Permalänk
Medlem

Konstigaste mus-proglemet någonsin

Hejsan Sweclockers!

Jag har som rubriken säger, fått det konstigaste bugget ever..
Finns ingen info eller någon som verkar ha haft samma problem, och hittar inget när jag googlar, iaf:

Ibland så buggar musen,när jag ska ändra program nere i startmenyn så klickar den ingenstans
klicket "registreras" inte.

När man håller musen över en ikon i startmenyn där nere, så ska det bli highlighted, när bugget sker blir ikonen inte det, det är som att muspekaren inte är där

exempel: nu funkar den bara i chrome, t.ex om jag tabbar upp aktivitetshanteraren så att den ligger över chrome, så kan jag inte lkicka någonstans i den, men om jatg klickar breve så jag klickar i chrome-fönstret så kommer jag tillbaka dit, och där funkar musen
sen drar jag ctrl+alt+del och den klickar på "Cancel" så funkar allt som vanligt igen

Kan även ske i när jag sitter och lirar fullskärmspel, så ska jag tabba ner för att sänka musiken i spotify, då när jag ska dra i volymregleraren så händer inget när jag klickar, och jag kan heller inte tabba upp spelet igen utan att använda ALT+TAB.

Det är en Razor DeathAdder, ca ett halvår gammal, men endast använd ca en månad. Har testat i annan dator, ominstallera drivers och uppdaterat Firmware. Windows 7 64-bit.
Det är sjukt svårt att förklara problemet, fråga gärna ifall ni skulle behöva någon mer info!
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

När du testade på en annan dator, hade du förtfarande samma problem då?

Permalänk
Medlem

ja det hade jag,

Permalänk
Medlem

Som jag förstå det så är det windows eller mus drivrutinen som fryser,låser sig på nåt sätt?
Har du provat en annan mus på din dator?
Installerat om windows eller bara drivrutinen för musen?
Kör du razors program vara för musen?
Om ja testat att ta bort alla dom prg samt drivrutiner och endast köra på microsofts mus drivrutin?
Provat andra usb portar?
Kopplar du i en usb hubb?
Om ja en med ström till heller strömlös(dvs drivs av usb porten på datorn)?
Strömlösa kan ge problem i vissa fall då strömmen inte räcker till.

Och sen du är helt säker på att det inte kan vara så att själva vänstra mus knappen börjar bli dålig (vilket brukar visa sig som missade klick och ibland dubbelklick av misstag)?
Kolla in min post här för mer info om knapparna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Som jag förstå det så är det windows eller mus drivrutinen som fryser,låser sig på nåt sätt?
Ja, det skulle nog kunna stämma
Har du provat en annan mus på din dator ?
japp. då funkar det sam vanligt!
Installerat om windows eller bara drivrutinen för musen?
Yes, gjort båda.
Kör du razors program vara för musen?
Ja det gör jag!
Om ja testat att ta bort alla dom prg samt drivrutiner och endast köra på microsofts mus drivrutin?
Testade detta innan jag installerade drivturinerna till den.
Provat andra usb portar?
Ja, samma problem
Kopplar du i en usb hubb?
Nej, ingen hubb!

Kan ju faktiskt vara så att musen är trasig då.. men det verkar så konstigt med tanke på hur lite jag har använt den, och på att den börjar fungera igen när man gör CTRL+ALT+DEL och kommer till val-skärmen där man kan välja att bland aktivitetshanteraren, låsa datorn osv!

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att ifall jag har Deathaddern + en annan mus ikopplade samtidigt så när bugget sker, sker det på båda musarna, därför är det mycket troligt att det är någon drivrutin som låser sig som du sa!

Permalänk
Medlem

Hmm ja det verkar skumt.
Det ag tänkte innan jag såg att det händer på två möss samtidigt så var jag lite inne på om det kan vara en dålig knapp,glapp kontakt,dålig sladd.
Men det verkar det ju inte vara om det inte är så att tex en kabel,knappen är dålig och kortsluter och kanske sänder att du håller i knappen hela tiden men det verkar ju jävligt långsökt.

Det du kan prova är ju att flytta vänsterklick till den högra knappen eller tummen,nån annan och testa nån dag och se om det hjälper.
Högerklickar gör man ju inte så ofta (för klipp oklistra finns ju alltid ctrl+x(cut),c(copy),v(paste).
Hjälper inte det så är det ju något med firmware,drivrutin,windows.

Hur ofta kommer det ungefär tror du?
en gång i timmen? var tredje timme? en gång om dan?

Det kan inte vara något schemalagt som startar,slutar när det händer tex virus,defragmentering,uppdatering,synk,backup,etc,etc.
Kolla virus prg och liknande om det finns nåt sånt som kan störa.
Sen kan du alltid öppna kör och starta schemaläggaren med Taskschd.msc och titta igenom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det händer väldigt ofta, kanske var 10de minut, ibland varannan~, lite till och från. Som sagt så sker det bara när deathaddern är ikopplad, andra möss funkar som vanligt, så det kan ju vara så att det är nåt fel i musen som stör windows eller något.. (låter konstigt för mig)

Har ingenting schemalagt i datorn, och kör utan virusprogram just nu. Uppdaterade firmware, drivers och ominstallerat windows har jag gjort.. fortfarande samma problem..

tack så mycket för att du försöker hjälpa

Permalänk
Medlem

Yes äntligen min första dubbelpost

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newmaan:

Har ingenting schemalagt i datorn, och kör utan virusprogram just nu. Uppdaterade firmware, drivers och ominstallerat windows har jag gjort.. fortfarande samma problem..

tack så mycket för att du försöker hjälpa

Det betyder inte att det inte finns något alls som är schemalagt då program kan lägga in en massa sånt själva som tex kolla updateringar.
Så enda sättet att säga nej är att ha kollat.

Men i övrigt så har jag inte så mycket mer att komma med (förutom att ändra vänsterknappen till nån annan knapp ett tag och se).
Det enda som återstår nu skulle väl vara att skicka in på rep,rek.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag löste det, det var mouse5 som spökade, den fastnade inne och så så att de andra knapparna inte fungerade, tog bort bind på den knappen!

Permalänk
Medlem

Det var som fan visste inte att det kunde leda till att övriga knappar blockerades.
Men det kanske beror på vad som är bundet på den aktuella knappen heller om det är själva processorn i musen som inte gillar det efter ett tag.

Men det kan ju kanske vara bra att ha med i framtida felsökningar.

Vad är det som fastnar då själva mikrobrytaren inne i musen eller är det höljets knapp?
Du kan ju alltid skruva isär musen och kanske åtgärda problemet.
Om det är höljets knappen så borde ju den gå att plocka ur och putsa till lite så den inte fastnar.
Är det mikrobrytaren så kan det ju räcka att rengöra den runt knappen och sen smörja den lite med en droppe olja och sen sitta och mjuka upp den ett tag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!