett vaccum som suger upp tennet. "Plasten" nere vid toppen är gjord av teflon som smälter vid 327°C så oroa dig inte för att ha den rörandes eller tillochmed på lödpennan.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Som jag trodde. Kan någon besvara de andra frågorna också?

Edit: Kan någon också förklara hur/kan man göra hål och vart för egna komponenter?

Försöker modda lite med min trasiga Ikari Optical. Här har ni lampan, kan jag byta ut den? Ser inget tenn.

Permalänk

Den lapan är en SMD , går att byta lätt när man väl fått kläm på tekniken

Tennet sitter på höger och vänster sida, det vill säga att den inte går igenom kortet utan är surface mounted SM(D)diode

Ta tenn på lödspetsen så du har en liten droppe, ta sedan pennan på sidan av lampan, dvs. inte där tennet är (vet att det låter konstigt)
se till att du har tillräckligt med tenn på pennan så lödtennet nuddar båda fästpunkterna på lampan, tennet på lampan kommer då smälta och då är det bara att ta bort lampan

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Den lapan är en SMD , går att byta lätt när man väl fått kläm på tekniken

Tennet sitter på höger och vänster sida, det vill säga att den inte går igenom kortet utan är surface mounted SM(D)diode

Ta tenn på lödspetsen så du har en liten droppe, ta sedan pennan på sidan av lampan, dvs. inte där tennet är (vet att det låter konstigt)
se till att du har tillräckligt med tenn på pennan så lödtennet nuddar båda fästpunkterna på lampan, tennet på lampan kommer då smälta och då är det bara att ta bort lampan

Fick titta riktigt noga men jag förstår nu! TACK! Hjälpte enormt mycket!

Permalänk
Medlem

för att tömma tensugten trycker du den i botten och plockar bort staven med tenn som sticker ut. När lödkolven börjar bli skitig rengör du den med ett fuktigt papper samtidigt som den är varm. En sotig lödkolv leder inte över värmen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

för att tömma tensugten trycker du den i botten och plockar bort staven med tenn som sticker ut. När lödkolven börjar bli skitig rengör du den med ett fuktigt papper samtidigt som den är varm. En sotig lödkolv leder inte över värmen bra.

Tack!

Permalänk
Medlem

nej du kan inte göra egna hål i ett kretskort så att det fungerar..tex om du skulle vilja sätta in en diod själv..du ser alla dessa mörkgröna linjer som går på kortet? det är kopparbanor som gör att strömmen når fram till det specifica hålet. så det krävs att göra ett nytt kretskort isåfall om du vill ha egna funktioner med i det. dvs inte värt det.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju göra egna hål, men då måste du koppla ihop dioden med något, och du kan ju ghettomodda genom att dra en liten sladd mellan en befintlig punkt och din nya egengjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Du kan ju göra egna hål, men då måste du koppla ihop dioden med något, och du kan ju ghettomodda genom att dra en liten sladd mellan en befintlig punkt och din nya egengjorda.

Jag förstår hur du menar. Öppnade upp min Qpad 5K, där dioder ska bytas. Och jag kommer inte behöva göra några egna hål. Om man skulle kunna så blir det något för framtida projekt isf.

Permalänk
Medlem

För att undvika att lödkolvens spets oxideras/blir helt sotig, se till att du alltid har en droppe tenn på den, och använd tenn med fluss.

Visa signatur

Mor åt gröt. Far åt helvete.

Permalänk
Medlem

En del komponenter på kretskorten är känsliga för hög värme så tat lungt med värmningen om det är "korta ben" på tex. motståndet eller kondingen.
Värmer du för länge nära en komponent så kan den gå sönder direkt eller få kortare livslängd.