Permalänk

Bo i och jobba i Stockholm

Hej SweC!

Jag står nu i begrepp att flytta till stockholm då jag fått arbete där. Jobbet är alltså redan klart och nu återstår bara boende och det är här jag tänkte fråga om lite tanker, idéer och åsikter

Jobbet i sig ligger på Norra Stationsgatan, Stockholm (går att söka på maps.google.com) och det jag vill veta är helt enkelt vilka områden ni kan rekomendera runt om kring där.
Jag behöver ju kunna ta mig till jobbet så närhet till tunnelbana vore smidigt.

Själv är jag en 22årig kille som gillar när de är lite party och händer saker, så jag vill gärna befinna mig på plats för att kunna gå på pubrunda eller liknande.

Vad har ni för erfarenheter av stockholm? Allmäna tips och råd är hjärtligt välkomna!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Är väl Sundbyberg som ligger bäst till.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Ah, då har du ju prisxtra i närheten, bästa jävla lunchmaten EVER.
I vilket fall så va förberedd på att hitta boende är svårt, och framförallt DYRT som satan här

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Antar att du inte står i någon bostadskö? I så fall är det bostadsrätt som gäller. Fundera över hur mycket du är beredd att betala för en lägenhet och så söker du på hemnet.se i din prisklass. Återkom när du hittat några lämpliga objekt så kan vi säga vad vi vet om de områden det gäller.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Faktum är att jag inte vet om jag ska bo kvar där så länge, 1 år +-6 månader kan jag tänka mig. Så helst skulle jag vilja hyra något under tiden..

Jag kikade lite snabbt på blocket och de är många som söker kvinnor. Det är lite störande..

Men sundbyberg alltså, allmänt bra ställe? Hur fungerar tunnelbanan, har aldrig satt mig in i de där då jag bara besökt stockholm 2 gånger i livet. Finns det något "tåg kort" man kan köpa i månaden eller nått sånt där? Är det generellt smidigt med tunnelbana eller är de bara besvärligt och jobbigt att hitta rätt?

[edit] som ni märker är jag inte så erfaren på just stockholm, så all form av information är gott.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Faktum är att jag inte vet om jag ska bo kvar där så länge, 1 år +-6 månader kan jag tänka mig. Så helst skulle jag vilja hyra något under tiden..

Jag kikade lite snabbt på blocket och de är många som söker kvinnor. Det är lite störande..

Men sundbyberg alltså, allmänt bra ställe? Hur fungerar tunnelbanan, har aldrig satt mig in i de där då jag bara besökt stockholm 2 gånger i livet. Finns det något "tåg kort" man kan köpa i månaden eller nått sånt där? Är det generellt smidigt med tunnelbana eller är de bara besvärligt och jobbigt att hitta rätt?

[edit] som ni märker är jag inte så erfaren på just stockholm, så all form av information är gott.

sl.se för all info om lokaltrafiken.
Boende, jadu, vill du inte köpa och inte har någon kötid så är det andrahand som gäller, men om du bara ska vara en så kort tid så bör det inte vara några problem, men man kan inte räkna med att få bo precis där man önskar.
Men områden som skulle kunna passa är väl i stort hela innerstan (då kan du cykla), blå och grön tunnelbanelinje norrut. Sen kan det kanske vara lättare att få boende längs pendellinjen, men det beror väl lite på hur nära du vill bo.

edit: Det går alldeles utmärkt att cykla från Solna och Sundbyberg och längre ut ifrån också vill jag bara lägga till. Men titta längs framförallt grön men också kring blå tunnelbanelinje.

Permalänk
Medlem

Om du inte står i bostadskö samt inte vill köpa en lägenhet så blir det svårare, dessutom så har skolan börjat så det lär vara ett stort tryck på andra hands lägenheter just nu.

Mitt tips är, släktingar eller kompisar om sådana finns i Stockholm. Annars sök andra hands lägenheter så mycket det går, ta det du får tror inte du kan vara petig med var du hamnar tyvärr.

Permalänk

Usch, det är så alltså?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Har du kollat med din arbetsgivare? Vissa chefer har bra kontakter och brukar kunna ordna något.

Permalänk
Skrivet av stayl88:

Har du kollat med din arbetsgivare? Vissa chefer har bra kontakter och brukar kunna ordna något.

Ja, det var iprincip det första jag frågade.. Men det verkar som att boende är upp till mig.

Finns det några hemsidor specifierade för anderahands lägenheter i stockholm? Jag har hittills bara kollat på blocket och de verkar inte vara så givande..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

En släkting till mig fick via http://www.andrahand.se på deras gamla sida, som jag tolkade det så är det gratis att gå med där och om man betalar så får man vissa fördelar.

Hittade 2st som jag inte vet något om men värt att kolla igenom iaf.

http://www.andrahandsguiden.com/

http://www.hyralya.se

Lycka till!

Permalänk

Grymt, tack så mycket stayl88. Ska genast tittas på.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag vet att bl.a. Sollentunahem hade "först-till-kvarn-lägenheter" förut iallafall, då spelar kötiden ingen roll utan den som är snabbast på får den. Kanske kan vara nåt att kolla upp, Sollentuna är helt ok och hyffsat nära stan.
Annars går det säkert att få tag på hyresrätt i Märsta med omnejd hos Sigtunahem, men då är det pendel in till stan som tar typ 35 minuter och Märsta är ett tämligen trist ställe så det kan jag knappast rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag vet en polare som flyttade ner till Sthlm för något år sedan. Han tog en någorlunda vettig bild, skrev en text på vad han var intresserad av såsom maxhyra, område, krav (balkong, badkar osv) och sen slängde han ut en annons på blocket.

Han fick då hyra en etta (liten) på malmskillnadsgatan med liten balkong och badkar för ca 5000 i månaden.

Tror det var ca 100 pers som ringde / mailade om tips.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroNi:

Grymt, tack så mycket stayl88. Ska genast tittas på.

Kan inte någon forumkollega hyra ut (hyra in TS) honom om det ändå bara rör sig om en kortare period?:) Jag hade gärna ställt upp om jag kunnat, men då jag själv bor inneboende så blir detta lite knepigt tyvärr.:)

Frågan ställs med anledning av att - precis som TS påpekade - de flesta "bara" hyr ut till tjejer.

Off topic/reflektion: Är det inte en myt - anno 2011 - att tjejer är "bättre" hyresgäster än killar?:P Jag kan förstå att en TJEJ hellre hyr ut till en tjej (trygghetsfaktorn etc.) men att killar stirrar sig blinda på och bara vill hyra ut till tjejer tycker jag är löjligt (för alla vet vi de inofficiella skälen till att killar vill hyra ut till tjejer.:/ Vilket dock inte lämpar sig i skrift här.:) Dock så kan ju kanske följande artikel vara till vägledning vad jag syftar på... ---> http://www.metro.se/nyheter/fuck-you-blockethyresvardar/Objhl...).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Kan inte någon forumkollega hyra ut (hyra in TS) honom om det ändå bara rör sig om en kortare period?:) Jag hade gärna ställt upp om jag kunnat, men då jag själv bor inneboende så blir detta lite knepigt tyvärr.:)

Frågan ställs med anledning av att - precis som TS påpekade - de flesta "bara" hyr ut till tjejer.

Off topic/reflektion: Är det inte en myt - anno 2011 - att tjejer är "bättre" hyresgäster än killar?:P Jag kan förstå att en TJEJ hellre hyr ut till en tjej (trygghetsfaktorn etc.) men att killar stirrar sig blinda på och bara vill hyra ut till tjejer tycker jag är löjligt (för alla vet vi de inofficiella skälen till att killar vill hyra ut till tjejer.:/ Vilket dock inte lämpar sig i skrift här.:) Dock så kan ju kanske följande artikel vara till vägledning vad jag syftar på... ---> http://www.metro.se/nyheter/fuck-you-blockethyresvardar/Objhl...).

Jag håller med, kan inte någon hyra ut ett rum åt TS

Jagm vet inte riktigt varför folk vill bo med tjejer, förutom den uppenbarliga anledningen att man KANSKE råkar öppna dörrn när dom dushar någongång. Men i min erfarenhet så är kvinnor betydligt stökigare att bo med än män.

Den länken va lite rolig läsning, det gör mig inte mindre nervös över det här med flytten iofs men

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroNi:

Jag håller med, kan inte någon hyra ut ett rum åt TS

Jagm vet inte riktigt varför folk vill bo med tjejer, förutom den uppenbarliga anledningen att man KANSKE råkar öppna dörrn när dom dushar någongång. Men i min erfarenhet så är kvinnor betydligt stökigare att bo med än män.

Den länken va lite rolig läsning, det gör mig inte mindre nervös över det här med flytten iofs men

Hur gick det? Fick du något rum av någon hygglig forumkollega?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!