Permalänk
Medlem

Vattenkylning, Funderingar

Tjenare, jag ska skaffa crossfire nu på mina Gigabyte Radeon HD 6850 innan BF3 släpps och jag tänkte skaffa vattenkylning till hela datorn nu för att det blir tystare och bättre kylning. Vad exakt behöver jag till att få min CPU , GPU kanske ram minnen vattenkylda, kan ni länka några bra sidor och gärna tips med pumpar och så. Tack på förhand!

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

Jag Skulle rekommendera att köpa ifrån Coolingstuff, då han har det mesta, är väldigt trevlig och om han inte har något kan han nästan alltid fixa det.

Dock så kommer du förmodligen inte att kunna köra ett fullcover block till dina 6850, så du kommer få köra bara GPU kylning.
RAM är inte nödvändigt att kyla.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Är lite ny med vattenkylning så vad menas med fullcover block, är det nått block som täcker båda korten och inte ett block på varje? Men lixom vad för delar behöver man typ, pump, radiator, behållare ?..

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

Fullcover menas med att det täcker hela kortet. http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-fc6970-acetal-en-nickel....

Medan du kan endast ha GPU cover. http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-vga-supreme-hf-nickel.ht...

Du behöver.
Pump
Radiator typ 360 (3 fläktar får plats)
CPU block
GPU Block
Resvoar (vattenhållare)
Anslutningar
Slang
Kylmedel

Kan slänga ihop ett exempel kit om du vill.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det vore schysst om du kunde slänga ihop nått som passar på mina grafik kort och så!

Synd att det inte går fullcover för det är ju både snyggare och verkar bättre

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

GPU Block x2 954 :-
CPU Block 599 :-
Radiator 705 :-
Reservoar 219 :-
Pump 345 :-
Slang 3m 120 :-
90 Kontakt x4 104:-
Vanliga Anslutningar x12 180:-

Totalt: 4171+Kylmedel

Detta är ett bra kit, som du kommer kunna ha till typ alla grafikkort, dock så tror jag du måste köpa till kylflänsar till minnena etc. på grafikkorten.

Kylmedel finns flera olika typer, från destillerat vatten till kompletta kit, jag föredrar komplett, men båda har för och nackdelar.

PS: Om du mailar Artur (Han som äger Coolingstuff) innan så brukar man kunna få lite rabatt

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut och så, blir nog till att köpa detta inom ett kort tag. Har bara plats för en 240 radiator men det fixar jag.
Tack så mycket, vet du några bra tips vid köp/installation så dela gärna med dig! Tack

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

Då skulle jag ta en 240 plus en 120 för att vara på den säkra sidan när det kommer till temperaturer

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Kan ju testa med en 240 först sen köpa en 120 om det blir för varmt

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

Kan du göra, men att tömma ett system för att sätta in något nytt är ett helvete, trust me on that one.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Jo det kan jag förstå! Och pumpen orkar att driva det genom cpu, två gpu och två radiatorer?

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

Borde den göra, i värsta fall kan du gå upp till en http://coolingstuff.se/p/238/phobya-dc12-400-12volt-pump

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zearoxx:

Jo det kan jag förstå! Och pumpen orkar att driva det genom cpu, två gpu och två radiatorer?

Pumpen räcker definitivt.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara att passa på och rekommendera coolingstuff som Packie sa. Jag har mailat Arthur många gånger angående mitt bygge. Alltid svar även klockan 23.30 en Söndagkväll! Helt otroligt hjälpsam, aldrig varit med om en sådan support.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Okej, men då tar jag och mailar han min setup och lyssnar till pAcKiE´s råd!

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte men annars kanske du kan ta och köpa en färdig loop från Indomo då dom säljer EKWB kits, sen köper du bara till 2st GPU block och slänger på i loopen? kostar typ allt som allt lite över 3000kr om man slänger ihop det på indomo.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Ja det kan man ju också göra, får se lite vad plånboken räcker till!

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+