Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till BF3

Jag har varit inne på canyourunit.com för att se efter om jag kan köra Battlefield 3 utan några problem. Allting blev godkänt utom Video Card. Det stod:
"Video Card
Recommended: DirectX 11 compatible with 1024 MB RAM (NVIDIA GeForce GTX 560 or ATI Radeon HD 6950)
You Have: ATI Radeon HD 5800 Series"

Jag är inte så super insatt i datorer, men jag tycker ändå att det är kul Men jag undrar, går det att köpa i princip vilket grafikkort som helst och sätta in det i sin dator? Eller måste det vara specifika?

Jag undrar också om några personer som är mer insatta än jag på datorer och hårdvara kan leta upp ett bra grafikkort till mej så jag kan vara säker på att jag kan lira BF3 utan att datorn fattar eld.

PS. Jag har ett fulltower chassi: http://static.techspot.com/articles-info/133/images/Image_00.... om det spelar någon roll.

Tack i förväg!

Edit: Fan, märkte att jag la detta ärende i fel topic... F'låt!
Budget: Runt tusenlappen kanske (inget jobb för närvarande).
Övriga delar:
CPU - Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
RAM - 4 GB
OS - Windows 7
Video Card - ATI Radeon HD 5800 Series

Hoppas det räcker.

@Klocker - Förstår inte riktigt vad du menar? Eftersom jag har skrivit ATI Radeon HD 5800 Series om du menar grafikkortet. :S

Permalänk
Medlem

Budget? Hur kraftfullt nätagg? Övrig hårdvara (processor)?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Vad för kort har du exakt?

Permalänk
Medlem

5800 serien innefattar flera kort, t.ex. 5830, 5850, 5870. Själv testade jag BF3 betan igår på mitt 5850 (DX11 och 1024 mb RAM) och det fungerade i medium och high, men man får in och pilla lite i inställningarna för att få det att flyta på solklart. För en tusenlapp lär du inte få ett nytt kort som presterar bra i BF3. Föreslår att du laddar ner betan och testar.

Permalänk
Medlem

Som sagt, dra ned betan och senaste drivrutinerna för ditt grafikkort och kolla hur det flyter. Anledningen till att testet klagade lite var väl att du inte kan köra DirectX 11 men det är inget speciellt ändå, så.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar! Ska testa betan ock återkommer med svar.

Permalänk
Medlem

Lirar med ett 5750 på medium/high med bra flyt. Känns som om många hakar upp sig på att köra extrema upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen:

Lirar med ett 5750 på medium/high med bra flyt. Känns som om många hakar upp sig på att köra extrema upplösningar.

Man kör väl alltid skärmens native upplösning, så har man stor skärm eller eyefinity så är man ju "tvungen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiph:

Man kör väl alltid skärmens native upplösning, så har man stor skärm eller eyefinity så är man ju "tvungen"

Ursäkta offtopic, men varför? Måste man köra på skärmens max, eller vad är native? Lirar själv för övrigt på Samsung Ue46 i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingen:

Ursäkta offtopic, men varför? Måste man köra på skärmens max, eller vad är native? Lirar själv för övrigt på Samsung Ue46 i vardagsrummet.

Så klart att man inte måste köra på max, men det brukar väl de flesta göra. Köper ju inte direkt en 30" och spelar i 1024*768 eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiph:

Så klart att man inte måste köra på max, men det brukar väl de flesta göra. Köper ju inte direkt en 30" och spelar i 1024*768 eller hur?

Det kanske ser annorlunda ut 50cm från skärmen jämfört med de 3m som man själv sitter? Har inte ägt någon flatscreenskärm till PC, hoppade rakt från CRT->LCDTV. Tack för diskussionen