Permalänk
Medlem

[el] Hjälp med motordriven gardin

Tjena!

Har kommit över 2 st motordrivna mörkläggningsgardiner som oturligt nog kom utan styrenhet eller bruksanvisningar. Har dock hittat ett kopplingsschema för motorn som sitter i de (se bild)

Nu har jag några problem som jag skulle vilja ha hjälp med, vad betyder L1 och N på bilden? (motorerna är byggd för att gå på 230v)
Samt, kan man bygga någon egen form av styrning till dessa för att slippa köpa en färdig för dryga tusenlappen?

Tack på förhand!

stavfel
Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk

L1 = Fas (Upp)
L2 = Fas (Ner)

N = Nolla
Gulgrön = Skyddsjord.

Är du inte helt säker på vad du gör. Anlita en elektriker.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt 100 här men jag tolkar det som följande:
Fasen ska in på L1 och nollan till N
Sen är det en strömbrytare som ger upp eller ner till gardinen

Men låt någon som vet bättre kolla på det, gärna irl om du inte kan langa upp några bilder här och låta elektrikerna bestämma

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så har du brun svart blå och gröngul i en kabel som kommer ut ur rullgardinen.
Isåfall så går detta att lösa med exempelvis en kronbrytare (en vanlig brytare för belysning, med 2 knappar) där ena knappen höjer och andra knappen sänker, eller så finns det (till) från (till) brytare du kan använda dig av också, där har du en brytare med 3 lägen där den alltid återställer till frånläge (duken står stilla) när man släpper knappen.

Men jag tänker inte beskriva mer hur du gör, det låter inte som du ska hålla på med el över huvud taget när du frågar vad L och N är

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt göra detta själv heller, inte en chans att jag sätter mig och pillar med något över 12v! Skulle bara kolla om det var praktiskt genomförbart utan allt för stora kostnader! Tack så mycket för hjälpen mycket uppskattat!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Brun / svart på fas, blå neutralledare och gulgrön skyddsjord som sagts här tidigare.

Hur vet du att motorn går på 230V?
Risken finns ju att det egentligen ska komma med en ac/dc eller ac/ac-transformator till produkten som sänker spänningen mellan matning och motor.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Brun / svart på fas, blå neutralledare och gulgrön skyddsjord som sagts här tidigare.

Hur vet du att motorn går på 230V?
Risken finns ju att det egentligen ska komma med en ac/dc eller ac/ac-transformator till produkten som sänker spänningen mellan matning och motor.

Har aldrig sett att man skrivit L1 på en kopplingsschema där det varit annat än 230/400V

Bör dock finnas en märkskylt på motorn med driftspänning.

Som tidigare sagt.. Du ska ha L1 via en brytare till Svart eller Brun.. beroende på vilket håll du vill motorn ska gå..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Brun / svart på fas, blå neutralledare och gulgrön skyddsjord som sagts här tidigare.

Hur vet du att motorn går på 230V?
Risken finns ju att det egentligen ska komma med en ac/dc eller ac/ac-transformator till produkten som sänker spänningen mellan matning och motor.

Står stort och tydligt med svart fet text på motorn

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk

Men för helvete! Är de flesta här inne idioter eller?

Låt inte Svensson meka el själv. Det är både farligt och olagligt. Vet man än mindre ens vad man håller på med så ska man ge fan i det och anlita en elektriker.

Man har varit ute på allt för många förståsigpåare som har mekat själv och man hittar mängder med fel direkt!

Det man får göra i princip är att byta säkring.ljuskällor i armaturer (ej högspänning) göra sig en förlängningskabel och det är i princip det man får göra om man ens vet vad man håller på med.

Men för min del gör det inget om du kopplar lite och har ihjäl dig. gynnar förhoppningsvis oss andra då man blir av med trögt folk.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Har aldrig sett att man skrivit L1 på en kopplingsschema där det varit annat än 230/400V

Bör dock finnas en märkskylt på motorn med driftspänning.

Jag är ganska säker på att jag sett L1 på någon ritning där det varit lägre än 230VAC. Efter en snabb koll har jag iallafall hittat ett flertal kopplingsscheman här på kontoret där t.ex. L4, L5, L6, L7 är antingen 24VDC eller 24VAC. Dessa underlag är också tydliga med att även skriva ut spänning och spänningstyp (VAC/VDC).
Sedan kan säkert ritsättet skilja sig mellan olika branscher/tillämpningar, och som osagd standard finns det alltid någon konstruktör som ritar på sitt egna sätt, varför man bör dubbelkolla detta.

Skrivet av lonesome:

Står stort och tydligt med svart fet text på motorn

Bra! Då är det ett frågetecken mindre för den elektriker du tar hjälp av

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men för helvete! Är de flesta här inne idioter eller?

Låt inte Svensson meka el själv. Det är både farligt och olagligt. Vet man än mindre ens vad man håller på med så ska man ge fan i det och anlita en elektriker.

Man har varit ute på allt för många förståsigpåare som har mekat själv och man hittar mängder med fel direkt!

Det man får göra i princip är att byta säkring.ljuskällor i armaturer (ej högspänning) göra sig en förlängningskabel och det är i princip det man får göra om man ens vet vad man håller på med.

Men för min del gör det inget om du kopplar lite och har ihjäl dig. gynnar förhoppningsvis oss andra då man blir av med trögt folk.

Helt rätt, men han har klarlagt att han inte kommer koppla själv om du läser hans post ovan. Ingen har heller gett honom detaljerade anvisningar för hur han ska koppla.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men för helvete! Är de flesta här inne idioter eller?

Låt inte Svensson meka el själv. Det är både farligt och olagligt. Vet man än mindre ens vad man håller på med så ska man ge fan i det och anlita en elektriker.

Man har varit ute på allt för många förståsigpåare som har mekat själv och man hittar mängder med fel direkt!

Det man får göra i princip är att byta säkring.ljuskällor i armaturer (ej högspänning) göra sig en förlängningskabel och det är i princip det man får göra om man ens vet vad man håller på med.

Men för min del gör det inget om du kopplar lite och har ihjäl dig. gynnar förhoppningsvis oss andra då man blir av med trögt folk.

Gillar ditt rage, True spirit!
Tyckte att jag klargjorde GANSKA tydligt att jag inte ger mig på detta själv, anledning: jag har ingen aning om vad jag skulle ge mig in på what so ever. Anledningen till att jag frågade om hjälp var för att jag hoppades på att någon klokare person här skulle kunna svara på om jag behövde införskaffa en massa dyra kontroll enheter osv vilket då i mina ögon hade gjort fyndet värdelöst och det hade hamnat på närmaste soptipp. Men gillar din inställning, helt klart att man inte ska låta vem som helst ge sig in på vad som helst!

edit: Min okunskap betyder inte att jag är dum, utan bara att jag inte kan något om det diskuterade området. För mig hade L1 kunnat vara precis vad som helst, t.ex signal från styrkrets eller likande. Det enda jag kände igen var symbolen för jord (som är densamma för svagström)

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Perfekt fall för en jalusibrytare. Två återfjädrande vippor med en pil för upp och en för ner. Fas in på gemensam, sen en tråd för ner på nerpil och en tråd för upp på upp-pil.
Osäker ? Be nån vän lr bekant som är säker. Eller en elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjAlbert:

Perfekt fall för en jalusibrytare. Två återfjädrande vippor med en pil för upp och en för ner. Fas in på gemensam, sen en tråd för ner på nerpil och en tråd för upp på upp-pil.
Osäker ? Be nån vän lr bekant som är säker. Eller en elektriker.

Pfff... nu talar du strunt.

Självklart skall han ha reläer som kan styras från datorn, hooka upp allt till en server och impa på brudar han tar hem från krogen genom att styra allt via luren.

... eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Men för helvete! Är de flesta här inne idioter eller?

Låt inte Svensson meka el själv. Det är både farligt och olagligt. Vet man än mindre ens vad man håller på med så ska man ge fan i det och anlita en elektriker.

Man har varit ute på allt för många förståsigpåare som har mekat själv och man hittar mängder med fel direkt!

Det man får göra i princip är att byta säkring.ljuskällor i armaturer (ej högspänning) göra sig en förlängningskabel och det är i princip det man får göra om man ens vet vad man håller på med.

Men för min del gör det inget om du kopplar lite och har ihjäl dig. gynnar förhoppningsvis oss andra då man blir av med trögt folk.

Lite ödmjukhet skadar inte, för som TS sa så hade han inga (vad vi vet eller fått kännedom om) intentioner att ge sig på detta själv.:)

Skrivet av lonesome:

Gillar ditt rage, True spirit!
Tyckte att jag klargjorde GANSKA tydligt att jag inte ger mig på detta själv, anledning: jag har ingen aning om vad jag skulle ge mig in på what so ever. Anledningen till att jag frågade om hjälp var för att jag hoppades på att någon klokare person här skulle kunna svara på om jag behövde införskaffa en massa dyra kontroll enheter osv vilket då i mina ögon hade gjort fyndet värdelöst och det hade hamnat på närmaste soptipp. Men gillar din inställning, helt klart att man inte ska låta vem som helst ge sig in på vad som helst!

edit: Min okunskap betyder inte att jag är dum, utan bara att jag inte kan något om det diskuterade området. För mig hade L1 kunnat vara precis vad som helst, t.ex signal från styrkrets eller likande. Det enda jag kände igen var symbolen för jord (som är densamma för svagström)

Klok "edit" du la till. Man kan inte vara expert på alla ämnen och det betyder inte att man är idiot för att man inte kan något om el eller för den delen om Schweiziska flottan.;):D *Sagt med glimten i ögat:D*

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!