Alit-i-allo server (Web, Filer, Minecraft, FTP)

Permalänk
Medlem

Alit-i-allo server (Web, Filer, Minecraft, FTP)

Tja!

Jag ska äntligen skaffa en server till hemmet och tänkte att nu när jag ändå är igång kan jag väl slå på stort!
Det som jag hade tänkt köra på den är för tillfället:

* Webbserver (apache, php, mysql, ev. mail)
* FTP-server
* Filserver för hemmet (tips på mjukvara?)
* Minecraft server - inte allt för stor, 10 st spelare max?

Vad tror ni behövs som minst? Och vad blir grymmast för under 10 lax?

Tänkte nog köra windows på den till att börja med iaf..

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör Debian

blir väldigt smidigt och täcker dina behov du kan köpa någon "gammal" burk typ c2d och bara kasta in ett rejält gäng diskar

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Titta på FreeBSD, då får du tillgång till ZFS vilket är kanonsmidigt.

Några allmänna tips är att kika på strömförbrukningen hos komponenterna, då en server står på dygnet runt året om så blir det en hel del skillnad mellan komponenter som drar mindre ström och de som drar lite mer. T.ex. finns det i3-processesorer med en TDP på 35W vilka räcker till med god marginal prestandamässigt, men ger en stor energibesparing jämfört med processorer på 65W+.

Snåla inte heller på mängden RAM-minne, 8GB-16GB är inte fel och minne är rejält billigt. Även om applikationerna inte behöver i närheten av dessa mänger minne så är det alltid trevligt med tilltagna filcachar på en server.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Okej, jag ska kolla på någon linux-dist istället.
Känns mer rätt egentligen men jag har inte använt det som mycket så jag vet inte riktigt hur jag ska felsöka m.m.

Håller på att sätta ihop en hårdvarulista på prisjakt nu, stämmer det att man helst ska ha en separat system/program-disk och att den ska vara lite snabbare helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McClu:

Håller på att sätta ihop en hårdvarulista på prisjakt nu, stämmer det att man helst ska ha en separat system/program-disk och att den ska vara lite snabbare helst?

Man ska separera system och datalagring.

Om vi pratar Linux/BSD så skulle jag använt mig av en 40GB SSD som systemdisk. Ska du köra Windows Server 2008r2 så titta i dokumentationen efter hur liten systemdisk man kan ha. SSD minskar uppstarts-tiden, det gör inte så ont att stänga ner servern då och då...

Permalänk
Entusiast

Min aia-server.

Kör själv en "allt-i-allo" server. Det vitala kör jag iså kallade virtuella maskiner på servern. (Virtualbox)

Servern består av lite äldre hårdvara:
4 Gigabyte DDR2 RAM. Processorn är en AMD Athlon Dual Core nerklockad till 1200 MHz. Finns ingen anledning att "kräma" på, med en server som inte sköter extremt tunga saker.

Servern utför följande uppgifter:

• Filserver.

• FTP-Server (virtuell).

• Torrent Seedbox. (jaja, innan ni skriker "Pirat!!!oneoneeleven11" ... det som delas är öppen källkod. Och nej, det är ingen lögn)

• Skrivarserver, 3 st skrivare.

• Epost (virtuell)

• Webb (virtuell)

• Backup (virtuell)

• Bild/foto-arkiv.

• OpenVPN.

• Media-streaming.

• Fjärrstyrning av hemmets belysning och annan elektronisk utrustning.

• Agerar ibland Spelserver: Minecraft, Äldre Quake, Unreal Tournament, Starcraft.

Vilken dist kör jag? Gentoo. Höga prestanda, konfigurerbar, "källkods-dist". egen modiferad Linux-kärna. Här duger inte någon sketen Ubuntu med allt på "default"
Prestandaproblem?... nope. Inga som helst, och mängden minne räcker gott till.

Lite programvaru-tips:

• Operativsystem: Gentoo eller liknande Linux-distribution som är tänkt för server-drift.

• Torrent: Deluge (Klient/server -modell) med webb-interface på servern.

• FTP: ProFTPd (enkelt, snabbt och säkert)

• Virtuella maskiner: VirtualBox ("Headless" så man slipper använda grafikkort)

• Webb. Apache, MySQL, PHP (Lägg till paket såsom PEAR med flera andra php-relaterade paket)

• Bild-arkiv: Se webb-server ovan + "php Gallery" http://gallery.menalto.com/

• Fil-server: Samba för Windows-maskiner, NFS för resterande.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fnorken:

Man ska separera system och datalagring.

Om vi pratar Linux/BSD så skulle jag använt mig av en 40GB SSD som systemdisk. Ska du köra Windows Server 2008r2 så titta i dokumentationen efter hur liten systemdisk man kan ha. SSD minskar uppstarts-tiden, det gör inte så ont att stänga ner servern då och då...

Nej! Kör inte "konsument" SSD i en server. Vad du än gör!
Jag har själv provat en "konsument"-SSD i en server förut.
Den tog slut rätt så jäkla fort, trots att man utförrde all tänkbar "optimering" för att minska slitaget. (flytta logg, temp, aktivera funktioner för SSD med mera.)
En server har inget som helst behov av en SSD till systemet oavsett. Så ofta kommer du inte att starta om server, att 40-80 sekunders start-tid är outhärdligt.

En server, även en liten sådan för privat bruk, bör ha driftsäkra saker. Kör med en snabb hårddisk för Operativ, sedan en bunt strömsnåla diskar till all fil-lagring.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nej! Kör inte "konsument" SSD i en server. Vad du än gör!
Jag har själv provat en "konsument"-SSD i en server förut.
Den tog slut rätt så jäkla fort, trots att man utförrde all tänkbar "optimering" för att minska slitaget. (flytta logg, temp, aktivera funktioner för SSD med mera.)
En server har inget som helst behov av en SSD till systemet oavsett. Så ofta kommer du inte att starta om server, att 40-80 sekunders start-tid är outhärdligt.

En server, även en liten sådan för privat bruk, bör ha driftsäkra saker. Kör med en snabb hårddisk för Operativ, sedan en bunt strömsnåla diskar till all fil-lagring.

Litet sidospår kanske men ändå inom ramen.

Om man tänkt sig att väcka servern med wake on lan vid användning vad har man då för alternativ? Detta alternativ borde ju minska slitaget på en ssd som jag har fått för mig är begränsad i antal skrivningar till disk jämnfört med en "vanlig" hd. Det borde ju begränsa strömförbrukningen ännu mer med en sådan lösning

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Just nu ser det ut som en Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 16MB 150GB (varför har dem så långa namn!? ) för system och så har jag gott om utrymme för ev. program, databaser, siter (för dem ska väl ligga på system-disken?)
Samt 3-4 Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB i RAID5 till filer..

Looks good?

Permalänk

Kör på 2TB diskar istället, betydligt med GB/kr

Permalänk

RAID5 är inget att rekommendera för större diskar har jag hört.
http://www.zdnet.com/blog/storage/why-raid-5-stops-working-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Nej, men det är ju bara att köra RAID6 istället.

En fyra diskars RAID5 @ 1.5TB diskar => 4.5TB användbart En fyra diskars RAID6 @ 2.0TB diskar => 4TB användbart. Samt att du kan ha två döda diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Skrivet av mix_room:

Nej, men det är ju bara att köra RAID6 istället.

En fyra diskars RAID5 @ 1.5TB diskar => 4.5TB användbart En fyra diskars RAID6 @ 2.0TB diskar => 4TB användbart. Samt att du kan ha två döda diskar.

Hmm.. Ajfaaan... Låter inte bra..
Och RAID6 räcker tydligen bara till 2019 enligt samma sida..

Nu behöver jag verkligen era råd..
Ska jag köra på RAID6 istället?
Vad ska jag göra 2019?! Det är ändå bara dryga 7 år dit..
Fast då lär jag väl ändå inte ha kvar samma server..?

Fan vad jobbigt det här blev nu då.. Många känsliga minnen och annat som inte får försvinna!

Permalänk

Anledningen till att RAID6 "inte kommer fungera 2019" är väl för att diskarna blir större och större?
Så 2019 har vi så stora diskar att vi måste ha andra lösningar än RAID6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Anledningen till att RAID6 "inte kommer fungera 2019" är väl för att diskarna blir större och större?
Så 2019 har vi så stora diskar att vi måste ha andra lösningar än RAID6.

Ahh.. Sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McClu:

Fan vad jobbigt det här blev nu då.. Många känsliga minnen och annat som inte får försvinna!

Fast RAID kommer inte skydda dina minnen. Det är bara backup som skyddar dina minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Fast RAID kommer inte skydda dina minnen. Det är bara backup som skyddar dina minnen.

Huh? Asså RAID5 & 6 skyddar ju på så sett att ifall en hårddisk pajar så försvinner inget, eller va menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McClu:

Huh? Asså RAID5 & 6 skyddar ju på så sett att ifall en hårddisk pajar så försvinner inget, eller va menar du?

Ja, du håller datatillgängligheten hög. Men när fel mapp är raderad pga av att katten tog en promenad över tangentbordet så skyddar inte RAID5/6/n dig. Eller när blixten skickar en strömspik genom elnätet och den magiska röken försvinner hur din dator. Eller brand. Eller stöld. Listan kan göras lång och det som skyddar är backup. Automatisk offsite backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Ja, du håller datatillgängligheten hög. Men när fel mapp är raderad pga av att katten tog en promenad över tangentbordet så skyddar inte RAID5/6/n dig. Eller när blixten skickar en strömspik genom elnätet och den magiska röken försvinner hur din dator. Eller brand. Eller stöld. Listan kan göras lång och det som skyddar är backup. Automatisk offsite backup.

Jaja.. du tänker såå..
Det är såklart medräknat, blir dock i form av föra över till usbdisk och lägga på jobbet typ..
Har du något smart sätt för automatisk så får du gärna dela med dig av den

Permalänk
Medlem
Skrivet av McClu:

Tja!

Jag ska äntligen skaffa en server till hemmet och tänkte att nu när jag ändå är igång kan jag väl slå på stort!
Det som jag hade tänkt köra på den är för tillfället:

* Webbserver (apache, php, mysql, ev. mail)
* FTP-server
* Filserver för hemmet (tips på mjukvara?)
* Minecraft server - inte allt för stor, 10 st spelare max?

Vad tror ni behövs som minst? Och vad blir grymmast för under 10 lax?

Tänkte nog köra windows på den till att börja med iaf..

Tack på förhand!

Kör Ubuntu server, det är skitenkelt.
Varför ska du ha ftp-server? Kör sftp istället, det är inbyggt i ssh.
Filserver för hemmet kör du med Samba.

Köp:
Billig processor (sempron eller i3, kolla strömförbrukning)
massa minne (det är billigt nu)
moderkort med många sataportar
eventuellt sata kontrollerkort
en systemdisk (liten, billig)
ett gäng 2tb 5400rpm diskar

Ibland är det billigare att köpa ett billigt moderkort med inte fullt så många sataportar och sen komplettera med billiga kontrollerkort.

Oroa dig inte för raid-5 "gränsen". Om du har data du bryr dig om på burken ska du ändå ha offsite backup, att köra raid6 och "förlora" 2tb till för ökad "säkerhet" är bara dumt för hemanvändare, skillnad om det är ett företag som måste ha uptime.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Kör Ubuntu server, det är skitenkelt.
Varför ska du ha ftp-server? Kör sftp istället, det är inbyggt i ssh.
Filserver för hemmet kör du med Samba.

Köp:
Billig processor (sempron eller i3, kolla strömförbrukning)
massa minne (det är billigt nu)
moderkort med många sataportar
eventuellt sata kontrollerkort
en systemdisk (liten, billig)
ett gäng 2tb 5400rpm diskar

Ibland är det billigare att köpa ett billigt moderkort med inte fullt så många sataportar och sen komplettera med billiga kontrollerkort.

Oroa dig inte för raid-5 "gränsen". Om du har data du bryr dig om på burken ska du ändå ha offsite backup, att köra raid6 och "förlora" 2tb till för ökad "säkerhet" är bara dumt för hemanvändare, skillnad om det är ett företag som måste ha uptime.

Tack för ett utförligt svar!

Mycket av det du säger låter vettigt, och jag kommer antagligen göra något åt det hållet.
Men, ska inte systemdisken vara en snabbare disk?

Vad är skillnaden mellan ftp och sftp? står inte s:et för secure?

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffa en lite starkare processor som en I5.
Minne är alltid bra, min 8gb
Köp 2 relativt små (300Gb eller så) och sätt dem i en raid1 åt systemet. Ger helt ok prestanda.
Ladda sen en virtualiseringslösning på det hela som Esxi eller Hyper-V server. Båda är gratis
I den skapar du de servar du behöver
Vill du ha lite extra prestanda så köper du två diskar till och gör en raid 1 och lägger dina virtuella maskiner på. Annars kör du dem från systemdiskarna (det funkar för hemmabruk).

Sen sätter du upp en raid5 eller motsvarande för data.

Som påpekat. Raid hanterar hårdvarufel till en viss gräns. Backup skyddar data. Eller som 3M uttryckte det en gång i tiden "there are two kinds of data, data that has been backed up and data that haven't been lost -YET"

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Du vinner i princip ingenting förutom starttider (som du ska göra en gång, uptime du vet ) och hur responsivt systemet är på att starta nya program. Det mesta i en server ligger ju i ram hela tiden, speciellt nu när ram är så pass billigt att behovet av en swap i princip försvinner. Ska du dela filer på hemnätverket är det viktigare hur snabba diskar du har som lagring då det främst är deras prestanda som visar sig mot användaren. Som lagring tycker jag det är vettigast med låg-rpms diskar även där. Snabbhet får du av att du raidar diskarna (deras läshastighet adderas teoretiskt), ett gäng raidade låg-rpms diskar i raid5 spöar ju en singel 7200rpmare. Dessutom får du lägre strömförbrukning per lagringskapacitet.

Jo s:et kan stå för secure. Kolla engelska sftp wikiartikeln. Du kommer automatiskt få tillgång till sftp på servern då du kommer administrera den genom ssh, ssh har nämligen en filkopieringsfunktion inbyggd som ger exakt samma funktionalitet som ftp. Ftp är gammalt och osäkert.

Du kommer få en bra känsla för ssh när du meckar runt

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren hittills!
Det här börjar bli något. Det som är klart är:

Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840044
Moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871638
Hårddiskar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763489
Chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802863
Ram: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772726 (förhoppningsvis 2 pkt)

Typ bara nätagg och systemdisk kvar nu (har säkert glömt något uppenbart.. )

Det är många som snackar om virtuella saker och så..
Vad har man för fördelar med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McClu:

Tack för alla svaren hittills!
Det här börjar bli något. Det som är klart är:

Processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840044
Moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871638
Hårddiskar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=763489
Chassi: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802863
Ram: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772726 (förhoppningsvis 2 pkt)

Typ bara nätagg och systemdisk kvar nu (har säkert glömt något uppenbart.. )

Det är många som snackar om virtuella saker och så..
Vad har man för fördelar med det?

Eftersom jag inte kan mycket om virtuellagrejer så skall jag förklara hur jag har använt det. Skall vi kalla mig "virtuellnoob" hoppas det hjälper dig.

Jag har använt det för att testa olika os framförallt. När jag bestämde mig för att skaffa mig en server så visste jag inte vad jag skulle köra för os. Då snubblade jag över virtualbox ett virtualiseringsprogram. Det som programmet gör är att den skapar en dator i din dator och kör den som ett program. Denna extra dator använde jag sedan till att leka runt och prova olika grejer på som t.ex. att installera olika os. Eftersom det finns rätt många möjligheter att ställa in t.ex. ubunto så är det skönt att göra det på en maskin som inte finns. Skulle ett prov och försök inte fungera kan man ladda om systemet från en given tidpunkt eller ett helt blankt system och börja om. För att sedan prova det på den "riktiga" server.

På min mac använder jag vmware för att köra windows. Innan så fungerade inte vissa tjänster från osx.

När jag blev intresserad av raid och hade inte en aning om hur det fungerade skapade jag flera virtuella hd i min virtuella dator och härjade friskt med att raida. Provade även Det där LVM.

De där exemplen jag har gett är mycket för att testa och lära sig på ett smidigt sätt. Man kör helt enkelt en dator i ett fönster. Det går att leka friskt med virtualisering och skapa de mest fantastiska kreationer. Men för hemmaanvändaren vet jag inte riktigt vad för nytta det skulle göra än att inte ställa till det för sig i den "riktiga" servern.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zeem:

...

... Men för hemmaanvändaren vet jag inte riktigt vad för nytta det skulle göra än att inte ställa till det för sig i den "riktiga" servern.

Samma fördelar som företag har:
Jag använder virtuella maskiner för följande fördelar:

• Lätt att ta backup på hela den virtuella maskinen.

• Lätt att flytta viruella maskiner från en fysisk maskin till en annan utan att behöva konfigurera om rubbet. Flytta och dra igång. Klart!

• Skulle den fysiska servern gå ner, har man fortfarande tillgång till dem virtuella maskinerna genom att bara låta dem köra på en annan dator under tiden som servern repareras.

• Uppgraderar man stora vitala delar i servern, behöver man inte bry sig om att konfigurera om dem virtuella maskinerna. Dem kör alltid på samma virtuella hårdvara.

• Det är lätt att fördela resurser mellan flera virtuella maskiner.

• Det är säkrare. Skulle en virtuell maskin "hotas" påverkas inte dem andra virtuella maskinerna.

Exempel:
Min mailserver är rätt viktig för mig. Går serverns kylning sönder kommer server att stängas av på grund av överhettning.
Samtidigt väntar jag på viktiga mail.
Min åtgärd: Jag flyttar hårddisken som innehåller den virtuella mailservern till min stationära och drar igång VirtualBox. Importerar den virtuella maskinen och drar igång. Så får mailservern köras på min stationära arbetsdator medans jag köper ny kylning till servern.

Ett annat exempel:
En polare från en annan kontinent håller på att ladda upp en mastodont-stor tarboll med källkod som jag och ett par andra svenska polare skall jobba på, till min FTP-server. Helt plötsligt lägger mitt Internet ner. ("#¤%&/ Telia )
Jag stoppar ner hårddisken som innehåller FTP-servern i min datorväska och drar över till en av mina lokala polare. Drar igång hans server med en VirtualBox på min hårddisk (DNS-en uppdaterar IP-adressen automatiskt). Polaren på den andra kontinenten kan återuppta uppladdningen och vi kan fortsätta och jobba.

Ser man ingen fördel i detta, så bör man också fundera på vad man behöver en hemmaserver till överhuvudtaget.
Kör allt på primärdatorn istället

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

• Lätt att flytta viruella maskiner från en fysisk maskin till en annan utan att behöva konfigurera om rubbet. Flytta och dra igång. Klart!

• Skulle den fysiska servern gå ner, har man fortfarande tillgång till dem virtuella maskinerna genom att bara låta dem köra på en annan dator under tiden som servern repareras.

• Uppgraderar man stora vitala delar i servern, behöver man inte bry sig om att konfigurera om dem virtuella maskinerna. Dem kör alltid på samma virtuella hårdvara.

• Det är säkrare. Skulle en virtuell maskin "hotas" påverkas inte dem andra virtuella maskinerna.

Exempel:
Min mailserver är rätt viktig för mig. Går serverns kylning sönder kommer server att stängas av på grund av överhettning.
Min åtgärd: Jag flyttar hårddisken som innehåller den virtuella mailservern till min stationära och drar igång VirtualBox. Importerar den virtuella maskinen och drar igång. Så får mailservern köras på min stationära arbetsdator medans jag köper ny kylning till servern.

Ett annat exempel:
En polare från en annan kontinent håller på att ladda upp en mastodont-stor tarboll med källkod som jag och ett par andra svenska polare skall jobba på, till min FTP-server. Helt plötsligt lägger mitt Internet ner. ("#¤%&/ Telia )
Jag stoppar ner hårddisken som innehåller FTP-servern i min datorväska och drar över till en av mina lokala polare. Drar igång hans server med en VirtualBox på min hårddisk (DNS-en uppdaterar IP-adressen automatiskt). Polaren på den andra kontinenten kan återuppta uppladdningen och vi kan fortsätta och jobba.

Ser man ingen fördel i detta, så bör man också fundera på vad man behöver en hemmaserver till överhuvudtaget.

Tack för förklaringen, det klarnar nu
Jag förstår fördelarna men blir det inte väldigt prestandakrävande att ha så många virtuella burkar på samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Exempel:

Ett annat exempel:

Tack för ett bra inlägg!
Det gav iaf mig en infallsvinkel på virtualisering som jag helt missat. Man kan ju flytta runt servern mellan olika fysiska burkar. Hur fanken kunde jag missa det. Skall provas helt enkelt.

För min egen del så har jag inte grottat ner mig tillräckligt för att ta steget fullt ut i den virtuella världen. Har varit grymt nöjd med att kunna nyttja det för att prova runt i olika system vilket har varit oerhört lärorikt. t.ex. att prova os sida vid sida. Måste helt enkelt lära mig mer.

tack igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Du vinner i princip ingenting förutom starttider (som du ska göra en gång, uptime du vet ) och hur responsivt systemet är på att starta nya program. Det mesta i en server ligger ju i ram hela tiden, speciellt nu när ram är så pass billigt att behovet av en swap i princip försvinner. Ska du dela filer på hemnätverket är det viktigare hur snabba diskar du har som lagring då det främst är deras prestanda som visar sig mot användaren. Som lagring tycker jag det är vettigast med låg-rpms diskar även där. Snabbhet får du av att du raidar diskarna (deras läshastighet adderas teoretiskt), ett gäng raidade låg-rpms diskar i raid5 spöar ju en singel 7200rpmare. Dessutom får du lägre strömförbrukning per lagringskapacitet.

Jo s:et kan stå för secure. Kolla engelska sftp wikiartikeln. Du kommer automatiskt få tillgång till sftp på servern då du kommer administrera den genom ssh, ssh har nämligen en filkopieringsfunktion inbyggd som ger exakt samma funktionalitet som ftp. Ftp är gammalt och osäkert.

Du kommer få en bra känsla för ssh när du meckar runt

Prisksillnaden är så liten så då är det bättre att ha lite kapacitet i bakfickan på CPU sidan.
Att du kan ha allt i ram stämmer om du kör ett OS rakt av men kör man med ett virtualiseringslager och 5-6 Servrar så börjar det ju gå åt en hel del minne.
Därmed får man räkna med att man får en del write-I/O på en sådan maskin. Då raid1 skriver betydligt snabbare än raid5 (om vi pratar mjukvara eller moderkortsraid) så är det en bättre lösning för de virtuella. För ett fillager däremot så blir det bra med R-5 då man skriver sällan och läser mycket

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av McClu:

Tack för svaren!

Just nu ser det ut som en Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 16MB 150GB (varför har dem så långa namn!? ) för system och så har jag gott om utrymme för ev. program, databaser, siter (för dem ska väl ligga på system-disken?)
Samt 3-4 Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB i RAID5 till filer..

Looks good?

Ang, databaser så skulle jag lägga de på en annan disk är OS disken.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013