Permalänk
Medlem

Tyst CPU-kylare till HTPC

Någon som kan rekommendera en tyst CPU-kylare med bra kylningsegenskaper.
Vill inte ha någon medföljande fläktkontroll som man manuellt ställer in, vill hellre att BIOS styr RPM:en.

Ska passa AM3+
Chassit är ett Antec Fusion Remote

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

dålig på amd men denna kanske passar..den verkar vara låg åxå & du kanske kan få dit en fläkt om du vill

http://www.prolimatech.com/en/products/detail.asp?id=157&page...

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

I min HTPC har jag en http://www.inet.se/artikel/5321297/scythe-shuriken-rev-b
Den är fin och tyst, och CPUn håller sig runt 30c.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Scythe Shuriken Rev. B, väldigt tyst men jag har iofs inte kollat CPU-temperaturen...

Permalänk
Medlem

var riktigt nöjd med min big shuriken i min htpc, både tyst och låga temps inte så hög heller vilket ofta är ett problem i htpc, men är lite pillig att få dit då det blir tajt under.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Big shuriken är antagligen bättre om den får plats men vanliga shuriken är riktigt bra den också och det blir inte lika trångt.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Silverstone SUGO SG02B-F för någon vecka sedan . Den har ju bara runt 78mm max-höjd på kylaren, sedan sitter ju PSUn med sin 120mm fläkt monterad rakt över... kanske inte så smart placering, men jag kollade upp det lite dåligt samt tyckte att min gamla Athlon x2 5600+ på 65W inte borde bli så varm även med orginalkylare.

Nu visar det sig dock att dels låter ju de där 70mm-fläktarna rätt mycket och dels blir det väldigt varmt i den lådan när PSUn och CPUn slåss om luften. Jag provade att som en del föreslagit vända CPU-fläkten så den blåste uppåt, men det blev lite sämre värden faktiskt.

Då återstår att byta till en bättre kylare med lite heatpipes och större fläns så jag kollade på Shuriken och Big Shuriken, den senare verkade mest intressant iom 120mm-fläkt vilket gör att man kan slänga på en massa olika PWM-fläktar eller vanliga chassi-fläktar om den som följer med kyler för dåligt/är för högljudd osv, men som jag sett i andra trådar verkar den ha utgått ur sortimentet och ersatts av Shuriken rev.B, vilken har en off-spec 100mm fläkt som alltså blir ett helsike att hitta alternativ till.

Vad gör man? Är det idé att skaffa en sån där kylfläns som Samuel 17 och smäcka på en egen 120mm-fläkt? När Bulldozer kommer så blir det dessutom en Athlon x4 640 på 95W som ska sitta i lådan istället, vilket borde generera ännu mer värme och så vore det fint med en Big Shuriken eller motsvarande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Byggde själv i en Sugo med Phenom x3 och Big Shuriken.
Flippade den tunna fläkten som följde med för att låta corsair psu´n hjälpa till att suga ut värme.
Dock var fläkten lite för ineffektiv så den byttes mot en Scythe Slipstream 120mm 800v/m.
Efter detta var det en mycket behaglig burk som efter att den var klar gick i tjänstgöring hos päronen där den nu rullat sen i våras.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

OK, här är anledningen till att de sålt slut Big Shuriken. Det kommer en Big Shuriken 2 med en extra heatpipe och en till rad med kylfenor
Hoppas den kommer i butik innan Bulldozer, eftersom då kommer jag flytta Athlonen till SUGO-chassit.

http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/big-shuriken-2.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Verkar som att Shuriken är en klar vinnare som rekommenderas.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Verkar som om en del butiker har lagt in Big Shuriken 2 (SCBSK-2000) i sina system, men inte fått i lager eller ens ett preliminärt leveransbesked.

Jag vill inte köpa vanliga eftersom den använder den ovanliga fläktstorleken 100x100mm. Big kör ju med vaniliga 120mm. Då de är slim tänker jag byta ut mot en normaltjock så att jag kan få ner ljudnivån men ändå kyla tillräckligt bra. Min stackars 5600+ kämpar i den lilla lådan nu.

Har letat efter alternativ men inte hittat några bra... undrar om man skulle leta efter en orginalkylare till Phenom med heatpipes istället?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX