Permalänk
Medlem

H50 kyler dåligt.

Får temper på runt 70 grader i bios. Dock så har jag inte den medföljande fläkten, utan 2 fläktar (från antec 900 tror jag). Testade linpack i windows och kom snabbt upp till 85 (1-2 sekunder bara) och sedan stängde jag ned. Kan det verkligen vara så att fläktarna kyler så dåligt? Hade tänkt köra med dem tills jag fått nya.

Min processor är en e8500 på 3.8 GHz @ 1.3 volt.

Edit: köpte begagnat
Edit 2: pumpen är på ~1350 RPM och fläktarna på högsta RPM.

Permalänk

Har samma problem med min H50, 2500k idlar på ca ~60 grader och kör jag stresstest går det lätt upp till 70-75 och det är utan överklock. Har liksom du inte standardfläkten, bytte den mot en noctua 800rpm och misstänker att det är där problemet ligger, originalfläkten går ju upp till 1300. Ska testa byta den och se om det gör någon skillnad.
Kan också tänka mig att kylpastan som var på kylaren som standard inte är den bästa.

Permalänk
Medlem

Just det, jag kör med pastan AS5. Har monterat om 4 gånger nu, samma temps varje gång.

Permalänk
Medlem

Jag kör h50 i push/pull med 2st corsair fläklar 1500rpm och min cpu ligger max på 54C med 1.17vcore 4ghz^^
oftast kör jag 4.3ghz med 1.24vcore och då ligger de kring 62C så jag förstår inte problemet ni har^^

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollera att pumpen verkligen får 12 volt. Antingen direkt från molex eller från typ pwr uttaget på moderkortet.
kylpastan på h50 är bra.
om det inte hjälper misstänker jag att kylaren är felmonterat. Om ni kör push-pull blåser fläktarna väl åt samma håll?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

"Problemet" är nog att vattenkylning i sig inte på något sätt ger någon mirakulös temperatursänkning. Hela grejen med vattenkylning är att man kan ha en mycket större kylare än vad som oftast är praktiskt med luftkylning. Att det sedan är vatten istället för heatpipes/metall som LEDER värmen dit har noll betydelse - det gör bara att man kan ha kylaren längre bort.

Radiatorn i H50 har nog ungefär lika stor kylyta som en lite större luftkylare, alltså ger den rimligtvis samma temps som en sådan, om luftflödet genom båda är lika stort.

Slutsats - dra på fläktarna litegrann, radiatorn är alldeles för liten för att vara tyst vid full load.

Permalänk
Medlem

Jag har H50. Klockad 2600k till 4.6gHZ. Ligger vid load på 38-40grader. Använder push n pull, alltså två fläktar som drar luften igenom radiatorn.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kontrollera att pumpen verkligen får 12 volt. Antingen direkt från molex eller från typ pwr uttaget på moderkortet.
kylpastan på h50 är bra.
om det inte hjälper misstänker jag att kylaren är felmonterat. Om ni kör push-pull blåser fläktarna väl åt samma håll?

Japp, fläktarna går åt samma håll. Hur ska jag kontrollera att pumpen går på 12v? Enligt bios går den ju i ~1350 RPM (ska gå i runt 1400). Ska pröva att montera den utanför chassit. Dock tycker jag att monteringen har gått bra när jag monterat inne i chassit

Edit: alltså plocka ut moderkortet och montera

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med min H50, har nu lyckats få till de hyffsat bra med ca 60C i max-load med klockningen i sign.

Du behöver inte montera radiatorn utanför chassit då det i princip inte kommer ge nått. Jag skulle kolla följande saker i denna ordning:

1. Tempraturen i chassit, bra luftflöde i chassit = bättre temps på CPU.

2. Fläktarna på radioatorn. Vet inte hur bra dom du har är, men jag fick ca 3-5c bättre temps med Scythe GT 1450RPM PnP. Blåser luften UT ur lådan (mot många rekomendationer)

3. Monteringen av kylaren. Om du använder AS5, vilket jag också gör, får du bättre resultat genom att lägga en liten klick mitt på cpu:n (typ liten som ett russin) och låta pastan själv sprida sig när du trycker dit kylaren. Se till att dra åt alla skruva lika mkt, men ta inte i för kung och fosterland, för den håller inte för det. (Te heller inte i för lite, använd sunt förnuft). Det tar ca 200timmar innan AS5 når sin fulla kapacitet. OBS! när du monterar om, gör nogrant rent både CPU och kylare med t.ex. kemisk ren aceton, jag använder topps att torka med, och torkar till dom inte längre blir smutsiga av att dras mot ytan.

4. Trippelkolla att pumpen verkligen får 12v, prova att koppla direkt på en ledig molex kontakt från nätagget för att se om det gör någon skillnad.

5. Bygg en tunnel av gamla 120mm fläktar som du sätter mellan dina aktiva fläktar. Du behåller bara själva ramen av dom gamla fläktarna. Detta gör att mer luft kan tryckas mot radiatorn. (finns en guide i nån tråd här på swec för detta)

6. Sista utvägen. Lappa kylaren och eventuellt även CPU:n. Har läst folk som fått upp till 10C bättre temps.

Punkt 1-4 är viktigast, speciellt punkt 1. Punkt 5 och 6 är bara värt att göra om man verkligen vill ha ut maximal kylprestanda från H50. Men ska absolut inte behövas.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Menade inte att flytta radiatorn till utsiddan av chassit, menade att skruva ur moderkortet och montera och se om det går bättre. Det är lite krångligt och "bökigt" att montera inne i chassit.

Och jag lägger på ett "okokt riskorn" kylpasta.

Edit: innan jag bytte till h50 så hade jag en cnps9700, fick runt 45 grader i idle och 70 i load (halvtimma linpack), vilket är mycklet bättre än nu.

Permalänk
Medlem

Mitt första tips, byt kylpasta! Jag gjorde noggrant rent med Isopropanolakohol och tops, sen damtrasa och lade på arctic silver 5 enligt arctics anvisningar. Då gick idle från 50 grader till 35.

1350 rpm = full pump.

Jag ligger på 35-40 idle, men jag är inte alltid nöjd med min h50. Den är väldigt beroende av luftflödet i lådan eftersom jag trycker luften ut med push n pull. Jag kan styra fläktarna med chassits fläktkontroller och märker skillnad om jag stänger frontluckan framför fläktarna. Då ökar den 5 grader ~.

all temp är oklock.. för jämförelsens skull

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Menade inte att flytta radiatorn till utsiddan av chassit, menade att skruva ur moderkortet och montera och se om det går bättre. Det är lite krångligt och "bökigt" att montera inne i chassit.

Och jag lägger på ett "okokt riskorn" kylpasta.

Edit: innan jag bytte till h50 så hade jag en cnps9700, fick runt 45 grader i idle och 70 i load (halvtimma linpack), vilket är mycklet bättre än nu.

Men dina temps med H50 är inte normala, så nått konstigt är det som händer. Tror att den antingen är felmonterad, eller att pumpen inte går för fullt. Där emot tror jag inte att H50 kommer vara så mkt bättre än din gamla kylare. Några få C kanske.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men dina temps med H50 är inte normala, så nått konstigt är det som händer. Tror att den antingen är felmonterad, eller att pumpen inte går för fullt. Där emot tror jag inte att H50 kommer vara så mkt bättre än din gamla kylare. Några få C kanske.

Prövat att sätta pumpen direkt till nätagget, ingen skillnad i temp mot att sätta den direkt i moderkortet. Kan själva pumpen gå i lägre RPM än vad den rapporterar till bios?

Edit: Monterade om kylaren nu med moderkortet urskruvat. Fick först en spike på 95 grader (linpack). Stängde ned direkt. Sen öppnade jag prime och körde det istället, tempen gick upp till runt 90 grader. Så jag prövade att trycka blocket hårt in mot CPUn och tempen gick ned till runt 65. Tempen i linpack ligger nu på runt 74 efter en kvart.

Hur stor skillnad blir det efter att pastan "bränt in"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Prövat att sätta pumpen direkt till nätagget, ingen skillnad i temp mot att sätta den direkt i moderkortet. Kan själva pumpen gå i lägre RPM än vad den rapporterar till bios?

Det tror jag nog inte att den kan. Det måste vara nått konstigt med kontaktytorna isf. Jag skulle prova att montera om den, och VERKLIGEN göra rent, och skruva åt skruvarna ordentligt. Prova att vrida på kylaren, om den går att rucka på lite grann upp och åt sidorna, då sitter den inte ordentligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Prövat att sätta pumpen direkt till nätagget, ingen skillnad i temp mot att sätta den direkt i moderkortet. Kan själva pumpen gå i lägre RPM än vad den rapporterar till bios?

Edit: Monterade om kylaren nu med moderkortet urskruvat. Fick först en spike på 95 grader (linpack). Stängde ned direkt. Sen öppnade jag prime och körde det istället, tempen gick upp till runt 90 grader. Så jag prövade att trycka blocket hårt in mot CPUn och tempen gick ned till runt 65. Tempen i linpack ligger nu på runt 74 efter en kvart.

Hur stor skillnad blir det efter att pastan "bränt in"?

Bekräftar bara att du inte fått bra kontakt mellan kylytan och CPU:n. Kylpasta kan ge ett par grader extra efter den har körts in, så inget magiskt. Har du använt rätt monteringsdelar till din socket? Vet att det följde med ett gäng olika som var lite snarlika, så jag själv va lite fundersam på vilken som va vilken. Bland annat dom där små plastdelarna som man sätter skruvarna igenom på blocket, kunde vara olika för olika socket och drar då inte åt lika hårt. Tror som sagt till 90% att nått är felmonterat. 90C får jag i prime om jag stänger av pumpen helt (gjort av misstag en gång)

Kolla igenom denna tråd: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=82317

H50:n är tyvärr lite halvkrånglig att montera, dom nya varianterna h60 och h70 m.fl. är mkt mkt lättare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Bekräftar bara att du inte fått bra kontakt mellan kylytan och CPU:n. Kylpasta kan ge ett par grader extra efter den har körts in, så inget magiskt. Har du använt rätt monteringsdelar till din socket? Vet att det följde med ett gäng olika som var lite snarlika, så jag själv va lite fundersam på vilken som va vilken. Bland annat dom där små plastdelarna som man sätter skruvarna igenom på blocket, kunde vara olika för olika socket och drar då inte åt lika hårt. Tror som sagt till 90% att nått är felmonterat. 90C får jag i prime om jag stänger av pumpen helt (gjort av misstag en gång)

Efter varje gång jag tagit loss blocket så har pastan sett bra och fördelad ut. Och har lagt på samma sätt nu som de andra gångerna (okokt riskorn). Och som sagt så blev temperaturerna mycket bättre efter att jag tryckte in blocket, så antar att jag tryckte ut kylpastan ordentligt nu. Jag är iallafall nöjd nu och orkar inte pilla med detta mer. Får samma temp med h50n som min förra då, och h50n har ju 2st kassa fläktar som jag ska byta ut så fort jag orkar.

Iallafall, tack alla!

Edit: drog upp fläktarna från medium till high och tempen gick från 74 till ~68.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Har samma problem med min H50, 2500k idlar på ca ~60 grader och kör jag stresstest går det lätt upp till 70-75 och det är utan överklock. Har liksom du inte standardfläkten, bytte den mot en noctua 800rpm och misstänker att det är där problemet ligger, originalfläkten går ju upp till 1300. Ska testa byta den och se om det gör någon skillnad.
Kan också tänka mig att kylpastan som var på kylaren som standard inte är den bästa.

Kylpastan som är förapplicerad på just H50 är en av de absolut bästa du kan få tag på, fattar inte varför de gick ifrån den på de senare kylarna i hydro serien.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Jag har H50. Klockad 2600k till 4.6gHZ. Ligger vid load på 38-40grader. Använder push n pull, alltså två fläktar som drar luften igenom radiatorn.

Definera vilken "load" de är du pratar om, är de 100% med ibt/prime måste du ha en ambient tempratur på typ ~-10c.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smogy:

Definera vilken "load" de är du pratar om, är de 100% med ibt/prime måste du ha en ambient tempratur på typ ~-10c.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag menar under vanlig belastning så som flera program igång. som photoshop, modern warfare 2, chrome.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Nej, jag menar under vanlig belastning så som flera program igång. som photoshop, modern warfare 2, chrome.

Nu vet jag inte hur mycket modern warfare 2 drar på cpu men att ha igång photoshop och chrome belastar inte särskilt mycket om du inte renderar samtidigt.
Jag har fler program än så öppna nu och min processor är i princip idle (ligger i sitt nerklockade läge på 1600MHz eftersom mer inte behövs vid så liten load..)
Ska du ange din load temp så gå efter den temp du har i IBT på max stress eller Prime95 blend.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.