Permalänk
Inaktiv

Server för filmuppspelning

Tjena!

Jag undrar om det finns någon mjukvara, gärna gratis, som möjliggör att te.x min syster ska kunna sitta hemma med sin bärbara dator och kolla på en film som finns på min dator på helt annan ort.

Några tips och idéer?

Permalänk
Medlem

borde ju gå att få till med att streama från en FTP så länge man har nog snabb bandbred upp hemma och ned där man nu är

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hamachi. Enkelt sätt att sätta upp en VPN.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elghinnarisa:

borde ju gå att få till med att streama från en FTP så länge man har nog snabb bandbred upp hemma och ned där man nu är

Jag har en licens för RaidenFTPd som jag nyttjar 24/7...kanske borde kolla om det finns något addon för just streaming? Sitter med 8x1GBit uppkoppling, så bandbredden lär fixa det mesta.

Permalänk

VPN+DLNA

Permalänk
Inaktiv

Så inget vettigt alls? Att min syster ska sätta upp en VPN känns lite överdrivet.

Permalänk
Inaktiv

"Ever wished you could enjoy the music, videos, and pictures on your home PC while you’re away? With Remote Media Streaming in Windows 7, now you can. Forget about copying all your media from your home PC to your laptop: Remote Media Streaming taps into your complete Windows Media Player 12 library over the Internet."

"To use Remote Media Streaming, both computers must be running Windows 7. Windows Media Player walks you through the steps to turn it on (you'll need to associate both computers with an online ID, such as a Windows Live e‑mail address). Then when you connect through the Internet, the Player will display and play the media libraries on your home PC the same way it does when you're connected directly to your home network."

Permalänk
Inaktiv

Det har jag försökt i två dagar, vägrar fungera. Sen klarar inte WMP12 att spela upp ens hälften av alla format som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Hamachi. Enkelt sätt att sätta upp en VPN.

Har försökt sätta upp en VPN med hamachi men får det inte att fungera, jag hittar mapparna som delas ut men när jag klickar på mappen kommer det upp en ruta om att jag saknar nätverksbehörighet. Hur fixar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toblin:

Har försökt sätta upp en VPN med hamachi men får det inte att fungera, jag hittar mapparna som delas ut men när jag klickar på mappen kommer det upp en ruta om att jag saknar nätverksbehörighet. Hur fixar man det?

Vet inte vilket operativsystem du har men Vista/7 så kan du behöva ta bort lösenordsskyddad delning och alternativt lägga till så att alla kan komma åt delningen, tyvärr är jag inte hemma så kan inte ge exakta instruktioner men google kan enkelt hjälpa till med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Vet inte vilket operativsystem du har men Vista/7 så kan du behöva ta bort lösenordsskyddad delning och alternativt lägga till så att alla kan komma åt delningen, tyvärr är jag inte hemma så kan inte ge exakta instruktioner men google kan enkelt hjälpa till med det.

Kör med W7 på båda datorerna och lösenordskyddad delning är avstängt. Får söka vidare på google:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av toblin:

Kör med W7 på båda datorerna och lösenordskyddad delning är avstängt. Får söka vidare på google:)

Testa att lägga till Everyone i delning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

http://i.imgur.com/sWMH8.jpg

Testa att lägga till Everyone i delning.

Gjorde ett snabbt test inom mitt egna nätverk och det verkar som att jag kommer åt mapparna, tack för hjälpen:)
Hur snabb lina kan behövas om polarna ansluter till min dator via hamachi vpn för att tex se en mkv/bluray film i 1080P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toblin:

Gjorde ett snabbt test inom mitt egna nätverk och det verkar som att jag kommer åt mapparna, tack för hjälpen:)
Hur snabb lina kan behövas om polarna ansluter till min dator via hamachi vpn för att tex se en mkv/bluray film i 1080P?

1080p MKV brukar vara runt 8-14Mb/s bitrate så över 10Mbit så lär man klara sig rätt bra med tanke på buffer men jag har endast testat på 24Mbit+.
Riktiga bluray filmer är aningen värre med upp till 50Mb/s bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

1080p MKV brukar vara runt 8-14Mb/s bitrate så över 10Mbit så lär man klara sig rätt bra med tanke på buffer men jag har endast testat på 24Mbit+.
Riktiga bluray filmer är aningen värre med upp till 50Mb/s bitrate.

Ok, sitter på 1Mbit/s upp så det blir inte aktuellt:P. Men dvdrip bör nog funka.

Permalänk
Avstängd

scene-releaser brukar ha rätt kass bitrate så med 10Mbit upload fungerar för 1080p's då.