Drog ur en telefonledning.. tips på hur få tillbaka den?

Permalänk
Medlem

Drog ur en telefonledning.. tips på hur få tillbaka den?

Tja!
Tänkte att jag skulle fixa gigabitnätverk i huset för att slippa sitta och vänta när man ska föra över filer.. Vi har en massa Jack i huset som inte direkt används, så jag tänkte att man kanske kunde dra nätverkskabeln genom dessa.

Tyvärr gick det inte att bara trycka in en nätverkskabel i ett hål, det går bra två meter men sen kommer väl en böj som är för skarp.

Lösningen på detta tänkte jag skulle vara att tvinna ihop telesladden med ett par ledare i tp-kabeln och dra igenom. Detta gick jättebra tills det var 1 meter kvar, DÅ gick tvinningen upp och jag blev sittande med ett tomt VP-rör mellan två jack :/

Det lustiga var att teststräckan som jag tänkte dra är kanske 6-7 meter fågelvägen, men det gick åt 16 meter kabel...

Hur ska jag nu få in en kabel i hålet igen? Ska jag sälja huset är det ju bättre med en telekabel än inget alls.

Någon med liknande erfarenheter?
De som byggde huset måste ju fått in telekabeln i röret på något sätt... så omöjligt kan det ju inte vara.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Permalänk

Som ovan, en dragfjäder löser ditt problem. Kör in den i vp-röret i ena dosan tills den kommer ut i andra änden, sen sätter du fast den nya kabeln ordentligt och drar tillbaka fjädern.

Permalänk
Medlem

Shit vad nice! Tackar!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är ett tätt rör kan även dammsugare och björntråd funka om man inte har tid och/eller lust att skaffa en dragfjäder. Dammsugaren tätt mot röret i ena änden och in med tråden i den andra.

Permalänk
Medlem

Tack Ballistic för tipset. Eftersom jag inte hunnit skaffa en dragfjäder, så testade jag med dammsugaren, det fungerade jättebra! Drog igenom en sytråd för att testa, får knyta på en eller två björntrådar när jag hittar björntrådrullen..

Men nu går det iaf en sytråd genom röret!

Brukar de vara så här täta?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

VP rör är täta ja, det som är problemet är att för varje böj på röret behövs det dubbelt så mycket kraft att få igenom en kabel. Det finns många sätt att brottas med vp rör. Skulle björntråden gå bet testa med dragfjäder, funkar inte det på med massa smörj. Skulle det inte heller vilja funka finns det en hel del tips över det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Björntråden fungerade utmärkt. Till nästa uttag gjorde jag så att jag flätade ihop tele-ledningen med tp-kabeln och band en björntråd i teleledningen för att vara säker på att inte stå med ett hål till.

Sen drog jag försiktigt igenom allt med tele-sladdarna. När TP-kabeln var igenom så drog jag tillbaka telesladdarna med björntråden

Funkade finfint som sagt. Nu ska jag bara skaffa nätverksuttag, så att jag kan koppla in datorerna snyggt i varje rum.

Om jag köper sådana här: http://www.kjell.com/?item=68268
Kan man hitta vanliga "tele-uttag" (RJ11) att sätta i den ena porten? Isf, skulle jag kunna ha den fasta telefonen och ethernet i samma dosa utan att göra nytt hål i väggen..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kan koppla in rj11 proppar i rj45 uttag. Man skippar helt enkelt att koppla in dom 2 trådparen på ytterkanten.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

aha vad bra. Det får blir kjelloco imorgon då!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Annars så gör man som kontor/kummun/skolor etc gör att man helt enkelt skiter i Rj11 och kör rj45 raka vägen igenom. mycket smidigare att ha samma kontakt. TP var ju från början meningen att 2 par skulle vara för data och 2 för tele. men det slog inte igenom redigt. så nu mera kör de flesta seriösa ställen minst 2 TP kablar till varje jack/rum och på så sätt får både gigabit och telefon. Lätt att koppla om dessutom.

tror jag hade 7 st Gbit jack på min rum

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Annars så gör man som kontor/kummun/skolor etc gör att man helt enkelt skiter i Rj11 och kör rj45 raka vägen igenom. mycket smidigare att ha samma kontakt. TP var ju från början meningen att 2 par skulle vara för data och 2 för tele. men det slog inte igenom redigt. så nu mera kör de flesta seriösa ställen minst 2 TP kablar till varje jack/rum och på så sätt får både gigabit och telefon. Lätt att koppla om dessutom.

tror jag hade 7 st Gbit jack på min rum

Varför ska han kontaktera om sina telefonkablar när kontakterna som sitter på duger bra?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Om det är ett tätt rör kan även dammsugare och björntråd funka om man inte har tid och/eller lust att skaffa en dragfjäder. Dammsugaren tätt mot röret i ena änden och in med tråden i den andra.

Detta är verkligen klockrent.. Vi var och repade en avborrad stam med datakablar mellan 2 trapphus i vintras.. (typ 15kablar eller liknande)

50mms rör .. Fjädern klarade sig inte hela vägen men då provade vi tråden med en liten tygbit fastknyten så den fick mer "att suga i"

swoosh sa det bara så var det klart guld!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Varför ska han kontaktera om sina telefonkablar när kontakterna som sitter på duger bra?

Vart skrev fullmoon att han ska kontaktera om något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vart skrev fullmoon att han ska kontaktera om något?

Ja jag förutsatte det när jag sa att man kunde stoppa 11 pluggar i 45 uttag och han säger kör 45 hela vägen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja jag förutsatte det när jag sa att man kunde stoppa 11 pluggar i 45 uttag och han säger kör 45 hela vägen.

Jag tolkade det som att han menade att allt fastinstallerat kunde köras med RJ45 uttag. Men jag kan ha tolkat fel

Permalänk
Medlem

Det var det jag tänkte, det borde väl inte vara några problem? Jag sätter två RJ45 uttag i tex köket, märker upp och kopplar RJ11 kontakt till det ena uttaget där jag kopplat telefonen och nätverkssladd i det andra uttaget.

Frågan är vad som händer med datorn om jag kopplar fel och det ringer.. är det inte en relativt hög spänning i telekabeln vid ringning?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10