Permalänk
Medlem

Skruva upp skadad stjärn-skruv.

Viste inte alls var jag skulle posta denna tråd, testar med typ just här.

Hej, jag har ett litet irriterande problem. Jag skulle nyligen byta fläkt på min MacBook Pro 13” och har införskaffat ny fläkt etc. Och skruvar i vanlig ordning bort tre av skruvarna till fläkten och vips så slinter jag på den fjärde skruven och förstör därmed lite av spåren. Ok, ja då, det var ju inte bra, är mer noggrann och försöker skruva upp stjärn-skruven som sitter som sten och jag skadar den bara mer och mer. Nu är stjärnformationen en rund urgröpning och jag vet fan inte vad jag skall göra, djävla skit. Har aldrig hänt mig tidigare och står helt handfallen, mejseln var perfekt men skruven sitter stenhårt.

Vad skulle ni gjort i samma situation som jag är nu. Skruven i fråga är minimal.
Epoxyklick på en skruvmejsel eller ja, vad rekommenderar ni som inte innebär åverkan på datorn?

Glad för alla okonventionella lösningar.
Mvh /Pontus

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

1. Prova byta skruvmejsel, ta en som verkligen passar. Nöj dig inte med en som verkar ok. Ta en som är helt rätt tjocklek och storlek.
2. Funkar inte ovanstående och din skruv börjar bli riktigt rundad så kan du ta en vanlig skruvmejsel som är vass och försöka slå in ett nytt jack så du kan skruva. Se detta som en sista lösning.
3. Jag har hört att man kan använda någon form av starkt lim och limma fast skruven på mejseln för att därefter skruva.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Som det låter på dig så skulle jag nog ta Ridders tips #3

Det som kan vara lite svårare är att hitta en ny skruv.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Ta en dremmel eller annat verktyg skär ett litet spår i skruven. Sen tar du en spår mejsel och skruvar upp den. Annars PL400 och limma på en ny skruvskalle på den som du kapat skruven är en klassiker. Jag har gjort det massor av gånger.

Är det inte en värme känslig sak den sitter fast i pröva att värma den. Det är säkert locktight den sitter fast med. Annars finns även metoden om fläkten kan röra sig lite är att du vickar fläkten framåt och tillbaka detta brukar ibland räcka ihop med att du skruvar på skruven för att den skall släppa.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Borra ur skruven bara?

Permalänk

borra ett litet hål och knacka i ett passande Torx, fattigmans gris-pik version.. fungerar bättre till och med.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Borra ur skruven bara?

bra där...........

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Vete faan om jag rekommenderar någon att borra upp skruvar inuti sin macbook om man inte är ett proffs... slinta en gång så är det bara å köpa sig en ny macbook....

Epoxy verkar rimligt...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande det här som funkar bra. Min är dock manuell med T handtag vilket känns tryggare i en dator. Eftersom dom är "motgängade" så borrar knappt upp något utan brukar lossa skruven så fort dom fäster. Dock kan man behöva "förborra" ett litet hål i vissa fall.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Svårt att veta om dom är smala tillräckligt för din skruv. Och det är troligt att du hittar något likande och bättre med hjälp av lite sökning på nätet.

Permalänk
Medlem

En bild hade sagt mer än tusen ord, men att borra bort skruvskallen torde vara det snabbaste och säkraste lösningen. Se till att batteriet är urtaget/ifrånkopplat samt att du laddar ur systemet med ett par 'startförsök' med batteriet ur.

Att börja kladda med starka, lösningsmedelbaserade tvåkomponentslimmer i närheten av kretskort skulle jag starkt avråda ifrån. Lite metallspån ifrån en skruv av låglegerad typ är en baggis att bli av med i jämförelse.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

En bild hade sagt mer än tusen ord, men att borra bort skruvskallen torde vara det snabbaste och säkraste lösningen. Se till att batteriet är urtaget/ifrånkopplat samt att du laddar ur systemet med ett par 'startförsök' med batteriet ur.

Att börja kladda med starka, lösningsmedelbaserade tvåkomponentslimmer i närheten av kretskort skulle jag starkt avråda ifrån. Lite metallspån ifrån en skruv av låglegerad typ är en baggis att bli av med i jämförelse.

Har man en vän till hands kan den hålla damsugaren bredvid. Bara den inte rör datorn under några omständigheter för då kan det bli ESD-skador. Men är den gängad i datorn får man gänga om hålet efteråt är den gängad i fläkten är det inga problem att borra bort skallen

Permalänk
Medlem

Vi snackar om dator här och inte en bil eller ett hus min herrar. För att borra upp det behöver man väldigt små borr för att inte paja gängorna. ;P Föreslår lim.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Eh, det är skruvskallen man borrar bort, för att sedan kunna avlägsna fläkten som i det här fallet, du behöver inte tillintetgöra skruv och det den är skruvad i. Så med fördel använder man ett borr som är grövre än skruvens diameter, men mindre än skallens diameter.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

borra ett litet hål, inte så att skallen lossnar utan bara så att du kan knacka i en insex eller torx och sedan skruva ut skiten,
du beöver inget jäkla lim och du förstörs inte gängorna efter som att du bara borrar i själva skruvskallen

Permalänk
Medlem

Ibland om man har tur så kan man när man som du nu har i ditt fall fått loss 3 av fyra skruvar kunna hålla emot den skadade skruven med mejseln och samtidigt rucka lite på det som skall lossas (Fläkten i ditt fall) sidledes och få skruven att börja röra på sig och på så sätt få loss den. Inte alltid det lyckas, Men kan gå.

Permalänk
Medlem

Att limma med ex. Locktite 414 och sen skruva upp och ersätta skruven låter som det bästa alternativet. Borra aldrig om du inte är hundra att inte slinta! Sånt gör man i motorer. Inte i datorer. Var försiktig dock att inte spilla locktite på moderkortet, eller att det rinner ner till foten av skruven. För då får du aldrig bort den.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Använd alltid rätt mejsel! då slipper man sånt här. Man ska häva sig lite som en oxe över skruvar som sitter åt. evt kan ett kvartsvarv motsols hjälpa att sen skruva ur skruven då man släpper på spänningen.

Hade det varit en större skruv hade man kunnat borra eller svetsa på en mutter och sen få bort den på det sättet.

Men borra borde inte vara något problem så länge man bara borrar bort skallen sen så kan man nog ta det sista med en tång etc.

Annars testa att använda rätt skruvmejsel och sen slå ett par kraftiga slag så den släpper spänningne i skruven. Allt bör du införskaffa dig en 'slag mejsel' det ser ut som en tjock mejsel med ett sparrhandskaft i sig. slår man med hammaren på ovansidan så skruvar skruven sakta ur sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

folk som snackar om att man ska slå med slägga, svettsa och värma upp sin macbook....

Pl400, Pl 600 eller annat galet epoxy lim fungerar oftast skitbra. en klick på mejseln, låt står ett par dar. voila!

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Avstängd

PL400 är ett skämt, kommer aldrig att funka(elastiskt lim funkar som fog). Nån annan typ av epoxi lim kan jag inte utala mig om. Värma kan du ju glömma också som någon sagt. Att slå in en torx kan funka, eller fixa nåt spår i den och ta en vanlig spårmejsel(Vanlig rak skruvmejsel).

Du kan borra av just skallen på den skruv som det sitter med, isåfall rekomenderar jag att försöka hitta någon med ett borrstativ så du kan rikta upp grejjorna först. Sen när du tagit isär det kan du ta en tång och skruva upp skruven med.

Permalänk
Skrivet av zorp:

Jag har en liknande det här som funkar bra. Min är dock manuell med T handtag vilket känns tryggare i en dator. Eftersom dom är "motgängade" så borrar knappt upp något utan brukar lossa skruven så fort dom fäster. Dock kan man behöva "förborra" ett litet hål i vissa fall.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Svårt att veta om dom är smala tillräckligt för din skruv. Och det är troligt att du hittar något likande och bättre med hjälp av lite sökning på nätet.

Just därför fungerar Torx bättre, en T5 är litet nog för en 1.5mm borr

Fast nu missade jag totalt att det handlade om en fläkt i en laptop, inte fristående fläkt.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av BJORLING:

bra där...........

Va?

Permalänk
Medlem

Jag har hört någonstans att man kan ta ett gummiband och lägga över det skadade skruvhuvudet och skruva av det på det viset. Har dock inte testat det själv, men kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Medlem

Fila/såga ett smalt jack/spår + spårmejsel fungerar i 9 fall av 10.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Dremla ett jack i den och kör med flatmejsel?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

folk som snackar om att man ska slå med slägga, svettsa och värma upp sin macbook....

Pl400, Pl 600 eller annat galet epoxy lim fungerar oftast skitbra. en klick på mejseln, låt står ett par dar. voila!

<3 ..

Lim och ett par dagar .... likvärdigt smidigt med skärbrännare imo ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jine:

Fila/såga ett smalt jack/spår + spårmejsel fungerar i 9 fall av 10.

Skrivet av ficklampa:

Dremla ett jack i den och kör med flatmejsel?

Behövdes det en bump för att svara ett identiskt svar med vad jag skrev ovan?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Skrivet av folkeryd:

folk som snackar om att man ska slå med slägga, svettsa och värma upp sin macbook....

Pl400, Pl 600 eller annat galet epoxy lim fungerar oftast skitbra. en klick på mejseln, låt står ett par dar. voila!

Jävla Kontorsnisse..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Stadig på handen och borra skiten, har gjort det i andra laptops med bra resultat.
"Friskt kopplat, hälften brunnet" hette det på forumet förr i tiden

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jävla Kontorsnisse..

Hahaha årets inlägg

Permalänk
Medlem

[QUOTE=-=FULLMOON=-;

Annars testa att använda rätt skruvmejsel och sen slå ett par kraftiga slag så den släpper spänningne i skruven. Allt bör du införskaffa dig en 'slag mejsel' det ser ut som en tjock mejsel med ett sparrhandskaft i sig. slår man med hammaren på ovansidan så skruvar skruven sakta ur sig.[/QUOTE]

Hahahaha, det är ingen m24 i en robust stålkonstruktion direkt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong