Permalänk

Antec Kühler 620, idle ~40°, normalt?

Har nu byggt ihop min nya dator och det är den första gången jag byggt en dator. Allt funkar bra förutom att jag är lite fundersam över CPU tempsen. I Fan Xpert som jag fick med till mitt moderkort (Asus P8P67 Pro B3) säger den att min CPU (2500k) brukar ligga på ca 40° och då har jag inte gjort något annat än att surfa. Det här är ju långt ifrån lika extremt som den andra killen i forumet just nu som får ca 85° i idle med sin Corsair H80, men att ha ca 40° i idle med en 620 är väll ändå inte normalt?

Jag använder kylpastan som redan var applicerad.
Jag har även satt på en till fläkt på radiatorn så att den nu har en fläkt på vardera sida (båda blåser ut).
Vad kan vara problemet?

Permalänk
Avstängd

Idle spelar ingen roll, det är load som är viktigt.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Idle spelar ingen roll, det är load som är viktigt.

Ok, tack för svaret.
Jag är lite paranoid över att jag ska ha gjort något fel/något ska gå fel eftersom det är mitt första bygge, så jag oroar mig över lite allt möjligt.

Körde den i 100% load med OCCT i ca 40min och den låg på ungefär 54° i snitt, låter det normalt?

Permalänk
Avstängd

Låter bra faktiskt!
Vad har du för cpu?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Låter bra faktiskt!
Vad har du för cpu?

Jag har en oklockad 2500k.

Permalänk
Avstängd

Helt okej temps, 2500k är ju inte direkt känd för att gå jättemycket upp i temps när man klockar.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Helt okej temps, 2500k är ju inte direkt känd för att gå jättemycket upp i temps när man klockar.

Det låter bra, en sak mindre att oroa sig över ^^
Stort tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag har bytt orginal fläkten till en noctua fläkt. Och jag kommer nästan upp i 80c i full load i intel burn test (oklockat) Känns väldigt konstigt. Kan jag ha gjort en dålig installation av kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimra:

Lånar tråden lite. Jag har bytt orginal fläkten till en noctua fläkt. Och jag kommer nästan upp i 80c i full load i intel burn test (oklockat) Känns väldigt konstigt. Kan jag ha gjort en dålig installation av kylaren?

När jag körde prime 95 med min oklockade i5 2500k och antec kuhler 620 så låg tempen på 50-51c.. I ett chassi med ett bra luftflöde. 80c låter jäkligt mycket.

Permalänk
Medlem

Idag la jag in en till fläkt i fronten, plus en till noctua fläkt på antec radiatorn. Nu är tempen nere på runt 60-65 i full load. Funderar ändå på om man skulle byta kylpastan