Permalänk

Mitt första hembygge

Ja! Så var det då dags. Jag har varit medlem ett tag här men har inte postat mycket alls(om något, minns inte riktigt).
jag har mestadels lurkat omkring och samlat info och idéer runt ett eget bygge men har inte riktigt vågat ta steget till att faktiskt bygga själv men nu är det dags.

Planen är att få ett stilrent "kvasi-htpc"-chassi som kan stå och se vackert ut på skrivbordet bredvid skärmen då jag har tröttnat lite på alla dessa enorma till ännu större burkar som de flesta gömmer under bordet.

Här har vi delarna som kommer användas:

NZXT FS 200RB 200mm Enthusiast Fläkt
Cooler Master Silent Pro M500 500W PSU
ASUS P8H67-I B3, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX blu 1333MHz 8GB
Intel® Core? i5-2500K Processor
ASUS GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA
Corsair SSD Force Series 3, 60GB
Sony Optiarc DVD±RW, AD-7713H Slim Line

Det som inte är med på bilden just nu är ett flexibelt Riser-kort vilket jag redan nu stött på lite problem med, det är vänt åt fel håll och är på tok för kort.
Så jag antar att min första fråga lyder:
Är det värt att försöka modda det otillräckliga riser-kortet eller är det lika bra att tänka om eller köpa ett längre?

Permalänk
Medlem

om du på ett enkelt sätt kan få pengarna tillbaka-\sälja riser kortet så kan du väl göra det o kika efter ett nytt, men om det åt andra sidan inte kostade mycket så skulle jag klippa lite i det for the heck of it

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Droih:

om du på ett enkelt sätt kan få pengarna tillbaka-\sälja riser kortet så kan du väl göra det o kika efter ett nytt, men om det åt andra sidan inte kostade mycket så skulle jag klippa lite i det for the heck of it

Kortet låg på dryga femhundringen men jag köpte det för ett relativt bra tag sedan för att sprida ut kostnaden lite så jag är inte helt säker på att jag har kvar alla uppgifter jag behöver för en återlämning. Hur stor risk är det för prestandaförlust om jag börjar leka med kortet egentligen? Nu förutsätter jag självklart att allt går som det ska och lägenheten inte exploderar i processen men blir det så har jag andra bekymmer.

Permalänk
Medlem

vet inte exakt vad du planerar att göra med att t.ex. enbart "förlänga" det skulle ge minimala förlustar, och med tanke på bandbredden tillgänglig och hur lite grafikkort utnyttjar så tror jag risken är liten.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Droih:

vet inte exakt vad du planerar att göra med att t.ex. enbart "förlänga" det skulle ge minimala förlustar, och med tanke på bandbredden tillgänglig och hur lite grafikkort utnyttjar så tror jag risken är liten.

Det är inte mycket mer än en förlängning som behövs så det där var ganska så exakt vad jag ville höra.

Permalänk

Så, dagens arbete avklarat på bygget, det blev en lite seg start men jag känner mig nöjd.

Nackdelarna med att inte undersöka sina komponenter ordentligt visade sig i en impulshandlad lödpenna, några kablar och tenn. Dessa visade sig helt onödiga efter att jag halvt om halvt snubblade över en gammal HDD-kabel som jag genast satte igång att plocka isär och resultatet av detta blev såhär:

Så, jag plockade isär risern

Och poff vart den förlängd från 7cm till ungefärliga 16

Nu var det dags att åka till jobbet!

Permalänk

Så underbart. Tre timmars svärande och problemlösande senare visar det sig att allt som var grunden till mitt krångel med att få Risern att fungera efter förlängningen var att jag hade vänt på kablarna. Så kan det gå. Men, nu vet jag att det fungerar som det ska och i morgon blir det att börja bygga på själva chassit(äntligen).

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut, ska bli kul o se hur detta blir
/Kosovar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

Ser ju bra ut, ska bli kul o se hur detta blir
/Kosovar

+1
Detta verkar bli intressant

Permalänk

Så, en snabb uppställning för att visa hur delarna kommer sitta i relation till varandra:

Permalänk

Och för att ge en lite bättre bild på vad jag tänkt mig, en snabb skiss på det hela:

Permalänk

Spännande och nu ser jag lite bättre hur du har tänkt dig hela ... detta får jag följa

Permalänk

Ser intressant ut. Men en fundering bara: Jag antar att fläkten kommer ta in luft i botten, var kommer luften att ledas ut?

Jag tycker din lösning med att ha grafikkortet delvis friliggande var riktigt smart. Lycka till med bygget och hoppas att vi snart får se fler bilder.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Ser intressant ut. Men en fundering bara: Jag antar att fläkten kommer ta in luft i botten, var kommer luften att ledas ut?

Jag tycker din lösning med att ha grafikkortet delvis friliggande var riktigt smart. Lycka till med bygget och hoppas att vi snart får se fler bilder.

Tanken är att fläkten ska dra in luft från sidan på datorn och blåsa ut den under, vet inte om det är en bra idé eller inte förvisso.
Jag funderar även på om den fläkten vore nog att kyla processorn också, i sådana fall skulle jag kunna behålla originalflänsen men ta bort fläkten från den kylaren så de slipper riskera att slå ut varandra.

Permalänk

Fick besök under dagen så åter igen blev det inte så mycket gjort som jag hoppades på men här har vi iallafall "Skrammelställningen":

Jag hoppas att den kommer bli mer stabil än den ser ut när det är klart, annars lär den röra på sig som om det vore jordbävning. Men den som lever får se, I värsta fall blir det att göra om den i något annat än alu.

Permalänk

Så, sista uppdateringen innan det blir att knyta sig, inte mycket, mest lite skruvhål och måttjusteringar på ställningen men det ger en lite mer ordnad bild av bygget nu iallafall.

Permalänk
Medlem

Spännande bygge. Roligt att se byggen där man vänder och vrider på det hela och går från den vanliga modellen.

Permalänk
Medlem

ser spännande ut, kommer följas:)

Och lycka till, så kanske jag lägger in en kommentar lite senare:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Så, lite småfunderingar såhär på morgonkvisten, är den stora fläkten verkligen nödvändig i chassit eller skulle jag kunna ta bort den för att skapa större utrymme i burken?
Eller ska jag våga ta bort fläkten från processorkylaren och låta den stora(200mm, täcker hela MB) ta hand om kylningen av flänsen?

Ska jag bygga bottenplattan i 3mm akrylplast eller göra en ritning och beställa en stålplåt som är färdigbockad och utskuren?

Permalänk

Jag vet inte om det får plats men ett alternativ är ju något liknande denna: http://www.inet.se/artikel/5321510/noctua-nh-c12p-se14
Om en sådan "liggande" kylare med relativt stor fläkt, borde du få bra flöde. Det skulle rent av kunna fungera med din stora fläkt utan någon fläkt direkt på kylare om det är kort avstånd mellan dessa.
Mycket beror ju på hur du tänker använda datorn i slutändan. Är det mest surf och endast kortare omgångar med sådant som tar ut resurser ur datorn så behöver man ju oftast väldigt lite kylning.

Angående bottenplattan, så tycker jag att det beroend på hur du fäster och vilket stöd det finns i övrigt. Stål är ju alltid lite mer hållbart, men om du inte har så mycket belastning på botten utan den är till för att skydda delarna underifrån så är det ju upp till dig, utifrån vad det kostar också. Beställnings delar brukar kunna kosta mer än vad det smakar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Jag vet inte om det får plats men ett alternativ är ju något liknande denna: http://www.inet.se/artikel/5321510/noctua-nh-c12p-se14
Om en sådan "liggande" kylare med relativt stor fläkt, borde du få bra flöde. Det skulle rent av kunna fungera med din stora fläkt utan någon fläkt direkt på kylare om det är kort avstånd mellan dessa.
Mycket beror ju på hur du tänker använda datorn i slutändan. Är det mest surf och endast kortare omgångar med sådant som tar ut resurser ur datorn så behöver man ju oftast väldigt lite kylning.

Angående bottenplattan, så tycker jag att det beroend på hur du fäster och vilket stöd det finns i övrigt. Stål är ju alltid lite mer hållbart, men om du inte har så mycket belastning på botten utan den är till för att skydda delarna underifrån så är det ju upp till dig, utifrån vad det kostar också. Beställnings delar brukar kunna kosta mer än vad det smakar.

Den kylaren var högre än hela mitt chassi.
Datorn kommer att vara på dygnet runt mestadels men då vara i idle eller "surfläge", den kommer att se en hel del spelande men å andra sidan lär det inte vara många timmar åt gången(oftast) så jag är inte tokigt orolig för överhettning i allmänhet men det är ju dumt med alldeles för onödigt stora risker. den stora fläkten sitter ungefär 2cm från kylflänsen och ett par millimeter under fläkten till densamma...

Beställningskostnaden är jag inte så orolig över (har fortfarande kontakter på plåtslagarskolan jag gick på, lärarna tycker om fikabröd. ;D ) så det är mest en estetikfråga vad gäller akrylen.

Permalänk

Dagens arbete har redan nu resulterat i en viss besvikelse. Tog mig ner till IKEA och köpte två stålmappar för att använda som sidopanelgaller

Tyvärr så glömde jag i min iver att mäta dem ordentligt när jag kom hem och det visade sig att den ena var 20mm smalare än jag trodde vilket resulterade i att det bara blev ett galler. Men så kan det bli. Det finns en måndag också.

Permalänk
Medlem

Otur, men vilken kreativitet!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Blir mer o mer impad av dig Silverrosen, ska bli skoj att spela med dig när denna är klar!
Ser med spänning fram emot att få följa bygget!!

Permalänk
Medlem

Här finns ett bättre alternativ för att få tag i gallret:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80153254/#/8015325...

Lättare att få större bitar från denna.
Tror dock inte att den runda varianten finns kvar, den var annars sjukt bra för ändamålet

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av flukke:

Här finns ett bättre alternativ för att få tag i gallret:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80153254/#/8015325...

Lättare att få större bitar från denna.
Tror dock inte att den runda varianten finns kvar, den var annars sjukt bra för ändamålet

Tittade på den först men bestämde mig för mapparna just för att sopkorgen hade de stora runda stansningarna på varje sida så det var svårt att få till det utseendet jag ville ha.

Permalänk

Bestämde mig för att ha underdelen i akryl, mest för att jag faktiskt har det stående hemma. Så, här börjas kapandet!

Permalänk

Ibland är det inte riktigt byggardagar. Lyckades tappa akrylen i backen i precis fel vinkel när bakstycket nästan var helt klart och självklart tvärspricker det. Jag hoppas att jag kan rädda det. annars har jag precis så mycket så jag kan försöka en gång till, men det är tokigt lite mån på arbetet då.

Permalänk

Och DÄR var det slut på det roliga. Det hade tydligen blivit sättningar i akrylen när jag böjde till bakstycket så när jag började såga ut hålet för agget så sprack hela skivan. Djupa suckar. Men, då får det bli att sätta sig och göra en ritning på det hela och gå bort till plåtslagarna imorrn.

Permalänk

Så! Back on track. en ny tripp till Ikea och till det lokala glasmästeriet och har fått med mig ett nytt nät till sidan och har beställt lite mer plast till chassit. till den ringa summan av 300 riksdaler dessutom. Jag är nöjd med dagen. nu blir det att förstöra nätagget lite och korta ner sladdarna en bit.