Zalman CNPS12X väger 1 kg med tre fläktar och sex värmeledningsrör

Permalänk
Medlem

jag åkte runt och lana med en kylkloss på 1.5 kg för många år sen, datorn höll fast det alltid var monterat

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haglund:

Har du någonsin försökt att knäcka ett moderkort för hand? Du verkar inte veta att 1 kilo inte är någonting.

Dessutom, alla som säger att de är rädda för vikten; har ni datorn i en centrifug eller vad är det frågan om? Eller går ni runt med den på stan?

Verkar som om det är dags för en snabb lektion i klassisk mekanik här. Vikten spelar i sig inte så stor roll om det gäller något kilo hit eller dit på ett moderkort, problemet ligger i momentarmen, alltså hur långt ut från moderkortet vikten sitter. Hänger du ett kilo på tillräckligt långa heatpipes kan jag lova dig att du knäcker vilket moderkort som helst. Det är momentet och inte vikten som är intressant så viktfördelninge på själva kylaren spelar stor roll. Sen är det också intressant att väga in hur mycket acceleration lådan kommer utsättas för eftersom även det påverkar kraften. En låda som står helt stilla klarar väldigt mycket mer än om man börjar röra på lådan.

Någon som har ett gammalt moderkort och en dynamometer som vill utföra ett enkelt experiment?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Verkar som om det är dags för en snabb lektion i klassisk mekanik här. Vikten spelar i sig inte så stor roll om det gäller något kilo hit eller dit på ett moderkort, problemet ligger i momentarmen, alltså hur långt ut från moderkortet vikten sitter. Hänger du ett kilo på tillräckligt långa heatpipes kan jag lova dig att du knäcker vilket moderkort som helst. Det är momentet och inte vikten som är intressant så viktfördelninge på själva kylaren spelar stor roll. Sen är det också intressant att väga in hur mycket acceleration lådan kommer utsättas för eftersom även det påverkar kraften. En låda som står helt stilla klarar väldigt mycket mer än om man börjar röra på lådan.

Någon som har ett gammalt moderkort och en dynamometer som vill utföra ett enkelt experiment?

Kommer ihåg att jag gav mig på ett gammalt moderkort med järnspett en gång i tiden.

Kom fram till att det var jävligt tåligt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Om man är rädd för att frakta datorn med stor monterad kylare: förflytta datorn liggandes när den är i bilen etc.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Hur mycket hjälper mittenfläkten egentligen? Rent instinktivt känns det som den bara virrar runt luften och inte hjälper till att transportera luft genom kylflänsarna.

Skrivet av SIR_HanZen:

Håller moderkortet för detta?

Nu börjas det Jo som sagt vägde precis min D14 och den vägde 930gram utan fläktar och deras 120mm-fläkt väger ~180gram. Jag har kört D14 att bra tag med tre fläktar utan problem, men jag springer ju inte omkring med den datorn på stan direkt.

Skrivet av Asheileon:

Undrar lite varför Zalman envisas med att leverara kylare med fasta fläktar, deras fläktar både på kylarna och lösa är inte direkt tysta på nåt sätt

Skrivet av Dispersion:

Men inte på ljudnivå fronten, alltid tyckt Zalman fläktarna låtit på tok för mycket, även på låga varv.

Håller med, tråkigt att fläktarna inte går att ersätta på nåt enkelt sätt, Zalman var väl ganska tidiga med (tyst) eftermarknadskylning men har allt eftersom åren gått stagnerat tycker jag och känns just nu som billigt budgetskit, även fast denna skapelse inte var direkt billig. Zalmans fläktar brukar ju knappast vara särskilt tysta tycker inte jag heller.

Skrivet av Bulan:

Har aldrig fördjupat mig i kylare, men 9,6 m2? Är det verkligen möjligt eller är de ja som missuppfattar nått.. Alltså, köpar ja den där och meckar isär kan ja fylla ett golv på 4,8kvm? Låter insane, är ju inte första kylaren i denna size har själv en NH-D14 men har aldrig tänkt tanken ^^

Tyckte det lät lite mycket också, räknade lite snabbt på min D14. Jag approximerade en fläns till 135mx45mm och räknade till 42 flänsar per torn. Det blir alltås, i m^2: (0,135*0,045)*84=0,5103 kvm om jag kommer ihåg min matte. Det kan vara så att man räknar ytan på båda sidorna på flänsarna (då båda tillför till arbetet att transportera bort värme) vilket skulle resultera i 1,0206 m^2, alltså drygt en kvadratmeter för den kylaren. Låter otroligt att Zalman skulle lyckats klämma in 10 ggr mer yta.

Skrivet av Zotamedu:

Någon som har ett gammalt moderkort och en dynamometer som vill utföra ett enkelt experiment?

-Moderkort *check*
-Dynamometer *nope*
-Experiment *yipeee*

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller sitter fläktarna inte lite tokigt?

Verkar som om blåser mot varandra?
Vore inte det bästa om alla blåste åt samma hål så att man fick ut varmluften ur lådan?
Nu kommer ju luften krocka i mitten.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Ingen som oroar sig över mellanrummen som existerar på fläktens "platta" som ska sitta mot processorn? Det är nog den första modellen som jag har sett som har en sån uppbyggnad, oftast är de helt släta för ja ni vet, skapa så effektiv värmeöverföring som möjligt. Helst ska det vara koppar också men det är typ aldrig nu för tiden, någon som vet varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Langos:

Ge er liksom! Varför köpa den där hårfönen när man kan köpa en montagklar vattenkylare som är både tystare, lättare och billigare?

Vattenkylare brukar gå sönder efter 2-3år...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daweed:

Ingen som oroar sig över mellanrummen som existerar på fläktens "platta" som ska sitta mot processorn? Det är nog den första modellen som jag har sett som har en sån uppbyggnad, oftast är de helt släta för ja ni vet, skapa så effektiv värmeöverföring som möjligt. Helst ska det vara koppar också men det är typ aldrig nu för tiden, någon som vet varför?

Är inte helt ovanligt.
Sitter själv på en Hyper 212 och dom ser likadana ut:

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daweed:

Ingen som oroar sig över mellanrummen som existerar på fläktens "platta" som ska sitta mot processorn? Det är nog den första modellen som jag har sett som har en sån uppbyggnad, oftast är de helt släta för ja ni vet, skapa så effektiv värmeöverföring som möjligt. Helst ska det vara koppar också men det är typ aldrig nu för tiden, någon som vet varför?

Kopparpriset är skyhögt, sen så byggs de i detta utformande nuförtiden för att överföringen till rören ska bli så bra som möjligt (antar jag mest då det inte är priseffektivt att tillverka block+rör i ett stycke.) Finns kort och gott alltid en extremt liten glipa mellan cpu-kylarblock och kylarblock-rör. Intresserad av att se en kylare med fyrkantiga rör i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vattenkylare brukar gå sönder efter 2-3år...

Så därför har corsair 5 års garanti på sina kylare

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Oh my mighty gorgon, började rysa när jag såg den, förövrigt jobbig att städa.. men kanske om den visar sig va någe att det blir ti köp den, angående slutna vattenkylningsystem, NEJ.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lollol7:

Så därför har corsair 5 års garanti på sina kylare

Men efter 5år sitter du med en värdelös klump i handen :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Detta måste vara en av de snyggaste kylarna som gjorts!
Skall bli spännande att se hur denna presterar också. Något som Sweclockers Staff kanske kan försöka luska lite i?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Är det bara jag eller sitter fläktarna inte lite tokigt?

Verkar som om blåser mot varandra?
Vore inte det bästa om alla blåste åt samma hål så att man fick ut varmluften ur lådan?
Nu kommer ju luften krocka i mitten.

Jag hade samma tanke...
Om de nu ska ha fläktarna blåsandes mot mitten kunde de kanske lika gärna skippat mittfläkten?

Eller tvärtom: om de nu vill blåsa genom luften så kunde de väl skippat den ena yttre fläkten? (eller vänt på den)

Håller även med de som påpekade att Zalmans fläktar brukar vara halvkassa, och det är ju därför extrasurt när de är inbyggda på det här viset så de inte går att byta på något enkelt sätt

Läskigt dyr och lite för tung också.... Så inte en chans att jag köper den kylaren med andra ord!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Corsair har garanti på SSD-diskar också..:) Inte fan är de bra för det..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

ugh tittar ner på min d-14 och nog är den ful, skulle inte vara helt fel med en sån där, speciellt om de kommer en som är hel svart och utan leds!

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Är det bara jag eller sitter fläktarna inte lite tokigt?

Verkar som om blåser mot varandra?
Vore inte det bästa om alla blåste åt samma hål så att man fick ut varmluften ur lådan?
Nu kommer ju luften krocka i mitten.

precis vad jag också tänkte

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Den där var riktigt snygg!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Kul, det var länge sedan jag såg något nytt från zalman.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

fläktarna snurrar åt olika håll. den längst fram snurrar motsols o den längst bak medsols. Detta för att få ut maximal luftgenomströmning

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fager ut. Men med det priset borde den ju prestera nästan som en H100 tycker man.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Langos:

Ge er liksom! Varför köpa den där hårfönen när man kan köpa en montagklar vattenkylare som är både tystare, lättare och billigare?

Vilken tystare vattenkylare snackar du om? 25 dBA

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulan:

Har aldrig fördjupat mig i kylare, men 9,6 m2? Är det verkligen möjligt eller är de ja som missuppfattar nått.. Alltså, köpar ja den där och meckar isär kan ja fylla ett golv på 4,8kvm? Låter insane, är ju inte första kylaren i denna size har själv en NH-D14 men har aldrig tänkt tanken ^^

Äe. Det där lät orimligt. Var tvungen att räkna lite på det.

4,8 m² = 480dm²
Enligt vad jag ser på bilderna sitter det 57 plattor på var sida vilket ger 114 plattor.
[EDIT]Alltså, det är 114 "halvmånar" med flänsar. 57 lager totalt i höjd.[edit][/edit]

480/114 ger att varje platta skulle vara över 4dm² stor på ena sidan i snitt. Inte en chans på jorden att de är så stora, haha.

Säg att de tagit med ytan av heatpipes också.
Antagande att varhe heatpipe är 380mm långt och 7mm i diameter.
Det ger 5 dm² för heatpipes.
480 dm² - 5 dm²... Gör nästan ingen skillnad.

Ett rimligare antagande är väl att de kanske är max 1 kvadratdecimeter per platta (själv tror jag det är ännu mindre ~0,5-0,7dm²). Alltså en fjärdedel av den siffra jag kom fram till. Det skulle innebära att ytan på flänsarna skulle vara närmre 2,4m² eller ta upp närmre 1,2m² om man lade ut dem på golvet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

fläktarna snurrar åt olika håll. den längst fram snurrar motsols o den längst bak medsols. Detta för att få ut maximal luftgenomströmning

Åhå, där ser man... Men framgår det i informationen nånstans?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe. Det där lät orimligt. Var tvungen att räkna lite på det.

4,8 m² = 480dm²
Enligt vad jag ser på bilderna sitter det 57 plattor på var sida vilket ger 114 plattor.

480/114 ger att varje platta skulle vara över 4dm² stor på ena sidan i snitt. Inte en chans på jorden att de är så stora, haha.

Säg att de tagit med ytan av heatpipes också.
Antagande att varhe heatpipe är 380mm långt och 7mm i diameter.
Det ger 5 dm² för heatpipes.
480 dm² - 5 dm²... Gör nästan ingen skillnad.

Ett rimligare antagande är väl att de kanske är max 1 kvadratdecimeter per platta (själv tror jag det är ännu mindre ~0,5-0,7dm²). Alltså en fjärdedel av den siffra jag kom fram till. Det skulle innebära att ytan på flänsarna skulle vara närmre 2,4m² eller ta upp närmre 1,2m² om man lade ut dem på golvet.

Dom måste ha räknat båda sidorna på varje fläns/platta, tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FANTEN:

Dom måste ha räknat båda sidorna på varje fläns/platta, tror jag.

Fast det har jag också tagit hänsyn till. Inget som fallit mellan stolarna.

Det rörde sig om 9,6m² (båda sidorna av flänsarna) medan jag använt mig av siffran 4,8m² vilket endast är en sida för att visa på hur stor golvyta det skulle ta upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte min Noctua var stor, damn. Blir en H100 snart, inga mer luftbestar.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Dom måste ha räknat båda sidorna på varje fläns/platta, tror jag.

4,8 kvadrat meter = 48 kvadrat decimeter.

Tänk dig en kvadrat på 4.8 meter hög och 4.8 meter bred är samma som en kvadrat på 48 decimeter hög och 48 decimeter bred.

Eller snurrar jag också nu? Blir osäker

Edit: Fast det går ju 480 små kvadrat decimeter på 4,8 meter kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

4,8 kvadrat meter = 48 kvadrat decimeter.

Tänk dig en kvadrat på 4.8 meter hög och 4.8 meter bred är samma som en kvadrat på 48 decimeter hög och 48 decimeter bred.

Eller snurrar jag också nu? Blir osäker

Här kan det inte bli mycket mer fel.

4,8 m2 =480 dm2, som tidigare skrivits.

En kvadratmeter = 100 kvadratdecimeter, eftersom en kvadratmeter = 10 dm x 10 dm = 100 dm2.

4,8 m2 är inte en kvadrat som är 4,8 x 4,8, det borde ju säga sig självt...