Cykelköp (mtb), någon som har koll?

Permalänk
Medlem

Cykelköp (mtb), någon som har koll?

Testar här och ser ifall det finns några med koll. Ligger tråden fel? Flytta gärna den

Tjenare, nybörjare med det här på cyklar. Körde cykelvasan förra helgen. Första gången jag cyklade dels på en ordentlig cykel och längre sträcka. Har problem med knäna men cykla gick hur fint som helst.

Har fått lite blodad tand på det här och ska nu börja cykla ordentligt som en träning/rehab för mina knän.

Vi hyrde cyklar där uppe i Sälen, då cyklade vi på Scott scale 29 team. Gillade verkligen cykeln.
Så tänkte höra med er ifall ni har några tips på liknande cyklar. Ser gärna att cykeln har lock out på styret (blev väl bekväm )

Som sagt kan inget om cyklar annars och om vad som är bra, men ni kanske vet några liknande cyklar som scale 29 team. Tänkte väl cykla i liknande terräng så det blir allt möjligt. Priset, ja den eviga frågan. Har letat runt och scale ligger kring 10 har jag för mig? Men gärna billigare då jag är student utan ordentlig inkomst. Men går gärna upp i den prisklassen om det krävs. Annars blir det kanske att köpa en sådan.

Ska tilläggas att jag även har planer att förbättra min tid i vasan så det kommer bli ordentlig träning.

Vet inte om det blev lite grötigt men hoppas ni förstår!

/C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

Vi hyrde cyklar där uppe i Sälen, då cyklade vi på Scott scale 29 team. Gillade verkligen cykeln.
Så tänkte höra med er ifall ni har några tips på liknande cyklar. Ser gärna att cykeln har lock out på styret (blev väl bekväm )

Är knappast någon expert på mountainbike/Cross Country (XC)-cyklar, men har försökt bygga på mig lite komponentkännedom och från vad jag kan se så är cykeln du körde på byggd med kvalitetskomponenter, placerade någonstans mitt i kvalitetsskalan, med inslag av entry-level. Med kvalitetskomponenter menar jag sådant som sitter på cyklar för de lite mer seriösa åkarna, alltså mer tävlingscyklar än mountainbike/hybrid-vardagscyklar.

Växlar och spakar på cykeln ser ut att vara större delen Deore, vilket man brukar kunna hitta, delar av, på cyklar runt 5-6000kr. Det är dock sällan man ser ett komplett deore-system på en cykel i den prisnivån. För ~5-6000kr verkar det som att man brukar kunna hitta mekaniska skivbromsar, istället för hydrauliska som på den du åkt på. Mekaniska är inte dåliga, men hydrauliska ska kräva mindre underhåll och strula mindre då hydrauliska inte har några mekaniska vajrar som kan kärva, frysa eller behöver spännas(?).
Från vad jag har förstått om däcken så ska även de vara uppskattade av flera utövare. Siffran 29 står för däckstorleken, vilket innebär att diametern är något större än vanligt. Jag tror att en "29a" ger lite annorlunda känsla i cykeln jämfört andra, och är därför lite av en egen "kategori" bland mountainbikes(?).
Framdämparen ska "duga", men har man större krav så finns det bättre för några kronor mer. Ett stort problem ska tydligen vara för tyngre cyklister (100+kg), då de får problem att arbeta ordentligt.

Så som helhet tycker jag att den cykeln, eller likvärdig, har det som behövs för dina ambitioner- en rolig, bra funktionell cykel som man kommer umgås med många många timmar. Om du var nöjd med den cykeln, så tror jag att du kommer få svårt att hitta någon särskilt billigare som du inte blir missnöjd med.
Tyvärr är jag dålig insatt på cyklar av den här typen och kan inte rekommendera någon specifik. Däremot så kan jag rekommendera dig att ta kontakt med någon cykelförsäljare/verkstad i din trakt som kan förstå vad det är för kvalitetsnivå på cykeln du cyklat på, och kan rekommendera likvärdiga. Det bästa är om du får provköra ett par olika varianter.

Det du också kan göra är att så klart googla på Scott-modellen, läs vad folk skriver. Ofta förekommer det trådar som ställer frågan "Den här eller den här cykeln? Vilken är bäst?". I dessa trådar brukar man kunna hitta olika för och nackdelar mellan olika cyklar, och på så vis förstå lite mer om vad som är viktiga skillnader. Det du också vill vara noga med är att köpa en cykel i rätt storlek. Inte tum på däcken, utan ramstorlek. Efter många timmar på sadeln så blir cykelställningen/hållningen man har viktig för att inte dra på sig onödiga ryggproblem, t.ex.

Det jag nu skrivit är från mig som nybliven cykelintresserad efter att ha köpt mig en cykel att pendla 20km/dag (hybridräser)i början på sommaren för ~9000kr och mycket av den 'kunskap' jag sitter på är hämtat från olika forum, guider, butiker och annat på nätet, i min forskning innan och efter köp. Tyvärr saknar jag mycket av erfarenheten av att ha en lite dyrare cykel en längre tid, men, det kommer förhoppningsvis :). Jag gjorde det bra att lägga ett par tusenlappar extra för att få en cykel som var lite bättre än den jag först tittat på, och redan nu är jag sugen på att gå upp ännu ett steg i prisnivå (~11-15000kr) till nästa sommar. Helt klart välspenderat pengar - Nöje, motion och mindre bensinförbrukning... samt lite solbränna

Andra märken som brukar finnas i butiker här i sverige är Nishiki och Trek. Du kan ju gå in på deras sidor och kolla lite, de bör ha något liknande. Det är en XC/Cross country-cykel du är ute efter, mer än något åt downhillhållet :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Tackar, jo känner det jag med att jag hellre lägger extra för att få en cykel jag trivs med, så jag inte känner "fan, jag skulle ha tagit en sådan"

Annars ett bra svar, ska och höra med lite affärer ikväll om någon cykel. Låter bra med Scott cykeln, får ta och läsa in mig lite.
Uppskattar svaret enormt!

Kan passa på och fråga, hur står sig märken mellan varandra? Något märke man ska föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

Kan passa på och fråga, hur står sig märken mellan varandra? Något märke man ska föredra?

Det finns fanboyismen i cykelvärlden också : )
Finns många cykeltillverkare som har fina ramar. Tycker att Canyon har många anhängare då man får mycket cykel för pengarna.
Men hänger på personligt tycke och smak. Provcykla om du har möjlighet. Själv älskar jag min Cannondale då jag inte får ont i ryggen och kan cykla längre och hårdare än vad jag kunde med min gamla Scott.

Permalänk
Medlem

Budget? Kör själv en Cube LTD Pro och är riktigt nöjd! Med lock out menar du att du låser framgaffeln? Vill du ha fulldämpad elr "vanligt dämpad"?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janeway:

Det finns fanboyismen i cykelvärlden också : )
Finns många cykeltillverkare som har fina ramar. Tycker att Canyon har många anhängare då man får mycket cykel för pengarna.
Men hänger på personligt tycke och smak. Provcykla om du har möjlighet. Själv älskar jag min Cannondale då jag inte får ont i ryggen och kan cykla längre och hårdare än vad jag kunde med min gamla Scott.

Jo får ta och testa olika, var och snackade lite med en handlare igår. Han rekommenderade scale 29 2011 eller 2012 modellen som har kommit. Ska vidare och höra med andra. Får ta och testa lite olika och se hur de känns. Snackade och säljaren sa att jag skulle nog försöka kolla på en 29" då jag var lång (dryga 190cm)

Skrivet av anton.hj:

Budget? Kör själv en Cube LTD Pro och är riktigt nöjd! Med lock out menar du att du låser framgaffeln? Vill du ha fulldämpad elr "vanligt dämpad"?

Budget, ja lite svårt och säga. Men kring 10-11. Japp lock out, låser framgaffeln (antingen mjuk eller hård). Har väl tänkt att köra på hardtail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

Budget, ja lite svårt och säga. Men kring 10-11. Japp lock out, låser framgaffeln (antingen mjuk eller hård). Har väl tänkt att köra på hardtail.

Tips: http://www.chainreactioncycles.com/

Skulle jag köpa någonting idag så skulle det bli en av Cubes hardtail-hojar. Troligen en LTD Pro (som även finns i 29"-utgåva om man gillar det). Nivån på utrustningen är helt okej och delarna är inte några dåliga sådana heller. Låsbar gaffel (rock shox poploc-funktion), hydraliska bromsar m.m. Sen kostar det ju lite att få hem den, men det är ändå billigare än motsvarande cykel här i landet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Kona, gedigna cyklar. Har själv en Kona Hoss som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Jag slår ett slag för Kona, gedigna cyklar. Har själv en Kona Hoss som jag är väldigt nöjd med.

Skulle precis som posten ovanför dig slå ett slag för Cube alternativt Canyon.

En Kona tillhör samma kategori som Scott, helt klart ett okej val men betalar en del för märket.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Letade för något år sen också och jag slår ett slag för specialized då jag är nöjd med min hardrock sport disc.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar, blir och fundera lite. Har varit runt här i stan och kollat runt. Tyvärr ser det ut som att alla här nästan bara säljer scott. Skulle ha varit kul o testat någon annan cykel.

Skrivet av belga:

Tips: http://www.chainreactioncycles.com/

Skulle jag köpa någonting idag så skulle det bli en av Cubes hardtail-hojar. Troligen en LTD Pro (som även finns i 29"-utgåva om man gillar det). Nivån på utrustningen är helt okej och delarna är inte några dåliga sådana heller. Låsbar gaffel (rock shox poploc-funktion), hydraliska bromsar m.m. Sen kostar det ju lite att få hem den, men det är ändå billigare än motsvarande cykel här i landet.

Ska kolla upp LTD pro lite närmare, ser intressant ut.

Men hur stor skillnad är delarna mellan LTD pro och ex. Scale 29 team? Får man mer cykel för pengarna om man kör på LTD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

Ska kolla upp LTD pro lite närmare, ser intressant ut.

Men hur stor skillnad är delarna mellan LTD pro och ex. Scale 29 team? Får man mer cykel för pengarna om man kör på LTD?

Jag skulle säga att du får det ja. LTD Pro skulle jag säga är något steg upp från Scale 29 team för samma pris.
Scale 29 team är inte en dålig cykel, men som det sagts så betalar man en del just för att det står Scott på den. T.ex. så får du en mycket bättre dämpare på LTD Pro. PTD Pro kostar visserligen lite mer, men även med frakt skulle jag säga att det är marginellt. Scott är väldigt stora i Sverige och letar man efter någonting ur de bättre kategorierna är det ofta Scott man får höra. Detta gör att det finns en tendens att det läggs på lite extra just för att det är "high-end" man köper. I verkligen är det bara dåligt urval om man frågar mig. Det som jag tror mest motsvarar scott-hojen är nog en Acid, men den är å andra sidan en duglig summa billigare om man beställer hem den.

Vill man jämföra pris så är svenska priserna på en Cube LTD Pro är enligt prisjakt 11500 och uppåt, och då är det 2011-modellen. Visst att beställa från england är lite annorlunda från att handla i sverige, men frakten är billig, det är ingen extra moms/tull m.m. och CRC har alltid vart riktigt bra att ha och göra med när jag beställt så jag skulle inte tveka att köpa en hel cykel därifrån.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag skulle säga att du får det ja. LTD Pro skulle jag säga är något steg upp från Scale 29 team för samma pris.
Scale 29 team är inte en dålig cykel, men som det sagts så betalar man en del just för att det står Scott på den. T.ex. så får du en mycket bättre dämpare på LTD Pro. PTD Pro kostar visserligen lite mer, men även med frakt skulle jag säga att det är marginellt. Scott är väldigt stora i Sverige och letar man efter någonting ur de bättre kategorierna är det ofta Scott man får höra. Detta gör att det finns en tendens att det läggs på lite extra just för att det är "high-end" man köper. I verkligen är det bara dåligt urval om man frågar mig. Det som jag tror mest motsvarar scott-hojen är nog en Acid, men den är å andra sidan en duglig summa billigare om man beställer hem den.

Vill man jämföra pris så är svenska priserna på en Cube LTD Pro är enligt prisjakt 11500 och uppåt, och då är det 2011-modellen. Visst att beställa från england är lite annorlunda från att handla i sverige, men frakten är billig, det är ingen extra moms/tull m.m. och CRC har alltid vart riktigt bra att ha och göra med när jag beställt så jag skulle inte tveka att köpa en hel cykel därifrån.

Ok, det är så alltså. Blir inte lättare o välja nu Lutar mer åt LTD nu. Dock väljer jag nog bort Acid cykeln ur tankarna.
2012 pro kostar ju lika mycket som team 2012:an. Och 2011 LTD går ju på 8,5k. Frakten är ju ingenting, 264kr.
Men då är det där med storlekarna, vad ska man satsa på för storlek om man är ca 190+ någon/några cm (om man kollar på LDT).

Uppskattar svaren, men är det likadant mellan 2011 o 2012 modellen? Stor skillnad där med, ska man ändå köpa en cykel så kan man ju lika gärna lägga till lite på nya modellen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

Ok, det är så alltså. Blir inte lättare o välja nu Lutar mer åt LTD nu. Dock väljer jag nog bort Acid cykeln ur tankarna.
2012 pro kostar ju lika mycket som team 2012:an. Och 2011 LTD går ju på 8,5k. Frakten är ju ingenting, 264kr.
Men då är det där med storlekarna, vad ska man satsa på för storlek om man är ca 190+ någon/några cm (om man kollar på LDT).

Uppskattar svaren, men är det likadant mellan 2011 o 2012 modellen? Stor skillnad där med, ska man ändå köpa en cykel så kan man ju lika gärna lägga till lite på nya modellen eller?

Ang. årsmodell så skulle jag säga att 2012an är vassare. 2011-modellen är en riktigt bra hoj, men de har uppgraderat en del till 2012an. Sen har ju 2012an även 29"-varianten för samma pris som den vanliga om du nu gillade det.

Gällande storlek så är det svårare. Det beror på hur lång du är och hur långa ben du har. Googlar du t.ex. "bicykle sizes" får du upp rätt bra mått-tabeller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Ang. årsmodell så skulle jag säga att 2012an är vassare. 2011-modellen är en riktigt bra hoj, men de har uppgraderat en del till 2012an. Sen har ju 2012an även 29"-varianten för samma pris som den vanliga om du nu gillade det.

Gällande storlek så är det svårare. Det beror på hur lång du är och hur långa ben du har. Googlar du t.ex. "bicykle sizes" får du upp rätt bra mått-tabeller.

Ok, kollat igenom lite tabeller. Ser ut som jag ska ha antingen 21" eller 23", har dock ganska långa ben så 23" kanske passar bättre.
Nu blir det bara och fundera och se vilken det blir

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ha en Canyon. En Cube kostar ju nästan som premium-märkena vid motsvarande utrustningsnivå. Så tja, i mina ögon har de inte mycket att komma med. Antingen en riktig finhoj alá Cannondale/Specialized/Scott eller mest valuta för pengarna. Och då går Cube bort. Rose däremot skulle kunna vara ett alternativ, har fått fina omdömen på sin Count Solo i 10k-klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tycker du ska ha en Canyon. En Cube kostar ju nästan som premium-märkena vid motsvarande utrustningsnivå. Så tja, i mina ögon har de inte mycket att komma med. Antingen en riktig finhoj alá Cannondale/Specialized/Scott eller mest valuta för pengarna. Och då går Cube bort. Rose däremot skulle kunna vara ett alternativ, har fått fina omdömen på sin Count Solo i 10k-klassen.

Hur får du ihop det?
Motsvarande utrustning på en Cube ligger ju minst 1000kr under Scott/Specialized o.s.v och oftare runt 2000kr under.
M.a.o: Var hittar du så billiga premium-hojar alternativt så dyra cube-hojar?

Edit**
Missade siffra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En Hardtail i klassen drygt 10k så ska du ha en Canyon Grand Canyon AL 7.0 anser jag. Du kan även kolla på Radon. Rose är också bra. På canyons hemsida finns det en interaktiv storleksguide för respektive cykel. Du matar in dina mått (du får instruktioner hur och vad du ska mäta) sen väljer systemet en ramstorlek åt dig.

Som jag fattar det står du och väger mellan en 29" och en "vanlig" 26". Jag skulle råda dig att prova om du kan för det är ganska stor skillnad att åka på dom anser jag. En 29" är lite truckigare men rullar lättare över små hinder. En 26" känns rappare och kvickare.

Just nu kan man fynda 2011or på många ställen. En kompis beställde just en Cube LTD CC 2011 för 999 euro. Det är ett bra pris. Ännu bättre blev det när den var slut i lager och dom erbjöd 2012an för samma pris.

Själv har jag en Canyon Nerve XC 7.0 årsmod 2010 (väldigt lik 2011ans 8.0 i specen). Jag är extremt nöjd.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Hur får du ihop det?
Motsvarande utrustning på en Cube ligger ju minst 1000kr under Scott/Specialized o.s.v och oftare runt 2000kr under.
M.a.o: Var hittar du så billiga premium-hojar alternativt så dyra cube-hojar?

Edit**
Missade siffra.

Ptja, säg bike-discount och CRC. Men det du skriver ligger nog närmare sanningen. Att de är för högt prissatta jämfört med rena online-ÅF, som Canyon och Rose kvarstår dock. För samma pris som en Cube får man en Canyon med minst lika bra utrustning, eller bättre. Och då tänker jag främst på drivlinan. Ser man till hela cykeln och kikar lite på vikten, så får man en bra indikation på vilken nivå och prisklass övriga delar som ram, styre, styrstam och framför allt hjul faller in i. Oftast väger Cube-cykeln kanske ett kilo mer i samma prisklass.

Samtidigt kan sägas att både Canyon och Rose får bra omdömen på sina ramar och kompletta cyklar, något som jag inte alls läst om Cubes modeller. I mina ögon är Cube en tillverkare som har gått från att profilera sig som en prisvärd uppstickare, till att försöka konkurrera med de stora fiskarna. Samtidigt som de lyckas hålla nere priserna hyffsat har de ökat sina kostnader genom att bredda sina försäljningskanaler och reklamutgifter. Kvarstår gör då cyklar med en ganska tydlig budgetstämpel, där man med största sannolikhet har ganska låga utvecklingskostnader.

Om man köper hos en LBS kan Cube mycket väl vara ett prisvärt alternativ, online, not so much. Allt ovan är givetvis en generalisering, undantag kan förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ptja, säg bike-discount och CRC. Men det du skriver ligger nog närmare sanningen. Att de är för högt prissatta jämfört med rena online-ÅF, som Canyon och Rose kvarstår dock. För samma pris som en Cube får man en Canyon med minst lika bra utrustning, eller bättre. Och då tänker jag främst på drivlinan. Ser man till hela cykeln och kikar lite på vikten, så får man en bra indikation på vilken nivå och prisklass övriga delar som ram, styre, styrstam och framför allt hjul faller in i. Oftast väger Cube-cykeln kanske ett kilo mer i samma prisklass.

Samtidigt kan sägas att både Canyon och Rose får bra omdömen på sina ramar och kompletta cyklar, något som jag inte alls läst om Cubes modeller. I mina ögon är Cube en tillverkare som har gått från att profilera sig som en prisvärd uppstickare, till att försöka konkurrera med de stora fiskarna. Samtidigt som de lyckas hålla nere priserna hyffsat har de ökat sina kostnader genom att bredda sina försäljningskanaler och reklamutgifter. Kvarstår gör då cyklar med en ganska tydlig budgetstämpel, där man med största sannolikhet har ganska låga utvecklingskostnader.

Om man köper hos en LBS kan Cube mycket väl vara ett prisvärt alternativ, online, not so much. Allt ovan är givetvis en generalisering, undantag kan förekomma.

Jo Canyons cyklar är ju riktigt bra, men de har det rätt fattigt på lägre nivåer. Deras sortiment är ju övervägande fulldämpade ramar, och går man bara upp 1 steg bland modellerna på hardtails så är grund-priset 9,5k och då är inte utrustningen något att höja ögonbrynen för jämfört med alternativen. Hade budgeten vart 15-20k så hade jag helt klart förespråkat nått från Canyon, men i prisklassen runt 10k har de egentligen ingenting utöver grundmodellen av Grand canyon AL. Går man upp från den är man uppe på 11,5-12k eller mer och går man ner, jag då är man nere på Yellowstone. Den är visserligen inte en dålig cykel, men den har heller inte så mycket att erbjuda utöver någon annan heller.

Rose i sin tur har ju ett betydligt bättre utbud på lite lägre prisklasser. Men utrustningsmässigt är det i stort sett samma som Canyon och Cube. Det är rock shox reba-dämpare, det är Deore XT-växlar, det är instegsmodeller av hydral-bromsar (om än av olika tillverkare). De skiljer sig åt, det är inte det jag menar. Jag tvivlar dock på att det över lag är så stor skillnad att man kan säga att någon av dem är bättre eller sämre än alternativen. Viktmässigt är det ju dock en del som skiljer dem åt, det håller jag med om. Vet dock inte om jag skulle säga att det betyder så mycket. Lägre vikt betyder bara antingen lättare material, eller mindre material. Det ena är bra, det andra kan sluta på akuten. Personligen så föredrar jag kromstål och något extra kilo framför aluminium och det där "o shit nu går det sönder"-svajet som kommer när man tar i lite mer. Men det är ju jag.

Sen att Cube blivit lite mer budget-alternativ till kändisarna istället för underdog kan jag hålla med om. Jag anser dock inte att detta behöver vara någonting dåligt utan mer en naturlig utveckling av att vara en uppstickare. Jag har dock inte hittat så mycket om att det skulle blivit några sämre cyklar av det på grund av det. Visst att jag hittat en del dåliga betyg m.m. men många av dem verkar ha en del befängda förväntningar i bagaget också men så är det med det mesta. Letar man lite tror jag man kan hitta folk som är besvikna på sina Canyon och Rose-hojar också. Sen om det beror på dåliga hojar eller att de förväntat sig saker som kanske inte var helt realistiska låter jag vara osagt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ett litet problem är att man knappast blir nöjd med en iofs bra cykel om man har köpt "fel" cykel. En hardtail har ju sina glansområden, en heldämpad har sina. Likadant med 29ers.

Om jag stod i begrepp med att köpa mig min första "riktiga" cykel så hade jag valt en neutral och lagom dyr hardtail 26". Efter ett år på den har man en bättre uppfattning om vad man gillar och då kan man lägga mer pengar på något som man verkligen vet kommer att passa ens behov.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Ett litet problem är att man knappast blir nöjd med en iofs bra cykel om man har köpt "fel" cykel. En hardtail har ju sina glansområden, en heldämpad har sina. Likadant med 29ers.

Om jag stod i begrepp med att köpa mig min första "riktiga" cykel så hade jag valt en neutral och lagom dyr hardtail 26". Efter ett år på den har man en bättre uppfattning om vad man gillar och då kan man lägga mer pengar på något som man verkligen vet kommer att passa ens behov.

Det här är faktiskt mycket sant.
Det var rätt många som tittade snett på mig när jag bytte från dämpad gaffel till stel, eftersom "dämpat måste ju vara bättre". Men jag gillar den bättre kontrollen och känslan för underlaget. Ute i skogsstigarna däremot tar jag hellre en heldämpad. Så att de olika typerna av cyklar skiljer sig markant åt beroende på användningsområde håller jag fullständigt med om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Finns ett forum som heter happymtb.se, det är rätt bra, bara cykel där, rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite här; jag har tänkt att köpa en pendling/offroad cykel och blev rekommenderad den här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58991 totalt med alla rabatter och coupons + frakt blir priset 3850 :- behöver lite fler åsikter och sånt.

Så, vad tycker ni om den här cykeln? Är den prisvärd? Är delarna bra?

Mvh TerraByte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Lånar tråden lite här; jag har tänkt att köpa en pendling/offroad cykel och blev rekommenderad den här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58991 totalt med alla rabatter och coupons + frakt blir priset 3850 :- behöver lite fler åsikter och sånt.

Så, vad tycker ni om den här cykeln? Är den prisvärd? Är delarna bra?

Mvh TerraByte

Jag kan sträcka mig till att kalla den ok. Jag gillar inte riktigt att Suntour står som tillverkare av delar i drivlinan, men det säger jag enbart av brist på förtroende, inte av faktiskt erfarenhet. Det kan vara ok grejer, men jag är osäker på om jag hade vågat chansa. Shimano och Sram har betydligt mer att falla tillbaka på.
Annars är det en knivig prisklass att ställa krav i, är det inte en biltemahoj så får man helt enkelt inte särskilt mycket för runt 3,5k. Skivbromsar kan väl kanske ses som ett plus, men å andra sidan innebär det att de snålat in någon annanstans, t.ex. på drivlinan som redan sagts. I den prisklassen hade jag nog nöjt mig med vanliga fälgbromsar till förmån för bättre komponenter någon annanstans.

Själv går jag i liknande tankar och har ögonen på en Radon ZR Team 5.0. Det är en tusenlapp upp ungefär i pris, men man får väsentligt bättre grejer.

Sammanfattningsvis kan jag inte dissa den, men inte heller ge min välsignelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag kan sträcka mig till att kalla den ok. Jag gillar inte riktigt att Suntour står som tillverkare av delar i drivlinan, men det säger jag enbart av brist på förtroende, inte av faktiskt erfarenhet. Det kan vara ok grejer, men jag är osäker på om jag hade vågat chansa. Shimano och Sram har betydligt mer att falla tillbaka på.
Annars är det en knivig prisklass att ställa krav i, är det inte en biltemahoj så får man helt enkelt inte särskilt mycket för runt 3,5k. Skivbromsar kan väl kanske ses som ett plus, men å andra sidan innebär det att de snålat in någon annanstans, t.ex. på drivlinan som redan sagts. I den prisklassen hade jag nog nöjt mig med vanliga fälgbromsar till förmån för bättre komponenter någon annanstans.

Själv går jag i liknande tankar och har ögonen på en Radon ZR Team 5.0. Det är en tusenlapp upp ungefär i pris, men man får väsentligt bättre grejer.

Sammanfattningsvis kan jag inte dissa den, men inte heller ge min välsignelse.

Hej!

Det verkade inte som att du såg att originalpriset inte är 3,5k utan 6,6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Hej!

Det verkade inte som att du såg att originalpriset inte är 3,5k utan 6,6k

Nä, jag kikade inte så noga på hur mycket den har kostat. Fast det spelar ju ingen roll. Man får ju inte mer för pengarna för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrabyte:

Lånar tråden lite här; jag har tänkt att köpa en pendling/offroad cykel och blev rekommenderad den här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58991 totalt med alla rabatter och coupons + frakt blir priset 3850 :- behöver lite fler åsikter och sånt.

Så, vad tycker ni om den här cykeln? Är den prisvärd? Är delarna bra?

Mvh TerraByte

Den här:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=59242

..ser jag som ett bättre val.