Asus uppdaterar Intel Z68-baserade moderkort med PCI Express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Asus uppdaterar Intel Z68-baserade moderkort med PCI Express 3.0

Trots att det varken finns processorer eller grafikkort som stöder PCI Express 3.0 är det nya gränssnittet ett hett ämne bland taiwanesiska moderkortstillverkare. Senast ut är Asus som uppdaterar tre modeller med switchar för den "tredje generationen".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice med nya modekort, varför har dem kvar usb 2.0? Varför gör dem inte alla porta usb 3.0?
First

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xface:

Nice med nya modekort, varför har dem kvar usb 2.0? Varför gör dem inte alla porta usb 3.0?
First

För att det snor bandbredd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Skoj skoj.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Men fack'ah you ASUS xD två veckor har man ägt sitt P8Z68

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

Så.. När beräknas det komma grafikkort och processorer som stöder 3.0?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Teddis:

Men fack'ah you ASUS xD två veckor har man ägt sitt P8Z68

Inte ens nästa plattform för Intel high-end som släpps i mitten av november detta år har PCI Express 3.0 (moderkorten är helt kompatibla men processorn kör gen2). PCI Express 3.0 är helt enkelt en enorm icke-fråga, speciellt då det inte finns något som behöver bandbredden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Inte ens nästa plattform för Intel high-end som släpps i mitten av november detta år har PCI Express 3.0 (moderkorten är helt kompatibla men processorn kör gen2). PCI Express 3.0 är helt enkelt en enorm icke-fråga, speciellt då det inte finns något som behöver bandbredden

x79 har ju fler PCIe kanaler hursomhelst. Jag skulle vilja argumentera för att Gen 3 x8/x8 visst kan komma att visa skillnad i prestanda när vi snackar nästa generations multi-GPU och spel som är tunga med texturer.,

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Inte ens nästa plattform för Intel high-end som släpps i mitten av november detta år har PCI Express 3.0 (moderkorten är helt kompatibla men processorn kör gen2). PCI Express 3.0 är helt enkelt en enorm icke-fråga, speciellt då det inte finns något som behöver bandbredden

hoppas folk lyssnar på det när det kommer från dig, mig verkar de iaf inte lyssna på när jag säger samma sak.. du har ju dock "något" mer pondus så jag håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xface:

Nice med nya modekort, varför har dem kvar usb 2.0? Varför gör dem inte alla porta usb 3.0?
First

Det är inte bara det som SeF.Typh00n säger, det är det också, vad ska du med det till, skall du ha externa hårddiskar i varje port eller skall du få en dpi på 1000000? Finns inte en enda mus/tangentbord på marknaden som har stöd för den bandbredden ens.

USB 3.0 är enbart för snabb överförning mellan extarna hårddiskar i dagsläget. Sen är USB 2.0 standard fortfarnde, det är inte USB 3.0.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Teddis:

x79 har ju fler PCIe kanaler hursomhelst. Jag skulle vilja argumentera för att Gen 3 x8/x8 visst kan komma att visa skillnad i prestanda när vi snackar nästa generations multi-GPU och spel som är tunga med texturer.,

Det går att mäta skillnad redan idag med framförallt syntetiska tester när man kör överklockade 580 SLI @ 8/8vs16/16 på en tylersburg-plattrom, så det är helt klart en intressant aspekt som du tar upp. Men vad jag vill säga är att vi vet på tok för lite för att kunna värdera nyttan av PCI Express 3.0 i dagsläget och således är det en "icke-fråga". Med det är av exakt den anledningen som vi lanserar dessa Gen 3-klassade och testade moderkort, för att tillgodose eventuella behov för slutkunden att helgardera sig

Permalänk

Vissa vill verkligen vara först, USB 3.0 kom för typ 2 år sen. Nu börjar den bli aktuell.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur hur det är med strömförsörjningen till dessa, är det samma på alla 3 modeller? "DIGI+VRM 16 phase power" står det men vad betyder det egentligen, vad klarar det att driva?

Edit: Hittade på en annan sida att det bara är 24-pin kontakt för huvudström, 8-pin ATX12V-kontakt, synd.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Isorien:

Någon som vet hur hur det är med strömförsörjningen till dessa, är det samma på alla 3 modeller? "DIGI+VRM 16 phase power" står det men vad betyder det egentligen, vad klarar det att driva?

Edit: Hittade på en annan sida att det bara är 24-pin kontakt för huvudström, 8-pin ATX12V-kontakt, synd.

Nästan uteslutande så är det strömmen via 8-pin som moderkortet omvandlar för processorn. 24-pin 12V matar PCI-Express, fläktar etc. Du kan överklocka en 2500/2600K så långt din kylning och nättagg tillåter, varken PSU eller CPU sida av DIGI+ VRM:s DC-DC omvandligen kommer vara en flaskhals.

DIGI+ VRM är för övrigt en digital DC-DC omvandling (12V till tex 1.2V) som även kombinerar vissa element från en traditionell analog omvanding. Vilket gör att varje fas kan köras helt paralellt -- traditionell digital omvandling kör alla faser i serie -- samtidigt som växlingsfrekvens och drivspänning kan justeras dynamiskt av moderkoret eller av dig som användare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Inte ens nästa plattform för Intel high-end som släpps i mitten av november detta år har PCI Express 3.0 (moderkorten är helt kompatibla men processorn kör gen2). PCI Express 3.0 är helt enkelt en enorm icke-fråga, speciellt då det inte finns något som behöver bandbredden

Källa på det?
Vad menar du med att det bara är processorn som kör gen2 och inte gpu etc?
Vilken effekt får detta för oss konsumenter i det stora hela

Permalänk
Medlem

Känns väl lite väl tidigt med tanke på att det dröjer till åtminstånde januari-februari 2012 innan Ivy Bridge (LGA1555) lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Inte ens nästa plattform för Intel high-end som släpps i mitten av november detta år har PCI Express 3.0 (moderkorten är helt kompatibla men processorn kör gen2). PCI Express 3.0 är helt enkelt en enorm icke-fråga, speciellt då det inte finns något som behöver bandbredden

Men att vanligt folk inte har någon som helst nytta av den extra bandbredden av tre minneskanaler i X58/1366 har ju inte stoppat tusentals personer från att satsa på onödiga 1366-system med 920-950-processorer när de kunnat få samma eller bättre prestanda med 1156-sockeln till ett längre pris. X79/2011 är även den ganska onödig i hemmen, men lär ändå sälja fast plattformen har ännu mindre relevans än vad 1366 hade när den kom.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

För att det snor bandbredd.

Måste vara bland det dummaste jag har hört. Varför skulle det dra bandbredd att använda fler 3.0 portar?

För att svara på frågan så är det för att det inte finns någon standardiserad 3.0 kontakt ännu, förmodligen får vi vänta tills Ivy Bridge innan vi bara har 3.0 på våra moderkort.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av anon99565:

Källa på det?
Vad menar du med att det bara är processorn som kör gen2 och inte gpu etc?
Vilken effekt får detta för oss konsumenter i det stora hela

Moderkorten är redo för PCI Express gen 3, men processorn som lanseras i November har enbart PCI Express gen 2. Den PCI Express-infrastruktur man använder för grafikkort och andra extremt bandbredshungriga instickskort sitter numera i samma kapsel som processorn. Jag kan inte uttala mig om prestanda för en kommande plattform men som ni kan räkna ut betyder det lägre latenser jämfört med den traditionella 3-chips-designen som tex X58 använder.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kinc:

Inte ens nästa plattform för Intel high-end som släpps i mitten av november detta år har PCI Express 3.0 (moderkorten är helt kompatibla men processorn kör gen2). PCI Express 3.0 är helt enkelt en enorm icke-fråga, speciellt då det inte finns något som behöver bandbredden

Ja, det spelar heller ingen större roll om man kör med 8x eller 16x med dagens PCIe.

Skrivet av AtreX:

hoppas folk lyssnar på det när det kommer från dig, mig verkar de iaf inte lyssna på när jag säger samma sak.. du har ju dock "något" mer pondus så jag håller tummarna!

Varför länkade jag dig egentligen? äsch! det var säkert inget viktigt.

Du kan trösta dig med att de flesta av oss, ofta får känslan av att man man talar för döva öron, här på forumet, så du är absolut inte ensam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

måste man ha ett "gen 3" moderkort för att man ska kunna köra ivy bridge?

lr räcker det med mitt asus maximus iv extreme och en bios update?:P

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatfredd:

måste man ha ett "gen 3" moderkort för att man ska kunna köra ivy bridge?

Nej.

Skrivet av Dorsin:

För att svara på frågan så är det för att det inte finns någon standardiserad 3.0 kontakt ännu, förmodligen får vi vänta tills Ivy Bridge innan vi bara har 3.0 på våra moderkort.

Alla utom ASUS använder redan kontakten från ASRock.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nej.

Alla utom ASUS använder redan kontakten från ASRock.

Tack min gode man!:)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127781:

Måste vara bland det dummaste jag har hört. Varför skulle det dra bandbredd att använda fler 3.0 portar?

För att svara på frågan så är det för att det inte finns någon standardiserad 3.0 kontakt ännu, förmodligen får vi vänta tills Ivy Bridge innan vi bara har 3.0 på våra moderkort.

Hur var det nu med att kalla något dumt när man själv har fel?

För att rätta dig:

Det finns en standardiserad intern kontakt för USB 3.0. (Om det var inte det du menar så förstår jag inte vad du babblar om)

Intels Sandy Bridge stöder inte USB 3.0 nativt utan måste använda tredjeparts chipset från NEC som använder sig av bandbredden från PCI-E.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Amen vafan mitt Asus P8Z68-V Pro ligger nu på posten och skulle hämtas ut imorgon. Suck!

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur var det nu med att kalla något dumt när man själv har fel?

För att rätta dig:

Det finns en standardiserad intern kontakt för USB 3.0. (Om det var inte det du menar så förstår jag inte vad du babblar om)

Intels Sandy Bridge stöder inte USB 3.0 nativt utan måste använda tredjeparts chipset från NEC som använder sig av bandbredden från PCI-E.

Du har rätt, USB 3.0:s interna anslutning har standardiserats i början av 2011. Alla använder samma anslutning sedan lanseringen av P67 (billigare moderkort kan sakna).

Permalänk

Funkar det nu då?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ja, det spelar heller ingen större roll om man kör med 8x eller 16x med dagens PCIe.

Varför länkade jag dig egentligen? äsch! det var säkert inget viktigt.

Du kan trösta dig med att de flesta av oss, ofta får känslan av att man man talar för döva öron, här på forumet, så du är absolut inte ensam.

det klart x8 och dual är sämre om man använder det till max. På Nvidia control panel så uppmanar den att använda x16 portar för optimal prestanda. Om det så bara skiljer 2% på minne och 3-4% på gpu, sen om det kostar 5000:- är ju en smaksak. Jag böt från 930 4.2 6bg/2000 minne till 2600K 4.7 och 8gb/1866. Cpu blev bättre men minne och gpu blev sämra.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
ADATA

Kan någon förklara för mig?

MSI och AsRock använder sig inte av en switch medan ASUS gör. Vad är fördelarna och vitsen med en switch, och varför skulle man vilja ha en switch om det redan finns tillverkare som erbjuder PCI 3,0 utan att behöva använda sig av en extra donga för att åstadkomma funktionen?

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Moderkorten är redo för PCI Express gen 3, men processorn som lanseras i November har enbart PCI Express gen 2. Den PCI Express-infrastruktur man använder för grafikkort och andra extremt bandbredshungriga instickskort sitter numera i samma kapsel som processorn. Jag kan inte uttala mig om prestanda för en kommande plattform men som ni kan räkna ut betyder det lägre latenser jämfört med den traditionella 3-chips-designen som tex X58 använder.

Hade tänkt uppgradera till bridge e men känns nästan helt meningslöst nu när nästa gen grafikkorten inte kommer på 6 mån. Antar att vad du snackar om som är problem kommer vara löst då också.