Läckt pressmaterial avslöjar AMD FX-8150 – testresultat och prissättning

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av issue:

ok, inte budget, fel av mig, det var mellansegment jag menade, eftersom ivy bridge kommer bli nya toppsegmentet

Ivy Bridge kommer ersätta Sandy Bridge i mellansegmentet. Det är Sandy Bride-E som kommer hamna i Intels toppsegment.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

men helvete, har jag inte hängt med alls här eller

jaja, men ändå, sandy bridge är idag INTE intels toppsegment, och AMDs toppsegment jämförs med intels mellansegment.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av issue:

men helvete, har jag inte hängt med alls här eller

jaja, men ändå, sandy bridge är idag INTE intels toppsegment, och AMDs toppsegment jämförs med intels mellansegment.

Precis!
Men samtidigt är har AMD inget riktigt värtsingsegment. Utan Bulldozer ligger i mellansegmentet, fastän det är AMDs värsting akritektur!

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

aha, aja, så går det när man inte är påläst

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Kraftigt förbättrad grafikdel och höjda frekvenser utesluter väl dock inte varandra; att de främst skryter om hur mycket bättre den ena är betyder väl inte nödvändigtvis att de inte gör något på andra håll? Om de nu lyckas få ned effekten så mycket borde de väl kunna kosta på sig en frekvenshöjning?

Läs artikeln på Anandtech. Den var väldigt intressant. Den avslutas med följande:
"Ivy Bridge will bring about higher clock speeds thanks to its 22nm process, however the gains will likely be minimal at best. Intel hasn't been too keen on pursuing clock speed for quite some time now. Clock for clock performance will go up by a small amount over Sandy Bridge (4 - 6%), combine that with slightly higher clock speeds and we may see CPU performance gains of around 10% at the same price point with Ivy Bridge. The bigger news will be around power consumption and graphics performance."

Vilket stämmer rätt bra överens med tidigare Tick från Intel. Krympningarna ger sällan några stora förbättringar i ren prestanda eftersom de helt enkelt bara tar samma design som tidigare och fokuserar på att göra den mindre. De stora prestandavinsterna ligger i tock där de tar den nu beprövade tillverkningstekniken och applicerar den på en ny arkitektur istället. Hur många var det som bytte ut sina Bloomfield till Gulftown eller Kentsfield till Yorkfield?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är detta AMDs nya värsting propp? isf känns det jävligt illa att dom jämför med en propp från q1 2010 å inte ens är bättre.
samt att de jämför med intels budgetsegment 2500k/2600k.

är detta deras värsting samt om dom bara kan mäta sig med intels 1½ gamla värsting samt intels nuvarande budgetsegment så tror jag att AMD är illa ute

Amd FÖRSÖKER inte slå inte i prestanda toppen, där finns inte lika mycket pengar att tjäna som på låg/mellan budget, i vilka datorer sitter 2600k i? Antagligen de dyraste datorerna på SIBA, vilket är toppskiftet för Svensson. Det är de processorerna som säljs mest. Bättre att skippa höga kostnader på utveckling och satsa på att ara så billiga som möjligt i det segmentet där 90% av alla processorer säljs.

Även OM amd hade lagt sjuka pengar på att slå Intel och varit bäst, så hade Intel bara använt sitt stora kapital åt att muta DELL, HP, ACER och alla andra stora tillverkare att använda Intels processorer ändå, som de gjort innan när AMD gjort bättre processorer.

Är ett företag bara tillräckligt stort med mycket pengar, så kan du komma med en både snabbare, billigare och strömsnålare processor utan att lyckas konkurrera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Läs artikeln på Anandtech. Den var väldigt intressant. Den avslutas med följande:
"Ivy Bridge will bring about higher clock speeds thanks to its 22nm process, however the gains will likely be minimal at best. Intel hasn't been too keen on pursuing clock speed for quite some time now. Clock for clock performance will go up by a small amount over Sandy Bridge (4 - 6%), combine that with slightly higher clock speeds and we may see CPU performance gains of around 10% at the same price point with Ivy Bridge. The bigger news will be around power consumption and graphics performance."

Med 5% bättre ipc krävs det ju dock bara 5% högre frekvens för 10% bättre prestanda, dvs. kanske 200 MHz extra om man jämför med 2600k.

Skrivet av Zotamedu:

Vilket stämmer rätt bra överens med tidigare Tick från Intel. Krympningarna ger sällan några stora förbättringar i ren prestanda eftersom de helt enkelt bara tar samma design som tidigare och fokuserar på att göra den mindre.

Det som kan skilja är väl att man den här gången verkar få en ovanligt stor effektreducering. Antingen får vi helt enkelt mera strömsnåla processorer, eller också snabbare. Eller en kombination (bättre turbo-funktionalitet kanske).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Med 5% bättre ipc krävs det ju dock bara 5% högre frekvens för 10% bättre prestanda, dvs. kanske 200 MHz extra om man jämför med 2600k.

Det som kan skilja är väl att man den här gången verkar få en ovanligt stor effektreducering. Antingen får vi helt enkelt mera strömsnåla processorer, eller också snabbare. Eller en kombination (bättre turbo-funktionalitet kanske).

Ja de skulle ju kunna trycka in rätt mycket mer prestanda rent teoretiskt men jag tror inte att de kommer göra det av flera anledningar. Om inte annat handlar det om tid och resurser. De har bara en viss tid och en viss mängd pengar att lägga på utvecklingen så de får prioritera. Det är ju hela vitsen med deras utvecklingsodell. Nu verkar vi få en kraftigt förbättrad grafikdel och bra mycket lägre elförbrukning vilket som du säger är ovanligt mycket godis för bara en krympning. Det är då inte alltför logiskt om de då dessutom lägger ner massa tid på att göra Sandy Bridge föråldrad i förtid genom att öka klockfrekvenserna till max. De verkar ju snarare satsa på låg strömförbrukning för att kunna fortsätta satsa på sina integrerade plattformar. Intel känner sig hotade från ARM och behöver strömsnåla system. De har ju även satsat hårt på Ultrabooks och andra plattformar med ULV-processorer, något som verkar bli ännu mer av om man läser den där artikeln. De ska tydligen släppa en fyrkärning processor med TDP på 35 W vilket är imponerande. Sen har de pillat mycket med andra strömsparningsfunktioner som dynamisk TDP och annat kul. Fokus verkar helt enkelt ligga på något helt annat än rå prestanda den här gången. De utnyttjar väl helt enkelt sitt försprång på att satsa på att förfina andra detaljer för ska vi vara helt ärliga, hur många procent av marknaden behöver en s1155 med högre prestanda egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen har de pillat mycket med andra strömsparningsfunktioner som dynamisk TDP och annat kul. Fokus verkar helt enkelt ligga på något helt annat än rå prestanda den här gången. De utnyttjar väl helt enkelt sitt försprång på att satsa på att förfina andra detaljer för ska vi vara helt ärliga, hur många procent av marknaden behöver en s1155 med högre prestanda egentligen?

Jo, nog verkar det som att de mobila tillämpningarna prioriteras den här gången, men jag undrar om de kan låta bli att släppa några snabbare standardvarianter också (om inte annat bara för att undvika en ljummen lansering). Hur svårt kan det vara; 2600k kan ju trivialt överklockas högt och har man sedan lägre effekt från början borde det inte vara så mycket att bråka om. Sedan tror inte heller jag att de tänker dra upp frekvensen till max, men lite mer än 200 MHz skulle man väl kunna tänka sig?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Jo, nog verkar det som att de mobila tillämpningarna prioriteras den här gången, men jag undrar om de kan låta bli att släppa några snabbare standardvarianter också (om inte annat bara för att undvika en ljummen lansering). Hur svårt kan det vara; 2600k kan ju trivialt överklockas högt och har man sedan lägre effekt från början borde det inte vara så mycket att bråka om. Sedan tror inte heller jag att de tänker dra upp frekvensen till max, men lite mer än 200 MHz skulle man väl kunna tänka sig?

Jag är inte övertygad. Det lär knappast bli en ljummen lansering om den kan skryta med DirectX 11.1 kompatible GPU med dubbel prestanda mot Sandy Bridge plus en kraftig reducering i elförbrukning. Hade AMD varit och naffsat i hälarna när det kommer till prestanda hade de nog gjort betydligt mer men nu verkar de ta det med ro till Haswell kommer. Får se vad som händer i framtiden när det blir Haswell mot Piledriver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Bara så du vet finns det billiga moderkort som kan hantera dubbla i7

Känns inte som du vet så jäkla mycket som du försöker framstå att veta.

Jag försökte hitta något moderkort som stödjer dubbla i7 på http://www.prisjakt.nu men misslyckades.

Kan du nämna något moderkort som gör det?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Ofasiken, isåfall är det bra grejjor. Sitter på en 2500K så inte för att jag ska upgradera på ett tag men endå tummen upp för AMD om dom kan konkurera en stund tills ivy kommer=)

Ren nyfikenhet.. varför föredrar du att processorn inte har en inbyggd grafikenhet?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag försökte hitta något moderkort som stödjer dubbla i7 på http://www.prisjakt.nu men misslyckades.

Kan du nämna något moderkort som gör det?

Är det inte bara Xeons som kan köras dubbelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Jag ska sätta i den i min gamla dator men annars hade jag gärna sålt den till dig ^^

Men du skulle ju slänga ut den genom fönstret...? =(

Visa signatur

QC7

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Foster D:

Men du skulle ju slänga ut den genom fönstret...? =(

In i gamla datorn, och SEN ut genom fönstret

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av FisheRswe:

Bara så du vet finns det billiga moderkort som kan hantera dubbla i7

Känns inte som du vet så jäkla mycket som du försöker framstå att veta.

Länka till ett sådant kort...

gl hf

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Avstängd

det finns faktiskt riktiga benchmarks av bulldozer, sen att de inte betyder ett skvatt är en annan sak. nordic hardware hade tillfälle att testa ett exemplar, prestandan var i nivå med llano, men man skall heller inte förvänta sig allt för mycket av icke släppte processorer av flera skäl.

så vi får helt enkelt vänta 11 dagar till eller vad det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Kommer inte ivy ha bättre prestanda än sb??

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå definitivt, Ivy Bridge är ersättaren till South Bridge i 22nm processen enligt intels Tick-tock schema.