Permalänk
Medlem

Push-pull, fungerar?

Tja,

sökte lite men såg ingen tråd där någon ställt frågan:

Varför skulle det kyla bättre med två stycken fläktar med samma luftflöde än med en fläkt?

Nu tänker jag, över en radiator, alltså...
Får det inte att gå ihop i mitt huvud bara, just att det skulle kyla bättre med två fläktar..
Det borde ju bara bli kaka-på-kaka principen?

Någon som är villig/vänlig att förklara?

Mvh

Permalänk

Har också funderat på detta, väntar med spänning på ett bra svar från något mattesnille

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

kortfattat så fungerar kylaren som ett motstånd för luft flödet, två fläktar bätre flöde genom kylaren då ena skapar undertryck och den andra försöker skapa övertryck altså de jobbar tillsammans åt samma håll

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

kortfattat så fungerar kylaren som ett motstånd för luft flödet, två fläktar bätre flöde genom kylaren då ena skapar undertryck och den andra försöker skapa övertryck altså de jobbar tillsammans åt samma håll

Lite åt det hållet jag tänkte, 2 stycken fläktar hjälper alltså till att hålla luftflödet starkt igenom radiatorn som agerar stoppkloss

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Du har ett test här med push/pull/push&pull med och utan shrouds så man kan se vilken effekt det har:
http://martinsliquidlab.petrastech.com/Radiator-Fan-Orientati...

Förklaringen som Bulans kom med ovan är annars vad det handlar om.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Du har ett test här med push/pull/push&pull med och utan shrouds så man kan se vilken effekt det har:
http://martinsliquidlab.petrastech.com/Radiator-Fan-Orientati...

Förklaringen som Bulans kom med ovan är annars vad det handlar om.

Tack joppe_k!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk

Ganska simpelt, om två personer som springer lika snabbt hjälps åt att bära något väldigt lätt, i detta fallet enbart flytta luft, så kunde de lika gärna springa ensamma men ska de släpa något tungt, i detta fallet trycka luft genom radiatorn så ökar effektiviteten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytte fläkten på min Coolermaster TX3 mot två st 45kr Arctic Cooling PWM för 15 minuter sedan...
Sänkte load-temp från 58 till 51 grader i load med Intelburntest OCH är mycket tystare på fullt blås
Så det fungerar kanonbra med push-pull!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX